Ik ben de laatste tijd een beetje zoekende naar een huis, en nu is me iets opgevallen: als ik bij jaap.nl een hypotheekberekening doe, kan ik een aanzienlijk hogere hypotheek "krijgen" dan de hypotheekberekening bij funda, ongeveer 50% meer. Een van de twee berekeningen lijkt me dus niet realistisch, of funda zit wat lager en jaap wat hoger. Iemand een idee welke van de twee het best in de buurt zit?
Verwijderd
rabobank.nl
Zo voeren we hier geen discussie. Als je een mening hebt dan kun je die fatsoenlijk onder woorden brengen. Het enkel smijten met termen, linkjes, etc. is niet gewenst.
Zo voeren we hier geen discussie. Als je een mening hebt dan kun je die fatsoenlijk onder woorden brengen. Het enkel smijten met termen, linkjes, etc. is niet gewenst.
[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 06-06-2007 15:23 ]
Een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur (ze zijn natuurlijk nooit geheen onafhankelijk)sig69 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:18:
Iemand een idee welke van de twee het best in de buurt zit?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
jaap gaat uit van bruto maand inkomen en funda van bruto jaarinkomen
verder houd funda rekening met NHG, wat maximaal 4,5 maal het jaarinkomen is. funda geeft nooit meer aan dan door NHG gedekt wordt.
jaap lijkt uit te gaan van wat maximaal te krijgen is, wat meestal 6 x het jaarinkomen is en dat is dus bijna 2 x zoveel
verder houd funda rekening met NHG, wat maximaal 4,5 maal het jaarinkomen is. funda geeft nooit meer aan dan door NHG gedekt wordt.
jaap lijkt uit te gaan van wat maximaal te krijgen is, wat meestal 6 x het jaarinkomen is en dat is dus bijna 2 x zoveel
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Verwijderd
Dit soort kleine berekeningen heb je eigenlijk nooit iets aan, iedereen roept iets anders en het is ook nog eens afhankelijk van de kwaliteit van de enorm beperkte hoeveelheid informatie die je invoert.
Ga gewoon eens met een bank praten of met een tussenpersoon, die kunnen je veel beter informeren als een formuliertje op internet.
Je hebt er ook niet zoveel aan als je denkt dat je heel veel kunt krijgen maar de bank zegt dat je eigenlijk niet zoveel kunt krijgen. "Ja maar het formuliertje op internet zei iets anders" Het is maar een formuliertje en heeft verder weinig van doen met de realiteit.
Ga gewoon eens met een bank praten of met een tussenpersoon, die kunnen je veel beter informeren als een formuliertje op internet.
Je hebt er ook niet zoveel aan als je denkt dat je heel veel kunt krijgen maar de bank zegt dat je eigenlijk niet zoveel kunt krijgen. "Ja maar het formuliertje op internet zei iets anders" Het is maar een formuliertje en heeft verder weinig van doen met de realiteit.
Je krijgt vaak ook alleen de maandlasten te zien als je alles aflossingsvrij doet of in ieder geval zo laag mogelijk.
No production networks were harmed during this posting
Aha dat verklaart het wel een beetje.Salandur schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:43:
jaap gaat uit van bruto maand inkomen en funda van bruto jaarinkomen
Ik snap sowieso wel dat het maar een indicatie is, maar ik vond het verschil zo enorm groot vandaar dat ik het e afvroeg.
Die online rekendingetjes zijn alleen handig om heel globaal te kijken in welke range je kunt gaan shoppen, verder kan ik je aanraden met een (aantal) hypotheekverstrekker(s) te gaan babbelen om te zien hoe je het precies ingevuld wilt zien, ook qua risico's enzo.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Ik zou totaal niet uitgaan van online rekentools, ze geven een totaal vertekend beeld. Volgens die dingetjes zouden mijn vriendin en ik namelijk in een hele andere klasse hebben moeten zoeken dan we nu wonen, hij rekende ons veel lager in, terwijl we nu met gemak rond kunnen komen met een groter huis én een volledige spaarhypotheek, 30 jaar rentevast. Gewoon even langs diverse (onafhankelijke) hypotheekadviseurs gaan en je eisen en wensen op tafel leggen, vaak kun je dan vaak veel meer regelen en rekenen dan met een statische tool op een website.
Precies, dat is ook mijn ervaring.SyPheRoN schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:10:
Ik zou totaal niet uitgaan van online rekentools, ze geven een totaal vertekend beeld. Volgens die dingetjes zouden mijn vriendin en ik namelijk in een hele andere klasse hebben moeten zoeken dan we nu wonen, hij rekende ons veel lager in, terwijl we nu met gemak rond kunnen komen met een groter huis én een volledige spaarhypotheek, 30 jaar rentevast. Gewoon even langs diverse (onafhankelijke) hypotheekadviseurs gaan en je eisen en wensen op tafel leggen, vaak kun je dan vaak veel meer regelen en rekenen dan met een statische tool op een website.
