Toon posts:

GPU Temperatuur 8600GT Silent?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.766 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Maandag verstuurde cool-prices.nl me mijn nieuwe videokaart, vandaag ontvangen.

Ik installeer de kaart, en ATITool zegt mij dat mijn 8600GT GPU temperatuur 89°C is??
Een halfuur later, nadat ik de 2 Antec fans op MAX zette, staat het aan 72. Geen enkele toepassing actief buiten Firefox waar ik dit in typ momenteel. Jezus, en dan zegt Asus dat deze heatpipe die mijn PCI slot in beslag neemt tot 7° koeler is dan een stock 8600GT koeler?

Kan het zijn dat ATITool mis is? Kan ik die temperatuur met nog een tooltje opvragen?
PCWizard2007 crasht als ik op video card klik - uhoh, ik voel nattigheid...
De nvidia control center geeft exact dezelfde temperatuur aan.

Help?

Na 10 minuten Age of Empires te spelen op 1280x1024 alle opties Very High, High AA:
91° C!!

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/5452/tempzf1.jpg

Allez komaan, is dat normaal? :o
10 minuten hé! Wat als ik een uurtje game?

Edit: Even getest met Fraps:
- Met AA: +/- 34FPS maar af en toe drops naar 10?? Geen idee waarom, verander mijn camera NIET
- Zonder AA/ +/- 59FPS, stabiel. Ik zie trouwens noppes verschil, 2x screen gepakt.

Wanneer ik het spel afsluit, zakt de temperatuur na enige tijd terug naar 70°
Die kaart zou in LOAD 70° moeten zijn, terwijl het hier zo is in IDLE state.
Moet ik 'm terugsturen? Zou de koelpasta niet werken?

Wat denken jullie?
Bedankt!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij een passief gekoelde kaart is airflow in de kast erg belangrijk, hoe zit het daarmee bij jou ?

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-04 12:02
Jemig dat is niet zo hoopgevend! Heb paar dagen geleden de Passieve Gigabyte 8600GT besteld (na te hebben zitten twijfelen tussen de Gigabyte en de Asus) omdat deze wat hoger geklokt is en single slot is ten opzichte van de asus. Maar mijn Case heeft denk ik dus ook niet extreem veel airflow... :o

Probeer er anders eens een tafelventilator direct op te zetten (met de kast dus open) en kijk of dat helpt...

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn passief gekoelde 8600GT van MSI wordt idle 52°C en onder load 80°C met niet bijzonder goede airflow. Vrij hoge temperaturen zijn dus normaal maar het is wel zo dat jouw temperaturen abnormaal hoog zijn.

Mijn kaart heeft wel het koelblok langs de andere kant van de kaart zitten, misschien heeft dat er iets mee te maken.

Ik zou proberen de airflow wat te optimaliseren in je kast en als dat niet helpt zou ik de winkel contacteren.

Verder kan je de temperatuur nog uitlezen met Rivatuner.

Verwijderd

Ik heb zelf een 7950GT passive. Deze liept bij cod2 op tot over de 100°C, inderdaad ook na 5 a 10 minuten. Dit is voor mij iets te warm, ik heb er een 12cm fan langs gehangen waarna de kaart op 45°C blijft hangen, ook na een avond intensief gamen.

De temperatuur heb ik ook nog appart gemeten met de sensoren van de kast. Deze geven bijna dezelfde waar als ATITool. (iets lager maar dat is te verwachten met een extern sensor)

Voor mij geen highperformance kaarten meer zonder actieve koeling.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 18:52:
Bij een passief gekoelde kaart is airflow in de kast erg belangrijk, hoe zit het daarmee bij jou ?
Antec SNK2400 - Airflow is heel goed in die kast
Zie deze review op silentpcreview.com
P4 3gig, stock cooler
2 fans 120mm, beiden op MAX gezet helpt niets :(

Geen enkele andere kaart in PCI sloten gestoken om te testen
spijtig genoeg block aan de verkeerde kant idd, en ik kan daar nergens een fan plaatsen
Ik zal er om te proberen even los eentje in steken

Edit: foto van situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/6673/caserk6.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 19:31 ]

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:34
Zet eens een klein ventilatortje op je koelblok? Kijken of je dan nog dezelfde temps krijgt. Zo ja, kijk of de koelpasta goed erop zit. (Eigenlijk zou ik hem eerder terugsturen dan datgene met de koelpasta, want dan vervalt geloof ik de garantie.)

