[LCD TV - Mediacenter] Resolutie is niet goed

Pagina: 1
Acties:

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem, ik heb al flink lopen zoeken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ook van Google word ik niet wijzer, daarom vraag ik het hier. (Mensen met ervaring.)
Ik heb vandaag mijn lcd tv eens uit de doos gehaald, en aangesloten op mijn mediacenter.
Dit heb ik aangesloten via een D-SUB(vga) kabel. De videokaart is een Nvidia GeForce 6200.
Maar nu is de resolutie die ik output niet goed. Ik heb met powerstrip (daar had ik iets over gelezen hier) mijn resolutie gepushed naar 1336X768, maar nu valt er nog vanalles buiten beeld...
De LCD Tv is hd-ready, dat weet ik zeker.

Ik heb ook de nieuwste drivers geinstalleerd, dit mocht ook niet baten.

Weet iemand hoe ik het beeld recht en goed weer kan laten geven op mijn scherm met een VGA kabel?
Of ben ik een DVI->HDMI kabel nodig? (Deze zou ik dan moeten kopen...) En lost het probleem zich dan vanzelf op?

Alvast heel erg bedankt.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Eigenlijk zou je met D-Sub de betere resolutie moeten kunnen kiezen. Met DVI-HDMI zal je altijd aan de HDMI standaarden moeten voldoen met het signaal: 720p/1080i.

Ik gebruik zelf een DVI-DVI aansluiting, maar dan moet die wel op je tv zitten natuurlijk. Dat gaat probleemloos met 1360x768.

Het kan dus ook zijn dat je tv het signaal aanpast. Staat er geen zoom functie geactiveerd? Bij mijn TV kan je bijv zelf kiezen hoe de tv de D-Sub signaal moet gebruiken.

Bovendien kan je met de nieuwere drivers van Nvidia softwarematig de boel in en uitzoomen zodat alles op het beeld komt, heb je daar al eens naar gekeken?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is vaak zo dat er op de HDMI en VGA inputs wat overscan zit, waardoor de randen wegvallen. Vaak is daar niets aan te doen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Kurios schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:14:
Eigenlijk zou je met D-Sub de betere resolutie moeten kunnen kiezen. Met DVI-HDMI zal je altijd aan de HDMI standaarden moeten voldoen met het signaal: 720p/1080i.

Ik gebruik zelf een DVI-DVI aansluiting, maar dan moet die wel op je tv zitten natuurlijk. Dat gaat probleemloos met 1360x768.

Het kan dus ook zijn dat je tv het signaal aanpast. Staat er geen zoom functie geactiveerd? Bij mijn TV kan je bijv zelf kiezen hoe de tv de D-Sub signaal moet gebruiken.

Bovendien kan je met de nieuwere drivers van Nvidia softwarematig de boel in en uitzoomen zodat alles op het beeld komt, heb je daar al eens naar gekeken?
Bedankt voor je post, veel nuttige informatie.
Ik heb helaas niet de keuze DVI->DVI. Ik heb de volgende aansluitingen: 2XHDMI, 1XComponenten, 2XScart, 1XVGA.
Op de tv word de zoomfunctie geblokkeert zodra ik mijn bureablad krijg. De resolutie 1360X768 lijkt het echt alsof er gezoomed word. Ook de instellingen van VGA (hxb etc) zijn uitgeschakeld wanneer ik mijn bureablad voor me heb. (Bij booten kan ik het wel instellen).

Bij de drivers kan ik geen uitzoom functie vinden.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 13:27
Doet je tv wel 1:1 pixelmapping?

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
UltraSub schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:19:
Doet je tv wel 1:1 pixelmapping?
Waar kan ik dit vinden? (Ben nogal een newbie op dit gebied :$)

• Kurios
  • Niet online
Kecin schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:18:
[...]

Bedankt voor je post, veel nuttige informatie.
Ik heb helaas niet de keuze DVI->DVI. Ik heb de volgende aansluitingen: 2XHDMI, 1XComponenten, 2XScart, 1XVGA.
Op de tv word de zoomfunctie geblokkeert zodra ik mijn bureablad krijg. De resolutie 1360X768 lijkt het echt alsof er gezoomed word. Ook de instellingen van VGA (hxb etc) zijn uitgeschakeld wanneer ik mijn bureablad voor me heb. (Bij booten kan ik het wel instellen).

