2 of 3 Gb geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Hoi,

Ik ben van plan binnenkort een geheugenupgrade te doen.

Momenteel heb ik 1 GB Kingston pc-5300 CL5 geheugen.

Ik zit te twijfelen tussen 2x 1GB kit pc-6400 CL4 geheugen en 2x 1 GB Kingston pc-5300 CL5.
Bij de tweede zou het inhouden dat ik 3 GB geheugen heb en bij de eerste dus 2 want die kingston gaat er dan uit.

Mijn vraag is: Wat heeft meer uitwerking? 3GB langzamer geheugen of 2GB sneller geheugen? Wat is beter om te hebben?

Verdere Pc specs:

AMD x2 5600+
Asus M2N-E Ultra
XFX 8600GT XXX
250GB Seagate Baracuda SATAII

Verwijderd

Met Vista 3GB...met XP 2GB

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 08:45

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Ik zou alleen nog 1 GB van Kingston bij prikken, heb je 2 GB. Lijkt me meer dan zat of je moet het echt nodig hebben.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij ondersteund jouw moederbord gewoon Dual Channel geheugen ik zou daar gebruik van maken door er nog een tweede Kingston module er bij te kopen en met 2x 1GB gaan draaien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Op een Athlon maakt het niet zoveel uit. In principe is 400 MHz DDR of 533 MHz DDR2 snel zat. De rest van de bandbreedte zet geen zoden aan de dijk in real-world prestaties.
5300 is dus zat.

Afgezien daarvan had ik zelf ook een setje van 2x512mb Kingston ValueRam PC5300 CL5. Daar heb ik een setje van 2x1gb PC5300 CL5 bij gezet... Toen het voltage van 1.8v naar 2.0v verhoogd, en toen ingesteld op PC6400 CL4, loopt prima.
Dus ik zou zeggen, neem gewoon PC5300, en probeer of het stiekum op PC6400 loopt (ook al wordt je PC daar misschien niet sneller van... volgende PC misschien wel?).

• gebruikershaes
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:24:
Op een Athlon maakt het niet zoveel uit. In principe is 400 MHz DDR of 533 MHz DDR2 snel zat. De rest van de bandbreedte zet geen zoden aan de dijk in real-world prestaties.
5300 is dus zat.

Afgezien daarvan had ik zelf ook een setje van 2x512mb Kingston ValueRam PC5300 CL5. Daar heb ik een setje van 2x1gb PC5300 CL5 bij gezet... Toen het voltage van 1.8v naar 2.0v verhoogd, en toen ingesteld op PC6400 CL4, loopt prima.
Dus ik zou zeggen, neem gewoon PC5300, en probeer of het stiekum op PC6400 loopt (ook al wordt je PC daar misschien niet sneller van... volgende PC misschien wel?).
Ah vet! Ook al snap ik niet echt waarom dat bij een Athlon niet zoveel uitmaakt maar dat terzijde.

Ik heb wel een geprobeert op te zoeken hoe je je geheugen zou moeten overclocken, maar veel verder dan nTune kwam ik niet en ik geloof dat dat verder ook niks uithaalde. CAS bleef nog steeds 5 alleen de andere timings veranderden iets.

Misschien wel teveel gevraagd, maar zou je mij daarbij willen helpen? Eventueel via msn oid? Dat "overclocken" is namelijk vrij nieuw voor mij :p

Verwijderd

Omdat een Athlon bottlenecks heeft binnen de CPU waardoor je de extra bandbreedte niet kunt benutten. Zoek maar op benchmarks, DDR2 is nooit sneller dan DDR400, soms zelfs langzamer... en of het nou op 533, 667, 800 of meer geklokt is, dat maakt eigenlijk niks uit.
De CPU kan gewoon niet harder. Dat zal te maken hebben met de beperkte bandbreedte van de cache, of het aantal load/store instructies dat hij per seconde kan verwerken oid, maar harder dan dualchannel DDR400 gaat het gewoon niet, zo blijkt uit de praktijk.

