Toon posts:

TV out op BB CRT TV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben een beetje aan het aanstoeien met het (fatsoenlijk) aansluiten van m'n HTPC via s-video naar mijn TV.

Er wordt gebruikt gemaakt van een nvidia 6150 IGP waarvandaan dmv een svideo kabel het signaal keurig naar mijn tv gaat. De TV is het type Panasonic PX-28PL10f (zelfde specs als panasonic PX-28PX10)

Nu gebruik ik de faq en stel m'n resolutie netjes in op 768x576. Wat me direct op valt is dat dit verticaal netjes past, maar dat m'n TV horizontaal de eigenschap ontwikkelt te kunnen "scrollen" (er vallen dus 2 randjes aan de zijkant buiten het beeld). Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling!

Het volgende probleem is dat mijn TV (breedbeeld) hardnekking 4:3 signaal blijft weergeven. Ik kan hem natuurlijk handmatig op 16:9 zetten, maar dan krijg ik enkel een 4:3 signaal uitgerekt naar 16:9, en dus ovale rondjes. (terwijl het ding juist breedbeeld divx netjes moet afspelen).

Wie kan mij helpen mij uit te leggen hoe ik de boel aan de praat krijg? De bedoeling is dus dat ik zo scherp mogelijk beeld in breedbeeld formaat krijg.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 00:01
Heb je de zoomfunctie al geprobeerd? Ik heb dan fullscreen divx, met de resolutie op 1024x768, ook met s-video aangesloten. Ik heb een Sony, en bij mij heet het zoom, hoe panasonic het noemt weet ik niet (ik gok zoom). Laat ik het zo zeggen: Die knop op de afstandsbediening waarmee je 4:3 breedbeelduitzendingen (met balken boven en onder dus) fullscreen maakt. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Topicstarter
met 1024x768 werd de boel redelijk onscherp (niet de native "reso" van de CRT, namelijk verticaal 576 beeldlijnen). Is dat dan de enige manier om de boel werkend te krijgen?
Kan ik niet een breedbeeld signaal (dat de TV begrijpt) over een svideo kabel versturen?

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
De TV Encoder van Nvidia stuurt altijd een PAL signaal uit op 720x576. Dit is ook de resolutie die je moet gebruiken om van het "scroll" probleem af te komen. Anders hou je dus 48 pixels over in het horizontale gebied. Verder is het zo dat je via een s-video aansluiting en zowiezo alle andere analoge aansluitingen behalve component geen breedbeeld resolutie kan laten aansturen. Maar om toch de plaatjes in de juiste verhouding op het beeldscherm te toveren kan je de volgende opties proberen:

Nero Showtime kan ingesteld worden om een breedbeeld verhouding te forceren van 16:9 of 16:10 op alle resoluties. op een 4:3 TV zou het dus op 720x576 er uitgerekt uitzien, maar als je je breedbeeld TV op 16:9 zet drukt hij alle 576 vertikale lijnen dus netjes samen om de juiste beeldverhouding te krijgen. Ik heb persoonlijk niet getest of nero op deze manier ook avi's met divx encoding standaard oprekt, maar het lijkt me vrij vanzelfsprekend. In nero showtime zijn dus ook alle menu's en knoppen op deze manier in e juiste verhouding op het beeldscherm te toveren.

een andere optie is VLC te gebruiken als mediaspeler. Deze heeft de ook de mogelijkheid om een aspect ratio te selecteren. voor 16:9 content op een 4:3 resolutie gaat hetzelfde op. het moet zo vertikaal uitgerekt worden dat het de meeste beeldlijnen in beslag neemt die vervolgens weer op je TV samengedrukt worden in de juiste verhouding. kies daarom bij aspect ratio ook 4:3 bij 16:9 films. Je zult zien dat ze dan in de juiste verhouding weergeven met maximaal detail.

Nog even wat algemeen advies voor het tv-out gebruik. Blader even naar de geavanceerde TV-out opties van het nvidia control panel en zet het flikker filter net niet helemaal uit.

Mocht je toch gewoon windows mediaspeler willen gebruiken, dan is het ook mogelijk in de divx decoder instellingen de aspect ratio in te wijzigen.
Zorg ook dat je een goede s-video kabel gebruikt. Deze heeft namelijk erg veel invloed op de beeldkwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk, dat "16:9 verhouding op 4:3 beeld" zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken! Maar zoals ik het begrijp kan dat enkel binnen de mediaplayers zelf (of de divx codec).
Is het niet mogelijk om het hele systeem op die manier te laten lopen? Dat ik dus binnen windows (MCE2005) altijd breedbeeld op 4:3 weergegeven krijg en dus mijn TV gewoon op 16:9 kan laten staan?

In ieder geval al bedankt voor deze info. Daar ga ik vanavond mee aan prutsen :)

Ik zie in ieder geval al in dat het vele malen simpeler zou zijn om gewoon een LCD-tje neer te kwakken (maar m'n tv is daar net wat te mooi voor in vergelijking met een el cheapo LCD op SD beelden ;( )

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 07:45 ]

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
sterker nog, een cheapo LCD is prima, mits je de interne tuner gewoon niet gebruikt. Die Nvidia 6150 GPU is een stuk beter in staat analoge video te upsamplen naar een HD resolutie in een mediacenter dan de meeste brakke tuners. Nvidia heeft zelf een tunerchip gemaakt, en deze zijn MCE compatible. XFX levert een singletuner voor 29,- en een dualtuner voor 49,- als je even rondzoekt. Verkoop de CRT als je er nog wat geld voor kan krijgen, en kijk uit naar een LCD toestel met zo min mogelijk extra poespas omdat je dat toch niet gebruikt. HDMI/DVI aansluiting is voldoende voor een mediacenter die alles afhandeld. Zin in blue-ray over een jaar of mischien 2? geen probleem, goedkope blue-ray lezer er in en je bent klaar. Digitale TV? je gooit een digitale tuner in je mediacenter en spelen maar. HDTV ontvangst moet in de toekomst ook geen probleem zijn. Op die manier heeft een scherm als enige eis een knap LCD paneel en een digitale input. Al het andere is irrelevant. Scheelt een hoop in de kosten. Gebruiksvriendelijkheid van mediacenter applicaties is zowiezo een stuk beter dan al die losse componenten ooit kunnen zijn.
Pagina: 1