processor kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb mijn systeem omgebouwd in een nieuwe Artic Silentium T2 pro kast omdat ik wat meer stilte wou.

Asus A7V880
2x512 Kingston
Athlon 3100+ Thorton + Zalman CNPS7000 AlCu
Asus Geforce 6600GT

Na ombouwen in de kast werkte alles prima. Ik heb hem zo ongeveer een dag gedraaid waarna mij opviel dat de voorkant van de kast enigszins los zat. Bleek dat twee van de pootjes waren afgebroken toen ik hem had verwijdered :(.

Enfin. Ik heb toen de kast op zijn kop gehouden en wat geroteerd en geschud om die afgebroken pootjes naar buiten te krijgen. Aangezien die Zalman nogal op de core leunt, ben ik bang dat ik met deze actie mijn proc vernield heb. (Dom ja :) )

Symptoom: Als ik de pc aan zet, gaan alle fans draaien. Het moederbord lichtje gaat branden. De harddisks gaan draaien. Er komt geen beeld uit de videokaart.

Wat heb ik gedaan wat niet hielp:
- Andere videokaart erin
- geheugen verwisselen
- CMOS gereset, zowel via jumper als via batterij los en 10 keer op aan drukken met stekker eruit.
- Andere voeding aangesloten
- Processor eruit gehaald, schoongemaakt, nieuwe pastem weer derin.

Vervolgens heb ik uit mijn oude kast de speaker gehaald en die op het moederbord aangesloten.
- Speaker maakt tijdens het opstarten 3 kleine lichte klikgeluidjes (waarschijnlijk niks amper hoorbaar)
- Geheugen geheel verwijderen resulteert in de bekende piepsaldo's tijdens het opstarten.

Als ik de processor bekijk, lijkt het alsof er aan de rand een paar miniscule afbrokkelingen zijn, tevens lijkt het alsof er over het centrum een soort streepje loopt.

Mijn conclusie is dat de processor is overleden. Mijn vraag is: Ziet iemand nog iets wat ik vergeten ben of kan proberen? Zou het nog wat anders kunnen zijn dan mijn processor?

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
hmmz maak anders is foto van je cpu...

ik gok dat je gelijk hebt

Verwijderd

Het zou inderdaad goed kunnen dat de fan schade heeft aangericht, aangezien je die afbrokkelingen e.d. ziet.

Heb je toevallig geen andere processor liggen, om die eens te proberen? Dan weet je dadelijk of het daar aan ligt.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Schudden met je systeem, met zware koeler erg dom!!...Je Mobo kan ook nog eens gort zijn door een haarscheur in of onder je socket.
Haal eens alles uit elkaar en bekijk de boel optisch eens..probeer je cpu in een ander bord. Dan weet je het zo

[ Voor 12% gewijzigd door silitek op 05-06-2007 10:28 ]

Tubes....It's what make music music!

• Jurjens
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-05 12:31
Heb je misschien ook zo`n kleine stroomaansluiting in de buurt van de cpu op het moederbord ?
Het is zo`n 4 punts ding, ben ik zelf ook een keer vergeten namelijke en daardoor kreeg ik ook geen beeld.

• silitek

silitek

Tubes Only

Rayden schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:29:
Heb je misschien ook zo`n kleine stroomaansluiting in de buurt van de cpu op het moederbord ?
Het is zo`n 4 punts ding, ben ik zelf ook een keer vergeten namelijke en daardoor kreeg ik ook geen beeld.
Vier pins stekker bedoel je??...Heb je wel het verhaal gelezen van de TS? Ik betwijfel het.
Systeem heeft een dag gedraaid, snap je |:(

[ Voor 5% gewijzigd door silitek op 05-06-2007 10:34 ]

• Jurjens
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-05 12:31
waar lees jij dat dat probleem is uitgesloten ?
heb je het zelf wel gelezen ?

• silitek

silitek

Tubes Only

Rayden schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:35:
waar lees jij dat dat probleem is uitgesloten ?
heb je het zelf wel gelezen ?
Korte cursus pc configuratie voor je: Als een systeem een dag heeft gewerkt, neem maar van mij aan dat de TS z'n 4pin-stekker aangesloten heeft. Lijk me sterk dat door het schudden die eruit is gevallen en niet opgemerkt is ;)

EDIT: Probeer je CPU in een ander Mobo...ik gok dat je socket/mobo aan gort is.
CPU kan wel wat hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door silitek op 05-06-2007 10:53 ]

• FireAge
  • Nu online
silitek schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:26:
Schudden met je systeem, met zware koeler erg dom!!...Je Mobo kan ook nog eens gort zijn door een haarscheur in of onder je socket.
Haal eens alles uit elkaar en bekijk de boel optisch eens..probeer je cpu in een ander bord. Dan weet je het zo
Jup, erg dom, maar ik was wat humeurig :)
Heb helaas gaan tweede socket A mobo, noch een tweede socket A proc. Collega had nog een duron 900 liggen, die kan ik wel ff lenen, dus dan zullen we zien welk deel kaput is.
En de asus a7v880 heeft geen 4 pins connector, dus dat is iig niet het probleem.

