Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraagje over condensatoren

Pagina: 1
Acties:
  • 962 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Volg al een tijd tweakers en GoT, maar heb nu besloten om mijn eerste post te doen, en dan is
het toch wel direct een vraag zekers :P

Wou me in de grote vakantie een beetje gaan bezighouden met (analoge) elektronica. Ik snap wel hoe transistoren, capaciteiten en de hele reutemeteut werken, maar weet niet goed welke waarde
ik moet gebruiken voor condensatoren en welke soort.

Als ik het goed voor heb, gebruik je elco parallel aan de voeding, om zo eventueele dipjes in de
stroomvoorziening op te vangen wanneer de componenten opeens meer stroom nodig hebben. De gewone (keramische) capaciteiten worden gebruikt om chips te 'ontkoppelen' zodat ze minder last hebben van ruis op de lijn. Is dit een beetje juist ?

Nu is mijn vraag, welke waardes moeten deze hebben, en ook: wanneer kan je best elco's gebruiken ipv de andere ?

Thanks,

Krissie

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 14:26

Haan

dotnetter

Dit is denk ik wel een handige site voor je: http://www.circuitsonline.net/ :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ontkoppel is meestal een 100nF terwijl een afvlak condensator afhankelijk is van de stroom die hij moet leveren wat kan gaan van 1000µF tot 6800µF ongeveer.

Een elco is voor grote capaciteiten waar een gewone conensator niet bij kan. Een afvlak is in de meeste gevallen een elco terwijl een ontkoppel meestal een andere condensator is.

elco's zijn meestal voorzien van een + en - wat dus gevaarlijk kan zijn als je die verkeerd aansluit (ontploffingen ed.) dus ook nooit rechtstreeks een wisselspanning op zetten, er zijn wel trukjes met antiserie maar daar ben ik niet 100% mee eens.

Verwijderd

Topicstarter
Er is dus niet echt een formule voor om deze te berekenen ?
Kan het kwaad als ik de capaciteit overschat ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dat ligt eraan wat je er mee wil doen. Als je een spanning af wil vlakken is een grotere capaciteit alleen maar beter. Als je er een bepaalde tijdsconstante uit wil halen moet je wel goed gaan rekenen. Zoek maar eens op RC tijd. Uiteraard is alles te berekenen. Alleen het zijn niet de meest makkelijke berekeningen er zitten nogal wat natuurlijke logaritmes in.

[ Voor 22% gewijzigd door TrailBlazer op 07-06-2007 10:02 ]

Verwijderd

Nee, het kan nooit kwaad om een te grote condensator te plaatsen om af te vlakken, deze neemt alleen wat meer plaats in. Een te kleine condensator kan in de meeste gevallen ook geen kwaad, je krijgt alleen een grotere rimpel op de spanning.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 10:06 ]

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 10:00:
dat ligt eraan wat je er mee wil doen. Als je een spanning af wil vlakken is een grotere capaciteit alleen maar beter.
Een té grote capaciteit kan toch ook nadelig zijn? Bij het opladen wordt er immers een enorm grote stroom getrokken die dodelijk kan zijn voor je gelijkrichtdiode's ervoor? (of hebben ze mij iets wijsgemaakt?)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je condensator moet dan wel belachelijk groot zijn denk ik. Je zal deze stroom maar een keer hebben op het moment namelijk dat je hem van nul tot max oplaadt. Dit gaat zodanig snel en die stroom neemt ook heel snel af dat het denk ik wel meevalt. Hierna zal je condensator nooit meer volledig ontladen. Overigens je gaat er dan wel van uit dat alle voorliggende delen ook een oneindige stroom kunnen leveren. Je trafo zal ook die stroom moeten leveren en uiteraard heb je ook nog een zekering zitten.

Ik ben geen electro expert maar ik denk dat het wel meevalt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Aanvullend op die startpiek: als je trafo zwaar genoeg is om die piekstroom te leveren (anders zal de trafo het allemaal binnen de perken houden) kan NTC als inschakelpiekbegrenzing kan nooit kwaad, en die zal dat dan beperken. Eventueel nog combineren met een inschakeling op de nuldoorgang en de piekstroom valt wel mee.

De waarde van een condensator is te berekenen, maar daar komt altijd nog een vleugje vakkennis bij. Voor ontstoring/ontkoppeling standaard een 100nF (omdat die beter de hogere frequentie's doorlaat, voor gevoelige componenten / bij lage stromen gaat men nog lager in waarde), die ook gebruiken icm elco's als je hogere frequentie's verwacht (gedrag van een elco is rampzalig boven de XX kHz, door de opbouw (gewikkelde folie) speelt ie dan bij bepaalde freq spoel). Voor andere zaken is het een kwestie van berekenen of datasheets lezen.

Als beginner is het imho simpel: kopiëer het van bestaande schema's. Als je wat meer bijleert, ga je dan zelf wel kunnen inschatten wat je waar moet gebruiken (maar ook mensen die er veel van kennen gaan kopiëren en simpele regeltjes als houvast gebruiken ). Er bestaan ook wat tooltje's (exel-files enzo) die voor jou vanalles berekenen, dat kan ook erg interessant zijn om eens mee te spelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1