Foto-bewerkingsopdracht week 23

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51

Foto bewerkingsopdracht - week 23 - RAW bewerking v2

Het was duidelijk vorige week, het bewerken van een RAW-afbeelding is in goede aarde gevallen. Daarom hebben we deze week naast de normale weekopdracht ook een bewerkingsopdracht in FGW!

Ditmaal is Simon zo lief geweest om een RAW-plaat aan te leveren. Om deze topicserie voort te zetten moeten we echter wel een beroep op jullie doen. Heb je een RAW waarvan je denkt (of weet) dat hij ook in deze serie past, stuur hem dan naar mij op of neem contact met me op per DM / ICQ / IRC / whatever. Zonder de RAW's kunnen we natuurlijk niets :P

Wat is de bedoeling precies?
De foto van deze week komt van Simon:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/weekopdrachten/Simon.jpg
Bovenstaande jpg is wat Lightroom er van maakt me alle default instellingen. Het copyright op de foto blijft uiteraard bij Simon liggen. Je mag deze foto alleen gebruiken binnen deze contest.

Klik om te downloaden (11mb).

Jij gaat proberen d.m.v. RAW-processing hier het beste resultaat uit te halen. Deel dit -en de manier waarop je hiertoe gekomen bent- met ons, zodat iedereen er van kan leren :)

Een paar regeltjes
Een aantal dingen die je moet vermelden bij je foto:
  1. Vermeld welke RAW converter je hebt gebruikt.
  2. Geef een stapsgewijze uitleg wat je hebt gedaan om tot het eindresultaat te komen. Vermeld hierbij de gebruikte waarden (kleurtemperatuur, exposure correction, etc.). Ga je veel met curves aan de slag, probeer die er dan ook bij te plaatsen.
  3. Ga je ook met Photoshop aan de slag, vermeld dan uiteraard ook wat je daarin precies doet, en waarom. Je mag er hierbij wel van uitgaan dat de basistechnieken (zoals bijvoorbeeld het gebruik van adjustmentlayers en layermasks) bekend zijn.
  4. Indien mogelijk, probeer het eindresultaat online te zetten zodat men het kan downloaden en de instellingen bekijken. In Lightroom bijvoorbeeld kan je een foto exporteren als DNG (Adobe's universele RAW-formaat), waardoor je als het goed is alle aanpassingen kan zien.
Verder:
  • Gebruik van Photoshop is (dus) toegestaan, maar vermeld daarbij wel wat je precies gedaan hebt.
  • Plaats alleen het eindresultaat, geen work in progress foto's.
  • Max 600px brede thumb in het topic met eventueel een link naar een grotere foto.
  • Foto's zijn te posten tot zondag 23:59 van elke week, op maandagochtend wordt de nieuwe weekopdracht gestart. Uiteraard mag er, zeker met deze RAW opdracht, daarna nog wel verder gediscussieerd worden over de gebruikte technieken, etc.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideëen voor thema's voor toekomstige weekopdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Winnaars?
In tegenstelling tot de maandopdracht zijn er geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/smileys/foto-ani.gif

Archief
[list=1]• Foto-opdracht week 22 - RAW bewerking v1

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:12
Lekker Zoefff, zat er al op te hopen..... Volgende week maar eens een .NEFje ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ach, ik post gewoon weer als eerste ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.phys.uu.nl/~jdjong/got/simongot.jpg

En de bewerking, zal het deze keer iets korter houden:

Geopend in ACR 4.1:
exposure: +0,35
brightness: +59
clarity: 35
vibrance: +40
saturation: +10
aquas luminance: -79
blues luminance: -65
rest op default waardes

Toen in PS:
- Highlight layer eroverheen, 50%, 100% opacity
- multiply layer van origineel, 43% opacity
- curves layer voor toning
- overlay layer voor wat lichtstrepen in het gras
- curves layer voor wat meer contrast

Leuk dat het zo'n succes is! Hoop wel dat er wat meer op elkaar gereageerd wordt, dat lijkt me toch wel essentieel..

Ben benieuwd wat iedereen er nu weer van gaat bakken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 05-06-2007 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 14:31
- J.W. -: Vind hem vrij extreem, lijkt bijna wel cross processing (wat ik bij landschappen nog niet heel veel gezien heb ;)).