Twee jaar geleden kon ik op basis van mijn inkomen volgens diverse rekentools een hypotheek krijgen van slechts ongeveer 100.000 euro. Daar kon ik geen huis voor kopen. De Hypotheker rekende mij echter voor dat ik met gemak 150.000 zou kunnen krijgen, dat was weliswaar zonder NHG, maar ik vond het te besteden bedrag belangrijker dan een eventueel 0,3% lagere rente. Die hogere rente scheelde me nog geen 40 euro per maand. Daarentegen hoefde ik uiteraard ook niet de NHG-afsluitkosten van bijna 1000 euro te betalen.
Ik heb er 27 maanden gewoond dus was er netto maar weinig mee opgeschoten als ik NHG had genomen
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Mijn ervaring is hetzelfde. Ga gewoon eens praten met wat tussenpersonen of geldverstrekkers wat JOUW mogelijkheden zijn en wat verstandig kan zijn. De diverse rekentools komen vrijwel allemaal erg laag en beperkt uit....
Het is wel zo dat ze op basis van NHG een kleine indicatie geven wat kan mocht je onder de NHG willen blijven. En inderdaad, praten met een tussenpersoon of geldvertrekkers geniet de voorkeur. Deze kunnen ook alle randzaken zoals verzerkingen meenemen, die vindt je meestal niet terug op een online berekening.dominator schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 11:26:
Mijn ervaring is hetzelfde. Ga gewoon eens praten met wat tussenpersonen of geldverstrekkers wat JOUW mogelijkheden zijn en wat verstandig kan zijn. De diverse rekentools komen vrijwel allemaal erg laag en beperkt uit....
[ Voor 0% gewijzigd door Fonzie27 op 07-06-2007 16:08 . Reden: schpelfaut ]
NHG is aan erg strikte er duidelijke normen gebonden :
http://www.nhg.nl/content...nt.aspx?id=20&cid=10&tg=1
http://www.nhg.nl/content...nt.aspx?id=20&cid=10&tg=1
Verwijderd
praten met een adviseur kan ik iedereen aanraden. Maar dat ontneemt jezelf nog niet de kans/plicht zelf na te denken over wat mogelijk/verstandig is.
allereerst moet je je even inlezen in de werkelijke kosten die bij het kopen/hebben van een huis komen kijken:
-hypotheekrente (en aftrek)
-huurwaardeforfait (dat heet nu geloof ik anders)
-woz
-onderhoud
-verzekeringen
-aflossing/spaar
Daarna moet je jezelf wat persoonlijke vragen stellen:
-hoe verhouden mijn lasten nu zich tot die van de toekomst (heb je kinderen of wanneer hoop je die te krijgen, wil je ze dan ook ondersteunen tijdens hun studie, heb je nu een enkel inkomen en wordt dat dubbel, verwacht je door te groeien of gelijk te blijven verdienen etc) Ofwel: kun/moet je nu aan de hoge kant qua lasten gaan zitten of is het verstandiger om juist laag te gaan zitten.
-verwacht je op de (middel)lange termijn nog grote inkomsten/erfenissen? Als ouders of grootouders een groot kapitaal (huis?) hebben, dan is het misschien helemaal niet nodig om krom te liggen om je hypotheek af te willen lossen.
-in welke mate wil je risico's afgedekt hebben. Denk na over arbeidsongeschiktheid, ontslag, overlijden een van beide partners etc. Als je alles afgedekt wilt hebben, kost je dat tot 100 euro per maand meer dan als je alles wel neemt zoals het komt
-welk deel van mijn (netto) inkomen kan/wil ik (netto) aan mijn huis betalen. Het nibud heeft daar veel nuttige info over. Als stelregel kun je 33% nemen, maar misschien leef jij wel veel zuiniger/luxer dan anderen.
-Hoe wil je je oudedag voorziening bij elkaar gaan sparen? Wil je dat doen door je huis af te lossen? Wil je zelf gaan sparen of beleggen? Of spaar je al voor aanvullend pensioen?
Als je al deze vragen voor jezelf beantwoord hebt, dan zal een gesprek met een hypotheekadviseur veel doelmatiger zijn, en snap je ook beter welke keuzes je in je hypotheek moet maken.
Als voorbeeld heel kort onze situatie en conclusies daaruit:
-1 (goede) startbaan en 1 afstuderende WO-er
-3 jonge kinderen
-geld in de familie
-verwachting dat we over een jaar 2-3 1.5 baan hebben
-onze vermogensopbouw voor studie kinderen willen we opstarten over 3 jaar, oudedagsvoorziening gedeeltelijk als kinderen huis uit zijn en met groei waarde huis en erfenissen
-wij reizen veel naar familie en geven dus veel uit aan onze auto. Verder hebben we een goedkope levensstijl. We kunnen prima 35% van het inkomen uitgeven aan een huis.
