[UPGRADE] Moederbord (PCI-X) , CPU, MEM en VGA kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Wat heb ik nu staan:
Processoren: AMD Athlon MP 2800+ (Daadwerkelijk twee stuks)
Moederbord: Gigabyte GA-DPXDW-P
Geheugen: 3GB PC2100 ecc DDR SDRAM (2x !GB en 2x 512GB)
VGA: Sapphire/ATi Radeon 9800 Pro 128MB
RAID5: RAIDcore BC4852 PCI-X S-ATA
HDD: 8x 200GB Maxtor Diamondmax 10 S-ATA150
Optical: Plextor DVD-ROM
Optical: NEC3500 DVDRW
Audio: Creative Audigy 2 ZS
Behuizing: CM Stacker Black
Voeding: Enermax CoolerGaint 480 Watt

Wat wil ik vervangen:
Moederbord, Processor, Geheugen en VGA kaart.

Wat wil ik er mee gaan doen:
Kunnen draaien van Windows Vista, Games VMWare en Office Applicaties.
Bij games moet je denken aan World of Warcraft, Guild Wars en soort gelijk games. Daarnaast lijkt mij de komende StarCraft II ook erg interessant.

Kwa resoluties draai ik nu op max. 1600X1200@100Hz, inderdaad nog een gewoon CRT scherm van IIyama. Als deze vervangen zal worden zal het in de trand zijn van een 22" breedbeeld TFT scherm.

Wat heb ik gekozen en waarom:
Moederbord: Asus M2N32 WS Professional (Dit moederbord is gekozen vanwege de PCI-X sloten naast de PCI-e sloten) (€152,65)
Processor: AMD Athlon 64 X2, 5600+, Socket AM2, Boxed (€166,40)
Geheugen: Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x (€98,25)
VGA kaart: Waarschijnlijk ATi Radeon HD2600XT, maar dat is deze week nog even afwachten op benchmarks.

Waarom heb ik voor de Athlon 64 X2 5600+ en niet voor AMD 64 X2 6000+ gekozen: Ik zie niet dat de kleine performance winst de meer prijs van de 6000+ rechtvaardigd, daarnaast heeft de 6000+ bijna een tweemaal zo hoge opgenomen vermogen.

Waarom AMD en geen Intel? Wanneer ik een zelfde set (kwa performance) op basis van Intel bij elkaar zoek ben ik zo'n €80,- duurder uit. Dit komt voornamelijk door het moederbord wat ook van Asus is en nagenoeg dezelfde features heeft als de AMD variant.

Daarnaast lijkt mij de mogelijkheid tot een upgrade naar de Barcelona quad core ook erg interessant

Nu de vraag heeft iemand nog op of aanmerkingen? ;)

P.s. Dat een Intel processor mogelijk beter overclocked vindt ik niet interessant zeker niet als het €80 meer gaat kosten, tot op heden heb ik mij namelijk nog nooit bezig gehouden met overclocken en heb daar ook geen ambities voor. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

misschien toch te overwegen om voor een intel variant te gaan, omdat de meest simpele intel een amd er momenteel nog steeds zelfs zonder overclock uittrekt...

maar zoveel verschil zal het niet maken :)

wat betreft de games... dat zal wel goedkomen :) ff goed kijken naar vidkaart benchmarks

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
M2M schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:29:
misschien toch te overwegen om voor een intel variant te gaan, omdat de meest simpele intel een amd er momenteel nog steeds zelfs zonder overclock uittrekt...

maar zoveel verschil zal het niet maken :)
Inderdaad zoveel verschil maakt het niet uit, waarbij AMD soms toch nog de prijs mee heeft.
wat betreft de games... dat zal wel goedkomen :) ff goed kijken naar vidkaart benchmarks
De Intel variant zal zo'n €80 duurder zijn en dan kies ik voor een Core 2 Duo 6400 naar mijn idee ligt de prestatie rond die van de Athlon 64 X2 5600+ en andersom. Alleen moet ik dan kiezen voor het volgende moederbord: Asus P5WDG2 WS Professional, Retail de prijs van dit moederbord ligt rond de €233, terwijl de AMD tegenhanger een prijs heeft van rond de €152 bijna €80 goedkoper. Terwijl de features nagenoeg gelijk zijn. Daarbij kan ik met eem AM2 moederbord nog een upgrade maken naar de aankomende Barcelona processoren.