Heb het zelf iets rustiger gehouden dit keer:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/weekopdracht/weekopdracht-2007-w23-raw-600px.jpg

In ACR iets van de rechterkant weggecropped, uiteraard not-done bij een UWA shot (waarom betaal je je anders blauw voor die extra mm's), maar vond het hek zo bijna in het midden toch minder lekker. Daarna het geheel iets warmer gemaakt en het contrast iets opgehoogd en wat kleine stofjes weggehaald. Vervolgens de luminance van de aquas en blues wat naarbeneden gehaald en middels split toning de voorgrond nog iets warmer gemaakt zonder de lucht al te groen te maken ;).

Exacte waarden uit de XMP:
<crs:WhiteBalance>Custom</crs:WhiteBalance>
<crs:Temperature>6050</crs:Temperature>
<crs:Tint>+1</crs:Tint>
<crs:Shadows>4</crs:Shadows>
<crs:Contrast>+45</crs:Contrast>

<crs:LuminanceAdjustmentAqua>-40</crs:LuminanceAdjustmentAqua>
<crs:LuminanceAdjustmentBlue>-40</crs:LuminanceAdjustmentBlue>

<crs:SplitToningShadowHue>63</crs:SplitToningShadowHue>
<crs:SplitToningShadowSaturation>10</crs:SplitToningShadowSaturation>
<crs:SplitToningHighlightHue>253</crs:SplitToningHighlightHue>
<crs:SplitToningHighlightSaturation>20</crs:SplitToningHighlightSaturation>
<crs:SplitToningBalance>0</crs:SplitToningBalance>

Daarna in PS het contrast in de lucht wat opgekrikt middels een mooie S-curve. Zelfde voor het gras. Omdat de donkere stukken in het gras hierdoor wel erg donker werden, met behulp van levels de hele donkere plekken iets opgelicht voor een rustiger veldje. Ook de horizon werd wat donker, dus deze met een bolle curve naar boven ook voorzichtig iets lichter gemaakt.

Uiteindelijk geresized en op een kopie van de layer met behulp van find edges lokaal wat 400/0.2 USM toegepast en deze layer middels luminance geblend met het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mooie bewerking Kheldar.
De kleuren en het contrast springen er lekker uit, maar zijn nog wel realistisch.
De uitsnede doet de foto ook zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Kheldar schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 17:59:
- J.W. -: Vind hem vrij extreem, lijkt bijna wel cross processing (wat ik bij landschappen nog niet heel veel gezien heb ;)).
Is idd beetje cross-achtig ;) Had me de vorige keer ingehouden, dus was nu maar ff los gegaan :)

Over jouw bewerking: ik vind hem netjes, een natuurlijk contrast en lekkere frisse kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-07 13:59
Vorige keer had ik geen tijd, leuke foto deze week. Ik heb enkel Lightroom gebruikt:

saturation green: +61
saturation blue: +50
Vibrance +48

Verder heb ik via het histogram het contrast vergroot (shadows naar links geschoven, highlights naar rechts zonder dat ze buiten bereik komen (geen clipping)).

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.filternet.nl/~vandermark-idzinga/weekopdr23_Bart.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 07-06-2007 13:26 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 19:15
Afbeeldingslocatie: http://scouting-kontiki.nl/weekopdr.jpg

Deze keer voor een min of meer monochrome oud&ranzig bewerking gekozen:

Digital photo pro:
+1/3 exposure
WB: cloudy
Pict style: landscape
contrast 1
colortone 0
saturation: 0
sharpness: 3

Photoshop:

BW workflow (plugin):
very high contrast
tritone aqua/gold/black
asa400 grain

daarna
Channel mixer:
292; -82; 200; -200
softlight mode

wat meer licht in het weiland: Layer gevuld met wit opacity 41% overlay mode, met een mask alleen op het weiland toegepast, links wat minder dan rechts.

Vignettering weggehaald dmv van een witte vignet-layer: ovaal met 250px feather selecteren, selectie omkeren, vullen met wit, 43% opaque, softlight mode

extra textuur vooral in de lucht: foto van een stuk van een betonnen muur met behoorlijk wat textuur in overlay mode met 61%.

