Toon posts:

Hulp gezocht: netwerk werkt niet op PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik ben al een paar dagen aan het klooien met mijn netwerk. Ik heb al veel forums afgebladerd en erg veel geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Mijn probleem is de volgende:

Als ik de lan kabel vanaf mijn router aansluit op mijn pc staat er: een van de netwerkkabels is niet aangesloten.
Netwerkkaart kapot denk je dan. nee, als ik de pc direct op het modem aansluit werkt deze wel. Kabel kapot? Nee, mijn laptop werkt wel op de lan kabel via de router. Maar waarom dan niet op mijn pc? Ik heb er even een schemaatje van gemaakt:
[img][url=http://img489.imageshack.us/my.php?image=schemageertdmun8.gif][img=http://img489.imageshack.us/img489/6563/schemageertdmun8.th.gif][/url][/img]

De rode is de enige die niet werkt. Stippellijn is WAN, normale is LAN. Ik wil graag lan omdat mijn pc staat te downloaden en net te ver afstaat voor WAN en steeds even wegvalt.

volgens mij is de hardware niet kapot: mijn pc heeft LAN via modem, WAN via router, maar geen LAN via router. de router geeft echter wél LAN naar laptop.
Dan moet het in de software zitten (ik heb alles al een keer geupdate), maar waarom geeft de router LAN naar de laptop, en als ik dezelfde kabel aansluit op de pc, is die lijn 'dood' er knippert zelfs geen lampje...
router: Intel wireless Gateway 2011
modem: artiss touchstone cm40b
netwerkkaart: realtech rtl8139d
provider: @home

wie o wie kan me hiermee helpen., ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.
ik ben echt ten einde raad.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 15:13 . Reden: edit: de link werkt niet, kan iemand die aanpassen? ]

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-03 11:55
Volgens mij gebruik je een Cross-kabel om je pc te patchen op de router, probeer eens een straight-UTP kabel te vinden en gebruik die eens om je pc in je router te prikken.

Je kan de FAQ er op na lezen hoe het princiepe Straight/Cross UTP werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx mikey, maar ik gebruik een striaight UTP. daar kan het ook niet aan liggen

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

En je laptop werkt wel omdat die waarschijnlijk auto-mdi heeft, zodat het niet uitmaakt welke kabel je gebruikt. Ok, dit dus niet, was meer aanvulling op Mikey!

Plaatje werkt trouwens hier niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Kixtart op 06-06-2007 15:24 ]

☻/
/▌
/ \

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 16:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

* Tukk helpt TS door plaatje even weer tegeven.
Afbeeldingslocatie: http://img489.imageshack.us/img489/6563/schemageertdmun8.gif

[ Voor 24% gewijzigd door Tukk op 06-06-2007 15:24 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Topicstarter
tnx tukk, heb ik hem niet voor niks gemaakt ;-)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-03 17:39

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Test het toch met een andere netwerkkabel. Pak die nu tussen je modem en je router zit. Kijken wat die tussen je PC en de router doet.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga het even proberen

• goldrnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12
Auto-negociation wil wel eens niet lekker werken; probeer als test eens je netwerk interface
op 10Mbit Half Duplex te zetten en als het kan je switchpoort ook.

Veel success.

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:29:
Test het toch met een andere netwerkkabel. Pak die nu tussen je modem en je router zit. Kijken wat die tussen je PC en de router doet.
TNX guys! You were right! _/-\o_ _/-\o_ Het ligt id aan de kabel. Deze werkt perfect. Nu is alleen het ene probleem opgelost, maar nu heb ik een ander. heb door me huis 20 mtr kabel getrokken die ik nog had liggen |:( |:( |:( , en daar zit dus een probleem. Kan ik dat nog anders oplossen, of moet ik een nieuwe straight kopen en die opnieuw door huis heen trekken?

