Functie thuisserver handhaven

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 10:07
De functie van je thuisserver handhaven

Beste tweakers,

Wellicht een wazige titel voor een topic, echter ben ik opzoek naar een gulden middenweg waar ik zelf niet uit kom.

Momenteel woon ik nog thuis en betaald mijn pappie de stroomrekening etc. Dus heb ik nergens omkijken naar, me server draaid al 2 jaar 24/7 en er is niets aan het handje...

Welnu, gaat deze tweaker over één maand op zijn eigen, in zijn eigen gekochte appartementje. En dan komt de echte hollander in hem naar boven. BESPAREN dus!!!

Ik zal eerst even de huidige situatie beschrijven:

Inventaris:

Hardware
1: Server, AMD64 4000, 2 GB PC3200, 1,25 TB aan schijven, waarvan 250 GB extern
2: Game PC, AMD64 X2 4200, 2 GB PC6400, 160 GB aan schijven
3: Laptop, Intel Centrino 1,6 Ghz, 1,5 GB PC2700, 40 GB aan schijven

Software
1: Windows 2003 Standaard server
2: Windows Vista Home Premium NL 64 Bit
3: Windows XP Professional

Functies
1: DHCP, FTP, File, Download, en E-mail server
2: Game PC
3: Roesten

Aangezien het laten draaien van de server me zo'n 300 euro per jaar aan energie kost, wil ik graag een andere oplossing verzinnen maar toch het gemak behouden van de server die ik nu eraan overhoudt.

Omdat ik een vrij grote mp3 collectie heb: +/- 300 GB in een RAID 5 config op me server,
die ik ten koste van alles wil behouden, die ik op een verstandige manier wil backuppen om nooit kwijt te raken, en tevens ook aan wil bieden op mijn ftp. Wil ik graag toch één apparaat wat 24/7 aanstaat. Hiervoor had ik mijn Hewlett Packard NC6110 laptop in gedachten.

Echter, ben ik ook van plan mijn 4 * 250 GB SataII schijven te plaatsen in mijn Game Machine,
daar deze niet altijd aan hoeven te staan. Echter staat daar nu mijn mp3 verzameling in RAID 5 op,
en om de schijven te sparen wil ik deze dus alleen nog maar aanzetten wanneer ik zelf thuis ben en muziek luister.

Tevens wil ik ook dat een groot gedeelte van de collectie met name de albums van artiesten beschikbaar blijft voor de mensen die gebruik maken van mijn ftp.
Daarbijkomend wil ik ook regelmatig, omdat mijn mp3 collectie steeds meer uitwijd en veel aan verandering onderhevig is, backups maken.

Tevens wil ik de overige functies zoals DHCP, FTP, Download, en E-Mail server gewoon handhaven. Wat op zich ook geen probleem behoort te zijn.

Echter wil ik dus op een gezonde doordachte manier met mijn huidige hardware omgaan zonder mijzelf onnodig op kosten te jagen, hetzij stroomrekening, hetzij aankopen van extra hardware.

Daarom had ik het volgende in gedachte:

1: De laptop inrichten als server, met daaraan vast de externe usb drive van 250 GB puur voor de map; artiesten albums die op dit moment 111 GB groot is.
Eveneens de overige ruimte (40 GB, min de partitie voor Windows 2003 Standaard Server) op de laptop harde schijf benutten als download drive,
en dit telkens overhevelen naar mijn Game PC om daar vervolgens op te slaan, te parren, rarren, en te bewaren.

2: De Game PC, buiten de 2 * 80 GB SataII schijven voorzien van de 4 extra 250 GB SataII schijven om deze vervolgens met de twee te stripen en deze gestripte volumes vervolgens te laten mirroren.
Zodat ik twee "schijven" van 500 GB overhoudt voor data en mp3

3: Moederbord onderdelen "oude" server, in een HTPC kast proppen en gebruiken als Mediacentre.

Bij deze mijn vraag of er iemand anders doordachte suggesties heeft.

discogs

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 08:54
300 euro per jaar is 25 euro per maand, valt toch wel mee :)

Maar goed, is het echt noodzakelijk dat mensen van jou server kunnen downloaden? Dan zou ik (Ik weet niet hoeveel je gamed) gewoon meer gebruik gaan maken van je laptop als office pc en misschien ook nog om te game als je geen zware dingen speelt.

