Sinds kort krijgen gebruikers die achter een Planet ADSL verbinding zitten bij sommige adressen de volgende error:
Deze gebruikers versturen hun mail via een Postfix server die lokaal bij hen staat, en deze beheer ik. Bovenstaande foutmelding zou te maken hebben met bepaald gedrag van (oudere versies van) Exchange. Er is een Microsoft KB artikel beschikbaar hoe deze bug dit gedrag te "verbeteren".
Nu blijkt dat Planet sinds kort (?) is overgestapt naar Exchange, volgens de headers (wanneer zij mij mailen).
Het lijkt er dus op dat Planet gekozen heeft voor Exchange.
Nu heb ik dus een probleem dat mail wat voorheen keurig verzonden werd, nu niet meer aankomt omdat er een downgrade van service heeft plaatsgevonden. Wat kan ik hier aan doen?
Wietse Venema (vader van Postfix) zegt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Reporting-MTA: dns;hpsmtp-eml15.kpnxchange.com Received-From-MTA: dns;hpsmtp-eml06.kpnxchange.com Arrival-Date: Wed, 6 Jun 2007 07:04:35 +0200 Final-Recipient: rfc822;info@xxx.nl Action: failed Status: 5.6.1 Diagnostic-Code: smtp;554 5.6.1 Body type not supported by Remote Host |
Deze gebruikers versturen hun mail via een Postfix server die lokaal bij hen staat, en deze beheer ik. Bovenstaande foutmelding zou te maken hebben met bepaald gedrag van (oudere versies van) Exchange. Er is een Microsoft KB artikel beschikbaar hoe deze bug dit gedrag te "verbeteren".
Nu blijkt dat Planet sinds kort (?) is overgestapt naar Exchange, volgens de headers (wanneer zij mij mailen).
code:
1
2
3
4
| Received: from hpsmtp-eml08.kpnxchange.com ([213.75.38.108]) by hpsmtp-eml19.kpnxchange.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.1830); Wed, 6 Jun 2007 07:07:55 +0200 Received: from mail.xxx.nl ([81.204.xxx.xxx]) by hpsmtp-eml08.kpnxchange.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.1830); Wed, 6 Jun 2007 07:07:55 +0200 |
Het lijkt er dus op dat Planet gekozen heeft voor Exchange.
Nu heb ik dus een probleem dat mail wat voorheen keurig verzonden werd, nu niet meer aankomt omdat er een downgrade van service heeft plaatsgevonden. Wat kan ik hier aan doen?
Wietse Venema (vader van Postfix) zegt:
In dit geval lijkt het mij niet om Postfix te gaan, maar om een bounce tussen 2 Exchange servers oidIndeed. When an MTA receives 8BITMIME email, then it has a choice
1 - Fail to deliver to 7BIT systems. Unfortunately this behavior
is allowed by the RFC.
2 - Convert to 7BIT format when sending 8BITMIME to 7BIT systems.
Postfix does 2, Exchange apparently does 1. Mail goes as 8BITMIME
from Postfix->Exchange and then it bounces.
Workaround: either disable ESMTP altogether (smtp_never_send_ehlo=yes)
so that Postfix always converts 8BITMIME to 7BIT, or do it selectively
with a transport map entry for the domain in question.
Wietse