• Tournataka
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Je zou kunnen kijken ofdat het probleem van je kabel in de aansluitingen zit. Zoniet dan zal het waarschijnlijk iets van een kabelbreuk zijn en moet je dus een nieuwe door je huis trekken.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik denk het niet. Ik heb wel 2 kabels op elkaar aangesloten, maar dat zijn beide striaght utp. Dit moet wel, omdat ik zelf de kabels aan elkaar gefixed heb. Ik weet dat deze niet kapot is, omdat de laptop er wel op werkt! En het kan gewoon geen cross kabels zijn, omdat daar 8 draden inzitten toch? En zoals gezegd, de laptop werkt er wel op. (net gechekt)
ik snap het nog niet helemaal;
- laptop werkt wel
- pc nu ook, maar die staat nu in de kamer (en das niet de bedoeling),
- pc aangesloten op een Cross UTP kabel, die gedeeltelijk kapot is (werkt niet als cross nl om het makkelijk te maken..)
- staza: pc werkt niet op Cross UTP, wat normaal is,
sluit ik deze aan op een straight dan werkt ie,
maar sluit ik hem aan op een straigt (edit: de straight kabel door mijn huis) (want maar 4 draadjes) die werkt (laptop doet het), dan heeft ie geen signaal.

het moet ik de kabel zitten, zover ben ik ook al, maar ik begrijp het nog niet..

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

4 of 8 draden heeft niks met straight/cross te maken. 10/100 mbit heeft maar 4 draden nodig. Ik denk dat je toch gewoon een cross-kabel gebruikt en dat je laptop wel werkt omdat hij auto-mdi heeft.

Lees dit eens:
FAQ - Netwerken

[ Voor 20% gewijzigd door Kixtart op 06-06-2007 16:20 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:14:
4 of 8 kabels heeft niks met straight/cross te maken. 10/100 mbit heeft maar 4 kabels nodig. Ik denk dat je toch gewoon een cross-kabel gebruikt en dat je laptop wel werkt omdat hij auto-mdi heeft.
ok, dat zal dan idd, is daar dan nog iets aan te doen zonder een nieuwe kabel te hoeven trekken? misschien een apparaatje, of andere netwerkkaart die dit wel aan kan?

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

• Aansluiting eraf knippen, draden goedleggen, nieuwe aansluiting erop knijpen
  • converter cross->straight (weet niet of ze er zijn en hoe duur)
  • auto-mdi (auto-sensing) netwerkkaart kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kixtart op 06-06-2007 16:23 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
ok, still not working... mi is getting crazy. Ga maar een nieuwe kabel halen en trekken denk ik. Hoop dat dat werkt. Zojuist de lokale pcboer een bezoek gebracht:
Kixtart schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:22:
  • Aansluiting eraf knippen, draden goedleggen, nieuwe aansluiting erop knijpen
  • converter cross->straight (weet niet of ze er zijn en hoe duur)
  • auto-mdi (auto-sensing) netwerkkaart kopen.
* optie 1: heeft geen zin. ik heb toch écht een straight kabel liggen. heb 2 kabels van 10mtr aan elkaar gemaakt dmv een koppel stuk en een stekker zelf vastgemaakt, en daarbij gewoon draad 1,2,3,6 gebruikt - oranje-wit/ oranje/ groen-wit/ groen. Dat deze goed zitten blijkt wel omdat de laptop werkt.
* optie 2 en 3; mijn laptop heeft dezelfde netwerkkaart als mijn pc; realtek rtl8139, gewoon een standaard kaartje dus. Geen auto-mdi neem ik dan aan, volgens de pcboer is die erg duur en das niks voor mij :*)...
snap er helemaal niks van, maar zoals gezegd ik trek een andere kabel, op hoop van zegen. Ik hou jullie op de hoogte!

ps goldrnr:
goldrnr schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:31:
Auto-negociation wil wel eens niet lekker werken; probeer als test eens je netwerk interface
op 10Mbit Half Duplex te zetten en als het kan je switchpoort ook.

