Raid-0 Systeem(nvraid), hoe schijven op gezondheid testen?

Pagina: 1
Acties:

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 12:30

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Topicstarter
ik heb hier een raid-0 systeem met 3 schijven

nou hoor ik de laatste tijd rare geluiden, krijg wel eens een BSOD, waar na het even duurt voordat NVRAID bios de schijven weer gevonden heeft ( je hoort ze dan opnieuw opspinnen enzo)

ook hoor ik wel eens een losse tik, en dan gaat windows gewoon door, maar ondertussen spint die schijf gewoon op

zit ook nog 1 losse schijf in, maar denk niet dat die het is, volgens Disk monitor tooltje is die nog gewoon goed, maar kan dus de raid schijven daarmee niet zien.. ;(

schijven zitten in een stacker 4-in-3 behuizing, met een 120mm fan erachter
behuizing zit dus vol..

hoe kan ik die schijven testen?

NVRAID 2 schijven (2x hitachi als ik mij niet vergis)
1x seagate los
opteron 146
dfi lanparty nf4 mobo
2gb ram (ddr)
watergekoeld, met nog wel ariflow, bij deschijven naar binnen (bovenin)
en aan de achterkant ook bovenin naar buiten, via de radiator van de WC set

[ Voor 22% gewijzigd door Night89 op 17-06-2007 20:47 ]

Met Vriendelijke Groet,

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40
Simpel.

1) controller in de bios uitschakelen
2) schijven stuk voor stuk aansluiten en testen met de programma's van de fabriakant dmv bootable test cd ( hirens boot cd ) ed

• Night89

Night89

Topicstarter
SmoothTweaker schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:25:
Simpel.

1) controller in de bios uitschakelen
2) schijven stuk voor stuk aansluiten en testen met de programma's van de fabriakant dmv bootable test cd ( hirens boot cd ) ed
je bedoelt gewoon de sys tools van seagate en hitachi?

als ik hem gewoon uitschakel, en erna weer in, blijft alles staan ( ook in MBR enzo?)

Met Vriendelijke Groet,

• Night89

Night89

Topicstarter
update!

ik ben nu bezig met een poging de schijven te testen

ik zet de raid controller uit in het bios, en daarna opstarten van een bootable CD van hitachi

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.van.wageningen/jpg/170620071561.jpg

verder dan dit komt hij niet!

geprobeerd met CD, raid in of uitgeschakeld maakt niet uit

hij ziet de HD's wel bij de POST

met een USB stickie gaat hij ook niet verder dan het plaatje?

wat doe ik fout !?

[ Voor 6% gewijzigd door Night89 op 17-06-2007 20:37 ]

Met Vriendelijke Groet,

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
De RAID controller moet je niet uit zetten. Je moet hem overschakelen van RAID naar "normaal". Vaak aangeduid als BASE of AHCI-mode. Dan worden ze als losse schijven behandeld.

• Night89

Night89

Topicstarter
Shaggy_NL schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:33:
De RAID controller moet je niet uit zetten. Je moet hem overschakelen van RAID naar "normaal". Vaak aangeduid als BASE of AHCI-mode. Dan worden ze als losse schijven behandeld.
ze worden nu als losse schijven gezien ( 2x Hitachi 250gb, identieke nummers, in post)

het gaat om 2x hitachi 250 gb S-ATA in raid 0 dus ( dacht anders, maar is veranderd)

maar waarom start het diag. prog niet door?

Met Vriendelijke Groet,

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Heb je al geprobeerd de SMART aan te zetten, en de info hiervan uit te lezen? Normaliter geeft dit wel een goed beeld van de health van de harddisk(s).

Windows Veteran turned Apple Addict

• Shaggy_NL
Night89 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:35:
[...]

ze worden nu als losse schijven gezien ( 2x Hitachi 250gb, identieke nummers, in post)

het gaat om 2x hitachi 250 gb S-ATA in raid 0 dus ( dacht anders, maar is veranderd)

maar waarom start het diag. prog niet door?
Dan denk ik dat hij de controller gewoon niet snapt. Dat zal dus zoeken worden naar een ander bakkie met S-ATA aansluitingen, vrees ik.

