Toon posts:

[Mozilla] Bug in Flash of Firefox?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd stoor ik mij aan een vervelde bug van Flash 9 (althans dat vermoed ik).

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~grijo/.tnet/flashbug-linux.jpg

Zoals je kunt zien vouwt het menu zich onder het Flash plaatje uit... helaas is T.net niet
de enige site waar dit probleem zich voor doet (ook www.surfcontrol.com bijvoorbeeld).

Specs

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.4) Gecko/20061201 Firefox/2.0.0.4 (Ubuntu-feisty)

Iemand die dit probleem ook heeft?

Ik heb al diverse dingen geprobeerd..

* Flash opnieuw geinstalleerd
* .mozilla directory verwijderd
* Zelf gecompileerde firefox gebruiken

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 11:20 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
volgens mij is een browser verantwoordelijk voor de volgorde van weergave van een pagina, flash is slechts 'een' element op die pagina, en zou dus door de browser op de goede plek (diepte in dit geval) gerenderd moeten worden.

De bug zou dus niet in flash, maar in mozilla zitten, echter kan ik je vertellen dat veel meer browsers hier last van hebben..

het is ook niet OS afhankelijk, het probleem doet zich ook voor in windows..

[ Voor 10% gewijzigd door BasieP op 06-06-2007 11:22 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:21:
De bug zou dus niet in flash, maar in mozilla zitten, echter kan ik je vertellen dat veel meer browsers hier last van hebben..

het is ook niet OS afhankelijk, het probleem doet zich ook voor in windows..
Als het zo'n wijd probleem is zal er vast wel een oplossing voor zijn toch (nog niet kunnen vinden helaas)? :)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:25:
[...]

Als het zo'n wijd probleem is zal er vast wel een oplossing voor zijn toch (nog niet kunnen vinden helaas)? :)
adblock :X

edit:
trouwens gaat het hier wel goed (in windows dan met laatste FF en flash)

[ Voor 14% gewijzigd door BasieP op 06-06-2007 11:27 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik ook over nagedacht, maar er zijn ook flash dingen die ik wel wil zien... dus gaat voor mij die adblocker niet op.. ik heb geen zin om telkens te moeten aangeven welke wel en niet door mag..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

abo nemen dus ;)

dat vinden ze fjiner dan adblock.
ik hoor van iedereen dat het een NIX probleem is; heb je dat probleem ook in internet explorer?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:26:
abo nemen dus ;)

dat vinden ze fjiner dan adblock.
ik hoor van iedereen dat het een NIX probleem is; heb je dat probleem ook in internet explorer?
Internet Explorer 6 onder Linux...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~grijo/.tnet/ie6onderlinux.jpg

Nee dus ;)

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Helaas kan een abbo nemen op dit moment niet: http://shop.tweakers.net/

Verwijderd

Topicstarter
Is ook geen oplossing van het probleem aangezien het niet alleen T.net betreft...

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gaat prima hoor.

0.0

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Hij doet het nu ineens weer :)

Verwijderd

Topicstarter
babbaloerie schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:43:
[...]

Hij doet het nu ineens weer :)
We varen van het onderwerp af ;)

Verwijderd

volgens mij had het met de z-index propertie te maken die flash vrolijk negeert onder linux. Het menu heeft namelijk een hogere z-index waardoor deze over het flash filmpje heen zou moeten vallen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:30:
[...]

Internet Explorer 6 onder Linux...

[afbeelding]

Nee dus ;)
je zegt dat heto nder windows ook zo is.
mozilla+windows? of ook onder IE ;)

even wat minder kortzichtig reageren schat :>

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

dit heeft inderdaad te maken met de z-index van het 'element'.

een vlugge blik in de broncode leert mij dat de frontpage een lege div aanmaakt genaamd 'b_tb' welke de style 'topbanner' krijgt. de css style is gedefineerd in 'http://tweakers.net/x/layout.css' en bevat inderdaad geen z-index. daarnaast het feit dat de div leeg is betekent hoogst waarschijnlijk dat deze middels javascript wordt gevuld. waarschijnlijk om bijvoorbeeld te kunnen mixen tussen providers en media zoals flash/png/gif etc.

kortom firefox moet dus gokken wat de juiste z-index is en omdat zowel de menu's als de banner 'dynamisch' zijn en middels javascript werken kan firefox maar ik heb het ook in IE en netscape gezien, er wel eens fout zitten. feitelijk lijkt het op een race-conditie waarbij de latere een hogere z-index krijgt. als de flash bijvoorbeeld even reload om een andere add te laten zien krijgt flash weer een hogere z-index omdat die later in beeld kwam. en zo verdwijnt het menu achter de flash add.

eigenlijk kun je dit gerust als een bug submitten want iets triviaals als een z-index moet gewoon duidelijk zijn gedefineerd zodat het flash object altijd achter het menu verschijnt. de originele frontpage had hier ook wel eens last van. een F5 lost bij mij meestal het probleem op maar of dat bij deze frontpage ook werkt heb ik nog niet geprobeerd. firefox schijnt wat slimmer te zijn geworden met dat z-index schatten.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik heb er in konqueror eigenlijk nooit last van :)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:12:
eigenlijk kun je dit gerust als een bug submitten want iets triviaals als een z-index moet gewoon duidelijk zijn gedefineerd zodat het flash object altijd achter het menu verschijnt.
Dit is geen bug in onze code of in ieder geval niet alleen een bug daarin... Vertel anders eens waarom het in Firefox, Opera, IE6 en IE7 op windows en Firefox en sommige Safari's op de Mac wel goed gaat.

