Ik heb nog een gare laptop staan met Windows 98 erop, zelf heb ik de ambitie om Ubuntu erop te zetten maar ik heb een probleem: de cd-rom drive ratelt alleen wat en doet verder niets, dus is defect, dat is al een hele tijd zo. Tot voor kort heb ik me redelijk kunnen redden door mijn iPod als data-transfer medium te gebruiken, maar een install cd gaat dus niet werken. Is er eventueel een andere optie die het mogelijk maakt om ten eerste de (enige) harde schijf te formatteren en er vervolgens een verse Linux-installatie op te zetten? Of valt er niet om een cd-rom drive heen te werken? Laten repareren is geen optie, aangezien het ding al 6 jaar oud is, een celeron processor heeft en 4 mb (
) aan videogeheugen heeft.
bootfloppy met netwerk installatie?
Veel distro's hebben een optie daarvoor. Wel wil ik je waarschuwen eerst uit te zoeken wat je allemaal wilt draaien onder welke eventuele desktop omgeving en je daar meer op te richten. Je hebt een beperkt systeem tot je beschikking.McKaamos schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 02:39:
bootfloppy met netwerk installatie?
[ Voor 11% gewijzigd door Nobby op 06-06-2007 03:07 ]
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Bedankt voor de antwoorden, ik zal er eens grondig naar kijken voordat ik drastische stappen ga nemen.
Aangezien je Windows nog hebt draaien zou je dit nog kunnen proberen: http://instlux.sourceforge.net/
Ik zou overwegen op een 6 jaar oude laptop xubuntu te zetten ipv ubuntu. Grotendeels hetzelfde, maar met XFCE ipv gnome als desktop. XFCE is een prettige desktop, met minder toeters en bellen dan gnome, maar een heel stuk lichter.
Het ding is 6 jaar oud. Ik verwacht niet dat hij via USB kan booten. Waarom zou een schijfje niet voldoen?
Ikzelf heb laatst ook nog via een netwerkinstall een oude laptop van xubuntu voorzien. Dat ding had niet eens een netwerkaansluiting, maar de PCAMCIA(oid) kaart werd keurig herkend.
Ikzelf heb laatst ook nog via een netwerkinstall een oude laptop van xubuntu voorzien. Dat ding had niet eens een netwerkaansluiting, maar de PCAMCIA(oid) kaart werd keurig herkend.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Nog een optie: booten van het netwerk. Als de laptop dat ondersteunt, en je neemt de moeite om een bootserver op te zetten, dan heb je geen floppy, cdrom, usb of harddisk nodig om op te starten (wel een harddisk om op te installeren trouwens
). Dit vereist trouwens wel dat je netboot images van je distributie naar keuze kunt vinden.
Je zou ook nog de harddisk eruit kunnen halen, in een ander systeem kunnen stoppen (met werkende cdrom), daar installeren, en dan terugzetten. Hoe goed dat werkt hangt trouwens af van welke distributie je gebruikt, en hoe dramaties de verschillen tussen de laptop en dat "installatie systeem" zijn.
Je zou ook nog de harddisk eruit kunnen halen, in een ander systeem kunnen stoppen (met werkende cdrom), daar installeren, en dan terugzetten. Hoe goed dat werkt hangt trouwens af van welke distributie je gebruikt, en hoe dramaties de verschillen tussen de laptop en dat "installatie systeem" zijn.
Ik gok dat dat niet gaat werken, daarvoor is de laptop DENK ik te oud...frankivo schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 13:08:
usb boot eventueel?
Pagina: 1