@home router + wireless router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 16:25
Beste Tweakers,

Gisteren ben ik bij een kennis van mij geweest, en die vroeg mij eens te kijken naar haar internetopstelling. Ze heeft een kabelinternetabbo van @home naar een computer in de huiskamer.
Ze wil graag ook internet op een computer boven, dus ze heeft een Sweex wireless router en een Sweex usb pen + wireless.
Sweex heeft niet de voorkeur bij mij, maar aangezien ze deze hardware al had aangeschaft

Haar setup is met 1 computer als volgt:

Modem ethernet port --> ethernet port pc 1

Daar moet het volgende van gemaakt worden:

Modem ethernet port --> ethernet port wireless router --> wired pc 1 (& wireless pc2)

Zie dit plaatje (link) voor een mspaint versie van mn verhaal.

Modem/router van @home
IP: 82.64.154.1
Subnet mask: 255.255.254.0
DNS
DHCP enabled
Niet configureerbaar

Sweex Wireless router
IP 82.64.154.10 (of als dhcp client)
Subnet mask: 255.255.254.0
DHCP enabled
DNS
webinterface

Nu heb ik het gisteren even geprobeerd, en uiteindelijk heb ik de @home mode/router in een ‘gewone’ poort van de Sweex wireless router geplaatst, en de sweex instellen als DHCP client, zodat de settings automatisch op dit apparaat geplaatst worden.

In de Sweex webinterface kan ik zien dat (ook al krijgt de Sweex een automatisch IP), hij nog steeds geen contact kan maken met de modem (in interface “82.64.154.1 unreachable).
Dit zou toch al wel moeten lukken?

Wat vergeet ik?

Ik dacht er zelf vanochtend pas aan om op de Sweex de DHCP server uit te zetten, dan fungeert hij eigenlijk als switch? (dit heb ik nog niet gedaan)

you had me at EHLO

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-03 20:01

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Het enige wat je eigenlijk moet doen bij @home is het modem op de WAN-poort van de router aansluiten en in de router stel je dan bij de hostname het CP/CC-nummer in. Wat wel nog kan zijn is dat je het modem even van de stroom moet halen omdat ie het mac-adres van de pc nog kent.
In de router hoef je verder niks in te stellen.

Als je zoals je je vanmorgen bedacht de DHPC-server uitschakelt in de router, heb je weer hetzelfde probleem als zonder router (dat je dus maar 1 pc kan aansluiten aangezien je bij @home maar 1 ip-adres krijgt (en dat gaat op basis van het mac-adres van je @home-modem)).
Heb jij zelf het ip-adres van de router verandert naar die 82.64.154.10? Dit is nl. een public ip-adres (wat dus door iemand anders in gebruik kan zijn bij @home). Voor je thuisnetwerk zijn er de 10.x.x.x en 192.168.x.x (en nog een maar die weet ik even niet meer) ranges.

BTW: Het modem van @home is geen router.

[ Voor 55% gewijzigd door FlipFluitketel op 07-06-2007 12:13 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• sjongenelen
oké, bedankt..!

edit: het @home modem werkt niet met CC/CP nummers volgens mij: PC1 (die altijd met die modem naar het internet ging) heeft nl. gewoon 'thuis' als hostname..!

btw:

ik heb die range aangehouden, omdat pc1 (met dhcp aan) ook een IP in die range krijgt van het modem van @home.

wat ik me dus bedacht:

op wireless router:
@home modem in WAN poort
DHCP aan, in dezelfde range als @home modem (geen A/B/C 'normale' range)
MAC adres klonen van pc1 (of reset modem)
Hostname zelfde laten (vooralsnog geen CC/CP nummer bekend)

volgens mij is dus deze modem van @home ouder, want er word gewoon niet met hostnames gewerkt..!

[ Voor 141% gewijzigd door sjongenelen op 11-06-2007 11:14 ]

you had me at EHLO

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Weet je 100% zeker dat het @home is en niet Chello of zo? (Bij Chello maken ze nl. gebruik van het mac-adres van de pc/router en idd niet van een of andere hostname.)
Als het echt @home is zou je toch eens met @home moeten gaan bellen voor dat CP/CC nummer te krijgen want anders ga je het denk ik niet goed aan de praat krijgen met die router (iig niet op de manier zoals het hoort).
Het 1e @home-modem wat ik gezien heb is van 1998/1999 en toen werkten ze al met CP/CC-nr's.

[ Voor 11% gewijzigd door FlipFluitketel op 11-06-2007 12:07 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• sjongenelen
hmm, de info van '@home' heb ik idd niet gecontroleerd, ik heb het aangenomen v/d dat vrouwke
8)7

you had me at EHLO

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

82.64.154.1 is van een adsl provider :P

Maar in elkgeval, gebruik de router echt als router.. dus utp tussen modem en router in de WAN poort steken.
Alle andere pc's in de lan poorten.
De pc's krijgen dan een ip in de 192.168.x.x range.

[ Voor 72% gewijzigd door job op 11-06-2007 14:44 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
TheNymf schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:39:
hmm, de info van '@home' heb ik idd niet gecontroleerd, ik heb het aangenomen v/d dat vrouwke
8)7
:P

Zoiets heb ik ook ooit bij iemand gehad.. Compleet overtuigd dat ze chello (wat hier in de buurt niet eens mogelijk is) hadden maar toen ik vroeg wat voor mailadres ze hadden zeiden ze @planet.nl.. Toch maar eens het modem gaan bekijken en goh, hoe verrassend, een adsl-modem..

In ieder geval, check dat even. Als het inderdaad een adsl-provider is (zoals een tracert wel aangeeft) hoef je bij de KPN-adsl-providers normaal niks in te stellen in de router, bij Tele2 gaat het op basis van Mac-adres (als ik het goed heb) en dan zou je het adsl-modem een tijdje van de stroom moeten halen en dan direct op de router insteken (anders staat het mac-adres van de pc weer geregistreerd bij hun).

• sjongenelen
ja dat kan wel kloppen, ik had echter wel het MAC adres van pc1 gekloond op de router (dit kon, toen kreeg hij ook een IP v/d modem)

update: het is gelukt!

wireless router als dhcp server, switching en wireless
kabel van modem naar WAN poort op de wireless router

modem uit/aanzetten. DHCP adres krijgen op pc1 en pc2 en hatsjoe :)

btw: het was toch echt @home en het werkt zonder CC/CP adres..! moet er wel bijzeggen dat het kabel internet was, geen adsl

[ Voor 56% gewijzigd door sjongenelen op 13-06-2007 10:39 ]

you had me at EHLO

Pagina: 1