-overlijdensrisico bij 1 van beiden: de ander moet dan niet hoeven te verhuizen
-arbeidsongeschiktheid: ik zoek wel iets anders dat ik dan nog wel kan
Ofwel: wij hebben een huis gekocht dat past bij de behoeften van de komende jaren met een hypotheek van 5.5x mijn bruto jaarsalaris, voor een zo groot mogelijk deel (75%) aflossingsvrij. Onze totale maandlasten van ons huis zullen rond de 30-35% komen van ons netto-inkomen. 50% van de hypotheeksom is gedekt bij overlijden van 1 van ons.
Voor iedereen zal het plaatje er anders uitzien. Zo moet je niet een max-hypotheek gaan nemen op 2 salarissen als je over 2 jaar kinderen wilt hebben (ook niet als je nu zegt dat je allebei fulltime blijft werken...) Verder kan het zo zijn dat je je geldverslindende levensstijl (nog) niet op wilt geven om de bank rente te betalen over een te groot/duur huis, ofwel dat 35% voor jou teveel is.
succes ermee :-)
allereerst moet je je even inlezen in de werkelijke kosten die bij het kopen/hebben van een huis komen kijken:
-hypotheekrente (en aftrek)
-huurwaardeforfait (dat heet nu geloof ik anders)
-woz
-onderhoud
-verzekeringen
-aflossing/spaar
Daarna moet je jezelf wat persoonlijke vragen stellen:
-hoe verhouden mijn lasten nu zich tot die van de toekomst (heb je kinderen of wanneer hoop je die te krijgen, wil je ze dan ook ondersteunen tijdens hun studie, heb je nu een enkel inkomen en wordt dat dubbel, verwacht je door te groeien of gelijk te blijven verdienen etc) Ofwel: kun/moet je nu aan de hoge kant qua lasten gaan zitten of is het verstandiger om juist laag te gaan zitten.
-verwacht je op de (middel)lange termijn nog grote inkomsten/erfenissen? Als ouders of grootouders een groot kapitaal (huis?) hebben, dan is het misschien helemaal niet nodig om krom te liggen om je hypotheek af te willen lossen.
-in welke mate wil je risico's afgedekt hebben. Denk na over arbeidsongeschiktheid, ontslag, overlijden een van beide partners etc. Als je alles afgedekt wilt hebben, kost je dat tot 100 euro per maand meer dan als je alles wel neemt zoals het komt
-welk deel van mijn (netto) inkomen kan/wil ik (netto) aan mijn huis betalen. Het nibud heeft daar veel nuttige info over. Als stelregel kun je 33% nemen, maar misschien leef jij wel veel zuiniger/luxer dan anderen.
-Hoe wil je je oudedag voorziening bij elkaar gaan sparen? Wil je dat doen door je huis af te lossen? Wil je zelf gaan sparen of beleggen? Of spaar je al voor aanvullend pensioen?
Als je al deze vragen voor jezelf beantwoord hebt, dan zal een gesprek met een hypotheekadviseur veel doelmatiger zijn, en snap je ook beter welke keuzes je in je hypotheek moet maken.
Als voorbeeld heel kort onze situatie en conclusies daaruit:
-1 (goede) startbaan en 1 afstuderende WO-er
-3 jonge kinderen
-geld in de familie
-verwachting dat we over een jaar 2-3 1.5 baan hebben
-onze vermogensopbouw voor studie kinderen willen we opstarten over 3 jaar, oudedagsvoorziening gedeeltelijk als kinderen huis uit zijn en met groei waarde huis en erfenissen
-wij reizen veel naar familie en geven dus veel uit aan onze auto. Verder hebben we een goedkope levensstijl. We kunnen prima 35% van het inkomen uitgeven aan een huis.
-overlijdensrisico bij 1 van beiden: de ander moet dan niet hoeven te verhuizen
-arbeidsongeschiktheid: ik zoek wel iets anders dat ik dan nog wel kan
Ofwel: wij hebben een huis gekocht dat past bij de behoeften van de komende jaren met een hypotheek van 5.5x mijn bruto jaarsalaris, voor een zo groot mogelijk deel (75%) aflossingsvrij. Onze totale maandlasten van ons huis zullen rond de 30-35% komen van ons netto-inkomen. 50% van de hypotheeksom is gedekt bij overlijden van 1 van ons.
Voor iedereen zal het plaatje er anders uitzien. Zo moet je niet een max-hypotheek gaan nemen op 2 salarissen als je over 2 jaar kinderen wilt hebben (ook niet als je nu zegt dat je allebei fulltime blijft werken...) Verder kan het zo zijn dat je je geldverslindende levensstijl (nog) niet op wilt geven om de bank rente te betalen over een te groot/duur huis, ofwel dat 35% voor jou teveel is.
succes ermee :-)
Ik denk dat ik inderdaad een en ander voor mezelf op een rijtje moet gaan zetten, en dan eens een keer een afspraak gaan maken bij de hypotheker. Bedankt voor alme info allemaal.
Ik dacht even dat je me kentVerwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:43:
Verder kan het zo zijn dat je je geldverslindende levensstijl (nog) niet op wilt geven
Pagina: 1