Constant BSOD's

Pagina: 1
Acties:

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
hallo tweakers,

Ik zit met een probleem die ik maar niet op kan lossen! In windows (vista en XP) heb ik constant last van BSOD's die op elk willekeurig moment verschijnen. Ik wil graag weten waar dat aan ligt, is het mijn geheugen, mijn moederbord? Ik heb veel geprobeerd, maar niks lijkt te werken.

Wat heb ik al gedaan:

1) Ik heb mijn geheugen in andere slotjes gedaan.
2) Ik heb andere drivers geinstalleerd van mijn videokaart.
3) Ik heb memtest gedraaid, maar geen errors.
4) Ik heb windows opnieuw geinstalleerd, zowel vista als xp. Maakt geen verschil.
5) Ik heb in google en GOT gezocht, maar niks hielp

Dit is de error die ik krijg te zien:

Kernel_data_inpage_error

0x0000007a (0xc07f7590, 0xc0000185, 0xxdb648c0, 0xfeeb2bd8

collecting data for crashdump...

Dit zijn mijn specs:

core 2 duo 6600 @ stock
Asus p5n-e sli moederbord
Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2x1 gig geheugen.
Western Digital Caviar SE16, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
Samsung SH-182M, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM

Mijn vraag dus; Wat veroorzaakt dit probleem?

Edit: Mijn videokaart is trouwens de Sparkle 8800gts 640mb!

Tomorrow is not today!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Common Causes of STOP Messages 0x00000077 and 0x0000007A
• The paging file contained a bad block.
• If the page file is on a SCSI device, the trap could have been caused by improper termination.
• Bad cabling from hard disk to controller.
• An error on the disk controller.
• Running out of non-paged pool resources on the server.

Meer informatie:
http://www.google.se/sear...0007a+&btnG=Google+Search
Ook:
Windows XP en 2000 BSOD guide
en:
Windows Crash/Memory dumps FAQ
Algemene FAQ:
Windows Clients - Howto's and Guides

Topic hoort volgens mij in Windows Clients

[ Voor 21% gewijzigd door Kixtart op 06-06-2007 14:25 ]

☻/
/▌
/ \

• Sydney08
bedankt voor je snelle reply! Wat betekenen deze zinnen precies;

The paging file contained a bad block.
If the page file is on a SCSI device, the trap could have been caused by improper termination.
Running out of non-paged pool resources on the server.

Het spijt me als ik deze topic verkeerd heb geplaatst!

Tomorrow is not today!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Meer linkjes ;)
http://www.theeldergeek.com/paging_file.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Paging

1. Er zit een fout in de paging file
2. Fout door de SCSI-HardDisk, omdat hij op de verkeerde manier afsloot is aangesloten (terminator stukje? Ik heb iig geen ervaring hiermee)
3. Te weinig resources op de server (weet niet of met server ook gewoon lokale windows bedoeld wordt), nonpaged pool is een ruimte voor dingen die in memory moeten komen te staan die niet overschreven/verwijderd mogen worden. Dit komt door een memoryleak ergens (device driver waarschijnlijk, iig iets wat nonpaged pool gebruikt)

Leesbaardere info (engels)
http://www.microsoft.com/...hd_exe_qofl.mspx?mfr=true

[ Voor 16% gewijzigd door Kixtart op 06-06-2007 14:56 ]

☻/
/▌
/ \

• Sydney08
oke, dank je :)

Ik weet bijna zeker dat het iets met de hardware is! Het zal wel aan mijn harddisk of geheugen liggen, wat is de beste manier om dit te testen? Memtest liet geen fouten zien, maar hoe kan ik mijn harddisk testen, is daar een leuk progje voor?

Tomorrow is not today!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ik heb net een link erbij ge-edit. Hier staat wat je het beste kunt doen.
Chkdsk iig voor je HD (of andere software die hd kan testen, bijv. van western digital http://support.wdc.com/download/)

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Harddisk kun je online testen.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Als die pc van hem vaak crasht zou ik adviseren om hem te testen zonder dat Windows draait. Sowieso is het beter om zo'n dingen buiten windows om te testen om windows uit te sluiten bij problemen.
Maar je kunt het proberen en hopen dat je pc niet crashed terwijl hij test ;)

☻/
/▌
/ \

• Sydney08
Oke, ik heb de harddisk zojuist getest (wel in windows, want heb geen floppy drive)

De eerste Western digital test, de quick test, kwam hij goed door!
De tweede test, de extended test, kwam hij niet door; Mijn pc liep opnieuw vast!

