Toon posts:

[Debian 4.0 64bit] Installer loopt vast

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Debian is mijn favoriete Linux op mijn andere pc's. Nu ik een nieuwe pc heb, heb ik Ubuntu (64) gedownload en geinstalleerd. Het spreekt me toch niet zo aan en heb het er weer af gegooid, om vervolgens (de voor mij vertrouwde) Debian te installeren, de 4.0 (64 bit) in dit geval. Hier gaat het echter mis.

De installer loopt vast. Niet op een bepaald punt, maar op een gegeven moment gebeurt het gewoon.
De eerste keer tijdens het kopieren van de bestanden (aan het einde), de keer er na kon er geen geen ip adres via DHCP verkregen worden. Ben ik op het modem wezen kijken of er wel internetverbinding is (lampje brandde i.i.g.), kom ik terug zit het hele systeem muurvast.

Ctrl + Alt + Del werkt niet meer, Num / Caps / Scroll Lock lampjes gaan niet meer aan of niet meer uit. Resetknop is de enige oplossing.

Na een aantal keer vond ik het een beetje vreemd, dus heb ik alle BIOS-instellingen nagelopen, zo veel mogelijk uit gezet wat ik (op dat moment) toch niet gebruik, zoals FireWire, 2e netwerkaart, SATA-RAID schijven (wil Linux op een ATA schijf installeren). Dit mocht echter niet baten.

Daarna heb ik besloten om een BIOS-upgrade te doen. Deze is succesvol voltooid, maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Daarom ben ik aan het Googlen gegaan op zoek naar soortgenoten met hetzelfde probleem, maar helaas heb ik niets kunnen vinden. Zelfs de search op GoT wordt akelig stil (6 resultaten). Klikkerdeklik.

Uiteindelijk nog een keer een MD5 check op de ISO gedaan, maar in principe zou het correct gedownload moeten zijn. Daarom nog een keer nieuw op CD gebrand, zelfde verhaal.

Geconcludeerd kan worden:
* Windows (64) werkt stabiel en probleemloos.
* Ubuntu (64) werkt stabiel en probleemloos.
* Debian (64) installer vertoont kuren, maar niemand anders heeft ditzelfde probleem gehad en beschreven.

Het gaat om het volgende systeem:
* debian-40r0-ia64-kde-CD-1.iso
* Asus P5N32-E SLI Plus
* Core 2 Duo E6600 (standaard geclockt)
* 2x 1024Mb Corsair DDR2-800
* Western Digital 80 Gb ATA schijf
* Samsung SATA DVD speler
* Asus GeForce 8600 GTS 256Mb

Is er iemand die een idee heeft waar ik dit probleem moet zoeken?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 21:09
Je moet de amd64 iso hebben. IA64 is voor Intel Itanium.

http://ftp.nl.debian.org/...n-40r0-amd64-kde-CD-1.iso

Of maak je een typfoutje? Ik weet niets van ia64 maar het zou wel typisch zijn als die installer alsnog zover komt op de verkeerde architectuur. :?

[ Voor 80% gewijzigd door Jesse op 06-06-2007 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Scherp. Bij het nazoeken op de site klikte ik blijkbaar te snel (als Intel bezitter lees je vaak te snel over AMD heen). Het gaat dus om:

Debian GNU/Linux 4.0 r0 "Etch" - Official amd64 kde-CD Binary-1 20070407-12:52

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Heb je de md5sum van de iso gecontroleerd na het downloaden? en na het branden?

Verwijderd

Topicstarter
ph0t0nix schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:07:
Heb je de md5sum van de iso gecontroleerd na het downloaden? en na het branden?
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:41:
...
Uiteindelijk nog een keer een MD5 check op de ISO gedaan, maar in principe zou het correct gedownload moeten zijn. Daarom nog een keer nieuw op CD gebrand, zelfde verhaal.
...
Hoe controleer je de hash van een hele CD? Ging er van uit dat een CD 2x branden wel minimaal 1 goede moet opleveren, maar dat is natuurlijk niet statistisch verantwoord. :+

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
De md5sums van de cd's staan in de betreffende directory. Je kunt vanaf de command line gewoon md5sum bestand.iso doen en dan vergelijken met de waarden in de file.

