You’re a nut! you’re crazy in the coconut!
Geen idee, is dat zo ?? ik dacht met juist met de pro?!Nielsvr schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 10:20:
Was dit niet alleen zo bij de MacBook, en niet de Pro?
You’re a nut! you’re crazy in the coconut!
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Lijkt me stug, aangezien de MBP toch altijd aanbevolen wordt voor grafisch werk en dan kom je er echt niet met 8-bit kleuren!r.steenis schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 10:28:
[...]
Geen idee, is dat zo ?? ik dacht met juist met de pro?!
EDIT:
[ Voor 15% gewijzigd door dlmh op 07-06-2007 11:02 ]
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Verwijderd
er zitten 6-bit schermen in, deze kunnen 262k kleuren weergeven, het wil dus niet zeggen 8-bit = 8000 kleuren ofzo. De meeste bersturings systemen kunnen met 262K kleuren uitbreiden naar 16.2 miljoen kleuren (16.7 = full 8-bit). Dat wordt gedaan door kleuren in de pixels te combineren.
Verwijderd
Omdat 6-bit schermen goedkoper zijn. Kijk maar naar de budgetmonitoren van alle merken. Als je bij de specificaties kijkt zie je dat ze 6bit (evt. +2bit) zijn, en ze allemaal TN-panelen hebben.SerialThrillaZ schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 10:50:
[...]
[...]
EDIT:er zijn toch ook al 10-bit schermen? Waarom zou je in laptops dan "maar" een 6-bit scherm hebben?
Pas bij de duurdere VA-panelen en IPS-panelen heb je 8bit-panelen, die ook duurder zijn.
No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.
Klopt. TN is lekker goedkoop. Je kan van een PRO notebook, waarbij de prijs begint vanaf €1899,- ook niet verwachten dat er een fatsoenlijk scherm in zit, dat zou te gek zijn hoor.InfinityEye schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 18:56:
[...]
Omdat 6-bit schermen goedkoper zijn. Kijk maar naar de budgetmonitoren van alle merken. Als je bij de specificaties kijkt zie je dat ze 6bit (evt. +2bit) zijn, en ze allemaal TN-panelen hebben.
Pas bij de duurdere VA-panelen en IPS-panelen heb je 8bit-panelen, die ook duurder zijn.
Betaal jij er liever 3000 euro voor dan?Dancing_Animal schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 19:04:
[...]
Klopt. TN is lekker goedkoop. Je kan van een PRO notebook, waarbij de prijs begint vanaf €1899,- ook niet verwachten dat er een fatsoenlijk scherm in zit, dat zou te gek zijn hoor.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Wat denk je zelf? Denk je dat zo'n scherm 1100 euro kost ofzo?
Verwijderd
De eerste notebook die een scherm heeft wat kleurecht genoeg is om er grafisch werk op te doen wat "kleurkritiek" is moet nog geboren worden volgens mij.SerialThrillaZ schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 10:50:
[...]
Lijkt me stug, aangezien de MBP toch altijd aanbevolen wordt voor grafisch werk en dan kom je er echt niet met 8-bit kleuren!
DellVerwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 20:20:
Noem eens 1 laptopfabrikant dan die wel een 16.7mln kleuren scherm levert...
[ Voor 35% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-06-2007 02:02 ]
RGB = 3 subpixels (rood/groen/blauw). Dus 3x8 of 3x6 bits = 24 of 18 bit kleuren = 2^24 of 2^18 kleuren.
Als ik het goed heb is de Vaio AR31BR 17" (blueray model) uitgerust met een 8bit schermVerwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 20:20:
Noem eens 1 laptopfabrikant dan die wel een 16.7mln kleuren scherm levert...
Verwijderd
In de MBP zit heus wel een degelijk scherm. Ik heb hier een recente Dell 22" en een zeer recente (4 dagen oud) NEC 19" staan. Dat zijn inderdaad goede schermen, maar om dat van een MBP "niet fatsoenlijk" te noemen ...
Trouwens ik moet nog de eerste serieuze grafisch ontwerper tegen komen die al zijn werk op een laptop doet. Schermen voor professioneel gebruik worden overigens ook gecalibreerd.
In vele laptop reviews en comparisons lees je trouwens vaak genoeg dat de schermen van de MBP zowat de beste zijn die er op de laptopmarkt te krijgen zijn. Misschien tonen de specs dat niet altijd aan en Apple zal wel wat dithering ed. gebruiken om alles beter te tonen. Op een laptop kan dat, ook op een PRO. Degene die zichzelf pro noemt en professioneel werk wil leveren, doet dit niet op een laptop.
Het is ook niet enkel de prijs die telt bij de keuze van schermen. Voor laptops is verbruik vaak veel belangrijker.