De bewerking van JW is mij iets over the top, een cross processing zou ik niet meteen bij een landschap verwachten, maar misschien vinden anderen het wel 'verfrissend'

Kheldar's bewerking is wel erg fijn, ook het croppen heeft geholpen en de kleuren staan me zeker aan.

Vandermark's lucht is wel heel blauw, hoewel het misschien nog wel in het echt kan ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213504

Mischien even handig om bij de raw file te vermelden met welke camara hij gemaakt is. Ik kan natuurlijk wel zien dat het een file van Canon is, maar ik moet de juiste camera module downloaded voordat ik hem kan openen. :?

Jimmy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20
Ik krijg't 'm ook niet geopend hier in Photoshop CS2. Beetje jammer, want om nou allemaal moeilijk te gaan doen met modules/plugings/whatever voor deze éne foto is natuurlijk ook wat overdreven...

Zitten al leuke bewerkingen tussen :) . JW's vind ik ietswat hard, maar leuk experiment. Kheldar's vind ik erg goed met het juiste locale contrast, vandermarks is ietswat teveel gesatureerd. Bij WhiskeyPhreak vind ik de lucht erg interessant, maar het landschap heeft 't nog niet helemaal.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/got/2007/Rawcontest/Simon-cropped.jpg

*kuch* Oldskool ;)

Wat ik heb gedaan:

RAW:
met -2/3e exposure laten openen.

Photoshop:
Curve maken die de ondergrond lichter maakt en wat contrast toevoegt.
Vervolgens een curve die nog een lichtere toning bevat, inverted mask aan, en masken bij de paaltjes.
Vervolgens een hue/saturation layer om de kleuren iets te veranderen.
En vervolgens een channelmixer layer gemaakt om de B/W conversie uit te voeren.
Add noise.
Nieuwe mask, grofweg masken om lucht iets te burnen. Niet secuur, alsof het met de hand gedaan is.

Ik ben hier alleen erg veel pixeltjes aan't weg gooien, ach Simon had er toch genoeg :P

[ Voor 17% gewijzigd door Timo op 07-06-2007 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 16:51
Hmm,, heeft wel wat, Fooker, wel ietwat hard, nét wat meer nuance. De raw zou met de meest huidige CS2 versie te openen moeten zijn, hij komt uit een Canon EOS 5D.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had de canon RAW converter voor Vista ondertussen gedownload en was er hierdoor achter dat het de 5D was. Helaas kan ik daardoor de RAW niet openen, ik heb DxO Optics Pro standard en de full frame camera's worden door de elite versie ondersteund. Met een Nikon D200 was de standard versie voldoende en heb ik geld in mijn zak gehouden voor andere leuke dingen. Volgende keer een NEF file of een niet full frame camara RAW, kan ik ook eens mee doen. Verder zou het handig zijn om gelijk de camera en gebruikte lens te vermelden, kan ik gelijk de juiste modules downloaden, zonder eerst via allerlij omwegen achter die informatie te komen. Met DxO kun je heel gemakkelijk allerlij lens vervormingen automatisch corrigeren, nu was dat met deze foto niet zo van belang, maar de foto van vorige week met de badkuip had toch een erg duidelijke vertekening. Nu is zo'n verteking soms/vaak juist leuk/goed, maar soms knapt de foto ernorm op als je die vervorming eruit haald. Het experiment is maar een clickje op een checkbox, dus gemakkelijk uit te voeren.

Jimmy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 16:51
Hmm Jimmy, aan je DxO kan ik niets doen, maar PS CS2 met de nieuwste ACR werkt hier gewoon. Ik kan er ook een DNG van maken (of dat kun je zelf) en dan werkt ie zeker..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eerst in faststone van de raw een tiff gemaakt en die geladen in DXO, Canon EOS 5D is een fullframe sensor camera en die wordt niet rechtsreeks geprocessed in de standard versie die ik heb.
Hoe dan ook hier het resultaat Eigenlijk redelijk rechttoe rechtaan.
White balance via dropper op wolk ingesteld.
Smart Vibrance: +60
Dxo Lighting: Strong
In de fine settings van DxO lightning is de locale contrast verhoogd naar +80 en dat is alles.
Afbeeldingslocatie: http://82.161.56.239/div/simon.jpg

Ik moest nu via de tiff omweg, direct via RAW geeft natuurlijk iets meer ruimte voor bewerking, nu clip je wat sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 213504 op 08-06-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:11
Ook maar eens even snel wat gebrouwen (quick and dirty).