Waarom ik alleen deze twee moederborden op mijn lijstje heb staan? Dat is omdat dit een van de weinige moederborden is met PCI-X sloten, ik wil namelijk mijn RAID5 controller nog niet van de hand doen.

Als iemand mij zou kunnen vertellen dat er binnenkort een moederbord op de markt zou komen met een Socket AM2+, PCI, PCI-e en PCI-X sloten dan was mijn keuze zeker. :)

Hoe zit het eigenlijk met de native quad core CPU's van Intel passen deze ook op de huidige chipset's, ik meende van niet, volgens mij moet je dan een moederbord met P35 chipset hebben.
Dus bij Intel zal een eventuele upgrade naar Quad core (native) niet gaan.

Ik geef toe enigszins AMD minded te zijn, maar ik sta weldegelijk open voor goede suggesties. :D

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 05-06-2007 18:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD wordt gewoon gedolt door intel op het moment...
Je moet gewoon proberen zo objectief mogelijk te blijven (heb ik ook moeitje mee :P, ben een beetje een Asus mobo fan).
Als je kijkt dat de quadcore Q6600 straks nog maar 200 euro kost (juli), is intel zeker interessant dit is dan wel geen native quad core maar dat boeit nog niet zo heel erg denk ik.
Zo las ik net op anandtech dat Asus in Augustus met 2 server/workstation borden komt:
P5E64 WS (DDR2) and P53E WS (DDR3) deze zouden dan wel jou gewilde pci-x en native quid-core intels moeten ondersteunen. Ik zou zoiezo nog even wachten, dit is een beetje een slecht moment om een nieuwe pc te kopen. Aangezien we aan het begin staan van allemaal nieuwe chipsets (zowel intel x38 en p35 en amd). Nieuwe processors (AMD k10, barcelona en Intel Penryn 45nm). Ook komt er met de x38 een nieuwe versie van de pci-e 2.0 sloten aan.

Kortom ik zou nog even een maand of twee wachten met het aanschaffen van een nieuwe pc.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2007 19:01 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou ook gaan voor een Core2Duo van intel. Dat is het enige waarvan ik vind dat het nog in de buurt komt van mijn Athlon MP (waarvan het mobo helaas niet meer is). Ik blijf er echter bij dat een Athlon MP toch responsiever is als een C2D als het op simpel multitasking aankomt. Waarschijnlijk is het gevoelsmatig, maar als ik het geld had kwam er gelijk weer een echte SMPbak, dus iets met 2 cpus met iedere 2 cores.

Ik had zelf een X2 cpu (een 3800+) maar die was dramatisch veel langzamer dan een MP, zo erg dat ik de X2 eruit heb gekiept en mijn MP weer ben gaan gebruiken. Ik zou dus iig gaan voor iets dat VEEL sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 18:58:
AMD wordt gewoon gedolt door intel op het moment...
Je moet gewoon proberen zo objectief mogelijk te blijven (heb ik ook moeitje mee :P, ben een beetje een Asus mobo fan).
Als je kijkt dat de quadcore Q6600 straks nog maar 200 euro kost (juli), is intel zeker interessant dit is dan wel geen native quad core maar dat boeit nog niet zo heel erg denk ik.
Zo las ik net op anandtech dat Asus in Augustus met 2 server/workstation borden komt:
P5E64 WS (DDR2) and P53E WS (DDR3) deze zouden dan wel jou gewilde pci-x en native quid-core intels moeten ondersteunen. Ik zou zoiezo nog even wachten, dit is een beetje een slecht moment om een nieuwe pc te kopen. Aangezien we aan het begin staan van allemaal nieuwe chipsets (zowel intel x38 en p35 en amd). Nieuwe processors (AMD k10, barcelona en Intel Penryn 45nm). Ook komt er met de x38 een nieuwe versie van de pci-e 2.0 sloten aan.

Kortom ik zou nog even een maand of twee wachten met het aanschaffen van een nieuwe pc.
Even wachten want "er komt binnen kort iets nieuws aan", had ik mijzelf eigenlijk afgeleerd. Er zitten namelijk een paar nadelen aan: 1. Het komt nooit want, als waar je op dat moment op wachte verschenen is, is er weer iets nieuws waar je weer beter op kunt wachten. ;) 2. Als je echt voor het nieuwste van het nieuwst gaat mag je altijd voor proefpersoon spelen voor de fabrikanten, want je mag gezellig met alle kinderziekten mee doen.

