[Nieuwe layout (feature?)] Breedte middenkolom

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Ik vind de nieuwe layout persoonlijk erg mooi.
Het enige probleem wat ik heb, is dat de middenkolom IMO te smal is. Als je naar een nieuwsitem gaat, Bijvoorbeeld deze, dan is de middenkolom erg smal. Dit leest veel minder prettig dan dat de kolom net iets breder is.

De rechter kolom is juist weer overdreven breed, deze zou volgensmij best wat smaller mogen. Als dit is vanwege adverdenties zouden jullie ervoor kunnen zorgen dat op de plek van de advertentie de tekst als het ware "plaats maakt" voor de advertentie, maar daar onder weer breder is.

Het is wel goed als je via http://tweakers.net/nieuws leest. Daar is de kolom een stuk breder, en dit leest dan ook beduidend lekkerder. Op deze manier kun je je veel meer focussen op het artikel ipv alle dingen die er omheen staan. Dit leest rustiger, omdat je minder wordt afgeleid.

Ik heb dit ook al hier gepost op de devtrack. Toch lijkt het mij ook handig om dit hier te posten, omdat andere mensen hier waarschijnlijk ook wel een mening over hebben. :)

(note: post hier aub geen dingen mbt je algemene mening over de nieuwe frontpage. Daar zijn andere topics voor, en dan is dit topic zo dicht.)

EDIT: Ik post deze "request" ook omdat ik al een flink aantal posts heb gelezen die deze breedte ook te smal vonden.

[ Voor 12% gewijzigd door XplodingForce op 05-06-2007 23:23 ]

Everybody lies

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
XplodingForce schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:56:
Ik vind de nieuwe layout persoonlijk erg mooi.
Het enige probleem wat ik heb, is dat de middenkolom IMO te smal is. Als je naar een nieuwsitem gaat, Bijvoorbeeld deze, dan is de middenkolom erg smal. Dit leest veel minder prettig dan dat de kolom net iets breder is.
Nee, juist niet. Zo'n korte regellengte maakt het voor je ogen/hersenen makkelijker om het begin van de volgende regel te lezen. Het zorgt er juist voor dat de artikelen goed leesbaar blijven. Ik ben dus ook voor het behouden van deze breedte.
De rechter kolom is juist weer overdreven breed, deze zou volgensmij best wat smaller mogen. Dan kun je veel meer de focus leggen op het verhaal zelf. Als dit is vanwege adverdenties zouden jullie ervoor kunnen zorgen dat op de plek van de advertentie de tekst als het ware "plaats maakt" voor de advertentie, maar daar onder weer breder is.
Ik ben het wel met je eens dat de rechterkolom naar verhouding te breed is ten opzichte van de middenkolom.
Ik heb dit ook al hier gepost op de devtrack. Toch lijkt het mij ook handig om dit hier te posten, omdat andere mensen hier waarschijnlijk ook wel een mening over hebben. :)
Maar op devtrack kan je toch ook reageren (als in: notes toevoegen) :?

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Ja, maar dit is het discussieforum over de frontpage. De devtrack niet.

Ik snap dat die kolom niet 3/4e van de pagina moet innemen, maar bij de oude layout was ie toch een stukje breder. Dat was prettig, net als http://tweakers.net/nieuws nu. Ik vind echter hoe de individuele artikelen nu zijn gewoon te smal.

EDIT: Ook bij bijv. de .plans is het dus iets breder. De pagina is zo ook nog eens veel mooier in balans, omdat de rechter en linker kolom ongeveer even breed zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door XplodingForce op 05-06-2007 23:10 ]

Everybody lies

Verwijderd

Abofeatures: rood poetst alle wijzigingen edits weg. Grijs toont ze in overzicht i.i.t geel voor alle du(i)mp(i)(j)es.

