Fan verkloot door hem stil te houden tijdens schoonmaak?

Pagina: 1
Acties:

• Thermaltaker
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2025

Thermaltaker

hardware enthusiast

Topicstarter
Hallo,

Gisteravond was ik m'n kast weer eens grondig schoon aan het maken: http://www.thermaltake.co...idtower/damier/v6000a.asp toen ik de blauwe led fan die achterin de case zit een minuutje stil hield om stof te verwijderen. Hierna begon de fan ineens op volle snelheid te draaien en kon ik 'm via de controller op de voorkant van de kast niet meer van snelheid laten veranderen, zoals ik dat voorheen wel altijd kon. Het gevolg is een enorme herrie, omdat het ding nu continue op volle toeren draait.
Mijn vraag is nu: Heb ik, door de fan ongeveer een minuut stil te houden iets kapot gemaakt/laten doorbranden, waardoor hij alleen nog maar op volle snelheid kan draaien? Ik heb de fan en z'n aansluitingen intussen grondig bekeken en kan hier niks vreemds aan ontdekken. De draadjes lijken nog allemaal goed vastgesoldeerd te zitten en ook aan het printplaatje zie ik niets opvallends. Ik heb eveneens geen verbrande geur kunnen waarnemen. Alle kabeltjes zitten gewoon vast: degene naar de controle knop vóór op de kast, de kabel die naar de voeding gaat én het kabeltje voor het uitlezen van de fan snelheid.
Wie heeft er enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Liquid cooled!

• roberto652
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 00:12
Nog een keer stilhouden:P?

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
andere fan op je controller proberen ;)

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 09:40
Je kan op die manier een fan laten doorbranden (het motortje dan), dat is alvast een les voor een volgende keer. Maar dan verwacht je dat hij helemaal niet meer doet, dus dit moet iets anders zijn (sensor die snelheid meet gesloopt?).

PV Output

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:03
Misschien je Fancontroller in de war omdat hij hem als maar sneller wou laten draaien, je moet ook je pc uitzetten als je iets met je fans gaat doen :s

• Sylph-DS
  • Laatst online: 24-12-2025
Hmm.. Bizar..

Ik hou persoonlijk wel vaker fans even tegen, om te kunnen luisteren of het scheelt in geluid. En ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Maarja, als je hem gewoon aan 5v ofzo hangt, kan hij moeilijk op volle snelheid draaien, dan heeft hij de stroom er gewoon niet voor.

Verder inderdaad even de fan controller testen met een andere fan.

• Thermaltaker

Thermaltaker

hardware enthusiast

Topicstarter
Ik zou inderdaad eens een andere fan op die controller kunnen proberen. Er zit gelukkig nog een fan die dezelfde aansluiting heeft als deze.
Ik heb reeds geprobeerd om 'm nog eens stil te houden, maar dat had geen effect. Hij spinde weer gewoon op volle snelheid op daarna. Wat je dan wel merkt is dat er een soort van mechanisme op zit dat ervoor zorgt dat hij niet steeds opnieuw op wil spinnen. Soms duurt het enkele seconden voordat hij weer aanslaat. Dit geeft mij aan, dat hij misschien wel niet helemaal kapot is, maar zoals hier al wordt aangegeven alleen de snelheidsregelaar...iemand? Het stomme is dus, dat ie wel nog gewoon op volle snelheid werkt, maar niet meer regelbaar is :?

Ik laat het inderdaad een les zijn voor de volgende keer. Tis wel vreemd dat ie dat in alle voorgaande keren nooit gehad heeft...

[ Voor 8% gewijzigd door Thermaltaker op 07-06-2007 11:48 ]

Liquid cooled!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43
Denk inderdaad niet dat het motortje het zo fijn vind.
Waarom maak je je pc dan ook schoon terwijl die AAN staat?

• Sylph-DS
Thermaltaker schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 11:47:
Wat je dan wel merkt is dat er een soort van mechanisme op zit dat ervoor zorgt dat hij niet steeds opnieuw op wil spinnen. Soms duurt het enkele seconden voordat hij weer aanslaat.
Ik weet de oorzaak hiervan niet, maar ik weet wel dat het geen defect aangeeft, heb ik tot nu toe bij al mijn fans geconstateerd, hoef je je dus geen zorgen over te maken.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Sypher schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 11:49:
Denk inderdaad niet dat het motortje het zo fijn vind.
Waarom maak je je pc dan ook schoon terwijl die AAN staat?
Haha lol!

