[Vista] eerste 2 minuten geen netwerk/internet

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

na bijna 2 maand ben ik het stilaan beu:

probleem

Als ik mijn PC opstart heb ik gedurende de eerste 2 a 3 minuten geen netwerk of internet.
t.t.z.: ik krijg wel direct een IP-adres van mijn router maar bij het netwerkicoon staat een rood kruis.
als ik internet start krijg ik gedurende die tijd niets te zien en als ik windows mail start blijft hij gedurende die tijd op het splashscreen hangen van windows mail
Ook de update van mijn AVG komt er pas na die tijd door.

Nog een vreemd fenomeen is dat Vista zegt dat ik maar een 10Mb netwerkverbinding heb terwijl het een 100Mb zou moeten zijn (router 10/100Mb; gigabit op moederbord)
Als de PC opstart zie ik aan de router een keer of 6 dat hij probeert een 100Mb-verbinding te maken maar dat lukt telkens niet, gaat direct naar 10Mb
Ik heb de snelheid al eens manueel op 100MB full duplex gezet maar dan krijg ik in het geheel geen netwerkverbinding meer.

Veder staat er niets ingesteld van speciale instellingen voor het netwerk of zo.

Configuratie

Intel MB DG965WHM
Intel C2D E6420
WD HD 250GB 16MB RAID0
2GB Kingston 667MHz
Vista Home Premium

Reeds geprobeerd

snelheid netwerk manueel aangepast
Andere netwerkkabel
Andere poort op router
netwerkdrivers Intel verwijderd en die van MS geprobeerd
laatste BIOS-update
chipsetdrivers geïnstaleerd
veel gezocht maar niet veel gevonden :'(

helaas blijven de 2 problemen bestaan...
Het grootste probleem is dat ik niet sebiet kan werken. Moest er daar een oplossing voor zijn is dat al veel.
Of het nu op 10 of 100 Mb zit dat is niet zo van belang.

Als er iemand een idee heeft, dan luister ik graag :)

Simke

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Wat gebeurt er als je AVG eens weg doet? En dan opnieuw start. En evt firewalls uitschakelt?

• Simke
Deze avond eens proberen maar ik dacht dat ik het probleem al had voor AVG er opstond.
Toch nog eens chekken en firewall uitschakelen

Edit:

Net geprobeerd zonder firewall en zonder AVG => blijft vertraging van +/- 2 a 3 min tegen dat ik iets kan doen met netwerk/internet/mail...

Nog iemand suggesties?

[ Voor 39% gewijzigd door Simke op 06-06-2007 21:21 ]

Simke

• Simke
Update:

ondertussen dus AVG en firewall uitgeschakeld => zelfde probleem
Voor de zekerheid eens een lossen netwerkkaart gestoken en onboard uitgeschakeld => heb nu wel een 100Mb verbinding maar nog altijd die 2 a 3 minuten vertraging :'(

Iemand nog ideeën?

P.S.: Ik veronderstel dat dit toch een windowsprobleem is aangezien het met andere hardware ook zo is...
Moest een mod vinden dat dit geen softwareprobleem is mag dit anders in een ander subforum geplaatst worden hoor :)

Simke

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:04
Ik heb ooit een gelijksoortig probleem gehad.
Wat bij mij hielp was de computer handmatig een IP adres geven.

• Simke
Sjoewe schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 18:09:
Ik heb ooit een gelijksoortig probleem gehad.
Wat bij mij hielp was de computer handmatig een IP adres geven.
Dat maakt niets uit, net geprobeerd.
Is zelfs zo dat ik dan niet op internet geraak (alles goed ingesteld)

Het is niet het probleem dat ik geen IP-adres krijg want ik heb sebiet een en kan wel al pingen...