@ hieronder: Inderdaad, het koelblok, daaraan kun je ook voelen of de koelpasta goed is. ;)

In ieder geval heb ik het niet zo op passieve blokjes, aangezien ze boven mijn irritatiegrens uitkomen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Gniels op 06-06-2007 19:38 ]

PHILIPS Motional Feedback 544

• PilatuS
  • Niet online
Als de airflow goed is zal de koeler wel niet goed op de kaart zitten. Voel eens aan het blok om te kijken of dit ook zo is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een 60mm fan rechtstreeks tegen de koelblok aan geduwd en zo een halfuur een spel laten opstaan.
57°C onder load!!! zeer indrukwekkend, maar niet moeilijk

Dus dan zou mijn 8600GT 2 PCI poorten in beslag nemen!
Een voor de koelblok zelf
Een voor de fan die ertegen zit

wat een geluk dat ik er dan nog eentje over heb...
Ik denk ook dat het is omdat de koelblok aan de verkeerde kant van de case fans zit - zie foto. De kaart zelf sluit alle flow af van de rest van de case.

• PilatuS
  • Niet online
Er is dus niets mis met de kaart of de koeler. De kaart kan de warmte alleen niet goed kwijt. Naja je weet nu in ieder geval waar het probleem zit :P

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:08:
Er is dus niets mis met de kaart of de koeler. De kaart kan de warmte alleen niet goed kwijt. Naja je weet nu in ieder geval waar het probleem zit :P
In vergelijking met de MSI productreview hier komt mijn kaart qua koeling nog niet geweldig uit...
En bij deze zit de koeling aan de andere kant! Maar dan zou het bij mij tegen de USB poorten zitten, ik denk niet dat die past in mijn case/mobo setup

Denken jullie dat ik 'm best terugstuur en inruil tegen een actieve?
Mijn opties:

- Een zeer dunne 60mm fan monteren tegen de heatpipe
- Kaart vervangen tegen een actief gekoelde
- Kaart vervangen tegen een passief gekoelde met blok aan andere kant
- Niets doen en na een week een kapotte kaart hebben |:(

• Admiral Freebee
  • Niet online
De kaart mag 115°C worden dus dat is niet direct een probleem hoewel ik het zelf ook liever niet zou hebben. Zolang die ventilator niet veel lawaai maakt zou ik de 60mm fan er op laten zitten. Je moet het zelf weten natuurlijk :)

Ik heb dezelfde kaart als uit die review en bij mij zit de koeler standaard al recht. Die zal dus wel boven je USB poorten komen denk ik maar ik kan je kast niet zo goed zien op die foto. Als je wil heb ik nog wel een aantal foto's van mijn kaart in de kast.

[ Voor 36% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-06-2007 20:24 ]

Verwijderd

Mijn 8600 GT in de antec sonata LS II kast is volgens AtiTool 0.27 by idle 58 graden met de fans op de traagste en stilste settings.

Foto van setup met de airflow cover van de kast verwijderd:
Afbeeldingslocatie: http://86.84.111.211/img_2203.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 20:40 ]

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:34
Als je hem zonder kosten kunt omruilen voor een actieve kaart, dan zou ik dat zeker doen. Kies dan wel voor een kaart met een redelijk wat grote ventilator. (Mijn ervaring met ASUS koelertjes, zijn stofzuigertjes.) Je kunt natuurlijk altijd nog een Zalman koeler kopen. (Past er trouwens geen Zalman/Arctic koeler op deze kaart?)

Succes, en wel beter dat het niet aan de kaart ligt :)

PHILIPS Motional Feedback 544

• Admiral Freebee
  • Niet online
En hier nog eens de MSI kaart op een GA-965P-S3.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/admiralfreebee/8600gt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/admiralfreebee/8600gt2.jpg
Het koelblok komt dus niet aan de audioaansluitingen op de backplate. Je USB poorten zijn waarschijnlijk geen belemmering.

Temperaturen:
Idle: 52°C
Stressed: 80°C

[ Voor 63% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-06-2007 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het valt me net op dat die MSI gekoelde kaart niet past in die SNK2400 case
die buisjes die er boven komen zijn te hoog... Die passieve van gigabyte wou ik eerst ook kopen, maar zelfs die was een paar mm te hoog.

De kaart omruilen gaat, maar de verzendkosten zullen zelf betaald moeten worden. Trouwens, voor een actieve kaart kiezen is misschien niet direct een beter idee?
Gniels: de Asus kaart heeft ook een 2slots koeler, zou die veel geluid produceren?