[ Voor 134% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2016 04:20 . Reden: Plus mogelijke I knop voor directe koops gezinden ]

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 16:51

Addict

Het leven is een plak kaas.

lekker ontopic

[ Voor 86% gewijzigd door Yoeri op 05-06-2007 23:53 ]

Addict

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

wat me vooral opviel en waar ik me aan stoorde, is dat de links die allemaal leuk overal in beeld staan, nu een wel erg korte clickable link zijn waardoor er maar een paar woorden staan en al heel snel "..."

is het niet mogelijk om de breedte van het middelste vlak en de feed-boxjes ook in de breedte personaliseerbaar te maken? dat zou echt ideaal zijn, geen idee hoe en of dat implementeerbaar is though.. zal dit uiteraard ook op mantis of devdingens melden :)

slightly offtopic, maar ik had ook erg veel last van het hoge contrast tussen de sidebars en de middelste bars, het grijs/wit van got is veel beter voor m'n ogen :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Vyo op 06-06-2007 00:20 ]

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik hoopte dat als ik alle topics uit de linker nieuws-balk zou afvinken die hele kolom weg zou gaan, maar helaas. Ik vind het maar erg onoverzichtelijk een balk vol te hebben staan met zinnen die na 4 woorden worden afgekapt. Dan liever het middelste deel breder als ik een overzicht wil hebben gebruik ik het menu bovenaan wel :)

Verwijderd

het kan dus wel want:
http://tweakers.net/redac...-Orde-en-Vooruitgang.html
is een stuk breder als gewoon nieuws:
http://life.tweakers.net/...sta-games-in-de-maak.html

ondanks dat er rechts vrijwel dezelfde dingen staan.
de linker kolom is trouwens ook erg smal, op alles moet je met je muis staan om te zien wat er staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 11:41 ]

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 21:41

Electrowolf

Mod met Liefde!

Viel me eigenlijk al meteen op, wat breder zou niet alleen handiger lezen maar ook oudere posts leesbaar maken. zie bijvoorbeeld http://tweakers.net/nieuws/47817/AMDs-Linux-driverplannen-nader-bekeken.html, het bijgevoegde plaatje (met meerwaarde) valt voor een deel van het beeld omdat de kolom te smal is.
Wat ideaal zou zijn als je zelf de breedte van al je kolommen kon instellen.. O-)

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
het nieuws valt nu totaal niet meer op...
let er maar eens op, ik zat vanmorgen wat half wakker te kijken en het laatste wat me opviel was het nieuws :S
normaal knallen die nieuwsberichten er meteen uit, vind dit persoonlijk toch echt minder hoor

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:39:
het kan dus wel want:
http://tweakers.net/redac...-Orde-en-Vooruitgang.html
is een stuk breder als gewoon nieuws:
http://life.tweakers.net/...sta-games-in-de-maak.html

ondanks dat er rechts vrijwel dezelfde dingen staan.
de linker kolom is trouwens ook erg smal, op alles moet je met je muis staan om te zien wat er staat.
Ja, klopt. Dit is zoals ik eerder al vermelde ook bij http://tweakers.net/nieuws

Everybody lies

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23

Garyu

WW

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Het kán wel, maar het gebeurt niet consequent.

Er wordt nog niet echt consequent gebruik gemaakt van de kolom rechts. Soms staat er een zoekveld, soms niets, some gerelateerde links, soms andere info. Bijna altijd is die rechter kolom in ieder geval te breed ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eens... Ten eerste is de veranderende kolombreedte nogal storend...
En de wat bredere middenkolom bevalt mij ook beter...

Al met al zou ik sowieso graag een wat smallere "content" zien...

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

mithras schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:00:
[...]
Nee, juist niet. Zo'n korte regellengte maakt het voor je ogen/hersenen makkelijker om het begin van de volgende regel te lezen. Het zorgt er juist voor dat de artikelen goed leesbaar blijven. Ik ben dus ook voor het behouden van deze breedte.
Je argumentatie klopt, maar het probleem is dat de rechterkant van de pagina helemaal leeg blijft (onder "gerelateerde artikelen". Daardoor ontstaat een asymmetrische verhouding van beeldelementen die ik onprettig vind om te zien.