Ik weet dat er op het moment weer paar heel interessante dingen staan te gebeuren, zo ben ik ook heel benieuwd wat de Barcelona gaat doen en de Penryn schijnt ook heel interessant te worden.
Maar als de Intel workstation moederborden zo belachelijk veel duurder blijven dan valt het voordeel van Intel ook deels weer weg. Ik kan dan namelijk het geld ook in een snellere AMD processor steken. (dit is geen excuus om toch voor AMD te gaan)

Daarnaast was mijn keuze ook gevallen op AMD omdat de compatibiliteit met toekomstige CPU's bij AMD net even wat beter is geregeld. De Barcelona past gewoon op een AM2 moederbord ongeacht de chipset, dat kan Intel niet zeggen met hun socket 775.

Ik heb Asus overigens al een paar maal een e-mail gestuurd met de vraag of er ook nog AM2+ moederborden op stapel staan, maar helaas op geen enkele e-mail ook maar één reactie terug gehad. Nu vindt ik wel leuk dat jij toevallig wel twee nieuw Intel workstation borden hebt gevonden, ik ga deze twee zeker eens bekijken.
Terw_Dan schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 19:03:
Ik zou ook gaan voor een Core2Duo van intel. Dat is het enige waarvan ik vind dat het nog in de buurt komt van mijn Athlon MP (waarvan het mobo helaas niet meer is). Ik blijf er echter bij dat een Athlon MP toch responsiever is als een C2D als het op simpel multitasking aankomt. Waarschijnlijk is het gevoelsmatig, maar als ik het geld had kwam er gelijk weer een echte SMPbak, dus iets met 2 cpus met iedere 2 cores.

Ik had zelf een X2 cpu (een 3800+) maar die was dramatisch veel langzamer dan een MP, zo erg dat ik de X2 eruit heb gekiept en mijn MP weer ben gaan gebruiken. Ik zou dus iig gaan voor iets dat VEEL sneller is.
Hallo Terw_dan :) Ik had inderdaad al eens eerder reacties van je gelezen over het performance (gevoel) verschil tussen jouw Athlon MP systeem en de X2 die je had. Nu moet ik zeggen dat ik op dit moment aan het tikken ben op mijn tweede MP systeempje gebaseerd op twee Athlon MP 1800+ CPU-tjes. Dit gaat ook uitstekend. Samen met een 2GB en een ATi Radeon 9500 Pro speel ik WoW nog prima op een res. van 1280X1024@100Hz met alle eyecandy aan.

Mijn AMD Athlon MP 2800+ systeem ligt al een poosje deels uitelkaar en ik vroeg mij af of ik deze nog weer in elkaar zou gaan zetten, zoals hij was of dat ik het RAID5 systeem meenemen naar een nieuw systeem en van mijn AMD Athlon MP 2800+ nog weer een appart systeempje maak. Van daar dat ik dit topic opende.

Het gaat mij ook erg om de PCI-X sloten, ik ben/was bang dat deze sloten op nieuwe moederborden niet snel terug zouden gaan komen, omdat PCI-X toch ook verdrongen gaat worden door PCI-e. Daarom leek mij het Asus bord met een AMD processor wel interessant. Ik zou daar eventueel nog een (native) Quad core op kwijt kunnen.

Weet iemand misschien al iets over werkstation moederborden op basis van een AM2+ socket om dit toch te vergelijken met de Intel borden die Kalten noemde of is het daar nog te vroeg voor?

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 05-06-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou die borden zijn net getoond op de computex en zullen 'pas' in augustus uitkomen dus specs zullen helaas nog even uitblijven vrees ik.

