[MYSQL] Extended searching

Pagina: 1
Acties:

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:14
Ik heb (dacht ik) ooit eens gelezen over een mogelijkheid in MySql om extended searches uit te voeren. Een beetje het volgende principe:

1. Je zoekt in een tabel met artikelen op het keyword 'dog'
2. Je krijgt een lijst met artikelen terug waarin het keyword 'dog' voorkomt (bijvoorbeeld 'dog loves cat')
3. Nu gaat mysl nog een zoekactie uitvoeren met relevante woorden uit de gevonden artikelen als keyword (bijvoorbeeld artikelen met 'cat', zoals 'Cat gets hit by truck')

Als eindresultaat krijg je in dit geval dus 2 artikelen terug:

1. Dog loves cat
2. Cat gets hit by truck

Je kunt dit natuurlijk zelf implementeren door een hoop te klooien met subquery's, maar ik dacht dat mysql dit ook op eigen houtje kon doen. Heeft iemand hier enig idee of hier build-in functionalteit voor bestaat in mysql?

• dB90
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10 00:10
misschien even googlen? MySQL 5.1 Reference Manual ;)

Webberry Webdevelopment

• Gummbahla
Zover was ik zelf natuurlijk ook al gekomen :) Ik kon alleen niets in de reference vinden wat aan mijn omschrijving voldeed. Omdat ik toch vrij zeker ben dat ik het ooit heb zien staan, vroeg ik me dus af of er hier iemand is die me er mee kan helpen.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Wat je wilt kan (als ik het goed begrijp) prima met een subquery, maar de vraag is meer, wat wil je in godsnaam doen?

Verwijderd

Ligt eraan wat je wilt. Als je je artikelen geindexed heb, dus een tabel met keywords heb, valt dat 'klooien' wel mee denk ik.

Maar MySQL kan zelf ook wel iets in die richting: namelijk full-text search met query expansion. Zie op http://dev.mysql.com/doc/...text-query-expansion.html info en het voorbeeld. Is dat wat je zoekt??

Wat op http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/fulltext-search.html is in ieder geval alles wat MySQL zelf kan.

• Gummbahla
@naquah

Yup, dat was 'm! Bedankt voor de link iig.

@caesartje

Wat ik er mee wil doen, hou ik nog even voor mezelf als je het niet erg vindt ;)
Pagina: 1