Het is alsof Vista niet sebiet doorheeft dat de kabel aangesloten is (symbool met rood kruis)

Simke

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 12:25
probeer hetvolgende eens:
- zet de tcp autotuning eens uit. dit kan met:
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

- installeer een nieuwe versie van de dhcp client uit bijvoorbeeld kb 933340
http://support.microsoft.com/kb/933340/en-us
of iets ouder
http://support.microsoft.com/kb/933872/en-us

(hotfixes zijn te vinden op http://thehotfixshare.net...Language%20Neutral/Vista/ )

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

• Simke
stappel_ schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:48:
probeer hetvolgende eens:
- zet de tcp autotuning eens uit. dit kan met:
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

- installeer een nieuwe versie van de dhcp client uit bijvoorbeeld kb 933340
http://support.microsoft.com/kb/933340/en-us
of iets ouder
http://support.microsoft.com/kb/933872/en-us

(hotfixes zijn te vinden op http://thehotfixshare.net...Language%20Neutral/Vista/ )
helaas brengt dit ook geen oplossing.

Ik heb nu wel ontdekt dat ik in veilige modus wel direct netwerk/internetverbinding heb...
Er moet dus iets tegengehouden worden in normale modus maar wat hé :?
Morgen via msconfig eens alles uitschakelen en kijken of het dan wel direct lukt of niet hé :/

Als er ondertussen nog iemand een goed voorstel heeft... :)

Simke

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem met Vista (ultimate 64), maar geen 2-3 minuten, eerder 30 seconden.

Als ik dan rechts klik op dat netwerkicoontje om het netwerk venster te openen, dan gaat dat venstertje wel open, maar blijft leeg (not responding...). Na 30 seconden komt er dan ineens toch beweging in en gaat het netwerk ook.

Velly stlange...

• Simke
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:30:
Ik heb net hetzelfde probleem met Vista (ultimate 64), maar geen 2-3 minuten, eerder 30 seconden.

Als ik dan rechts klik op dat netwerkicoontje om het netwerk venster te openen, dan gaat dat venstertje wel open, maar blijft leeg (not responding...). Na 30 seconden komt er dan ineens toch beweging in en gaat het netwerk ook.

Velly stlange...
welke hardware heb je?
Mss een gezamelijke component dat het probleem veroorzaakt (of de driver)
En heb je het ook onder veilige modus? Ik niet dus er moet een stuk software zijn dat de boel ontregelt...
Bij mij reageert hij niet op het klikken van het icoon.

Simke

Verwijderd

Simke schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 16:01:
[...]

welke hardware heb je?
Mss een gezamelijke component dat het probleem veroorzaakt (of de driver)
En heb je het ook onder veilige modus? Ik niet dus er moet een stuk software zijn dat de boel ontregelt...
Bij mij reageert hij niet op het klikken van het icoon.
asus p5n32e-sli plus mobo: network controller van nvidia dus.
Mijn chello kabelkastje heeft een gewone netwerk aansluiting en een usb aansluiting, beiden getest maar zelfde probleem.

rechts klikken en in de popup de onderste optie. weet de naam zo niet vanbuiten, "open network..." en nog iets. Dan krijg je dat venstertje met je netwerk afgebeeld en de wereldbol enzo.

Ik zal deze avond nog wat uitproberen.

Verwijderd

Zet je netwerk kaart eens op 100 mbit fixed, dus geen auto negotiate. Als je router een cisco component heeft en je netwerk controller realtek, of visa versa, dan blijven ze onderhandelen. Een van de twee op fixed zetten, verhelpt het probleem.

• Simke
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 17:02:
Zet je netwerk kaart eens op 100 mbit fixed, dus geen auto negotiate. Als je router een cisco component heeft en je netwerk controller realtek, of visa versa, dan blijven ze onderhandelen. Een van de twee op fixed zetten, verhelpt het probleem.
Nope, helpt ook niet...
Krijg dan zelfs geen internet meer

Ondertussen ook alles uitgeschakeld in msconfig => geen resultaat

Wat is er dan nog verschillend tussen veilige modus (waar het wel gaat) en normaal...

