[NDMP] disk based backup oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik wil een NAS backuppen via NDMP, omdat een file based backup vanwege het enorme aantal kleine bestanden (>20.000.000) ondoenlijk is geworden. Omdat ik lui ben en niet van tapes houd, wil ik een disk based backup oplossing. :) Nu zijn er genoeg zware backup software oplossing (Backup Exec, Legato Networker, ARCserve, etc.), alleen van geen van die paketten krijg ik duidelijk naar voren of ze dit ondersteunen en het is lastig "even" uitproberen.
We gebruiken nu bijvoorbeeld Symantec Backup Exec, die kan via NDMP een NAS leegslurpen, alleen wil de software het dan wel weer naar een ander NDMP device schrijven. Backup Exec is versie 11d, waarbij de d voor disk staat, alleen om er dan vanuit te gaan dat dat ook voor NDMP geldt is blijkbaar raar 8)

Wat ik eigenlijk wil weten is of er iemand rondloopt die goede (of enige) ervaring heeft met een NDMP-to-disk backup oplossing, zodat ik met wat meer op een specifiek product kan richten en om te voorkomen dat ik straks tegen dezelfde dingen aanloop als bij Symantec.

Verwijderd

Als je op de officiële NDMP website gaat kijken kan je toch een overzicht opvragen?
http://www.ndmp.org/products/index.shtml#backup

Veritas staat er in ieder geval tussen, ik vermoed dat hun nieuwste agents ook gewoon op NDMP gebaseerd zijn. Hoewel het grote/speciale nut me ontgaat want het scheiden van data en controle is al vrij lang in gebruik door de grote backup software bedrijven.

Grtz,
Thanis

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Dat overzicht had ik natuurlijk zelf ook al bekeken, maar zoals ik mijn startpost al aangaf ben ik op zoek naar ervaringen. Veritas mag er dan bijstaan, werken doet het niet :)

En wat je met je laatste opmerkingen bedoelt snap ik niet helemeaal...

• Spectre75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2024
Kijk eens naar QiNetix (het vroegere Galaxy) van CommVault.

http://www.commvault.com Het kost wat, maar doet wel wat je wilt en nog veel meer.

Verwijderd

In Arcserve kan je disk/file-based backup devices maken. Ik werd er alleen niet erg vrolijk van. Het werkt wel maar de mogelijkheden zijn wel een beetje beperkt. Het is leuk als je tijdelijk ergens een backup wil bewaren maar ik zou het niet willen aanbevelen als structurele disk2disk backup.

Networker heeft ook zoiets al is dat volgens mij meer bedoeld voor staging (disk2disk2tape). Ik heb er een tijdje mee gewerkt maar de snelheid van ATA-NAS (NDMP) -> ATA-NAS (stage) -> TAPE was langzamer dan ATA-NAS (NDMP) -> TAPE.

Kan je disk backup target geen tapedrive/library simuleren? Dat is toch iets wat je steeds vaker ziet (bijvoorbeeld in de EMC NSXXX Nas devices). In dat geval maakt het niet veel uit welke software je gebruikt omdat deze denkt tegen een fysieke library te praten.