Toon posts:

Raid 5 drive failed, aandachtspunten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik ben al wat jaren werkzaam als it-er maar had nog niet meegemaakt dat een schijf in een raid array het begaf. Voor alles is een eerste keer, zo sta ik nu voor de volgende situatie:

Server: Proliant ML370 G3
Raidset: Raid 5, 36,4gb disks.

Ik moet een hardeschijf vervangen, een is defect. Ik heb een andere schijf binnen. Kan ik deze gewoon hot-swappen, en word de boel dan gerebuild of moet ik hem nog weer toewijzen aan die array middels het programma wat HP hiervoor op de server heeft staan.

Zijn er nog dingen waar ik écht op moet letten in deze situatie? (behalve dat de schijven van gelijke grootte etc moeten zijn?)

thnx,

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Gewoon hot-swappen.
De HP software regelt de rest.

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:20:
Gewoon hot-swappen.
De HP software regelt de rest.
Klinkt mischien kinderachtig hoor, maar er is daarin dus geen sprake van eventuele mogelijkheid tot dataverlies omdat bepaalde jumpertjes niet goed staan etc etc etc etc ?

Dank voor je reactie.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Valt volgens mij niets te jumperen, als de schijven hetzelfde zijn, moet het in theorie goed gaan.

Ik heb in mijn 10 jaar IT al 3x meegemaakt dat het rebuilden toch mis gaat. Eenmaal doordat de controller defect bleek, eenmaal doordat een tweede schijf kapot ging en eenmaal doordat de server zich ophing. In alle 3 de gevallen moest een complete restore vanaf tape plaatsvinden.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:24
De handleiding van je Raid controller lezen *O*

Ongetwijfeld staat daar exact de procedure om een schijf uit te wisselen.

Mijn ervaringen zijn dat je handmatig moet aangeven dat je een werkende schijf teruggeplaatst hebt en dat je zelf een rebuild in gang moet zetten daarna.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Keiichi
  • Laatst online: 13:24
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:28:
[...]

Klinkt mischien kinderachtig hoor, maar er is daarin dus geen sprake van eventuele mogelijkheid tot dataverlies omdat bepaalde jumpertjes niet goed staan etc etc etc etc ?

Dank voor je reactie.
De SCSI backplane bepaald die ID.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Soldaatje
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:37:
Valt volgens mij niets te jumperen, als de schijven hetzelfde zijn, moet het in theorie goed gaan.

Ik heb in mijn 10 jaar IT al 3x meegemaakt dat het rebuilden toch mis gaat. Eenmaal doordat de controller defect bleek, eenmaal doordat een tweede schijf kapot ging en eenmaal doordat de server zich ophing. In alle 3 de gevallen moest een complete restore vanaf tape plaatsvinden.
En dat staat tegenover hoeveel wel gelukte rebuilds van RAID 5 volumes?

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:28:
[...]

Dank voor je reactie.
Nee. Een backup moet je altijd al hebben natuurlijk. Maar de defecte schijf doet nu toch al niets. Die haal je er gewoon uit. Daarna de nieuwe erin en klaar ben je!

Maar als ik het zo hoor ben je niet echt zeker van je zaak. Ben je zelf de beheerder?
Met alle respect, maar ik krijg niet het idee dat je weet wat je doet. Laat het in zo'n geval aan een ervaren persoon over.
Soldaatje schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:45:
[...]

En dat staat tegenover hoeveel wel gelukte rebuilds van RAID 5 volumes?
Inderdaad. Bij mij is het nog nooit mis gegaan. Iig niet met dataverlies :)

[ Voor 25% gewijzigd door DeeJee op 05-06-2007 11:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:10:

Maar als ik het zo hoor ben je niet echt zeker van je zaak. Ben je zelf de beheerder?
Met alle respect, maar ik krijg niet het idee dat je weet wat je doet. Laat het in zo'n geval aan een ervaren persoon over.
Ik ben zelf de beheerder ja. Het feit is gewoon dat ik opzich wel weet hoe het allemaal zou moeten lopen. Er zijn verschillende manieren waarop je een raidset kan rebuilden, HP heeft daar wat software voor wat het allemaal wat simplificeerd, maar in theorie zou alles gewoon goed moeten gaan. Dat is ook wel wat ik weet. Ik wilde alleen even verifieëren of ik niks over het hoofd zou zien, aangezien dit een praktijksituatie is, en niet wat er in de handleidingen etc etc staat.

Backup is ook goed aanwezig, dus dat is het probleem ook niet.

Beter zeker weten, dan gissen lijkt me?

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik heb het nog nooit in mijn 10+ jaar als server admin voor elkaar gekregen om een RAID 5 array met maar 1 falende schijf zover om zeep te helpen dat ik de hele handel moest restoren van tape. Wel heel wat andere fouten maar dat waren simpelweg gebruikersfouten of beter gezegd geklooi ("wat als ik nu eens dit doe" dat soort dingen...). E.e.a. is wel afhankelijk van merk server/raid controller.

Schijf is hot swappable. Gewoon vervangen. Ik heb zelfs grotere schijven binnen een array gehangen dan de rest van de schijven waren en geen enkel probleem. Goed, de capaciteit is natuurlijk niet volledig te benutten in dat geval (pakt gewoonweg dezelfde capaciteit als de rest van de schijven).

Backups maken is altijd verstandig overigens... better safe then sorry.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• DeeJee

DeeJee

Dus...

En is het gelukt?

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker.

Inderdaad; oude schijf eruit, nieuwe schijf erin, peuk opsteken!

Werd automatisch herbuild, en de spare is weer in rust gegaan. Alles ok dus!

Toch bedankt voor het meedenken.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 14:09:
[...]

Jazeker.

Inderdaad; oude schijf eruit, nieuwe schijf erin, peuk opsteken!

Werd automatisch herbuild, en de spare is weer in rust gegaan. Alles ok dus!

Toch bedankt voor het meedenken.
Gefeliciteerd :) Je eerste rebuild.

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 14:38:
[...]

Gefeliciteerd :) Je eerste rebuild.
O-)
Pagina: 1