Ik kreeeg dezelfde melding (kernel_data_inpage_error), maar dit keer met wat extra informatie:

kbdclass.sys adress 8b8c97f8 at 8b8c4000, datestamp 4549b178 :(

Wat moet ik hier nou weer mee :( Om gek van te worden :)

Edit: Mijn processorgebruik stond op 50 % toen hij vastliep en mijn geheugen op 28%, weet niet of dit meer duidelijk maakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Sydney08 op 06-06-2007 15:28 ]

Tomorrow is not today!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

www.google.com :)
(http://www.google.se/sear...s+0x0000007a+&btnG=Search)

Je kunt ook een cd-tje branden om buiten windows om te testen.

Kijk eens in de eventviewer (eventvwr.msc) of je daar meer informatie vindt.
Staat er niet ergens een logbestand op je c:?

[ Voor 122% gewijzigd door Kixtart op 06-06-2007 15:33 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

of download de ultimate boot cd... fik die op cd en je hebt een heleboel testprogrammas

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het kan misschien ook aan de hdd kabel. Vervang eens de hdd kabel (en misschien ook andere SATA/IDE poort).

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Kbdclass wordt trouwens gebruikt voor muis/keyboard. Heb je toevallig drivers/software hiervoor geinstalleerd? (hebben misschien een memleak)

☻/
/▌
/ \

• Sydney08
@ Kixtart

de eventviewer geeft 228 errors aan en 266 warnings in de afgelopen 24 uur!

@ firebeard

Ben hem nu aan het downloaden, en zal hem daarna branden en uitvoeren!

@ silmaril8

Ik zal kijken ook de kabels even checken!

Tomorrow is not today!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Dan moet je dus naar de error kijken die dezelfde tijd heeft wanneer de pc crashte.
Graag nog antwoord op m'n vorige vraag:
Heb je toevallig drivers/software hiervoor geinstalleerd? (hebben misschien een memleak)

☻/
/▌
/ \

• Sydney08
Ik had de drivers nog niet geinstalleerd van mijn Logitech keyboard. Heb het zojuist maar even gedaan, maar deze heeft nooit eerder problemen opgeleverd.

En waar kan ik zien hoelaat mijn systeem crashte, behalve op de klok :) en waar in de event viewer moet ik kijken? bij summary of administrative events of log summary?

Tomorrow is not today!

• Sydney08
Bij Administrative Events zie ik vaak 'ACPI' staan. En dan staat er; IRQARB: ACPI BIOS does not contain an IRQ for the device in PCI slot 3, funtion 0. Heeft dit er misschien wat mee te maken?

Tomorrow is not today!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Het probleem ontstaat soms door de drivers van logitech, dus als je ze geinstalleerd had in eerste instantie had je ze mogen verwijderen ;)

Ik weet zo niet waar je het moet zoeken in de eventviewer. Kijken op de klok en daarna kijken wat er is gecrasht lijkt me het makkelijkst.

Edit, zoek hier eens doorheen:
http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart

Heb je verder alle belangrijke drivers geinstalleerd? Zoals: Moederboard componenten (ide/sata controller, usb)

[ Voor 58% gewijzigd door Kixtart op 06-06-2007 16:09 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Spacey23 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:57:
Bij Administrative Events zie ik vaak 'ACPI' staan. En dan staat er; IRQARB: ACPI BIOS does not contain an IRQ for the device in PCI slot 3, funtion 0. Heeft dit er misschien wat mee te maken?
Wat voor insteekkaart zit er in pci slot #3? Modem, netwerkkaart oid? Conflicteerd dit misschien met de IRQ van hd controller (of drivers hd).... bekijk dit eens

en bekijk dit eens:
Error message is logged in the System log every time that you start Windows Vista: "ACPI BIOS does not contain an IRQ for the device in PCI slot <number>"

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 16:19 ]

• Sydney08
Ik zit nu in Vista, en Vista installeerde alles vanzelf, mijn moederbord drivers, mijn usb drivers enzo. Ook als ik de driver cd gebruik krijg ik die BSOD's.