Simke

• Simke
Toch nog eens een klein schopje want het is een serieus vervelend probleem :/

Ik krijg het maar niet voor elkaar dat ik direct internet heb als mijn PC met Vista HP opgestart is.
Het duurt nog steeds 3 minuten tegen dat ik iets kan doen dat met het netwerk te maken heeft (internet, mail, update AVG, netwerkcentrum, ...)
Het icoon is met een rood kruis (zogezegd geen kabel aangesloten) terwijl de kabel aangesloten is, ik een IP-adres heb, kan pingen naar google.be en pas na 3 minuten komt hij er door.

In veilige modus heb ik wel direct netwerkverbinding en kan ik direct op internet.

Alles uitschakelen in msconfig helpt niet
drivers van windows of van intel helpen niet
andere netwerkkaart helpt niet
vast IP-adres helpt niet
...

Iemand nog ideeën? :?

Simke

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
En wat gebeurd er met een losse netwerkkaart ( 3com 2c90x ) ?

Mischien is het toch een driver probleem ? Want ik ervaar het niet met vista. Wat gebeurd er als je uit de slaapstand komt (hibernate) is het dan sneller ?

edit: Je noemt wel dat een andere netwerkkaart geen oplossing is maar wat voor kaart was de andere netwerkkaart ?

[ Voor 20% gewijzigd door raymonvdm op 18-06-2007 15:02 ]

• Simke
raymonvdm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:00:
En wat gebeurd er met een losse netwerkkaart ( 3com 2c90x ) ?

Mischien is het toch een driver probleem ? Want ik ervaar het niet met vista. Wat gebeurd er als je uit de slaapstand komt (hibernate) is het dan sneller ?

edit: Je noemt wel dat een andere netwerkkaart geen oplossing is maar wat voor kaart was de andere netwerkkaart ?
De andere kaart was een Dlink, juiste type weet ik niet van buiten.

Als ik uit hibernate kom heb ik na een 10-tal seconden internet dus dat is goed.
ook in veilige modus is het goed.

Ergens blokkeert er dus iets de correcte werking maar ik vind niet wat :|

Mss vanavond nog eens proberen met een 3-com kaart... kijken of dat wat oplevert.

Volgens mij is het een programma (of iets in windows) maar geen virusscanner, firewall, alles uit msconfig, alles wat niet nodig is uit windows defender, ...

Simke

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 12:55

Comgenie

Soms heb je dat

Windows heeft wel vaker zulke eigenarige dingen bij het opstarten. Gelukkig is het maar 3 minuten, en werkt slaapstand prima :). Maar ik vermoed zelf dat het een service is (kan je als het goed is ook bij msconfig uitschakelen, anders via rechtermuisknop deze computer -> beheren). Services eisen in windows vaak de prioriteit op. Waardoor de rest van windows even blijft hangen. Probeer daar eens (onnodige) dingen uit te schakelen.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Simke
Comgenie schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:03:
Windows heeft wel vaker zulke eigenarige dingen bij het opstarten. Gelukkig is het maar 3 minuten, en werkt slaapstand prima :). Maar ik vermoed zelf dat het een service is (kan je als het goed is ook bij msconfig uitschakelen, anders via rechtermuisknop deze computer -> beheren). Services eisen in windows vaak de prioriteit op. Waardoor de rest van windows even blijft hangen. Probeer daar eens (onnodige) dingen uit te schakelen.
Zal ik zeker eens bekijken.
Het is wel zo dat tijdens die 3 minuten ik geen enkel process zie in taakbeheer dat meer dan 5% opslurpt of zo, dus het is niet zo dat de processor aan 100% staat te draaien...

Enja, ik sluit de PC altijd volledig af i.p.v. slaapstand...

Simke

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 12:55

Comgenie

Soms heb je dat

Simke schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:19:
[...]

Zal ik zeker eens bekijken.
Het is wel zo dat tijdens die 3 minuten ik geen enkel process zie in taakbeheer dat meer dan 5% opslurpt of zo, dus het is niet zo dat de processor aan 100% staat te draaien...