Welke stock 8600GT koelers zijn het stilste, buiten de volledig passieve?
Bedankt voor alle antwoorden trouwens!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart in een grote tower case geplaatst met énorm goede air flow. Resultaat: exact dezelfde waarden, minstens 70° idle. Ondertussen bij cool-prices.nl een RMA aangevraagd, maar dat kan precies 1-2 weken duren? Jezus :(

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan is ofwel de koeloplossing van Asus enorm slecht of er is te veel of te weinig koelpasta gebruikt. Jammer :/

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:10
Mijn MSI kaartje in een Antec Sonata II kast is idle rond de 52 graden en als ik hem stress loopt ie op tot over de 60. Ik heb mijn systeem pas sinds eergister en heb niet de tijd gehad om intensief te gamen dus hoe heet hij wordt na een uurtje gamen weet ik nog niet. Ik heb trouwens geen extra fans. Enige fan die erin zit is de standaard Antecfan ( en een Arctic Freezer Pro 7 voor de processor ). Dus totaal geen extra fans. Ik ga vanavond maar ff verder testen en wat intensiefs draaien voor een langere periode. Dan kan ik mijn bevindingen wel posten.

Verwijderd

Topicstarter
Het klote is dat er met de kaart op zich niet echt iets mis is
Behalve dat het 20° heter is dan aangegeven... Staat er op de doos doodleuk "7° cooler!!", wat een mop

Ik hoop écht dat ik een goed vervangstuk krijg, ik stuur hem morgen op...
Kan 2 weken duren, leuk :'(

Verwijderd

was het de mijne geweest dan had ik doodleuk die passieve koelblok er van gegooid en er een zalman koeler oid op gezet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 19:51:
was het de mijne geweest dan had ik doodleuk die passieve koelblok er van gegooid en er een zalman koeler oid op gezet.
Dude, de grap is juist dat dat ding passief gekoeld hoort te worden. Dan had je net zo goed een ander merk kunnen nemen met actieve koeler (nog goedkoper ook).

Verwijderd

Topicstarter
zert, hoeveel denk je dat zo'n extra koeler kost? Dit is juist passief idd!
Trouwens, de verzending kost me volgens De Post 13 EUR vanuit België. Verdomme.

Verwijderd

dan is je winst ook weg indd

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:10
na een kleine overclock en een kwartiertje Lost Planet DX10 demo heb ik ook de magische grens van 90 graden gehaald. Zo warm wordt mijn kaartje niet met andere games ( Lost Planet stressed hem dan wel heel erg en de overige games die ik speel zijn PES6 en Virtua Tennis 3 ... ) ook is de kaart de laatste 2 dagen idle steeds rond de 60 graden, dat zal wel komen door het warme weer van de laatste 2 dagen. Straks weer ff Lost Planet testen op stockspeeds van de kaart en kijken of hij de 90 graden haalt.

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Ik begin sterk het idee te hebben dat ik hetzelfde probleem heb, bij wat oudere spellen als World of Warcraft is er niks aan de hand, maar als ik bijvoorbeeld Call of Juarez meer als 15 Min. speel valt het scherm op zwart. (Leek mij over verhitting oid) is er nog een programma naast AtiTool waarmee ik de Temp kan zien? AtiTool lijkt onder vista niet veel te doen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met Rivatuner lukt het prima :)

• Banjy
Ik heb dan nu ook enige tijd mijn Gigabyte 8600GT Silent binnen en de temperatuur valt me allerzinds mee. Idle zit hij rond de 50 graden. Stressed heb ik hem nog niet boven de 72 graden gezien. Wel voelt de heatsink erg warm aan, dat vind ik wel vervelend want er zitten wel wat kabels tegen aan geklemt. Maar met 72 graden zullen die hopelijk wel niet gaan branden/smelten :+

• PositiveCreep
Ik voel mij op het moment een enorme 'oen', maar kan in RivaTuner nergens een temperatuur meter vinden, alle tabs doorgebalderd, wel "Hardware monitoring" gevonden, maar deze geeft alleen snelheden van geheugen en de core aan..

Edit:
In de plugins gekeken, krijg hem nu wel te zien, alleen nog geen juiste plug in denk ik, temp blijft op 0 graden hangen. (Mocht ik willen dat dat klopte)

Edit2:
Ondertussen alle plugins die er standaard inzaten getest, allemaal met hetzelfde resultaat helaas. Mocht ik hier niet meer uitkomen is het makkelijk genoeg terug te gaan naar de winkel, lijkt mij niet mijn probleem aangezien ik de kaart nog geen 24 uur heb.

[ Voor 51% gewijzigd door PositiveCreep op 23-06-2007 22:17 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb de plugin LM63. Welk merk kaart heb je?