Bibble
Nieuwe kadering, nieuwe wb (bewolkt), perfectly clear aangezet, belichting -1,5, invullicht 0,75.

Photoshop (exacte instellingen ben ik kwijt, verkeerde verstand verwijderd)
Twee lagen aangemaakt (1 voor grond en 1 voor lucht). Shadow/highlight voor grond voor meer detail. Lucht aangepast dmv gradient layer toe te voegen en noise ninja te gebruiken. Zwart-wit omzetting op gevoel gedaan.

Bordermaker
Voor het kadertje.

Afbeeldingslocatie: http://www.wisselwerking.nl/upload/raw%20opdracht.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 09-06-2007 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/Simon-2-600.jpg

Tsja, ik vond dat gras eigenlijk compleet niet interessant. De wolken, echter..

Verder moe'k nog ff uitzoeken hoe ik de settings uit C1 krijg dus dat komt nog.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 09-06-2007 00:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Valt me op dat jullie de vignetting niet corrigeren? Vooral links-boven en rechts-onder redelijk zichtbaar imo.

Dit was mijn eerste poging, maar ik ben niet tevreden, dus het gaat later opnieuw... er is volgens mij ook iets mis gegaan met de icc profiles. (horizon staat ook scheef heb ik het idee...)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~smit/Simon_e.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Zoijar op 09-06-2007 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182115

Erg leuke foto, ik heb dan ook besloten om deze keer ook maar een keertje mee te doen :).

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/240/simontk4.jpg
Settings(lightroom):
Temp: 5412
Tint: +5
Exposure: 0
Recovery: 100
Fill Light: 72
Blacks: 16
Brightness: +55
Contrast: +100
Vibrance: +55
Saturation: -84

Verder een strong contrast ingesteld, blauw iets lichter gemaakt, en groen iets donkerder.
Vignetting:
Amount: -39
Midpoint: 31

En niet te vergeten, ik heb hem ook iets gedraaid, omdat ik hem nét wat scheef vond.

Vind hem zelf wel leuk zo :).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 182115 op 09-06-2007 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ontzettend leuk wat iedereen er weer van maakt! Volgende keer zal ik misschien ook eens een foto meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat minder extreem dan de vorige keer:
Weer in Bibble:
Exposure +0.69
Sharpening +58
Saturation +15
Vibrance +85
Contrast +100
Lens correction
Horizon correction
Vignetting correction
Twee stofjes weggewerkt
Cropje
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~pazzop/meuk/Simon-klein.jpg
Groot (6.5 MB)

[ Voor 9% gewijzigd door AlterEgo op 16-06-2007 10:46 . Reden: foutje in resolutie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166224

p!xel!

maar allemaal eigenlijk leuk om te zien, zeker met alle vermeldingen van wat er gedaan is, heel boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:54

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

OK, ik doe ook maar eens mee. Eerst mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/368d91b21f848a416374683e192acc61/full.jpg

Alle bewerkingen zijn gedaan in Photoshop CS2 en IrfanView. Ik ben voor een HDR-aanpak gegaan.

• In Photoshop de RAW in 7 stappen opgeslagen (white balance as shot; exposure -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3; shadows auto, brightness auto, contrast auto)
• In IrfanView de EXIF-info verwijderd
• In Photoshop Merge to HDR en whitepoint onder de spike gelegd.
• dan omgezet naar 8-bits via local adaptation de curve links langs de histogram gelegd.
• dan de blacks van de Blue Selective color op 100% absoluut.
• 2x Saturation +20
• bordertjes erom (it's all about presentation guys!)
• resize met bicubic sharper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In mijn agenda is het inmiddels week 25 ;)

Maar opzich wel een fraaie bewerking :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Orion84 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:39:
In mijn agenda is het inmiddels week 25 ;)
Ja, ik wacht op een nieuwe opdracht :)

En idd nette bewerking, wolkjes rechts zijn m.i. iets uitgebeten.

[ Voor 15% gewijzigd door - J.W. - op 26-06-2007 10:46 ]

Pagina: 1