[Ubuntu] DHCP/DNS probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een vrij ervaren linux-gebruiker, maar heb van netwerken niet bijzonder veel kaas gegeten. Bij een vriendin van me heb ik onlangs een ubuntu-bak neergezet. Deze werkt in principe met de default-instellingen van de Ubuntu-install.

De computer krijgt keurig een ip-adres van de DHCP server, en kan bijvoorbeeld ook prima andere pc's op het LAN pingen. Op het internet gaan lukt echter niet. Na een beetje gesnuffel en geklooi kwam ik tot de ontdekking dat de enige bekende DNS server is: 192.168.1.1 (dat is de router). Als ik naar de admin-pagina van de router ga, zie ik echter dat deze 2 andere dns servers ingesteld heeft staan. Deze zouden naar mijn weten over DHCP naar de PC toe gestuurd moeten worden (toch?).

Als ik handmatig deze 2 DNS-servers instel in de netwerkbeheertool van ubuntu, kan ik vervolgens wel op het internet. Maar na opnieuw opstarten is deze instelling weer verdwenen....? Bovendien is dat een oplossing die ik niet wil, de DNS-servers moeten namelijk gewoon van de DHCP-server worden opgehaald. Bij andere PC's op het LAN gaat dit wel goed....

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de DNS-servers worden opgehaald van de DHCP server (en dat deze instelling vervolgens ook gebruikt wordt...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Start ens op met de bootable cd van ubuntu en kontroleer of het daar werkt, indien ja, dan check de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:50
als je een ping doet naar bijv www.nu.nl - zet ubunte m dan wel om naar een IP?

dan is je DNS wel goed, maar je gateway instellingen niet

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Die 2 DNS servers die in je router staan in /etc/resolv.conf zetten, dit is de enige goede manier op ze vast te zetten. Als het goed is werkt het meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Je moet dus zorgen dat /etc/resolv.conf niet wordt overschreven door de DHCP-client.

Dat kun je doen door in /etc/dhcp3/dhclient.conf de volgende regel toe te voegen:
code:
1
supersede domain-name-servers 192.168.1.1;

Maar dan de IP-adressen van je provider dus... die adressen die je uit de router had overgenomen. Je kunt meerdere adressen opgeven, gescheiden door komma's. Dan worden altijd die IP's in resolv.conf gebruikt, en niet wat de DHCP-server opgeeft. Ook de domain-name kun je overrulen, maar die is in jouw geval wel gewoon goed neem ik aan.
code:
1
supersede domain-name "mijndomein";

Zie "man dhclient.conf" voor verdere uitleg. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Bergen op 05-06-2007 17:09 ]