Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dartbord pijlen registratie

Pagina: 1
Acties:
  • 672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mvddonk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 04:20
Ik wil een systeem bedenken en bouwen waarmee ik dartpijlen kan registreren en vervolgens deze data kan verwerken op de computer.
Hoe zou ik dit kunnen doen?

Zelf zat ik te denken aan twee camera's en vervolgens bewegende delen van het beeld vergelijken (2 camera's voor de X en Y waarde als het ware), maar nadeel hiervan is dat de constructie wat 'groot' wordt en mogelijk veel last heeft van storingen als licht en andere zaken.

Misschien is ook iets mogelijk waarbij een raster aan de achterkant van het dartbord geplaatst wordt en daarmee magnetische veranderingen waarnemen?

Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Camera's lijkt me niet practisch, het bord kan bast een paar mm verschuiven en dan kan hij een vakje ernaast zitten.
Magnetiche veranderingen zijn ook lastig, als een pijl er scheef in zit op een randje kan het misschien nog wel 's misgaat.

Is het niet mogelijk het bord fysiek te splitsen in verschillende delen en daar knoppen achter te plaatsen?

Anders zou je misschien iets kunnen doen met 2 weerstandsvellen, zodat je een soort touchscreeneffect krijgt.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
driehoeksmeting van het geluid *O*

Op de cebit heb ik aantal jaren geleden een whiteboard gezien gelinkt aan een PC waarbij er gebruik gemaakt werd van een pen die ultrasonoor geluidvoortbracht waar aan de hand van dat de positie bepaald kon worden.

Dan moet dan met een *plok* van een dartpijl ook wel redelijk goed kunnen lijkt me.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• mvddonk
Is het niet mogelijk het bord fysiek te splitsen in verschillende delen en daar knoppen achter te plaatsen?

Anders zou je misschien iets kunnen doen met 2 weerstandsvellen, zodat je een soort touchscreeneffect krijgt.
Opsplitsen is niet mogelijk aangezien het dartbord 1 geheel is. Ook is een dartbord zo'n 3cm dik en bevat een houten achterkant, dus veel druk zal er niet komen (al helemaal niet wanneer er zacht gegooit wordt).
driehoeksmeting van het geluid
Klinkt erg high-tech en duur.

Het systeem hoeft trouwens niet waterdicht te zijn, als bijvoorbeel maar 10% van de waardes niet klopt is daar mee te leven. En ook de prijs moet niet te hoog worden, het is gewoon een hobby projectje :).

Btw betreft het hier een normaal Winmau Blade 3 dartbord, geen elektronische.

[ Voor 5% gewijzigd door mvddonk op 05-06-2007 13:50 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

mvddonk schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:44:
[...]

Opsplitsen is niet mogelijk aangezien het dartbord 1 geheel is. Ook is een dartbord zo'n 3cm dik en bevat een houten achterkant, dus veel druk zal er niet komen (al helemaal niet wanneer er zacht gegooit wordt).

[...]

Klinkt erg high-tech en duur.

Het systeem hoeft trouwens niet waterdicht te zijn, als bijvoorbeel maar 10% van de waardes niet klopt is daar mee te leven. En ook de prijs moet niet te hoog worden, het is gewoon een hobby projectje :).

Btw betreft het hier een normaal Winmau Blade 3 dartbord, geen elektronische.
high tech? duur?

3 microfoontjes van 0,50 een pic chippie met 3 analoge ingangen en dan gewoon een stukje software schrijven dat de 3 piekvolumes opvangt (spanning) en op basis daarvan de positie uitrekend. Lijkt mij de beste en makkelijkste methode :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Misschien kun je de techniek gebruiken wat er ook gebruikt wordt bij virtuele toetsenborden. http://www.virtual-laser-keyboard.com/?an=google

of misschien de techniek die gebruikt wordt bij whiteboard presentaties, hier kun je dmv pennen/aanwijsstok de muis bedienen.

http://www.polyvision.com/products/ltx.asp

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Arjan schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:57:
[...]

high tech? duur?

