Instelling opmaak A4

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:24
Misschien een beetje vreemde titel maargoed.

Om verslagen die ik voor school maak wat op te leuken gebruik ik Photoshop om voorkantjes e.d. te maken. Ik ga bij een nieuw document altijd uit van A4 formaat (Preset A4: 210mm x 397 mm (2480x3508 in pixels), resolutie 300 pixels/inch). Het probleem hierbij is dat als ik een foto in wil voegen ik alleen foto's op volledig formaat (minstens 2400 pixels breed) in kan voegen. Hierdoor wordt mijn bestandsgrootte altijd bizar groot en vertraagt dit mijn pc aanzienlijk (512MB intern geheugen).
Aangezien ik hier thuis geen snelle kleurenprinter heb sla ik mijn bestanden altijd als pdf op om ze op school te printen (ja, geoptimaliseerd voor web-preview, lagen uit en optie om later nog in photoshop te wijzigen ook uit). Probleem hierbij is dat ik pdf bestandjes van zo'n 8MB (1 pagina!) krijg. Hier een voorbeeld Alert! pdf van 9.5MB! (haastontwerpje ja :)). Voordeel is wel dat de foto's op zeer goede kwaliteit zijn maar het komt de performance niet ten goede.

Nu lijkt mij dit niet de handigste methode. Ik ben dan ook benieuwd wat anderen doen. Als ik de resolutie omlaag gooi en als pdf opsla krijg ik rare vervormde afmetingen en kwaliteit. Opslaan als png werkt ook niet, dat wordt dan als afbeelding van 2480x3508 px geprint.

Wat moet ik nu anders instellen of doen om toch een goede kwaliteit voorkant te krijgen zonder afbeelding van minstens 2400 pixels breed te vinden om de hele breedte te benutten?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je zou een andere editor kunnen gebruiken dan Photoshop. Photoshop slaat alle pixels op, dat kan de bestandsgrootte aanzienlijk doen vergroten. Maar, je zegt met volvlakken afbeeldingen te werken. Ook al zou je daarvoor een vectorpakket gebruiken (InDesign, Illustrator, InkScape), er zullen nog loeigrote afbeeldingen in zitten.

Ik kan je ook voorstellen om je document eens in 150dpi op te maken en niet in 300. Dat is volgens mij voor een huis- tuin en keukenprinter al genoeg. Let erop dat de afmetingen van je papier gelijk blijven! (29,7x21). Verander daarom eerst de DPI en check daarna nog even de vakjes met de afmetingen in centimeters!

En waarom kun je je foto's niet vergroten / verkleinen in je uiteindelijke ontwerp? (ik heb je voorbeeld niet gezien, te groot :P ) ... met Ctrl-T oftewel Edit-> Free Transform kun je terwijl je SHIFT ingedrukt houdt, de foto toch kleiner of groter slepen? Als de handgreepjes buiten beeld vallen, moet je gewoon heel ver uitzoomen en dan kun je ze alsnog pakken. Anders open je de foto's eerst in Photoshop, verlaag je de DPI naar 150 (std. digicam pics staan geloof ik op 180) en schat je in hoeveel vierkante cm de foto ongeveer in gaat nemen op het uiteindelijke ontwerp. Ik ga bij mij vaak uit van bijv. 18 cm breed als het op een A4 is... hij zal namelijk nooit helemaal tot de randen komen, en je schaalt misschien nog wat.

Dat je je PDF opslaat met 'save for fast web preview' zou ik eigenlijk achterwege laten. Je vertelt namelijk dat je ze met veel zorg op 300 dpi opmaakt, en wat die setting vervolgens doet is ze downscalen naar 72 dpi. Serieus. ;) Dat is jammer.

Zorg ook dat als je in Photoshop verkleint, je altijd het vakje 'constrain proportions' aan hebt gevinkt. Anders krijgt je document uiteindelijk echt hele rare afmetingen.

Ik zou zelf zeggen dat je met een goed met foto's gevulde PDF echt wel op 4-5 mb uitkomt. Als je met een vectorprogramma gaat werken, let er dan op dat je een deel voorbewerking doet: de foto's die je importeert in de pagina, zijn beter als je ze in Photoshop alvast op ca. 150 dpi hebt gezet en ze ongeveer op het goede aantal centimeters hebt staan. Importeer geen onnodige pixels!
En als je een titel ofzo erbij schrijft, doe dat dan in het vectorprogramma! En (dit leidt misschien tot discussie) maar ik geloof dat vector-letters in een PDF uiteindelijk minder kb opeisen dan in een foto meegebakken pixelletters. Ze zijn in ieder geval strakker van vorm!