Sowieso kan je met nVidia's nTune ook de temperatuur bekijken maar ik ben niet echt dol op dat programma.

• PositiveCreep
Ik ga in ieder geval ook nTune dan eens bekijken.

Heb zelf een AsusEN8600GT Silent.(256MB)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Asus durft soms wel eens een andere chip gebruiken. Ik zou Rivatuner nog eens opnieuw installeren en checken dat je wel de laatste versie hebt. En misschien ook eens kijken naar de driverversie. Ik heb 158.18.

Verwijderd

Mensen met ervaring nemen geen videokaart die passief gekoelt is. Elke videokaart die voor 3D toepassingen gemaakt zijn moeten gewoon actief gekoelt worden. Dat hoort niet het werk te zijn van een passief iets. Dus niet janken als je kaartje 100 graden word :p (dat kan die trouwens nog wel hebben)

Wat ik probeer te zeggen is, er zijn genoeg actiefe koelers die je niet hoort, goed koelen, en nog goedkoper zijn ook (spreekt uit ervaring).

• PositiveCreep
Temp lag op 76 Graden voordat het scherm op zwart ging, lijkt mij nog een redelijk normale temp.

Idle temp lag rond de 65.

Tijd om het één en ander te testen denk ik.

@Mentinal
Tot nu toe had ik goede ervaringen met passief gekoelde kaarten, maar gebruikte altijd low-end kaarten, en deze lijkt mij iets zwaarder. Werd ook aangeraden in de winkel vandaar.

Edit:
Solved
Nadat het de temp. niet bleek te zijn bezig gegaan met de drivers. Zowel de officiele als beta drivers van Nvidia vanaf de site geplukt (Standaard Geforce drivers) geen van allen wilden helpen. Vervolgens op internet rond gestruind en kwam devolgende tegen: 160.03_Vista32_Beta (Forceware)

Deze driver heeft het probleem verholpen, net eindelijk volledig door een benchmark heen gegaan, en een DX10 spel kunnen spelen zonder dat het scherm op zwart ging.

[ Voor 39% gewijzigd door PositiveCreep op 24-06-2007 00:20 ]

• Banjy
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 22:42:
Mensen met ervaring nemen geen videokaart die passief gekoelt is. Elke videokaart die voor 3D toepassingen gemaakt zijn moeten gewoon actief gekoelt worden. Dat hoort niet het werk te zijn van een passief iets. Dus niet janken als je kaartje 100 graden word :p (dat kan die trouwens nog wel hebben)

Wat ik probeer te zeggen is, er zijn genoeg actiefe koelers die je niet hoort, goed koelen, en nog goedkoper zijn ook (spreekt uit ervaring).
Gedeeltelijk waar. Maar er is (naar mijn mening uiteraard) wel degelijk een punt bereikt waar de performance per watt dusdanig gunstig is dat als je zo nu en dan maar gamed dat je prima toekunt met een passieve kaart. Zodra je serieuse rekenkracht wil of veel gamed dan zijn actieve koelers wel handiger/beter indd. Mijn vorige Zalman vf700 of wat het ook was :+ hoorde je ook niet en koelde uitstekend.

Vergeet trouwens niet dat er ook mensen die of echt stil willen of stil willen maar niet zelf een andere koeler er op willen zetten. Als je namelijk afhankelijk bent van de standaard (actieve) koeler dan is het maar de vraag of ze voor de persoon in kwestie stil genoeg zijn...

• uflex
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-12-2024
Volgens mij heb ik het probleem met die hoge temperatuur nu echt uit de wereld geholpen.

In idle had ik al een temperatuur van ongeveer 65 graden, waarbij het me opviel dat het koelblok niet eens zo heet aanvoelde. Asus heeft waarschijnlijk wat problemen gehad met de afstand tussen de GPU- chip en het koelblok en is dit opgelost door een één of andere kunststof plakkertje op het koelblok aan te brengen. Kennelijk spul wat geen goede warmtegeleidende eigenschappen heeft want -zo dun als het is- werkt het als een fantastische thermische isolator. Nadat je met thinner die handel opgelost hebt en met alcohol de resten verwijderd glimt de boel weer als een spiegel maar kom je op het oorspronkelijke probleem van een dunne spleet tussen de chip en het koellichaam. Als je vervolgens alle rubber ringetjes en veertjes van de mounting verwijderd en vervangt door vier simpele M2-schroefjes (eventueel met ringetje aan de printkant en contramoertje aan de andere kant) kan je de zaak -met een dun laagje nieuwe koelpasta- keurig laten aansluiten. Half slagje extra voor wat druk; klaar. Voor een productiestraat veel te traag maar thuis keurig uitvoerbaar.