Ook het feit dat deze kolom dicht op de andere kolommen staan (links en rechts) staat is onprettig: die andere kolommen hebben andere kleuren e.d. waardoor mijn ogen afgeleid worden. Een grotere tussenmarge zou een oplossing zijn. Je ogen moeten 'vastgehouden' worden binnen het middelste vlak en dat doet de nieuwe layout nog niet zo goed.

Overigens, als je dat van die ogen zo nauw neemt, waarom gebruiken we niet een lettertype met schreef (TNR bijv.) als artikel-lettertype? Da's ook prettiger en sneller leesbaar... Zo kun je bezig blijven. Ik heb het gevoel dat ik nu langzamer en onrustiger lees dan vroeger.
[...]
Ik ben het wel met je eens dat de rechterkolom naar verhouding te breed is ten opzichte van de middenkolom.
Ja, net niet even breed. Geeft de site een chaotisch tintje vind ik. De linkerkolom vind ik weer te smal: je kunt vaak net niet hele titels lezen, terwijl dat vroeger wel kon. Mouse-over kan dan wel, maar het is toch prettiger om het in 1 keer te kunnen lezen!

Mijn voorstel:
- rechterkolom fors smaller (40 a 50%. dingen die nu naast elkaar staan, kunnen onder elkaar)
- middenkolom stuk breder (maximale ruimte benutten)
- linkerkolom klein stukje breder (20% ofzo?)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Mee eens.

Over dat smalle kolommen lekkerder zouden kunnen lezen. Ik snap de argumentatie tot op zekere hoogte, er zit wat in. Toch geld dit na een tijdje niet meer. Dat 600 pixels breedte lekkerder leest dan 1000 pixels breedte kan ik me voorstellen, maar veel verder dan dat moet je niet gaan. Als het smaller dan dat is, dan krijg je dat je te vaak van regel moet wisselen, wat ook niet rustig voor je ogen is. Het verschil lijkt als je naar getallen kijkt niet zo heel groot, maar nogmaals, kijk eens naar het verschil tussen de gewone nieuws artikelen en bijvoorbeeld de .plans en de redactieblog. Die laatste leest toch veel lekkerder?

Everybody lies

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

Sorcerer8472 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 18:22:
Mijn voorstel:
- rechterkolom fors smaller (40 a 50%. dingen die nu naast elkaar staan, kunnen onder elkaar)
- middenkolom stuk breder (maximale ruimte benutten)
- linkerkolom klein stukje breder (20% ofzo?)
Helemaal mee eens, met deze verandering: de tekst in de linkerkolom heeft nu een groter lettertype dan voorheen, door deze weer terug te zetten past er ook meer in waardoor je met een 10% verbreding denk ik al een heel eind bent.

Gemberthee: water met een smaakje.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

XplodingForce schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 19:39:
[...]

Mee eens.

Over dat smalle kolommen lekkerder zouden kunnen lezen. Ik snap de argumentatie tot op zekere hoogte, er zit wat in. *knip*
Voor de optimale kolombreedte moet je er eigenlijk een krant bij nemen. Dat is juist weer smaller, maar daar kun je wel in één oogopslag de hele regel lezen zodat je eigenlijk bijna alleen van boven naar onder beweegt met je ogen (niet helemaal waar, maar mijn punt komt wel over ;))

De regelbreedte is nu net te breed om zo te kunnen lezen, dus zou je net zo goed de regelbreedte nog wat meer kunnen vergroten. De hele rechterkolom afschaffen zou ook nog een oplossing zijn eventueel. Al die dingen gewoon onder het artikel zetten, tussen artikel en reacties, eventueel nog uit te klappen ofzo :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

XplodingForce schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:56:

De rechter kolom is juist weer overdreven breed, deze zou volgensmij best wat smaller mogen. Als dit is vanwege adverdenties zouden jullie ervoor kunnen zorgen dat op de plek van de advertentie de tekst als het ware "plaats maakt" voor de advertentie, maar daar onder weer breder is.
Het uitlijnen van rectangles in tekst is in de praktijk erg moeilijk om een mooie manier te realiseren. Ik wil wel kijken of het mogelijk is om de middenkolom breder te maken als er geen large rectangle advertentie getoond wordt. Als de tekst 50 pixels verbreed kan worden zou dat voor de leesbaarheid een ideaal compromis zijn. Er is dan nog voldoende ruimte aan de rechterkant voor de categorieën, tags en gerelateerde artikelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Femme schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 13:57:
[...]

