Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 08:46
Hallo medetweakers,

ik ben een tijdje in de horeca werkzaam. Ik heb een 38 uur contract per week voor onbepaalde tijd.

Mijn baas behandeld dit als een "maandcontract" en geeft dus een aantal werkbare dagen per week op. Wat ik zeer vreemd vind. Hij geeft bijvoorbeeld voor de maand mei op dat ik 23 dagen moet werken. Nu heb ik daar vragen over.

Op google kan ik helemaal niets vinden over het aantal werkbare dagen. Het lijkt zelfs wel of dit een zelfverzonnen iets is. Lekker makkelijk.

Wij werken dan ook diensten in het weekend. Het zou toch eerlijk zijn als er in de maand mei b.v. kijkt hoeveel dagen er op ma-vr zouden vallen - het aantal feestdagen? Nu moeten we soms meer dagen werken dan 5 in de week, en nationaal erkende feestdagen telt ook als een werkbare dag. Deze dagen krijgen wij ook niet een bepaalde percentage's extra. Overuren doet hij overigens ook niet aan.

Ik vind dit toch vreemd. Ik heb een zowieso een 38 urig contract dus ik vind het raar dag ik soms 50 uur in de week moet werken. Naar mijn mening dus 12 uur onbetaald. Heeft hier iemand enig visie over?

Mijn dank grenst aan hondsdolheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

http://www.horeca.nl/Cao.asp?MenuID=111&Balk=1 All you need to know and were afraid to ask for.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4743

Ík nomineer dit voor "beste typefout in een topictitel 2007 :)
Modbreak:Dan nomineer ik deze post tot "minst zinvolle post zonder topicreport 2007". ;)

[ Voor 42% gewijzigd door NMe op 06-06-2007 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En in de CAO die GA aangeeft is denk ik artikel 7 het meest interessant.
- arbeidstijd 1976 uur per volledig kalenderjaar
- gemiddeld niet meer dan 50 uur per week over 4 weken
- gemiddeld niet meer dan 45 uur per week over 13 weken
- uitzonderingen mogelijk
Overwerk (artikel 8 ) is als je meer dan 1976 uur per jaar werkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Had die typefout zelf niet eens gezien ;)

Nouja, niet héél interressant. D'r staat in beschreven hoeveel uur je mag werken. Totaal niet relevant volgens mij omdat ik het heb over contractsuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Niet relevant? Een contract MOET aan de CAO-voldoen en als jouw contract hiervan afwijkt is het bedrijf in overtreding.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 06-06-2007 10:48 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Guardian Angel schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:46:
Niet relevant? Man, een contract MOET aan de CAO-voldoen en als jouw contract hiervan afwijkt is het bedrijf in overtreding.
offtopic:
Is dat altijd zo, of geld dat alleen voor de horeca? Aangezien ik een contract heb welke niet aan een CAO gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als er in een bedrijfstak een CAO is afgesloten en deze algemeen bindend is verklaard heeft elke WG zich wettelijk hieraan te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 06-06-2007 10:51 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Guardian Angel schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:46:
Niet relevant? Een contract MOET aan de CAO-voldoen en als jouw contract hiervan afwijkt is het bedrijf in overtreding.
Nou... Het bedrijf is op wel meer punten in overtreding zie ik.

Maar goed, het gaat mij om het aantal werkbare dagen. Ik heb een 38 uur's contract. Dan zou ik toch kunnen eisen dat ik max 5dagen per week werk en niet 6 of 7?

Ik heb nu een maand waarin ik, als ik per week bekijk, 3x5 dagen werk, en 1x6.
Die éne dag extra voor mijn gevoel krijg ik niete terug. Want wij krijgen overwerk niet uitbetaald, ook niet tijd-voor-tijd. Als ik dat over 3 jaar bekijk heb ik toch 12 dagen teveel gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Kijk nu eens na wat is toegestaan. Jouw week-contract doet niet ter zake.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Guardian Angel schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:52:
Kijk nu eens na wat is toegestaan. Jouw week-contract doet niet ter zake.
Dus volgens het CAO mag ik weken maken van 60 uur. Mits betaald volgens "overwerk" (zie CAO).

Als ik meer uur maak als 38 in die week, en dus 8 uur extra over een maand dient dat netjes uitbetaald te worden?

Toch snap ik nog steeds niet hoe hij aan het aantal werkbare dagen komt. Dus hij zegt: Pietje, jij moet deze maand 25 dagen werken. Vraag ik mij af hoe dat is opgebouwd. Want je salaris gaat er niete omhoog/omlaag door. Aangezien ik een 38uren contract heb is dat relevant. Ik zou dus elke week 40,5 uur ingeroosterd moeten worden waarvan 2,5 uur pauze (die wij overigens ook niet houden).

[ Voor 32% gewijzigd door RedHat op 06-06-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Overwerk dient uitbetaald te worden als het werk conform de CAO als overwerk is aan te merken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 14:58
Of je moet de weken daarna minder uren mogen maken, zodat het gemiddelde aantal uren weer klopt.

Dit dan gezien over 5 en 13 weken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Oké, het is in ieder geval duidelijk.

Hartelijk bedankt jongens.

Dat stukje over feestdagen is ook héél duidelijk. Moet gewoon gecompenseerd worden door OF een vrije dag, OF 150% uitbetaald worden.

Dat zijn er inmiddels al een hoop dus. Zal er vandaag eens over praten.

[ Voor 61% gewijzigd door RedHat op 06-06-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RedHat schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:54:
[...]

Dus volgens het CAO mag ik weken maken van 60 uur. Mits betaald volgens "overwerk" (zie CAO).