Geheugen overklokken gaat normaal gesproken via het BIOS.
Soms kun je ook via een Windows-applicatie die met het moederbord meegeleverd wordt de BIOS-functies bedienen, zoals dat nTune bv... Maar het komt eigenlijk op hetzelfde neer... al heeft het BIOS meestal meer functies dan je in zo'n programma kunt bedienen.
Ik heb zelf nooit een Athlon64 van dichtbij gezien (ik heb een E6600 met P965 chipset), ik heb alleen hier en daar opgevangen dat ze met geheugendividers werken... Je stelt je geheugen dan in op kloksnelheid/x... Dus bv als je een 2 GHz-processor hebt, dan kun je 2000/4 = 500 MHz instellen.
Houdt dus in dat je vaak niet precies op 533, 667 of 800 MHz uitkomt, maar iets 'in de buurt'.
Voltage instellen lijkt me redelijk eenvoudig. Zoek naar de setting Memory voltage, of iets in die geest, en stel dat in op 2.0v (zal standaard op 1.8v staan, maar meestal noemt men dat 'default' oid).
Ook zal er ergens een rits latencies in te stellen zijn. Meestal pas nadat je een setting van 'Auto' naar 'Manual' oid hebt gezet, anders zie je die instellingen niet.
Rommel dus eens rond in het BIOS, en kijk ook eens wat de handleiding daarover allemaal zegt.

Je weet wat je ongeveer moet zoeken: voltage, divider en timings (zal wel 5-5-5-15 staan, volgens de SPD van dat geheugen, ik heb het naar 4-4-4-12 gezet).
Waarschijnlijk spreekt het voor zich als je het voor je ziet.
Zo niet, dan zijn er hier vast Athlon-gebruikers die je verder kunnen helpen met specifieke instellingen.

• gebruikershaes
Ah super. Ik zal eens gaan kijken.

Tnx!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 19:35
hoezo?? xp kan toch tot 3 gig aan? of is t overkill?

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Verwijderd

Nou als je sig klopt heb jij 3GB dus vertel het ons zelf zou ik zeggen ;) Of nooit XP ermee gedraaid? XP ondersteunt idd wel 3GB maar het lijkt me nogal een verschrikkelijke overkill.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
overkill bij geheugen hangt helemaal af van wat voor programma's je draait..

specs

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Voor word is het idd een beetje overdreven, maar voor gamen en grote applicaties geld voor mij meer = beter :) Met veel ram kan je ook je spel even alt-tabben zonder dat je moet swappen met de harddisk, stuk fijner :)

[ Voor 32% gewijzigd door R-O-Y op 07-06-2007 18:36 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

dan koop ik die 2 reepjes van 512 ^_^

volgens mij heb ik het verkeerd gelezen :P. dacht dat je net als ik 2*512 had en een setje 2*1 gb ging halen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 18:39 ]

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 19:35
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:04:
Nou als je sig klopt heb jij 3GB dus vertel het ons zelf zou ik zeggen ;) Of nooit XP ermee gedraaid? XP ondersteunt idd wel 3GB maar het lijkt me nogal een verschrikkelijke overkill.
naja met 2x 512 en dan bf2142 spelen dan uitgame gaan moet je minimaal je pc eff 1 minuut met rust late omdat al je geheugen vol zit... dus ach 3 gig is bij mij geen overkill... hehe

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
maratropa schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:07:
overkill bij geheugen hangt helemaal af van wat voor programma's je draait..
Ja daar ben ik het 100% mee eens .

Als ik op mijn Win Vista 64Bits systeempje aan het speelen ben .

Online C&C 3 dan zie ik dus op mijn G15 toetsenbord LCD scherm dat er 63% van mijn geheugen in gebruik is .

En dat is dus 4 x 1GB 800mhz cas4 corsair mem .

Dus ja wat voor hem overkil is kan voor iemand anders wel eens nuttig zijn .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1