En ik weet dat je in computerland altijd wel kan blijven wachten, maar het is natuurlijk niet handig om vlak voor een complete vernieuwing (gpu, cpu en chipset) veranderingen een pc te kopen. De kunst is om op het juiste moment iets te kopen. In dit geval is dat in augustus denk ik. Dan kun je over penryn en barcelona beschikken. Dan zijn de eerste pci-e 2.0 mobo's er. Zo zul je nog verder kunnen upgraden in de toekomst.
Maar als je nu wacht op de prijsverlaging intel (juli) dan kun je volgens mij het geld wat je aan een intel mobo meer uit moet geven weer terug verdienen! Ik bedoel maar 200 euro voor een (niet) native quad core is gewoon heel goedkoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Aan de andere kant.. versie 1.0 borden kunnen ook weer zo hun kuren hebben soms.
Dan kan het wel eens voorkomen dat een rev.2 beter geschikt is, alleen moet je dan even langer wachten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:40:
Aan de andere kant.. versie 1.0 borden kunnen ook weer zo hun kuren hebben soms.
Dan kan het wel eens voorkomen dat een rev.2 beter geschikt is, alleen moet je dan even langer wachten.
Vertel mij wat ik heb een KT7 moederbord gehad met ik meen de VIA KT133 chipset, dit was toen ook het nieuwste van het nieuwste en kende ook wel wat kinderziekten. Ik vindt het altijd moeilijk in "computerland" wanneer koop je wat?

Ik beb nu mijn rock-sollid MP systeempjes gewend, wanneer je gaat wachten op het komende nieuwe spul zit inderdaad weer in de eerste revisies/versies van de moederborden etc.

maar zoals Kalten zegt, €200,- voor een (niet native) Quad core van Intel is eigenlijk ook niet gek.... al-hoe-wel ik dan ook wel wil zien wat AMD's antwoord is op de prijs verlaging van Intel in Juli, dikke kans dat AMD mee zal moeten gaan.

Overigens dat ik in mijn OP gekozen heb voor Asus moederborden is niet omdat ik een Asus fan ben, maar Asus is de enige waarbij ik moederborden heb gevonden voor socket AM2 of socket 775 met PCI-X sloten.

[ Voor 37% gewijzigd door _Dune_ op 05-06-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Als ik het stuk over AMD lees wat op het ogenblik op de Fronpage staat: nieuws: Klanten AMD maken zich zorgen over Barcelona en dan met name het volgende:
Ook vanuit bekende computersites zijn steeds vaker sceptische geluiden te horen. In zijn Computex-verslag schrijft AnandTech dat het Barcelona op zijn vroegst aan het einde van het derde kwartaal verwacht, september dus. De desktopversie zou in het vierde kwartaal komen en misschien zelfs naar begin volgend jaar worden uitgesteld. Klanten krijgen nu weliswaar hun eerste samples binnen, maar er zou nog minstens één nieuwe revisie van het ontwerp gemaakt moeten worden. Dat komt overeen met het gerucht dat de yields nog niet goed genoeg zijn: door kritieke delen van de chip te tweaken kan de kloksnelheid vaak omhooggebracht worden.
Dit is wat Anandtech letterlijk zegt: http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=3002
Speaking of AMD, we were originally hoping as many others that Computex 2007 would have been the launch event for Barcelona and Agena. Unfortunately, this will not occur and the best we can hope for at this time is a Barcelona release in the latter part of Q3 at best and Agena following up in late Q4 or possibly sliding to Q1 2008 based on recently received information. The motherboards and chipsets to support this new processor family are starting to take shape but they are far from optimized at this point with early production level silicon just now being made available for the various suppliers who will offer products at launch. Our first look at the RD790 chipset from AMD that supports the new AM2+ socket, HyperTransport 3.0, and DDR2-1066 was interesting to say the least but it is too early to tell what the true performance potential of this technology is until we are able to test it with final silicon.
Dan wordt je niet echt vrolijk van. Eer de desktop variant eens goed verkrijgbaar is en ook schappelijk geprijsd (aangezien nieuwe produkten als CPU,s, VGA kaarten, Moederborden etc bij release redelijk aan de prijs zijn) zijn we weer even verder. Daarbij mijn eis een moederbord welke PCI-X sloten bevat, dit zal een werkstation moederbord moeten worden welke over het algemeen wat later op de markt komen dan de consumenten bordjes zal het nog weer langer duren.

Ik verwacht eigenlijk niet dat je binnen een half jaar vanaf nu fatsoenlijk een systeem kunt configureren met een AMD K10 processor als ik al dit nieuws zo lees.

Ik denk dat ik het nog even een week of 3 a 4 aan kijk ook met het oog op de voorgenomen prijsdalingen van Intel, waar AMD inmiddels ook op in schijnt te haken en de ontwikkeling en komende benchmarks van de ATi HD2600XT.

Pagina: 1