rrdtool - Geen blokken van 5min maar geleidelijke lijnen

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Ik google me scheel maar ik kan het gewoon niet vinden......
Dus, voor ik mezelf voor een bus ofzo gooi doe ik hier nog een poging om een oplossing te vinden.

Ik gebruik rrdtool voor wat grafische statestiekjes van mijn bandbreedte etc. en ik bouw met de bijkomende rrdcgi de grafiekjes. Alleen ik krijg er alleen op alle voorbeelden zie je van die mooie lijntjes, van die echte grafieken. Ik krijg dus een geweldige grafiek met allemaal balken. beetje lastig uit te leggen misschien...
Maar zie het verschil..
Zoals het kan zijn
Afbeeldingslocatie: http://oss.oetiker.ch/rrdtool/btdmd8.png

Zoals het bij mij is
Afbeeldingslocatie: http://stats.zaadje.nl/images/1hr.png

In plaats van dat de stats geleidelijk in lijnen lopen blijft de lijn gewoon recht doorlopen tot het volgende meetpunt.

Nou kan ik wel iedere 2 seconden een meetpunt maken en de step enzo er op aanpassen maar dan ga je het natuurlijk enorm merken in je performarmance.. iedere 2 seconden via snmp wat waarden uitlezen is gewoon overkill..

Er moet toch een manier zijn om dit bij het genereren van het plaatje op te lossen?
Ik kan het alleen niet terugvinden.. :(

Misschien lees is er wel gewoon al 15 keer overheen, maar dat denk ik niet...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik meen me te herinneren dat cacti een nieuwere versie gebruikt sinds kort, en dat die hele mooie afgeronde grafiekjes genereert :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• xzenor

xzenor

Topicstarter
mja alleen gebruik ik geen cacti :)
tis misschien wel een idee om te kijken of ik het daar uit kan halen maar zo'n codewizard ben ik niet dus dat gaat erg veel moeite kosten... Dus als het niet noodzakelijk is............

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Je moet gewoon de tussentijd tussen de metingen verkleinen.
Standaart staat het op 5 minuten (zoals bij jou zichtbaar is), zet dit eens op 30 seconden.
Volgens mij heb je dan al behoorlijk gedataileerde grafieken, maar ik weet niet hoe ge-detaileerd je wilt gaan ?

Portfolio

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 22:50
Laat de rrd eens langere tijd lopen.
Die voorbeeld grafiek is over een periode die veel langer is dan die van jouw, en een grotere amplitude heeft. Daardoor worden (nee eigenlijk lijken) de stapjes kleiner, maar ik denk niet dat dat echt zo is.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
het hoeft niet zo vreselijk gedetaileerd te zijn...
maar dit ziet er gewoon niet uit, terwijl bijvoorbeeld mrtg het wel op een mooiere normale manier kan..
Het lijkt me stug dat die ook iedere 30 seconden een meting doet om zulke grafieken te krijgen

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 14:59
Wat dacht je van de schaal (op de X-as)?
Bovenste grafiek loopt van 08:00 tot 20:00 (12 uur) en die van jou 'maar' van 10:30 tot 11:30 (1 uur).
dus jouw 'balkjes' zijn meteen al 12x zo breed als in de bovenste grafiek.
Uitleg:
De bovenste heeft bv. 300 pixels voor 12 uur --> 25 pixels per uur, 2 pixels voor idere 5 min
De onderste heeft 300 pixels voor 1 uur: --> 300 pixels per uur, 50 pixels per min.

[ Voor 3% gewijzigd door baexem op 05-06-2007 13:29 ]

...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
'jouw' grafiekje doet het bij mij niet, ook niet na een refresh :o

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

rrdtool kent sinds versie 1.2.x ook de optie --slope-mode

[-E|--slope-mode]

RRDtool graphs are composed of stair case curves by default. This is in line with the way RRDtool calculates its data. Some people favor a more 'organic' look for their graphs even though it is not all that true.

en je tijds as vergroten helpt ook wel, MRTG maar graphs van 1 dag/ 1week/1Maand en 1 Jaar. en niet zoals jij doet van 1 uur

[ Voor 17% gewijzigd door Oezie Woezie op 05-06-2007 23:25 ]

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jouw grafiek is een uur lang, die andere is een dag lang. Dat is het probleem: er is niet meer data beschikbaar. Elke 5 min. een meting is prima voor een grafiek van 24 uur. En elke 5 min is standaard onder dit soort dingen. MRTG is daar ook op ingesteld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oezie Woezie schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 23:24:
rrdtool kent sinds versie 1.2.x ook de optie --slope-mode
Die bedoelde ik dus :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1