3 microfoontjes van 0,50 een pic chippie met 3 analoge ingangen en dan gewoon een stukje software schrijven dat de 3 piekvolumes opvangt (spanning) en op basis daarvan de positie uitrekend. Lijkt mij de beste en makkelijkste methode :)
Maar als je zelf de software niet kan schrijven dan kan het toch wel weer duur uitvalllen ;)

Portfolio

• mvddonk
Oh dat valt inderdaad erg mee :P, maar ik denk dat audio niet goed gaat werken in verband met de metalen randen. Stel je voor dat je op de bulls-eye mikt en het ijzer raakt, dan glijd de pijl in de bull (groene) of bulls-eye (rode), maar je hoord alleen het harde getik van het metaal....
Maar als je zelf de software niet kan schrijven dan kan het toch wel weer duur uitvalllen ;)
Programmeren is geen probleem, dus dat zijn de kosten niet :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
En als je nou weerstandsdraden horizontaal en vericaal spand met een afstand van ~2/3 de dikte van de pijlpunt en dan dezelfde techniek gebruikt als bij touchscreens?
Als je het weerstandsdraad een beetje spand krijg je volgens mij een best nauwkeurige positiebepaling.

Is alleen wel een pokkewerk om te maken :)

• mvddonk
SA007 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 14:37:
En als je nou weerstandsdraden horizontaal en vericaal spand met een afstand van ~2/3 de dikte van de pijlpunt en dan dezelfde techniek gebruikt als bij touchscreens?
Als je het weerstandsdraad een beetje spand krijg je volgens mij een best nauwkeurige positiebepaling.

Is alleen wel een pokkewerk om te maken :)
Ik neem aan dat je bedoeld deze draden aan de voorkant te spannen? Zo ja, zou qua registratie goed werken denk ik (misschien niet met meerdere pijlen op bijna 1 positie?) maar een bijkomend probleem is dat je dan veel minder zicht hebt op de vakken van het dartbord en dus niet weet waar je precies moet gooien. Ook denk ik dat er regelmatig draden kapot gaan door de dartpijlen als deze er recht op komen (gaat nog redelijk hard).

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Camera gaat vrij eenvoudig, ik heb nog wel precies een dergelijk project liggen.

Je kan namelijk met 'virtuele waarden' werken. dan maakt het niet uit of het dartbord in het midden ligt. je maakt een shot en bepaalt hiermee de XY positie, doormiddel van de hoek kan je uitrekenen in welk vlak de pijl zit (5 20 1), combineer dit met pythagoras om de afstand tot het midden te bepalen et voila, je weet of je een dubbel of triple hebt gescoord.

Je moet alleen wel rekening houden met het vervormen van de lens (die zijn over het algemeen bol :+) maar dit is vaak in vision programma's wel op te lossen.

• mvddonk
Armageddon_2k schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:11:
Camera gaat vrij eenvoudig, ik heb nog wel precies een dergelijk project liggen.

Je kan namelijk met 'virtuele waarden' werken. dan maakt het niet uit of het dartbord in het midden ligt. je maakt een shot en bepaalt hiermee de XY positie, doormiddel van de hoek kan je uitrekenen in welk vlak de pijl zit (5 20 1), combineer dit met pythagoras om de afstand tot het midden te bepalen et voila, je weet of je een dubbel of triple hebt gescoord.

Je moet alleen wel rekening houden met het vervormen van de lens (die zijn over het algemeen bol :+) maar dit is vaak in vision programma's wel op te lossen.
Op die manier heb ik het voor mijn programma gedaan, met de muis klik je op een virtueel dartbord en dan rekend die de hoek + afstand uit. Dat werkt perfect, maar heeft 1 groot nadeel: de camera moet recht voor het dartbord hangen dus je moet er omheen gaan gooien :) (bijkomend nadeel is dat een pijl flights heeft die het beeld onduidelijk kunnen maken).

Het gebruik van 2 camera's lijkt me tot nu toe nog de beste oplossing, een camera op de X en Y as net naast het dartbord gemonteerd.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als je de camera's op 45 graden hangt, moet je een goede middel maat hebben van het puntje in het bord zien steken en niet belemmerd zijn door de veren.

Verwijderd

Moet het automatisch?
er wordt nu in de dartsport ook nog met de hand geschreven.

Ik had vroeger een calculator in de vorm van een dartbord, als ik mijn pijlen pakte toetste ik het in op de calc. en die rekende ermee.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

mvddonk schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:29:
[...]

Op die manier heb ik het voor mijn programma gedaan, met de muis klik je op een virtueel dartbord en dan rekend die de hoek + afstand uit. Dat werkt perfect, maar heeft 1 groot nadeel: de camera moet recht voor het dartbord hangen dus je moet er omheen gaan gooien :) (bijkomend nadeel is dat een pijl flights heeft die het beeld onduidelijk kunnen maken).