• Night89

Night89

Topicstarter
michelzwarts schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:38:
Heb je al geprobeerd de SMART aan te zetten, en de info hiervan uit te lezen? Normaliter geeft dit wel een goed beeld van de health van de harddisk(s).
smart is toch alleen uit te lezen via bijv speedfan? (iig via de diag tool van de fabrikant of anders windows based?)

en hoe zet je dat aan dan? bios neem ik aan? ik ga even kijken :)

volgens mij is het wel eens een keer gelukt, nl al eens eerder een schijf terug moeten brengen ( weet niet zeker of het ook hitachi was, maar gaat toch iig grotendeels via dezelfde procedure, iig het opstarten enzo. kan ik ook andere sata aansluitingen proberen?
staat nu op 3 & 4

[ Voor 23% gewijzigd door Night89 op 17-06-2007 20:47 ]

Met Vriendelijke Groet,

• Shaggy_NL
Over schijven in het algemeen op een RAID controller... Als een normale schijf de fout in gaat (verrotte clusters) dan blokkeert 'ie zichzelf voor een seconde of 40. In die tijd zal de controller hem als "dood" aan zien en kan het zijn dat 'ie hem verstoot. Bij schijven zoals de RE & RE2 series van WD, blokkeert hij effe al het verkeer voor 7 seconden. Daarna geeft 'ie zichzelf weer vrij, en kan de RAID controller zelf beslissen wat er aan de hand is. Door deze methode krijg je een veel beter zicht van mogelijke problemen. Dus als ze echt dood zijn (hoop het niet voor je)... kijk dan eens naar die Raid Edition schijven van WesternDigital.

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Night89 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:45:
[...]

smart is toch alleen uit te lezen via bijv speedfan? (iig via de diag tool van de fabrikant of anders windows based?)

en hoe zet je dat aan dan? bios neem ik aan? ik ga even kijken :)

volgens mij is het wel eens een keer gelukt, nl al eens eerder een schijf terug moeten brengen ( weet niet zeker of het ook hitachi was, maar gaat toch iig grotendeels via dezelfde procedure, iig het opstarten enzo. kan ik ook andere sata aansluitingen proberen?
staat nu op 3 & 4
In de nvidia control panel staat ook een korte sectie storage als het goed is, en daar kun je ook de disk status uitlezen. Bovendien bij geactiveerde SMART (bios setting), wordt je gewaarschuwd voor falende disks, voordat ze helemaal niet meer benaderbaar zijn.

Windows Veteran turned Apple Addict

• Night89

Night89

Topicstarter
michelzwarts schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:51:
[...]

In de nvidia control panel staat ook een korte sectie storage als het goed is, en daar kun je ook de disk status uitlezen. Bovendien bij geactiveerde SMART (bios setting), wordt je gewaarschuwd voor falende disks, voordat ze helemaal niet meer benaderbaar zijn.
door de raid tool van nvidia onder windows?

ga ik die er eens opzetten, werkte bij mij nooit, kan best als smart op disabled stond :X

overigens zijn ze nog niet kapot, ik werk er nu gewoon mee, alleen de voortekenen staan mij niet aan, vorige keer ook al zo een hoop data kwijt geraakt.. ( is een risico met striping he :) )

net de schijven op SATA 1 & 2 gezet, hielp niet
1schijf eraan hielp ook niet

met 0 schijven starte het prog 1x door, de 2e x bleef hij weer hangen... :(

waar moet ik trouwens het NVIDIA Control panel vinden? staat niet in configuratiescherm van xp :(

/edit/
Dit zegt de raid tool...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.van.wageningen/jpg/raidtool.JPG

is dat goed? lijkt mij wel , behalve dat er PATA staat ipv SATA, en dat er toch rare geluiden komen uit die schijf, net ook weer, krijg ik een BSOD en moet nvraid toch wel moeite doen om de schijven weer te vinden en als healthy te bestempelen bij opstarten.. normaal meteen gebuerd, na bsod moet scijf 2x opspinnen en doet hij het pas.. 10 sec ofzo duurt dat en je hoort hem 2x opspinnen..

[ Voor 25% gewijzigd door Night89 op 17-06-2007 21:11 . Reden: plaatje bijgevoegd.. ]

Met Vriendelijke Groet,

• Night89

Night89

Topicstarter
iemand nog een goed idee? :'(

Met Vriendelijke Groet,

• Night89