Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dimmer op dynamo aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 17:30
Ik was benieuwd of het volgende mogelijk was:

In een feest tent moet de hoeveelheid verlichting afhankelijk zijn van iemand die op een hometrainer fietst. Dus fietst diegene hard dan moet het licht voluit branden, maar wordt hij moe en gaat hij minder hard fietsen dan moet het licht dus gedimt worden.

Ik zat te denken aan een soort dynamo (zo'n fiets dynamo waar normaal je koplamp mee brand), die aan te sluiten op een dimmer en de dimmer weer op de lampen. Dus als de dynamo niet draait dan de dimmer dicht, maar draait de dynamo wel, dan het licht aan. Maar ben zelf niet heel technisch of electronisch dus als jullie ideeën hebben die goed zijn uit te voeren dan hoor ik het graag.

En zit nog met de stroom voor de lampen, die moet ook nog ergens binnenkomen.

Als het onuitvoerbaar is hoor ik het graag maar mochten er wel ideeën zijn dan hoor ik het natuurlijk nog veel liever. Alvast bedankt!

Less is more

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je wilt dus een toerental-afhankelijke dimmer ofzo?

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 12:19
Vermoed zomaar dat je hier een dimmerrelais voor nodig heb. Is in feite een gewone dimmer die aan gestuurd word door een andere spanningsbron. Hoe meer spanning hoe verder de dimmer open gaat staan. Heb alleen geen idee waar ze te koop zijn.

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 17:30
Osiris schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:46:
Je wilt dus een toerental-afhankelijke dimmer ofzo?
dat is een duidelijke omschrijving ja.

[ Voor 68% gewijzigd door kickassmen op 06-06-2007 15:53 ]

Less is more

• Schildpad
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:08
Zoiets kan je oa. doen met een dc-stuurbare dimmer.

Linkje naar een dergelijk product bij Conrad

Voor ongeveer €20,- en een uurtje soldeerplezier moet je dan wel iets dergelijks in elkaar kunnen zetten.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
http://www.conrad.nl/goto/?product=190955
Werkende link van het ding van schildpad.

Is inderdaad een goede oplossing.
Alleen voor zover ik weer gaat een gemiddelde dynamo van 0-6volt bij normale snelheid.

Hier zal je dus nog wat mee moeten prutsen, een simpele manier is om een 1:2 trafo te pakken, daarachter een gelijkrichtbrug + condensator en een potmeter erachter met 12V zener.

Klinkt misschien moelijk, maar is denk ik het makkelijkste.
Hoe werkt het:
Uit de dynamo komt 0-6V wisselspanning, de 1:2 trafo maakt hier 12V van, gelijkgericht en afgevlakt door de condensator wordt dit +/- 17V, de potmeter is dan je afstelling, dit moet genoeg bereik geven, de 12V zener zorgt ervoor dat je de dimmer niet sloopt.

Als je intrested ben kan ik wel 's een schema tekenen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
SA007 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 17:13:
Alleen voor zover ik weer gaat een gemiddelde dynamo van 0-6volt bij normale snelheid.
Da's bij een standaard fiets met de dynamo aan 't fietswiel. De TS heeft het echter over een hometrainer, dus Joost mag weten hoe rap de dynamo dan rond gaat draaien.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, heb je wel gelijk in, dat wordt dan meten he :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zet gewoon de mic van een cheap ass lichtorgel naast die home trainer

harder fietsen = meer lawaai = meer licht ...

toch ?

Iperf

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34
fish schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:20:
zet gewoon de mic van een cheap ass lichtorgel naast die home trainer

harder fietsen = meer lawaai = meer licht ...

toch ?
Leuke oplossing, maar werkt vanaf een bepaald punt niet echt nauwkeurig meer :P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tis maar voor een feestje .... *O*

Iperf

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ja, maar je hebt als nadeel dat hij lang niet alleen op de fiets reageerd he ;)

Heb het schema waar ik het over had ff uitgetekend.
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/Dynamo_dimmer.png

C1 en R1 moeten een beetje op elkaar afgestemd worden maar denk dat je met een 10uF condensator en een 1K potmeter een heel eind komt.

Als de lamp gaat knipperen: verhoog C1 of R1, als de lamp te traag reageerd verlaag C1 of R1.
Het afstellen kan met R1, als je die helemaal naar ground draait zal hij meer rpm nodig hebben voor voluit te branden, zet je 'm meer de andere kant op zal hij sneller tegen max zitten.
D1 zorgt eroor dat je de dimmer eigenlijk niet kan slopen.
Verder voor C1 minimaal 50V nemen. Als trafo kan je bijboorbeeld een 110V verhuistrafo pakken als je die hebt staan of een scheidingstrafo met middenaftakking aan 1 kant. Meestal is er wel wat te vinden.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Met de kleine stroom die nodig is, kan het ook wel zonder trafo.
Bewijs..... Als de voorlamp kapot is, gaat het achterlampje ook kapot als je snel fietst.

En door het gelijkrichten gaat de spanning ook omhoog.

Overigens kun je ook een spanningsvedubbelaar maken met wat diodes en condensatoren.
Ook hier weer, laag stroomverbruik dus prima oplosbaar.

Guus Assmann

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Is een dynamo een handige optie? Naast de vraag hoe je die fatsoenlijk monteert op je hometrainer (waarbij de overbrenging ook nog eens werkt) weet ik ook niet hoe het met toerental zit, en of zo'n dynamo hogere toerentallen leuk vind.

Volgens mij lijkt het me een stuk praktischer als je een klein spiegeltje oid op het wiel lijmt, met daarnaast een simpel lichtsluisje (IR diode + fototransistor onder 45graden). Per omwenteling heb je dan een puls. Daarmee kun je een stuk meer, desnoods soldeer je die aan je compoort en laat je een PC alles afhandelen (incl realtime snelheidsweergave ofzo, verzin iets). Kun je zelfs met een beamer een VU-meter projecteren, kan iedereen aanjuigen "kom op, bijna, iets harder"

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 10-06-2007 13:53 ]

Pagina: 1