Het gebruik van 2 camera's lijkt me tot nu toe nog de beste oplossing, een camera op de X en Y as net naast het dartbord gemonteerd.
Sorry, ik bedoelde ook met 2 camera's, zo heb ik het toen de tijd iig wel opgelost.
En aangezien je voor het gooien je systeem kan 'kaliberen' door de positie van het bord te bepalen, dit te vergelijken met het echte formaat van het bord, en dan heb je je offset en scale factor.

[ Voor 12% gewijzigd door Armageddon_2k op 05-06-2007 16:43 ]

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 13:46

Loy

Met één camera is het ook mogelijk verschillen tussen beelden te bepalen.
In de software geef je aan waar de vakjes zitten, en je laat de vision-software bepalen of er in de vakjes iets veranderd is t.o.v. een referentieframe. Dat referentieframe kan een foto van het dartbord zijn, of een vorig frame.

Echt motion tracken is daarbij niet nodig, wat best scheelt in de complexiteit van je software.

Chaos is more logic than you understand

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Loy schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:42:
Met één camera is het ook mogelijk verschillen tussen beelden te bepalen.
In de software geef je aan waar de vakjes zitten, en je laat de vision-software bepalen of er in de vakjes iets veranderd is t.o.v. een referentieframe. Dat referentieframe kan een foto van het dartbord zijn, of een vorig frame.

Echt motion tracken is daarbij niet nodig, wat best scheelt in de complexiteit van je software.
Gaat niet werken, pijlen kunnen scheef zitten....
En sowiso zou ik dan alsnog gaan voor een xp positie bepaling, want je dartbord is rond, dus het is super lastig om vooraf gedefineerde vakken te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Armageddon_2k op 05-06-2007 16:44 ]

• spideramn
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Twee camera's, 1 vanaf de bovenkant en 1 vanaf de zijkant. Laat ze precies haaks op het dartbord staan en je kan vrij nauwkeurig zien waar de punt van de pijl in het bord is gegaan. Door de combinatie van de 2 camera's.

Precies wat Arageddon_2k zegt dus ;-)

Je kan zelfs automatisch kalibreren aan de rand van het dartbord, dan zou in theorie een kleine verschuiving van de camera ten opzichten van het dartbord niet uit moeten maken?

• Loy

Loy

Armageddon_2k schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:43:
[...]

Gaat niet werken, pijlen kunnen scheef zitten....
En sowiso zou ik dan alsnog gaan voor een xp positie bepaling, want je dartbord is rond, dus het is super lastig om vooraf gedefineerde vakken te maken.
Die vakjes aanklikken moet op zich best te doen zijn, kost alleen even tijd :+
Als je je camera nou schuin boven het bord zet is de punt van je dartpijl altijd op je afbeelding naar boven (of onder) gericht.
Dus als er dan een pijl komt, veranderd er iets in het hele plaatje. Waar iets veranderd is kun je een blob tekenen, en de pixel met die het verst naar boven zit op je plaatje is de plek waar de punt het bord raakt.
Die positie vergelijk je met de aangegeven vakjes.

Is dit overigens duidelijk? Ik zie het zo voor me, maar dat hoeft niet voor iederee zo te zijn natuurlijk.

EDIT:
als map voor de vakjes kun je bijvoorbeeld in een foto van het bord ieder vakje een iegen kleur geven. Als je dan op de camera een x,y positie van de punt weet, vraag je de kleurwaarde van die coordinaten op de map. JE weet welke kleur ieder vakje is, dus weet je op die manier welk vakje is geraakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Loy op 06-06-2007 15:37 ]

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Loy schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:31:
[...]

Die vakjes aanklikken moet op zich best te doen zijn, kost alleen even tijd :+
Als je je camera nou schuin boven het bord zet is de punt van je dartpijl altijd op je afbeelding naar boven (of onder) gericht.
Dus als er dan een pijl komt, veranderd er iets in het hele plaatje. Waar iets veranderd is kun je een blob tekenen, en de pixel met die het verst naar boven zit op je plaatje is de plek waar de punt het bord raakt.
Die positie vergelijk je met de aangegeven vakjes.

Is dit overigens duidelijk? Ik zie het zo voor me, maar dat hoeft niet voor iederee zo te zijn natuurlijk.

