Nagios of Zabbix: Ervaringen Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Beste Tweakers,

Misschien een beetje magere titel, maar ja tis niet anders ;). Ik sta op dit moment op het punt om me te gaan verdiepen in een monitoring tool. Freeware is voor mij een must. Dus ben ik uiteindelijk op deze 2 tools uitgekomen. Nu heb ik de verschillen en overeenkomsten op een rijtje gezet en kom ik tot de conclusie dat er bijna geen verschillen tussen beide paketten zijn.

Als ik een verschil kan opmerken is, dat je bij Nagios veel meer moet klieren in config files op de Nagios server. Bij Zabbix is het eenmaal een goede template aanmaken en dan onbeperkt hosts toevoegen. Zie ik dit goed?

Verder heb ik dit topic gestart omdat ik graag jullie ervaringen wil weten over Nagios en over Zabbix.
Tevens ben ik benieuwd hoeveel hosts jullie monitoren met welke hardware?

Thnx alvast, :)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik denk dat je wat concreter moet worden om het topic succesvol te maken..

Anyway, om Nagios meer toegankelijk te maken kan je eens naar Oreon kijken

iRacing Profiel

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:47
Ik weet niet wat je precies wil monitoren?

Ik gebruik cacti om SNMP data van mijn servers in een leuk RRD grafiekje te krijgen.

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 13:57
GrooV schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 13:03:
Ik weet niet wat je precies wil monitoren?

Ik gebruik cacti om SNMP data van mijn servers in een leuk RRD grafiekje te krijgen.
monitoring is iets anders dan graphing in weze (hoewel veel pakketten e.e.a. combineren)

je wilt namelijk, dat als er iets fout gaat, je systeem een piep geeft of een mailtje uit spuugt (bij ons gaat het naar e-mail en naar de pieper).

Daarnaast kun je met bijvoorbeeld cacti niet zien of je apache nog wel draait, of dat bijvoorbeeld je smtp poort nog wel leeft.

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik ben opzoek naar een algemene Monitoring tool die het volgende moet kunnen

- Monitoring van Servers (Windowx, Linux, Novell, Unix)
- Monitoring van Switches, Routers, Firewalls (3COM, HP, Cisco)
- Moet overweg kunnen met grote netwerken meer dan 5000 hosts, maar ook goed overweg kunnen met kleine netwerken
- Het liefst opensource (freeware)
- Makkelijk beheersbaar via Webtool
- Niet eindeloos Config files editten |:(
- Alerts via SMS en Mail als iets 'DOWN' gaat

[ Voor 5% gewijzigd door vakantieman op 06-06-2007 13:10 ]

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 13:57
Tevens ben ik benieuwd hoeveel hosts jullie monitoren met welke hardware?
ik heb momenteel zo'n 200 virtuele en fysieke servers in Nagios hangen. Nagios lijkt misschien erg lastig, maar in mijn ervaring: als je 'm eenmaal doorhebt ga je sneller dan je ooit zou kunnen klikken in zabbix.

Daarnaast draait Nagios onder alle systemen uitstekend, en Zabbix is mij toch een beetje te linux specifiek gebouwd (zijn ze wel aan het verbeteren). Zabbix is tevens hopeloos complex af en toe, de interface is niet intuitief en de database groeit angstaanjagend snel.

oh ja, voor nagios kun je front-ends krijgen, wij gebruiken nu monarch (groundworks), oreon deed 't niet echt onder FreeBSD.

Vakantieman: ik denk dat je naar Nagios wilt, met een goeie frontend (die je eventueel ook zelf kunt schrijven) is dat goed te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door arjankoole op 06-06-2007 13:18 . Reden: conclusie ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Zabbix schijnt een stuk makkelijker te zijn dan Nagios. Ik heb geen ervaring met beide, dus ik ben ook wel benieuwd. Echter na een tijdje zoeken naar vergelijkingen van Nagios met Zabbix, scheen Zabbix toch wel een stuk makkelijker te zijn om te configureren.
Pagina: 1