Zo, hehe, ik heb mijn verhaaltje weer geschreven :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• kleautviool
Woei, aardig wat leesvoer :) Dank!!
Ik ga een beetje met bovenstaande info stoeien en kijken wat het beste werkt.
Iig bedankt!!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

E-Mile

Danteezy!

Dark Blue schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 19:54: En (dit leidt misschien tot discussie) maar ik geloof dat vector-letters in een PDF uiteindelijk minder kb opeisen dan in een foto meegebakken pixelletters. Ze zijn in ieder geval strakker van vorm!
Waarom zou dit discussie opleveren, het opslaan van vectoren neemt aanmerkelijk minder ruimte in. (zolang je dit soort dingen in pre-print aanlevert (pdf etc.))

[ Voor 7% gewijzigd door E-Mile op 06-06-2007 00:03 ]

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

E-Mile schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 00:02:
[...]

Waarom zou dit discussie opleveren, het opslaan van vectoren neemt aanmerkelijk minder ruimte in. (zolang je dit soort dingen in pre-print aanlevert (pdf etc.))
Juist, het opslaan van vectoren neemt aanzienlijk minder ruimte in.
Maar stel, je hebt een foto (jpeg) en je typt in de foto het woord 'Rood' met rode letters. Kost je misschien nog geen kb meer. Sla de jpeg op en voeg hem in in je vectorprogramma. Klaar.

Andere mogelijkheid: je zet dat woord níet in je jpeg, je voegt de foto in en je zet met je vectorprogramma er met rode letters 'Rood' overheen. Saven, klaar.

Wat zou nu de meeste ruimte kosten? Het vectorbestand met de jpeg die door de plotselinge scherpe letters erin op hogere kwaliteit moet worden opgeslagen alvorens hij geimporteerd wordt? Of het vectorbestand met de gezette tekst erin, wat ook weer een halve kb kost, maar waarbij de tekst wel enkele honderdtallen pixels van de foto overlapt die dan wél in je bestand zitten maar niet zichtbaar zijn?

...in ieder geval is tekst die je in een vectorprogramma zet scherper en later nog te bewerken, dus ik zie daar iig al een pluspunt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
A4 Voorkantjes op die manier maken op 300 dpi is lomp, geen wonder dat je systeem het niet trekt :)

Edit: Net even je voorbeeld gezien, niet lelijk ontwerp trouwens, maar als je op de juiste manier ff opnieuw opmaak in indesign dan zal dat *errug* veel Mbtjes sparen, en je pc blijft ook nog es lekker snel :)

[ Voor 52% gewijzigd door M4RTiN op 06-06-2007 21:41 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe je je verslagen maakt maar als je de plaatjes in WORD gebruikt, kun je ook na invoegen in WORD zeggen dat deze de afbeeldingen moet optimaliseren. Je ziet vrijwel geen verschil maar het WORD document zelf wordt behoorlijk kleiner. Daarna een PDF-je van maken en klaar.

• kleautviool
Werk nu met Indesign en moet zeggen dat het een erg lekker programma is. (Volgens mij) redelijk makkelijke leercurve. Werkt prima en bestandsgrootte is lekker klein. Indesign wordt nu een soort word voor me, of gebruik ik het programma dan ook weer verkeerd?

Maar even de studentenlicentie aanschaffen denk ik :)

Dank voor de tips!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je kunt het inderdaad zo gebruiken ja. :)

Je kunt tekstvlakken van de ene pagina in de andere laten overstromen.
Werkt erg fijn. Verschil met Word is denk ik dat je kleurgebruik anders is (je kunt kiezen voor eigen kleuren en CMYK) en dat je in eerste instantie niet regel-gebaseerd aan het werk bent. Je kunt je rommel dus overal neerslepen zonder dat de rest op de volgende pagina's onherroepelijk op de verkeerde plek komt.

Verder zijn er nog honderdduizend verschillen, maar dat komt dan ook omdat het twee totaal verschillende programma's zijn.

Exporteren naar PDF kan ook vanuit InDesign he? :)

• kleautviool
yep i know.

Heb inmiddels een pdf'je van een pagina of 30 inclusief 4 voorkantjes ( incl. fotos). Totale grootte iets van 530kb *O*

En werkt verdomd lekker dat Indesign!

[ Voor 8% gewijzigd door kleautviool op 12-06-2007 17:58 ]

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
geen dank ;)
Pagina: 1