EDIT:
als map voor de vakjes kun je bijvoorbeeld in een foto van het bord ieder vakje een iegen kleur geven. Als je dan op de camera een x,y positie van de punt weet, vraag je de kleurwaarde van die coordinaten op de map. JE weet welke kleur ieder vakje is, dus weet je op die manier welk vakje is geraakt.
uhu, ik snap wat je bedoelt alleen zit je met het probleem dat een scheef hangende camera geen 3 pijlen ziet die onder elkaar in het bord vallen. Het gebruiken van een kleurenschema zou idd wel kunnen alleen zit je dan wel met een fixed camera positie. ander hebbu een big probleem.Waarom doen we dit in EL trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door Armageddon_2k op 06-06-2007 16:45 ]

• Loy

Loy

Armageddon_2k schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:45:
[...]

uhu, ik snap wat je bedoelt alleen zit je met het probleem dat een scheef hangende camera geen 3 pijlen ziet die onder elkaar in het bord vallen. Het gebruiken van een kleurenschema zou idd wel kunnen alleen zit je dan wel met een fixed camera positie. ander hebbu een big probleem.Waarom doen we dit in EL trouwens?
Dat is een goeie inderdaad ;) . Van mij krijg je 100 punten als je drie pijlen recht onder alkaar gooit, maar da's niet echt een oplossing...

Twee camera's is dan wel een uitkomst. Twee webcammetjes moet ook qua kosten zeker te doen zijn.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Ik ben toevallig van het weekend bij natlab geweest. Hier werd een scoreteller gedemonstreerd, waarbij met behulp van 2 webcams en een stuk software de score van een dartwedstrijd bijgehouden werd.

Eén webcam was boven het dartbord gemonteerd (recht boven boven de 20) en één in een hoek van 90 graden aan de zijkant. Beide camera's kijken vlak over het bord heen en hangen tegen dezelfde muur als het dartbord.
Door middel van het herkennen van het bord (en de hoek van het bord ten opzichte van de camera) en de herkenning van de dartpijl (en de hoek van de dartpijl in het bord) kon door deze tweepuntsmeting de exacte locatie van de pijl in het bord en dus ook de score berekend worden.

Een stagiaire had er twee maanden aan gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door MicroWhale op 12-06-2007 13:38 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

MrWilliams schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:36:
Ik ben toevallig van het weekend bij natlab geweest. Hier werd een scoreteller gedemonstreerd, waarbij met behulp van 2 webcams en een stuk software de score van een dartwedstrijd bijgehouden werd.

Eén webcam was boven het dartbord gemonteerd (recht boven boven de 20) en één in een hoek van 90 graden aan de zijkant. Beide camera's kijken vlak over het bord heen en hangen tegen dezelfde muur als het dartbord.
Door middel van het herkennen van het bord (en de hoek van het bord ten opzichte van de camera) en de herkenning van de dartpijl (en de hoek van de dartpijl in het bord) kon door deze tweepuntsmeting de exacte locatie van de pijl in het bord en dus ook de score berekend worden.

Een stagiaire had er twee maanden aan gewerkt.
Wat een prutser die stagiare dan :P, hebben we hier in 2 middagjes gemaakt :P
!!!!!NHL VISION!!!!!
Reneger waar ben je? kom me eens versterken

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 14:44

Reneger

Wie? IK?

Jup.

Die manier werkt wel, en door de verhouding van werkelijke breedte van het bord, te vergelijken met de breedte van de snapshot die gemaakt wordt na elke pijl (Kan dat automagisch? Ja. Dat kan), kan je de positie van de pijl aardig nauwkeurig bepalen.

Dit hebben bovenstaande (Armageddon) en ik uitgevoerd op school voor het vak Vision op de NHL. Totaal effectief iets meer dan 2 dagen. 2 en een half ofzo. Tsja, er moet ook koffie gedronken worden ;)

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

welke software gebruikte je om de camerabeelden te analyseren?

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

flux_w42 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:25:
welke software gebruikte je om de camerabeelden te analyseren?
Vision Labs, daaruit de x en y positie.
En dat werd door een Delphi programmatje afgehandeld tot een score.
Hier is overgens een demo voor te vinden maar deze is gelimiteerd door elke keer dat je 5 acties uitvoert je een popup krijgt :(

[ Voor 18% gewijzigd door Armageddon_2k op 12-06-2007 15:40 ]

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

hmmmm, dan moest die stagiair vast een dik verslag maken en al z'n bevindingen goed wetenschappelijk onderbouwen. Anders kom je nooit aan twee maanden.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 14:44

Reneger

Wie? IK?

Pagina: 1