Het uitlijnen van rectangles in tekst is in de praktijk erg moeilijk om een mooie manier te realiseren. Ik wil wel kijken of het mogelijk is om de middenkolom breder te maken als er geen large rectangle advertentie getoond wordt. Als de tekst 50 pixels verbreed kan worden zou dat voor de leesbaarheid een ideaal compromis zijn. Er is dan nog voldoende ruimte aan de rechterkant voor de categorieën, tags en gerelateerde artikelen.
Fijn dat er wat met de op en aanmerkingen wordt gedaan... *O*

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sorcerer8472 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 18:22:
[...]

Overigens, als je dat van die ogen zo nauw neemt, waarom gebruiken we niet een lettertype met schreef (TNR bijv.) als artikel-lettertype? Da's ook prettiger en sneller leesbaar... Zo kun je bezig blijven. Ik heb het gevoel dat ik nu langzamer en onrustiger lees dan vroeger.
Letters met schreef doen het over het algemeen slecht op beeldschermen in kleine lettergroottes. De resolutie (als in pixeldichtheid) van een beeldscherm is gewoon te laag om lettertypen met schreef goed weer te kunnen geven.
Ja, net niet even breed. Geeft de site een chaotisch tintje vind ik. De linkerkolom vind ik weer te smal: je kunt vaak net niet hele titels lezen, terwijl dat vroeger wel kon. Mouse-over kan dan wel, maar het is toch prettiger om het in 1 keer te kunnen lezen!
Het gebruik van harmonische verhoudingen voor kolommen is helaas niet haalbaar omdat we bepaalde advertentieformaten op een prettige manier moeten kunnen weergeven, vast zitten aan een beperkte horizontale resolutie en links een tracker willen kunnen weergeven. Op print is dat makkelijker omdat tekst en afbeeldingen moeiteloos vergroot en verkleind kunnen worden. Op het web is dat niet mogelijk. Een pixel is altijd een pixel en up- of downscalen is onacceptabel vanwege het kwaliteitsverlies.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Okee, goede punten! Die opmerking met lettertype met schreef was trouwens meer grappig bedoeld, als in "hoe ver wil je gaan?"

Is het niet mogelijk om nieuwsberichten zo weer te geven:
http://tweakers.net/nieuws (brede weergave van nieuwsberichten)
in plaats van zo:
nieuws: AMD verlaagt prijzen en brengt nieuwe modellen (smallere weergave van het artikel zelf)

Als jullie dat en de lengte van de linkerkolom verbeteren dan kan ik geen kritiek meer verzinnen op de nieuwe layout :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me nog wel af wat femme denkt over de veranderende kolombreedte bij verschillende items...

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Als we het toch over de layout hebben wil ik ook even mijn mening kwijt:

1. de channels (maar daar zijn al meerdere topics over)
2. middenkolom veelste smal en rechterkolom veelste breed. Dit vooral komt de layout niet echt ten goede, de meuktracker die tot nu toe altijd op de eerste 'pagina' paste, zit nu ergens onderin, en ik moet elke keer naar beneden scrollen wil ik zien welke drivers/programma's etc. uit zijn. Mijn suggestie is om die channel exclusief crap weg te gooien (en alles te laten zien in de mainpage), zodat de meuktracker omhoog geschoven kan worden. Die reviews&plans zijn ook niet zo boeiend, en meest belangrijk; niet continue geupdate. Hierdoor heb je op een heel prominente plek nogal statische nieuws, wat gewoon belangrijke (advertising)space gebruikt.

Hopelijk kunnen enkele van deze suggesties verwerkt worden als jullie een kleine update doen.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-02 02:24
MikeyMan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:02:
[...]

Fijn dat er wat met de op en aanmerkingen wordt gedaan... *O*
Inderdaad!
Pagina: 1