Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vakantiewerk en studiefinanciering en de belasting

Pagina: 1
Acties:
  • 951 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deze vakantie ga ik werken bij 2 verschillende bedrijven en werk ik de komende 8 maanden 6 dagen in de week. Daardoor verdien ik het komende kwartaal waarschijnlijk iets van 4000 euro bruto. (bij 1 van de 2 banen maak ik gebruik van de loonheffingskorting. Zoals het er nu naar uitziet kom ik aan het eind van het jaar op een totaal loon van €8000.
Nu vroeg ik me af of ik hierdoor geen problemen met de belastingdienst en ib groep krijg. Bij de ib groep zag ik dat ik ongeveer 10.500 euro mag verdienen zonder dat mijn studiefinanciering en ov wordt ingetrokken. Ik weet alleen niet of dit per kwartaal (2625 per kwartaal) dus of per heel jaar gaat. Bij de belastingdienst zie ik al helemaal niet wat ik mag verdienen zonder belasting te betalen (het is de bedoeling dat ik in januari weer het belastinggeld kan terugvragen).

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Zover ik weet geld die 10.630.74 euro netto voor een heel jaar. Maar het schijnt dat je in de vakantie meer mag verdienen, dus dat spreekt het wel weer tegen.

Had je deze folder al gezien? :)

De IB raad verder dat als je denkt over de grens te gaan, de STuFI stop te zetten, en later weer te hervatten.

[ Voor 46% gewijzigd door Sypher op 07-06-2007 09:55 ]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

jep, die stufilimiet is gewoon per jaar. (dat was het enkele jaren geleden iig wel)

De loonheffingskorting kun je inderdaad het best bij 1 werkgever laten lopen anders moet je volgend jaar misschien weer centjes terugbetalen.

Als je weet hoeveel je ongeveer gaat verdienen over het hele jaar zou ik overigens zsm een VT (voorlopige teruggaaf) formulier invullen; dan weet je sowieso waar je aan toe bent.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
even wat extra informatie:

heel het jaar werk ik op vrijdag en zaterdag bij de lokale supermarkt. Hier heb ik dus ook de loonheffingskorting toegepast
nu ga ik in de vakantie van halverwege juni t/m eind augusturs bij een andere bedrijf werken van ma t/m do iedere week. Hier heb ik dus geen loonheffingskorting. Voorheen kon ik dat dan in januari weer terugvragen en kreeg ik al betaalde geld aan de belasting weer terug. Alleen ben ik nu dus bang dat ik over de grens heen ga dat ik de belasting niet meer kan terug vragen.

Het gaat me er dus vooral om hoeveel ik mag verdienen zonder dat ik belasting moet betalen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 07-06-2007 09:58 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Wat je kunt doen is:

- Als je denkt over de inkomensgrens te gaan, kan je je Stufi stopzetten en hervatten per 1 september. Dit schijnt gewoon te kunnen. Nadeel: Je moet je OV inleveren en later weer aanvragen. Half juli t/m half augustus kan je hem toch al niet gebruiken
- Je loonheffingskorting bij de supermarkt laten stoppen*
- Het andere bedrijf loonheffingskorting toe laten passen*

Je kan namelijk het beste loonheffingskorting laten toepassen bij de werkgever weer je het meeste verdiend, of je moet graag volgend jaar centjes willen krijgen natuurlijk ;)

Ik weet niet of je zomaar je loonheffingskorting kunt laten stoppen, dat zou je even moeten uitzoeken.

Je kan natuurlijk altijd de IB-groep bellen als je vragen hebt over je StuFI.

Maar als je aan het eind van het jaar 8000 euro hebt van de 10.630,74 euro, wat is het probleem dan? Of komt daar je supermarkt-centjes ook bij?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Blueone schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 09:56:
Het gaat me er dus vooral om hoeveel ik mag verdienen zonder dat ik belasting moet betalen :)
De eerste €6500 (ongeveer) die je verdient zijn "belastingvrij" (door allerlei kortingen) daarna betaald iedereen belasting, of je nou €1,5 miljard of €8000 verdiend. Je wordt natuurlijk nooit armer door meer te verdienen. Je kunt natuurlijk stoppen met werken zodra je op die €6500 zit maar ik zou lekker doorwerken als je daar tijd voor hebt en zin in hebt. Extra geld kan een student immers goed gebruiken.

En over de stufie: stop zetten zodra je over die grens gaat. Stel dat dat in november is dan zet je in oktober de stufie stop en is er helemaal niets aan de hand, wel weer laten beginnen in januari natuurlijk. Die twee maanden (november en december) hou je nog gewoon tegoed, handig wanneer je wat studievertraging hebt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 20:34

Spotter

Lichtnicht

Sypher schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 10:01:
Ik weet niet of je zomaar je loonheffingskorting kunt laten stoppen, dat zou je even moeten uitzoeken.
Geen probleem, gewoon bij je huidige werkgever nogmaals een loonheffingskortingformulier (scrabble, 3x woordwaarde) invullen waarop je aangeeft deze korting NIET te willen samen met de ingangsdatum.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Er is geen probleem. IB-groep rekent met netto inkomsten. Als je bruto rond de 8000 denkt uit te komen, kom je niet in de buurt van die grens. Studiefinanciering kun je dus gewoon laten doorlopen.

Wat Sypher zegt is wel verstandig: laat je vakantiewerkbedrijf de heffingskortingen toepassen en zet bij de supermarkt juist de heffingskorting uit. Dit kan heel eenvoudig door een loonbelastingverklaring in te vullen, die moet de salarisadministratie gewoon op voorraad hebben, omdat ze ook voor nieuwe medewerkers nodig zijn.

Waarschijnlijk betaal je dan alsnog teveel belasting, omdat je niet het hele jaar door gelijkmatig verdient. Hiervoor kun je begin volgend jaar een T-biljet invullen, waarna je het teveel betaalde terugkrijgt.

Er is een algemene heffingskorting en een arbeidskorting. Deze zijn in de plaats gekomen van de belastingvrije voet. Over je bruto inkomen van alle werkgevers bij elkaar opgeteld moet je een percentage loonheffing betalen. Van die loonheffing wordt de algemene heffingskorting en arbeidskorting afgetrokken.
Een werkgever die rekening houdt met de heffingskortingen, berekent je brutosalaris per maand door naar een heel jaar en bepaalt op basis daarvan hoeveel belasting je moet betalen. Die vakantiewerkmaanden worden dus eigenlijk te zwaar belast daarom krijg je geld terug.
Omdat je maar bij één werkgever de heffingskortingen mag laten toepassen, betaal je bij de andere werkgever sowieso teveel belasting. Dat krijg je ook terug met behulp van het T-biljet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1