Enja, ik sluit de PC altijd volledig af i.p.v. slaapstand...
Mja, ik heb bij mij vmware server geïnstalleerd. Die draait ook als service, en bij het opstarten neemt hij ook maar 5% cpu in gebruik, maar toch blijft de rest van windows stil staan terwijl die dat doet. Dus cpu hoeft niet veel te zeggen ;)

No animals were harmed in the making of this comment.

Verwijderd

Ook gehad, bij mij was het vmware inderdaad.

• Simke
Comgenie schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:45:
[...]

Mja, ik heb bij mij vmware server geïnstalleerd. Die draait ook als service, en bij het opstarten neemt hij ook maar 5% cpu in gebruik, maar toch blijft de rest van windows stil staan terwijl die dat doet. Dus cpu hoeft niet veel te zeggen ;)
Aha... Ik heb ook VMWare Server draaien, alleen denk ik dat het probleem al van daarvoor is...
Toch eens proberen om VMWare er van te gooien en te kijken of dat iets uitmaakt...

Had VMWare erop gezet om mijn USB-scanner (die niet meer werkt onder vista) te kunnen gebruiken in XP, alleen wordt geen enkel USB-apparaat herkend onder XP in VMware :( (als ik via de removable devices kijk staat er "empty")

Laat ons hopen dat dit de oplossing is :')

EDIT:

*diepe zucht* geen oplossing :N

Wat heb ik getest:

VMWare verwijderd: geen avance (ook de overgebleven services gestopt en op disabled gezet)
Nog andere netwerkkaart: US Robotics: hier krijg ik wel een 100Mbit verbinding maar blijft 3 minuten tegen dat ik wat kan doen... Onboard uitgezet.
Het was pas na die tijd dat hij de drivers wou installeren. Ook zie ik dat de prestatie index niets aangeeft tijdens die periode.
Rechstreeks aan de switch (modem -> switch (voor digitale TV) -> router): wel direct IP-adres van telenet maar 3 minuten tegen dat ik internet heb...

Het ligt dus niet aan de hardware (alhoewel ik het raar vindt van die 10Mbit maarbon, da is een ander probleem denk ik)...
Zal dan eens kijken naar het verschil in services tussen veilige modus en normale modus...

Als nog iemand ideeën heeft... :S

[ Voor 34% gewijzigd door Simke op 18-06-2007 21:53 ]

Simke

Verwijderd

Ik ben ondertussen wel van dit probleem af.

Niet lachen... clean install van vista!

Nu heb ik niet speciaal hiervoor een clean install gedaan, maar het probleem is wel verdwenen. Heb nu een buitenlijn de seconde mijn vista desktop verschijnt.

• Simke
Medetweakers,

na uuuuuren zoeken, zweten, services uitzetten en weer aanzetten heb ik EINDELIJK het probleem gevonden!
Had eerst alle services uitgeschakeld zodat alles stond zoals de services in veilige modus... ik kon alleen niet meer in de services na de reboot |:( => gelukkig in veilige modus wel nog :+

Nu, wat is de services die dit alles veroorzaakt heeft: "Interactive Services Detection" grmbl :( stomme service.

Omschrijving: "Hiermee wordt gebruikersinvoer voor interactieve services aan gebruikers gemeld, waardoor dialoogvensters van interactieve services toegankelijk zijn. Als deze service wordt gestopt, zijn meldingen van nieuwe dialoogvensters van interactieve services niet meer beschikbaar en zijn dialoogvensters van interactieve services mogelijk niet meer toegankelijk. Als deze service wordt uitgeschakeld, zijn meldingen van en toegang tot nieuwe dialoogvensters van interactieve services niet meer beschikbaar."
Snap begot niet wat het doet!

Gelukkig heb ik geen clean install moeten doen jackyNIX en ben super content dat dat probleem opgelost is *O*

Iedereen bedankt voor het meedenken hé :Y)

Simke

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 17:29
kun je ook zeggen hoe je die moet uitzetten?

edit: Laat maar :S

[ Voor 17% gewijzigd door omitz op 23-07-2007 22:04 ]

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Pagina: 1