Toon posts:

[Win -> Lin] reverse SSH en VNC in een .bat file

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het proberen om SSH en VNC genoeg te begrijpen om een systeempje te maken voor het helpen van familie en vrienden. Het mooist zou zijn wanneer ik m’n vrienden een preconfigured .bat filetje kon mailen die ze op hun bureaublad kunnen plaatsen. Eén keer dubbelklikken en ze zijn met reverse SSH met mijn server verbonden, en hun VNC servertje start op.

Het account waar ze mee verbinden kan niets doen op mijn PC, maar ik kan over die SSH tunnel inloggen op hun VNC server en meekijken. Eventueel zo dat zij op OK moeten drukken (hebben ze toch het gevoel dat ze het zelf in de macht hebben, ik kan niet ‘zomaar’ meekijken).

Wanneer ik de verbinding verbreek gaat de SSH tunnel weer dicht en sluit de VNC server weer af (dat zou 't mooist zijn).

Een dergelijke constructie lijkt me echt super! Ik heb m’n broer nu aan Ubuntu, dus ik zoek ook nog zo’n soort setup voor Linux – Linux verbindingen.

Ik kom nog niet veel verder in mijn ideeën dan:

Windows:
plink –R50000:127.0.0.1:50000 mijn.server-ip.com (plink zit in PortaPuTTY)
vncserver

Ubuntu:
ssh –R50000:127.0.0.1:50000 mijn.server-ip.com

Onder Ubuntu is de VNC server al actief (vino). Maar hoe zorg ik dan dat onder Windows die server weer afsluit als ik klaar ben?

Ik kan me voorstellen dat ik niet de eerste ben die dit probeert uit te vinden, dus wanneer het al bestaat: graag een linkje. Ik heb er al om gezocht (Google, Ubuntuforums, GoT), maar kon het niet vinden. Wat ik wel vond was:

uVNC SingleClick – dit is bijna de oplossing, maar ik mis nog de SSH functie. Het is wel mogelijk om de VNC sessie te beveiligen, maar het werkt alleen voor Windows. Het lijkt mij leuk om het SSH verhaal zodanig te beheersen dat ik m'n eigen batchfiles maak voor Win en Lin, die ik desgevraagd naar mensen kan sturen (of er éénmalig heenga om het te installeren)

Waar het me om gaat is dat de persoon waar ik mee verbind geen configuratieschermen hoeft te zien, nergens een IP nummer invoeren. Hooguit een wachtwoord voor de verbinding met mijn SSH server (of zijn public / private keys beter). Dubbelklikken op het icoontje, wachtwoord invoeren en ik kan m’n gang gaan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 08:46
niet geheel een antwoord op je vraag, maar

www.crossloop.com ftw

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik had die service ook al gezien. Zodra de client ook voor Linux geschikt is, zou dat de mooiste oplossing zijn die ik tot nu toe heb gezien. Voor nu zou ik het leuk vinden om dat SSH gebeuren goed onder de knie te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Op een ander forum werd Tunnelier nog aangewezen als mogelijke kandidaat. Ook hiermee kun je custom instellingen bijleveren, zodat het programma met jouw server connect.

Ik weet nog niet of het werkt met public/private keys en ik heb nu heel weinig tijd om het uit te proberen, maar ik hou jullie op de hoogte. Als er iemand is die dit al jaren doet, dan graag even vertellen hoe en wat je doet.