Als ik meer uur maak als 38 in die week, en dus 8 uur extra over een maand dient dat netjes uitbetaald te worden?
Dat lees ik zo niet in de CAO. Daar staat (in artikel 8 lid 1) dat overwerk pas overwerk is als je meer dan 1976 uur per jaar werkt. Met één week van 60 uur kom je nu nog niet aan die 1976 uur, dus heb je nog geen overwerk gemaakt. Daarbij staat in lid 2 dat overwerk wordt vergoed in de vorm van vrije tijd en dat de werkgever aan het einde van het kalenderjaar het overwerk berekent. Hieruit trek ik de conclusie dat je dus het daaropvolgende jaar minder hoeft te werken terwijl je toch betaald krijgt.
Maar er is geen geldelijke vergoeding voor overwerk en ook geen vergoeding aan het einde van de maand.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

Lordy79

Verdrietig

RedHat schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:27:

Mijn baas behandeld dit als een "maandcontract" en geeft dus een aantal werkbare dagen per week op. Wat ik zeer vreemd vind. Hij geeft bijvoorbeeld voor de maand mei op dat ik 23 dagen moet werken.
Voor mei klopt dat. Werkbare dagen vul je in bij de aangifte loonbelasting (die de werkgever maandelijks moet doen)

In mei waren er:

4 maandagen
5 dinsdagen
5 woensdagen
5 donderdagen
4 vrijdagen

in totaal is dat 23 werkdagen. Dus je baas heeft gelijk. Alleen was het natuurlijk zo dat er (ik meen 2) feestdagen waren, namelijk 2e pinksterdag en hemelvaartsdag.

Het hangt sterk af van de standaard dagen waar je op werkt. Als je een ma t/m vr baan hebt zoals de meeste mensen, dan is het eenvoudig en ben je gewoon vrij op de 2 eerdergenoemde feestdagen aangezien deze op resp. maandag en donderdag vallen.

Zelf werkte ik enkele jaren in een winkel en ik werkte altijd op zaterdag en was altijd maandag vrij. Dat was dus pech voor mij wat betreft 2e pinksterdag, aangezien dat altijd op maandag valt en ik sowieso vrij ben.

Nu kan jouw baas slim zijn en je elke week anders inplannen en dat zó doen dat je 'toevallig' niet op de maandag hoeft te werken die 2e pinksterdag is waardoor je dus altijd pech hebt. Maar dat is natuurlijk niet eerlijk.

Dus ik zou in jouw geval de 5 weekdagen afspreken waarop jij standaard werkt en als er op 1 van die 5 weekdagen een keer een feestdag valt, dan heb je geluk en anders niet. Of afspreken dat je bijv. altijd het eerste weekend van de maand werkt en dan altijd de eerstvolgende ma + di vrij bent.

Overigens weet ik niet hoe dit precies werkt in de horeca, maar in de winkel, waarbij ik ook wel eens een zaterdag tegen een maandag ruilde met een collega werkte het prima.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Ik was in de waan (en heb nog steeds geen tegenargument/feit gevonden) dat het aantal werkbare dagen een som is van de aantal ma,di,wo,do,vr-dagen -feestdagen = aantal werkbare dagen die maand.

Echter, mijn werkgever hanteerd ma,di,wo,do,vr over de hele maand. Feestdag of niet.

Ik quote een stuk uit het Horeca CAO
ARTIKEL 13 FEESTDAGEN
1. Erkende feestdagen zijn: nieuwjaarsdag, eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag, tweede kerstdag en de dag waarop op grond van een besluit van de overheid Koninginnedag wordt gevierd en 5 mei, mits 5 mei, blijkens publicatie in de Nederlandse Staatscourant, als nationale feestdag wordt gevierd.
2. Een werknemer kan eenmalig in plaats van eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag en tweede kerstdag (een) andere, vanuit godsdienstige opvattingen door die werknemer gewenste, feestdag(en) aanwijzen. Aanwijzing van een alternatieve feestdag onder vermelding van de erkende feestdag waarvoor hij in de plaats komt, dient schriftelijk te geschieden.
3. Als een werknemer werkzaamheden heeft verricht op een erkende dan wel door hem aangewezen alternatieve feestdag tussen 02.00 uur tot 02.00 uur van de dag daaropvolgend, heeft hij voor ieder gewerkt uur of gedeelte van een uur recht op vervangende vrije tijd. De te compenseren vrije tijd dient te worden toegekend in de periode van 26 weken volgend op de feestdag. Als compensatie in vrije tijd niet mogelijk is, moet uiterlijk binnen 4 weken na afloop van de periode van 26 weken per gewerkt uur of gedeelte daarvan een toeslag à 50 procent van het betreffende uurloon, of gedeelte ervan, worden uitbetaald.
4. Dit artikel is niet van toepassing op de werknemer die volgens het bepaalde in lid 1 onder c. van artikel 11 is ingedeeld in een wachtperiodiek.
Dit wil dus zeggen dat als ik een feestdag werk er een vrije dag voor gecompenseerd moet krijgen.

Nu is mij niet duidelijk of dit een extra vrije dag is, of 'gewoon een vrije dag' (wat mij sterk lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

Lordy79

Verdrietig

dat is dan een extra vrije dag inderdaad anders is het nogal zinloos 8)7

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Lordy79 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:27:
dat is dan een extra vrije dag inderdaad anders is het nogal zinloos 8)7
Oké.. In ieder geval hartelijk dank voor jullie reakties.

Ik ga n's kijken of er e.e.a. te regelen valt mbt dit. Ben dus toch een aantal jaar, opzettelijk of niet, genaaid ;)
Pagina: 1