't Lijkt me inderdaad niet slim om je fan lang stil te laten staan terwijl die eigenlijk graag lekker rondjes zou draaien. Als je de wielen van een auto stil houd en wilt gaan rijden is dat ook niet al te best. Opzich beetje zelfde principe. Als ik jou was ik lekker een andere fan op je fanctrol aansluiten. Check dat eerst. Anders koop je toch een nieuw fan, zo duur zijn die niet. Toch? :P

En ik zou de volgende keer lekker je computertje uitzetten voor je em schoonmaakt.
Ik doe mijn auto meestal ook uit als ik de olie ververs :z

• Thermaltaker

Thermaltaker

hardware enthusiast

Topicstarter
Tja, inderdaad niet al te slim van me, maar op zich wel vreemd dat ie het tot nu toe altijd 'gepikt' heeft...
Ik heb zojuist de fancontroller eens met een andere fan gebruikt. Dit werkt gewoon prima. Ook heb ik de 'defecte' fan eens op die andere fancontroller gezet. Ook nu bleef ie gewoon op volle snelheid draaien, wat me sterkt in m'n mening dat de snelheidsregelaar in de fan het loodje heeft gelegd.
Ik denk dat ik via Thermaltake een nieuwe fan ga proberen te regelen, want ze hebben dit type niet standaard in het assortiment zitten. Tis nogal een speciale, met verschillende aansluitingen die tegelijk aangesloten dienen te worden.

Iedereen bedankt voor de snelle replies!

Liquid cooled!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Toevallig de fan niet op de verkeerde controller aangesloten? Heb ik ook al bij mezelf gehad. En ik maar uren zoeken waarom SpeedFan nu plots mijn fan niet meer kon regelen :D

Laat maar :) 'k moet beter leren lezen

[ Voor 12% gewijzigd door flux_w42 op 07-06-2007 12:17 ]

Verwijderd

En toch is het vreemd. De fan controller bepaalt de spanning, de fan heeft het te slikken...

Ideetje: kun je twee fan's op het zelfde kanaal aansluiten? Ben benieuwd wat dan gebeurt als je snelheid probeert te regelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 12:21 ]

• Sylph-DS
Crijnn schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 11:54:
[...]

't Lijkt me inderdaad niet slim om je fan lang stil te laten staan terwijl die eigenlijk graag lekker rondjes zou draaien. Als je de wielen van een auto stil houd en wilt gaan rijden is dat ook niet al te best. Opzich beetje zelfde principe. Als ik jou was ik lekker een andere fan op je fanctrol aansluiten. Check dat eerst. Anders koop je toch een nieuw fan, zo duur zijn die niet. Toch? :P
Nee. das niet hetzelfde principe, een auto werkt met een verbrandingsmotor, een fan met een electro-motor. Bij een fan werk je dus alleen tegen een magnetisch veld in, waardoor je wat druk zet op de fan, maar dit is zo weinig dat dit echt niks uithaalt, bij een auto werk je tegen ontbrandende benzine.

Een fan moet dit gewoon kunnen hebben volgens mij.

Overigens, als ik het zo hoor ging het dus om een speciale fan van TT? Dan is het logischer dat dit stukje speciale electronica het schijnbaar niet leuk vond en ermee opgehouden is, maar dat de rest van de 'standaard fan electronica' nog in goede staat is. Beetje zonde om weg te gooien zou ik zeggen.
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:19:
En toch is het vreemd. De fan controller bepaalt de spanning, de fan heeft het te slikken...
Goed punt, dan werkt het dus niet via voltage maar via bijv. PWM. Ik zou dus zeggen dat de PWN electronica in de fan de geest heeft gegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Sylph-DS op 07-06-2007 12:22 ]

• Thermaltaker

Thermaltaker

hardware enthusiast

Topicstarter
Het is inderdaad een speciale fan van Thermaltake. Het lijkt mij na al het research ook het meest voor-de-hand-liggend dat het stukje speciale electronica de geest heeft gegeven.

Liquid cooled!

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:19:
Ja, maar die stroom moet wel ergens verwerkt worden.
Grote kans dus dat er een of ander spoeltje is doorgebrand.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Een spoeltje brandt niet zo snel door, ik denk eerder dat er een transistor stuk is.

Als de fan draait dan worden de spoelen met korte pulsen aangestuurd, aangezien bij een spoel de stroom langzaam omhoog gaat vanaf het moment dat hij onder spanning wordt gezet blijft de stroom vrij laag.
Houd je nu de fan stil dan blijft 1 spoel voor langere tijd onder spanning staan waardoor de stroom een stuk hoger wordt, hierdoor kan er een transistor stuk gaan.

Dit is natuurlijk gewoon te voorkomen door zwaardere transistoren te gebruiken, maar als een fabrikant een dubbeltje uit kan sparen dan zal hij het zeker niet laten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1