Voor zover wij na kunnen gaan wordt flash anders afgehandeld in Firefox op Linux dan op Windows, waardoor er in Windows wel en in Linux niet zo'n resultaat wordt gepresenteerd. Of het een bug in Flash of Firefox is is mij verder niet bekend. Vziw helpt het toevoegen van een z-index aan de div waar de banner inzit of een hele hoge z-index aan de div van het menutje hier niet tegen. Desalniettemin is de issue bekend, maar door de relatief kleine impact (zo vaak is daar geen banner en zo vaak heb je die sub-submenutjes ook weer niet nodig en het treedt ook nog eens alleen in firefox onder linux op) heeft het nog geen hoog genoege prioriteit gekregen om nog een keer uitgebreid onderzocht te worden :)

Verwijderd

ACM schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 20:31:
[...]

Dit is geen bug in onze code of in ieder geval niet alleen een bug daarin... Vertel anders eens waarom het in Firefox, Opera, IE6 en IE7 op windows en Firefox en sommige Safari's op de Mac wel goed gaat.

Voor zover wij na kunnen gaan wordt flash anders afgehandeld in Firefox op Linux dan op Windows, waardoor er in Windows wel en in Linux niet zo'n resultaat wordt gepresenteerd. Of het een bug in Flash of Firefox is is mij verder niet bekend. Vziw helpt het toevoegen van een z-index aan de div waar de banner inzit of een hele hoge z-index aan de div van het menutje hier niet tegen. Desalniettemin is de issue bekend, maar door de relatief kleine impact (zo vaak is daar geen banner en zo vaak heb je die sub-submenutjes ook weer niet nodig en het treedt ook nog eens alleen in firefox onder linux op) heeft het nog geen hoog genoege prioriteit gekregen om nog een keer uitgebreid onderzocht te worden :)
ik had anders onder de oude frontpage ook wel eens dat het menu achter de banner bleef zitten of zelfs dat menu's overmekaar uitvouwden. het gebeurde niet vaak en het had wel iets weg van een race-conditie.

onder de oudere versie's van FF1.5 gebeurde het vaker dan onder de nieuwere. onder FF2.0 heb ik het nog niet zien gebeuren. IE5.5 heb ik het toevallig een keer zien doen en IE6 of 7 gebruik ik niet dus dat weet ik niet zeker.

onder Opera heb ik niet gezien dat de menu's achter de banner openvouwden maar wel dat een menu achter het vorige menu openvouwde, maar ook dat was sporadisch als je te snel door de menu's ging.

kortom, ik heb het niet correct openvouwen van de menu's zien gebeuren in FF1.5, IE5.5 en Opera(weet zo niet precies welke versie, laaste uit november 2006 in iedergeval). IE6 of 7 weet ik niet, maar zou kunnen. zoveel verschilt 5.5 hier niet van. bij leek het vaak op een race-conditie om wie de hoogste Z-index kreeg. een F5 refresh loste het probleem altijd op.

bug of geen bug, het meegeven van een Z-index zou netter zijn en is volgensmij goed te doen door een simple javascript functie met een Z-index counter. elke layer roept die functie en krijgt de Z-index uit die counter plus 1. op die manier is het voor welke browser dan ook altijd duidelijk welke layer de hoogste Z-index heeft. behalve die met een brakke CSS of javascript implementatie.

• Drgn
  • Niet online
Volgens mij wordt het probleem hier beschreven onder puntje 2.
Door adobe wordt er in bovenstaande link ook gewezen naar Mozilla: link

In de bijbehorende thread wordt ook een workaround beschreven incl. een proof of concept (werkt dat voor iedereen? Bij mij wel.):
Well, Google Video puts HTML divs over Flash on Linux and it somehow magically
works in Linux Firefox.

I analyzed their code - it seems they put an iframe between the <embed> and the
<div>, set the iframe's display to 'none' via CSS and then to 'block' via JS
(setting it in a stylesheet does not work).

More here:
http://marcoos.wordpress.com/2006/07/21/html-div-above-a-flash-animation-on-linux-its-possible/

A working proof-of-concept:
http://beta.aviary.pl/marcoos/flashlinux/
Tweakers zou Linux gebruikers natuurlijk ook kunnen belonen door Flash banners voor hen uit te zetten :+

Leave the gun, get the canoli

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Flash in firefox onder linux wordt gerenderd als een extra window die boven je DIV geplaatst wordt. Je kunt nog zo gaan prutsen met Z-index, firefox kan dit gewoon niet op linux omdat het geen ondersteuning heeft voor "windowless plugins".
Konqueror schijnt het wel te kunnen met workarounds overigens.

Opties om dit goed te krijgen op linux:
- geen flash gebruiken (vertel maar aan de bannerboer :X)
- flash op visibility: hidden zetten zodra het menu openklapt
- zorgen dat flash nooit in de buurt van menu komt
Pagina: 1