Voor de CD: in K3B en in Brasero zijn er opties voor het controleren van de CD na het branden. Gnomebaker heeft er vast ook een optie voor (mocht je dat programma gebruiken).

Edit: Oeps, had niet gezien dat je de ISO al ge md5sumt had. :o

[ Voor 7% gewijzigd door ph0t0nix op 06-06-2007 15:26 ]

Verwijderd

ik had een zelfde probleem, op een AthlonMP 1900+ systeem. precies het zelfde gewoon onverklaarbare hangs. dit is dan wel een K7 systeem maar het is wel een SMP 2CPU systeem wat voor software niet veel verschilt van dualcore's van nu.

ik heb echter nooit het probleem kunnen vinden het gelaten voor wat het is. het systeem is gebouwd op een Asus A7266M-D moederbord welke echt bekend staan voor hun IRQ, ACPI en andere onverklaarbare onstabiliteiten zoals niet willen eens willen pre-POST'en zonder dat een PS/2 toetsenbord is ingeplugd. echter als je eenmal een goede mix van hardware hebt is het een stabiel systeem wat rete snel was voor zijn tijd. het is toch mijn trouwe werkstation geweest van 2001-2004.

ik had aangenomen dat de vastlopers weer eens een van de bekende stabiliteits problemen was aangezien ik er een 80GB IDE schijf in had gestopt en vooral de IDE staat bekend om zijn lockups op dit bord. het schijnt dat Debian4.0 zowel IDE als SATA nu afhandelt via de libATA driver mischien dat daar het probleem in zit maar veel meer weet ik ook niet.

je kunt trouwens de integriteit van de ISO testen door in het (text) setup voor 'test integritiy of this medium' te kiezen. ik gebruikte overigens de i386r0 netinstall. IA64 zou niet eens mogen booten omdat IA64 geloof ik EFI gebruikt en x86 nog steeds BIOS. dus een IA64 debian setup zou niet kunnen starten op een x86(_64) BIOS ondanks dat IA64 wel x86 code kan uitvoeren.

mischien gebruikt debian wel iets er tussen in, een soort emulator dan nog, het setup start dan een IA64 kernel met IA64 assembly dus tenzij Intels Itanium net zoveel innovatie bevat als die prescott ze, zou de code niet mogen werken en meteen moeten crashen. aan de andere kant verklaart het ook weer waarom die Itanium's niet verkopen: het zijn gewoon rebranded x86 CPU's :+

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik denk dat het probleem hem eerder in het werkgeheugen zal zitten.
Onverklaarbare en spontane hangups neigen sterk naar werkgeheugen.
Volgens mij heeft de standaard installer van Debian een mem86 ? Draai die voor de gein eens een hele avond lang, als de pc dan nog steeds niet hangt kunnen we er vanuit gaan dat het niet je werkgeheugen is.

Asus borden staan bekend dat ze wat moeilijk zijn met bepaalde geheugen banken.

Verwijderd

het geheugen wat ik in AthlonMP bak van mij heb zitten is 2x 512MB DDR266 van Transcend. perfect geheugen waar die bak jarenlang zeer goed mee gedraait heeft.

mijn probleem zat toen vaak in de IDE controller. als je de DVD-drive van slave naar master verhuisde of er gewoon een andere drive inzetten had je de ene crash na de andere. zette je de jumper terug naar slave dan liep die weer gewoon als een zonnetje.

maar een rondje memtest86 kan geen kwaad. de optie zit inderdaad geloof ik in het bootscherm van de debian install cd. waar je normaal op enter drukt om het setup te starten moest je geloof ik 'memtest' intypen en dan starte memtest van de cd. als je op F2 t/m F8 durkt vind je nog wel veel meer opties die je kunt meegeven zoals bijvoorbeeld 'hw-detect/pcmcia=false' zodat je die later niet meer hoeft uit te zetten tenzij je natuurlijk op een laptop installeert. tijdens debian3.1r4 setup werd je soms doodgegooid met de vraag of je pcmcia support wilde uitzetten. stuk of 7 keer Ja geantwoord tijdens setup.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Hangen je schijven aan de Jmicron controller? Hier kan Debian soms niet goed tegen, en hier is dacht ik voor een deel aan gepatched door het Ubuntu team... (Met een heel grote dacht ik)...