In XP heb ik het wel allemaal zelf moeten installeren, maar ook dan ging het nog steeds mis!

Tomorrow is not today!

Verwijderd

Spacey23 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:18:
Ik zit nu in Vista, en Vista installeerde alles vanzelf, mijn moederbord drivers, mijn usb drivers enzo. Ook als ik de driver cd gebruik krijg ik die BSOD's.

In XP heb ik het wel allemaal zelf moeten installeren, maar ook dan ging het nog steeds mis!
Installeerde alles zelf zal best werken maar download toch maar je INF drivers van de fabrikant van je mobo.... en bekijk mn vorige opmerking nog eens heb hier nog iets ge-edit....

--------------------------------------------------------- direct van microsoft site
CAUSE
This error message may occur on a computer that uses a Peripheral Component Interconnect (PCI) bridge that supports message-signaled interrupts but does not support line-based interrupts.
Back to the top

RESOLUTION
This error message may safely be ignored.
----------------------------------------------------

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 16:24 ]

• Sydney08
@ Omegasun

Ik wil nu de drivers downloaden van de Asus site, maar overal staat RAID, AUDIO of CHIPSET, welke moet ik nu downloaden?

Tomorrow is not today!

Verwijderd

JMicron JMB363 RAID Driver V1.17.6.4 WHQL for Windows 2000/XP & 64bit XP & 32/64bit Vista. voor je raid en s-ata drivers op JMicron Chip echter RAIDnVDIA116_Vista.zip
NVIDIA Raid Driver Package V1.16 for Windows 32 & 64bit Vista(WHQL) is voor de schijven op de NVIDIA Chip ik kan niet zien op welke chipset je draait...

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ik denk dat je iig de RAID en de CHIPSET even moet installeren. Audio is alleen maar voor onboard geluid (installeren als je onboard sound gebruikt, beter geluid/opties/vista support enzo).
Raid is misschien niet nodig als je geen raid setup gebruikt, dat kan ik zo niet vinden. Maar soms zitten de drivers voor de controller hierbij inbegrepen en dan is deze wel belangrijk.

☻/
/▌
/ \

• Sydney08
Oke, ik zal ze even downloaden in installeren! Ik heb maar 1 hardeschijf, dus een raid opstelling zit er niet in (toch?).

Tomorrow is not today!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Spacey23 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:27:
bedankt voor je snelle reply! Wat betekenen deze zinnen precies;

The paging file contained a bad block.
If the page file is on a SCSI device, the trap could have been caused by improper termination.
Running out of non-paged pool resources on the server.

Het spijt me als ik deze topic verkeerd heb geplaatst!
Eeen page fault zal over het algemeen wel een echte geheugen fout wezen. Maar omdat paging nou eenmaal gebruikt wordt voor swapping op harddisks, zou het dus inderdaad ook een harddisk probleem kunnen zijn; of een harddisk (I/O, North Bridge) driver issue.

Gewoon kwestie van elimineren. Draai memtest86 eens (van bootbare CD). Dan kun je geheugen problemen uitsluiten. Installeer dan de goede chipset drivers. Enz.

Overigens, kijk ook eens of je ACPI aan hebt gezet in de BIOS? Dat zorgt, o.a., voor een volledig gevirtualiseerde IRQ structuur (lees: geen conflicten meer). En zet ook je SATA mode op AHCI. Dat laatste betekent waarschijnlijk dat je opnieuw zult moeten installeren. Maar het is wel beter om het aan te zetten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Sydney08
Ik ben bezig met downloaden van de Raid drivers, maar het schiet niet echt op 20 kb/s :(

Maar moet ik deze drivers wel installeren dan, want ik heb geen Raid opstelling? In de bios staat Raid ook uit.

Tomorrow is not today!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Quote van mezelf:
Raid is misschien niet nodig als je geen raid setup gebruikt, dat kan ik zo niet vinden. Maar soms zitten de drivers voor de controller hierbij inbegrepen en dan is deze wel belangrijk.

☻/
/▌
/ \

• Sydney08
Oke, dank je wel! Ik heb ze geinstalleerd en tot nu toe geen problemen meer gehad, dus laten we hopen dat dat zo blijft. Ik heb iig goede hoop :)

Tomorrow is not today!

Pagina: 1