Veel success.
dit heb ik ook nog geprobeerd (mijn netwerkinterface dan, swichpoort zou weet ik niet hoe het moet), helaas zonder resultaat,

Verwijderd

Topicstarter
Zo, 15mtr straight kabel gehaald, nieuw uit de verpakking en:

werkt niet...

laatste optie:

in een hoekje gaan zitten huilen, en het morgen weer proberen. ik heb het nu ff gehad...
bedankt voor de hulp allen, ik hoop dat er nog iemand een laatste strohalm heeft... :X
8)7 |:( |:( |:( |:( |:( 7(8)7

Verwijderd

Topicstarter
OK check deze:
Ik heb mijn normale STRAIGHT kabel gepakt, daar de draadjes van omgeruild zodat deze nu CROSS is en....
HIJ WERKT!!! ik heb geen idee waarom hij alleen cross pakt, maar ach.. Dat laten we eerst maar zo, hoeven we ook niet aan de netwerkkaart te vertellen, anders bedenkt hij zich weer.

TNX iig voor alle reacties, een grote hulp. Anders had ik nu nog met mijn hoofd tegen de muur gestaan.

ps, deze kan op slot, MZL

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Nu heb je dus direct je pc dmv een crosscable aan de router hangen?

Edit werkt ook goed op Got ;)

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 09:23:
Nu heb je dus direct je pc dmv een crosscable aan de router hangen?

Edit werkt ook goed op Got ;)
Ja, wel een beetje vreemd, maar het werkt perfect! tnx voor de hulp

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-03 12:50

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je de kabel misschien in de uplink van je router gezet? Vaak is er 1 poort op je router/switch die gecrossed is. Deze is bedoeld om de router/switch rechtstreeks op een andere switch/router aan te sluiten zonder dat je een crossed kabel nodig hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:58:
Heb je de kabel misschien in de uplink van je router gezet? Vaak is er 1 poort op je router/switch die gecrossed is. Deze is bedoeld om de router/switch rechtstreeks op een andere switch/router aan te sluiten zonder dat je een crossed kabel nodig hebt.
ik weet niet precies wat je bedoeld met de uplink. ik heb het volgende gedaan:
op mijn wireless router van Intel zitten twee poorten: WAN en LAN. Wan heb ik aangelsoten op mijn modem, op de LAN heb ik mijn pc aangesloten. Zoals ook aangegeven staat in het menu vd router:
[imgAfbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/5657/wirelessgatewayiq9.th.gif

als dat een cross uitgang is dan geloof ik je.
heb nu wel een ander probleem en dat is dat de verbinding steeds even wegvalt :X , ga ff bladeren wat ik daar nu aan kan doen

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-03 12:50

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Owh, met uplink bedoelde ik meer:
Afbeeldingslocatie: http://www.hal-pc.org/networking/pics/uplink.jpg
Hier zie je twee poorten naast elkaar. 1 en uplink. Dit is in principe dezelfde aansluiting, alleen is de uplink intern al 'gecrossed' zodat je deze kunt gebruiken om middels een straight kabel een andere switch aan te sluiten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Even een kort offtopic tip die veel mensen hier wel kunnen gebruiken:

WAN = Wide Area Network
LAN = Local Area Network
WLAN = Wireless Local Area Network.

Zeker in een topic waar je WAN en WLAN gebruikt, zou ik de goede termen gebruiken....

[ Voor 21% gewijzigd door bazkar op 08-06-2007 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:10:
Owh, met uplink bedoelde ik meer:
[afbeelding]
Hier zie je twee poorten naast elkaar. 1 en uplink. Dit is in principe dezelfde aansluiting, alleen is de uplink intern al 'gecrossed' zodat je deze kunt gebruiken om middels een straight kabel een andere switch aan te sluiten.
Ah, ok. Die heb ik dus niet op mijn router. Ik heb een single pc modem, met daaraan een intel wireless gateway. Daar zal het waarschijnlijk niet in zitten dan,. Tnx iig voor de hulp

@bazkar, ik zal mijn best doen. Waarschijnlijk bedoel ik dan WLAN en geen WAN.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:15:
[...]
@bazkar, ik zal mijn best doen. Waarschijnlijk bedoel ik dan WLAN en geen WAN.
Behalve in je laatste post. Je router heeft een LAN port en een WAN port, die WAN poort heeft dus geen drol te maken met wireless, maar alles met het Wide Area Network (in dit geval: Internet).

Vandaar dat ik je er even attent op maakte.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok. Dan snap ik dat verschil ook! TNX
Pagina: 1