Probeer ook eens je niet nodige USB (card reader etc) dingen te verwijderen.

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 13:38:
Ik denk dat het probleem hem eerder in het werkgeheugen zal zitten.
Onverklaarbare en spontane hangups neigen sterk naar werkgeheugen.
Volgens mij heeft de standaard installer van Debian een mem86 ? Draai die voor de gein eens een hele avond lang, als de pc dan nog steeds niet hangt kunnen we er vanuit gaan dat het niet je werkgeheugen is.

Asus borden staan bekend dat ze wat moeilijk zijn met bepaalde geheugen banken.
Het geheugen heb ik toevallig een week of 2 geleden getest, maar er is niets mis mee. Het zou m.i. ook niet verklaren dat Ubuntu / Windows wel werkt zonder een enkel probleem en Debian structureel niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 00:12:
mijn probleem zat toen vaak in de IDE controller. als je de DVD-drive van slave naar master verhuisde of er gewoon een andere drive inzetten had je de ene crash na de andere. zette je de jumper terug naar slave dan liep die weer gewoon als een zonnetje.
Ik gebruik SATA voor de DVD drives en IDE voor de harde schijf (single master).
Jouke74 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:02:
Hangen je schijven aan de Jmicron controller? Probeer ook eens je niet nodige USB (card reader etc) dingen te verwijderen.
Dat zal toch wel moeten? De Jmicron controller is gewoon de onboard IDE controller - volgens mij?
Ik zal eens proberen de USB in zijn geheel uit te zetten.

Er was trouwens ook niets mis met de gebrande schijf, de MD5 hash was correct.

Verwijderd

probeer eens debian3.1r4 te installeeren en dan een dist-upgrade te doen. zou het zelfde resultaat moeten zijn allen vermijd je dan mogelijk een probleem in de debian4.0 installer.

volgensmij gebruikt debian4.0 libata welke de aansturing van zowel SATA als IDE drives op 1 nivo afhandelt. ik weet niet of Ubuntu hier ook gebruik van maakt maar dat zou mijn vermoeden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom 3.1r4? Is er iets mis met 3.1r5 en 3.1r6?

Klopt het dat 3.1 er niet voor AMD64? EDIT: Nee dus, er is een unofficial project geweest, maar die is met de introductie van 4.0 stopgezeten niet (nauwelijks) meer te vinden.

code:
1
2
3
4
Version: 3.1r6
Codename: sarge
Date: Sat, 07 Apr 2007 14:45:06 UTC
Architectures: alpha arm hppa i386 ia64 m68k mips mipsel powerpc s390 sparc

Ben dan nu maar eens de i386 aan het downloaden, eens kijken hoe het gaat.

EDIT: Er zijn niet veel servers meer die de gewone cd-iso's van 3.1r5 online hebben staan. Nu ik ze toch allemaal doorgeklikt heb, hier 3 servers in de buurt van Nederland die het (nu nog) wel hebben:
Frankrijk (Infra)
Frankrijk (Debian)
Verenigd Koninkrijk (Ticklers)

Vreemd dat 3.1r6(a) nergens te downloaden is.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 23:27 ]

Verwijderd

wist niet eens dat er nog een r5 of r6 versie is geweest. en AMD64 is er wel altijd geweest het was alleen niet officieel ondersteunt maar volgensmij liep de AMD64 distro in de pas met de i386 versie.

hier heb ik nog een mirror gevonden: http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/ (sweden dacht ik)
en de officiele ports pagina: http://www.debian.org/ports/amd64/
op de officiele mirror-site's zul je ze niet vinden tussen de stables omdat het dus om een port ging.
Pagina: 1