Of laptop verkopen en een zuinig VIA bordje voor je server kopen.

Je moet zelf de afweging maken wat je wilt houden :)

Aan de andere kant, iedere hobby kost geld :Y)

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Servertje huren is ook een optie, alleen ben je dan wel meer kwijt dan 300 euro/jaar.
Ik zou zeggen: gewoon blijven draaien.

Of inderdaad een zuinigere server regelen.

Who Needs Windows...

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
Of misschien toch overwegen je server niet constant op te laten staan? Je kan bv in je bios instellen dat hij boot om 7u smorgens en windows je pc laat afsluiten om 23u savonds. Is toch al 25% minder stroom verbruik.

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 22:25
Sommige dingen die echt absoluut noodzakelijk lijken, zijn dat soms helemaal niet. Ik zeg niet dat het bij jou zo is, daar moet je zelf maar over nadenken, maar als ik lees dat je een aparte pc gebruikt als mailserver, DHCP server, storage en download, dan kijk ik toch vreemd op...

DHCP --> Simpel routertje doet dat al.
Mail --> Is tegenwoordig ook niet echt noodzakelijk, niets wat een goede provider je niet uit handen kan nemen.
Storage --> Is ook gewoon op te lossen met HD's in je GamePC lijkt me?

Anyway, het lijkt me dat als je echt moet besparen je gewoon een simpel routertje moet halen, je server in de verkoop moet doen en gewoon even proberen afstand te doen van al die andere zaken.

Wil je dat niet, dan kun je aanvaarden dat een hobby nu eenmaal geld (mag) kosten :P

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan natuurlijk ook gewoon een NAS aanschaffen voor je data opslag en een oud laptopje gebruiken (of een epia ofzo) voor de andere functies.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
mh, ik heb hier ook een "server" die ik gebruik om zo nu en dan eens te torrenten en te backuppen. Nou zet ik die gewoon uit als ik hem niet nodig heb! En dat is vaker dan je denkt. Wil ik een backup maken ? Zet ik hem even aan doe een rsync en een uur later weer uit. Wil ik iets downloaden ? Zet ik hem aan, zorg ervoor dat ie afsluit als de download gedaan is...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Er zijn toch ook routers waar je HD's op aan kan sluiten? Misschien is dat wel een leuke optie.

Anders kan je natuurlijk ook nog proberen om je server onder te klokken dmv AMD's Cool 'n Quiet. Ik denk dat als je 2 500GB schijven hebt het ook zuiniger is als 4x 250GB schijven, maar dat is een gok dus dat zou je kunnen uitzoeken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
Dieter schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 08:55:
mh, ik heb hier ook een "server" die ik gebruik om zo nu en dan eens te torrenten en te backuppen. Nou zet ik die gewoon uit als ik hem niet nodig heb! En dat is vaker dan je denkt. Wil ik een backup maken ? Zet ik hem even aan doe een rsync en een uur later weer uit. Wil ik iets downloaden ? Zet ik hem aan, zorg ervoor dat ie afsluit als de download gedaan is...
En als je dan hibernate gebruikt, start hij sneller op en alles staat nog op je scherm zoals hij afsloot.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 10:07
Een via bordje, of een NAS storage lijkt me wel wat, echter wil ik er niet meer te veel aan uitgeven, het is zeker een hobby die mijn geld waard is. Echter zoals ik al aangaf, dien ik vanwege het huis uit gaan in eerste instantie te besparen op zaken waarop ik kan besparen. Maar dan toch met behoud van de zaken die ik hierboven aangegeven heb.

DHCP kan inderdaad overgenomen worden door de router, E-mail zou met webmail kunnen. Echter draai ik gewoon Outlook 2003 op me server niet eens Exchange, maar het werkt zo fijn. Ook omdat ik aanzienlijk veel mail overdag en het toch beheersbaar wil houden.

Downloaden doe ik hoofdzakelijk snachts daar ik in de avond uren veel game, CoD2 dus dit op die laptop van mij spelen is geen optie omdat ie geen aparte graka bezit. De laptop verkopen is eveneens uit den boze, hijs namelijk van mijn werk.

discogs

Pagina: 1