Gevolg; temperatuur zakt met ruim twintig graden. (En hij sloot in eerste instantie echt goed aan)

Jammer dat ze zoiets moois zo slecht in de markt dumpen.

[ Voor 19% gewijzigd door uflex op 08-07-2007 15:41 ]

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 23:21
Ik had de mijne al besteld toen ik dit forum vond, dat was even slikken.
Maar nu hij er is valt het allemaal erg mee.

Mijn Asus 8600GT silent 256MB staat nu te draaien op 620/900 en na een kwartiertje staat hij op 75 °C

2D Idle blijft de mem clock op 900 staan maar core gaat terug naar 540, de temp blijft dan op 50 °C

Stock is hij 45°C idle en 63°C tijdens 3dmark of Lost Planet

Controleer de airflow met klein vlammetje, de vlam moet richting de air-duct gaanom deze koeler goed te laten werken.

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:42

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Mijn Asus 8600GT Silent 256MB draait op praktisch dezelfde temps als die van superduper1969. 53 graden idle, en 73 graden stressed. Nu ben ik het helemaal eens dat airflow behoorlijk belangrijk kan zijn. Echter is de airflow in mijn kast zo beperkt, dat er echt geen directe flow op gericht is. Ik heb een NSK4400 van Antec:

Afbeeldingslocatie: http://www.ajump.com/ajump/AttachmentFile/NSK4400_i.jpg

De 12 cm outtake fan zit dus aan de achterkant van de grafische kaart, waar de koelribben dus niet te vinden zijn.
Ik vind het raar dat sommige mensen dan toch met een stuk hogere temperaturen te maken hebben.

Hier staat tekst

• Thijno
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04-2022
Hey Guys,

Ik zit net dit forum door te spitten na ook wat problemen ondervonden te hebben, en kom ik tegen dat het de koeling is...

Wat is nu mijn volgende stap?
Want iedereen heeft het over verscheidene koelingen.....

Eventueel een link waar ik de benodigtheden kan bestellen..
In elkgeval een Case fan komt er bij, maar moet ik nu ook een Videokaart koeler erop zetten??
En zo ja welke past?? ik heb nml al op de site van zalman gekeken maar de 8600GT stond eigenlijk niet tussen de rijtjes welke paste..

Welke kan ik nu het beste pakken jongens??

Ik heb hetvolgende:

asus_a8n_sli_premium (Moederbord)
Sunbeam NUUO, 550 Watt Voeding + Koeling
AMD 4000Mhz
1Gig Geheugen
Asus EN8600GT Silent
Windows XP

Ik ondervind vaak de problemen met bv het spelen van World Of Warcraft. Dan loopt de pc helemaal vast..

Ik hoor graag van jullie.

Greetzz

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:42

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Vriend van me heeft ook een 8600GT passiev. Verder geen casefans anders dan voeding en cpu fan. Die zit idle ook rond de 60-70 en tijdens het gamen loopt het op tot de 90 graden. Niks bijzonders verder is een beetje overgeklokt. Draait prima stabiel.

[ Voor 5% gewijzigd door REDFISH op 08-01-2008 18:08 ]

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-05 09:56
Ik heb de ASUS EN8600GT Silent. Bij mij word hij ook redelijk warm. Nu 73 graden idle. Nu heb ik wel mijn casefans draaien op 5v en is mijn pc bijna onhoorbaar van 1 meter afstand. Als ik ga gamen zet ik mijn casefans aan en dan blijft mijn kaart koel genoeg. Zou die 20 graden verschil echt iets uitmaken voor de levensduur?

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 20:18
ALRD schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 12:09:
Ik heb de ASUS EN8600GT Silent. Bij mij word hij ook redelijk warm. Nu 73 graden idle. Nu heb ik wel mijn casefans draaien op 5v en is mijn pc bijna onhoorbaar van 1 meter afstand. Als ik ga gamen zet ik mijn casefans aan en dan blijft mijn kaart koel genoeg. Zou die 20 graden verschil echt iets uitmaken voor de levensduur?
Mijn 8600GT silent heeft het na iets meer dan een jaar begeven. Eigenlijk nooit spelletjes gespeeld maar het zou kunnen dat mijn driver ervoor zorgde dat de kaart toch praktisch altijd op full load belast werd. Daarnaast ook nog eens een slechte airflow in de kast. Met andere woorden, het kan zeker mis gaan met deze kaarten.
Pagina: 1