Bij de drivers kan ik geen uitzoom functie vinden.
Ik heb een 7300 kaart en die functie zit er 100% zeker weten wel in. Gewoon even zoeken bij tv-instellingen. Schakel dan wel even over naar die nieuwe wizard gui van de drivers, daar staat hij zeker bij.
Probleem is dan dat de kaart de resolutie aanpast aan de overscan op het scherm, oftewel het scherm wordt 'kleiner'.

Voor in MCE en bij films ed ga je dat kleine beetje overscan niet merken. Ik zou m dus op 1360x768 houden. (maargoed ik gebruik m dan ook alleen voor MCE)

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Ik heb even in het boekje gekeken, en de volgende resoluties worden aangeraden:
- 1280 * 1024
- 1024 * 768
- 800 * 600

Wanneer ik heb op 1280 X 1024 zet, ziet het beeld er goed uit. (2 Zwarte balken links en rechts, dat wel).
Dan kan ik opeens wel op de zoom knop drukken, en gaan de balken weg, en past alles precies.
Het ziet er dan wel uitgerekt uit.

Bij het nieuwe driverpanel vind ik deze optie niet.

• Kurios
  • Niet online
Kecin schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:51:
Ik heb even in het boekje gekeken, en de volgende resoluties worden aangeraden:
- 1280 * 1024
- 1024 * 768
- 800 * 600

Wanneer ik heb op 1280 X 1024 zet, ziet het beeld er goed uit. (2 Zwarte balken links en rechts, dat wel).
Dan kan ik opeens wel op de zoom knop drukken, en gaan de balken weg, en past alles precies.
Het ziet er dan wel uitgerekt uit.

Bij het nieuwe driverpanel vind ik deze optie niet.
dat zijn dus geen breedbeeld resoluties. Films worden dus eerst door MCE ingedrukt en vervolgens door je tv weer uitgerekt wat de beeldkwaliteit natuurlijk niet ten goede komt.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Kurios schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:54:
[...]

dat zijn dus geen breedbeeld resoluties. Films worden dus eerst door MCE ingedrukt en vervolgens door je tv weer uitgerekt wat de beeldkwaliteit natuurlijk niet ten goede komt.
Wanneer ik een HD-film kijk in windows media player classic, ziet het er eigenlijk wel goed uit. (ook kan ik de reso aanpassen naar 1336X768, en dan fitten met media player.)

Er staat ook in het boekje dat bij sommige signalen het beeld gecropped word. (VGA ingang alleen).
Dus lijkt het me dat die dit bij HDMI niet zou doen? (Ook pakt mn mediacenter het nu als een anoloog beeldscherm, DVI zou dan toch beter zijn?)

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In mce zit een wizzard, dat is bij mijn analoge tv(composiet aangesloten normaal balken links rechts onder en boven) en een 17" tft(1280*1024=andere verhouding dan normale tv dus normaal balkjes onder en boven) de enige mogenlijkheid om het beeld vullend te krijgen. Heb je die wizzard geprobeerd?

Meeste videokaarten ondersteunen 1366*768 niet maar 1360*768 wel(misschien heb je typo gemaakt in post of ook in powerstrip?)
Verder zou je resolutie 1280x720 eens kunnen proberen das namelijk hd ready.

I, for one, like Roman numerals

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Kurios schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:26:
[...]

Ik heb een 7300 kaart en die functie zit er 100% zeker weten wel in. Gewoon even zoeken bij tv-instellingen. Schakel dan wel even over naar die nieuwe wizard gui van de drivers, daar staat hij zeker bij.
Probleem is dan dat de kaart de resolutie aanpast aan de overscan op het scherm, oftewel het scherm wordt 'kleiner'.

Voor in MCE en bij films ed ga je dat kleine beetje overscan niet merken. Ik zou m dus op 1360x768 houden. (maargoed ik gebruik m dan ook alleen voor MCE)
Ik heb het bij de drivers gevonden.
Ik heb dus een DVI-> HDMI kabel gekocht, en hij past hem nu prachtig aan (plus meer zoomfuncties).
DVI -> HDMI werkt vele malen beter dan VGA.

Bedankt allemaal ;)!

Pagina: 1