EDIT: spelling |:(

EDIT2: In de koeler zit een afdruk van de processor :) alsof de randen van de processor in de AlCu kern zijn gesneden. Kan me niet voorstellen dat dat goed is geweest voor de proc. Wel hard geval die proc, want die deuken in de koeler waren best diep.

[ Voor 16% gewijzigd door FireAge op 05-06-2007 20:58 ]

• FireAge
  • Nu online
Ik heb een Duron 700 kunnen lenen van een collega, daarmee start het systeem weer gewoon op. Het was dus inderdaad de processor.

Samenvatting van dit draadje: Schud niet met je PC kast als je een zware koeler hebt ingebouwd :)

Bedankt voor de aandacht.

• Flooperke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 20:06
Die afdrukken heb je wel eens ja.

Is het niet een bios corruptie? dit heb ik wel eens bij DFI NF2 bordjes gehad.
oplossing:
1- wip het kleine flash bios rommetje er uit
2- trek stekker uit voeding
3- trek dram er uit
4- zet jumper op bios clear
5- zet de pc aan zonder bios chip erin eerst op bios clear, en daarna normaal
6- zet bios chip er weer in
7- boot systeem met bios jumper op normal

btw er zijn dus geen pinnetjes van de cpu afgebroken, (deze kun je er eventueel wel aan solderen (ik heb ervaring! :p))

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
FireAge schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 18:46:
Ik heb een Duron 700 kunnen lenen van een collega, daarmee start het systeem weer gewoon op. Het was dus inderdaad de processor.

Samenvatting van dit draadje: Schud niet met je PC kast als je een zware koeler hebt ingebouwd :)

Bedankt voor de aandacht.
Schut niet met je kast als je een blote DIE + zware cooler hebt, Als je een IHS had gehad was er niets aan het handje geweest :p

Zowiezo schudden met HDD's in een PC is nooit slim :>

[ Voor 5% gewijzigd door MexxT op 06-06-2007 20:43 ]

Audi S3

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

silitek schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:39:
[...]

Korte cursus pc configuratie voor je: Als een systeem een dag heeft gewerkt, neem maar van mij aan dat de TS z'n 4pin-stekker aangesloten heeft. Lijk me sterk dat door het schudden die eruit is gevallen en niet opgemerkt is ;)

EDIT: Probeer je CPU in een ander Mobo...ik gok dat je socket/mobo aan gort is.
CPU kan wel wat hebben...
Ik zou die cpu niet in een ander systeem doen, dadelijk frituurt hij daarmee het andere moederbord.

• Flooperke
Wie niet waagt wie niet wint.

Pak een oud KT133/266/333 mobo ofzow om te checken.

• Serial-Z
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-05 20:18
Goede les voor je geweest dan :p als je dan ff gehumeurd bent, pak je dan ff een oude P2 comp en ga je daar wat mee rammelen en schoppen buiten :)

Zoals HugeBoss1985 al zegt, probeer je kapotte CPU niet op een ander mobo uit, omdat t ander moederbord daarmee naar de haaien kan gaan, geloof me, ik had hetzelfde probleem :p

Verwijderd

Heb een tijd geleden ook zo iets meegemaakt.
Op mijn cpu zit een monster cooler(Thermal take Sonic tower).
Ik denk dat er een vonkje over sprong tussen mij en m'n computer(de cooler) tijdens het bevestigen van een sys fan.

Vervolgens begon mijn computer raar te doen.
Eerst "geheugen problemen", daarna "video kaart stuk", later piepte hij niet eens meer.

Dus ik naar de Norrod. Zeg ik zo, denk dat mijn cpu stuk is.
Dus zij testen, was hij in orde.
Dus dan maar een nieuwe mobo (aangezien ik door testen met andere computer wist dat het niet aan mij geheugen of video kaart lag).
Met deze mobo deed mijn systeem het ongeveer 2 uur mits ik slechts 1 geheugen gebruikte (ipv 4 dan deed weer hij niks, zelfs niet piepen).

Toen was ik het zat en heb ik maar een nieuwe cpu gekocht (was toen toch maar 55 euri;)).
En ja hoor. Systeem draait weer als een droom.

Mooraal van het verhaal: "Norrod kan geen hw testen, cpu's gaan echt wel snel stuk. Volg je eigen voorgevoel. Dat had mij een mobo gescheeld".

• Flooperke
Mag ik misschien de defecte cpu's hebben die jullie niet meer willen proberen.

Ik kan deze namelijk wel gebruiken.

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 09:45
Flooperke schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:32:
Mag ik misschien de defecte cpu's hebben die jullie niet meer willen proberen.

Ik kan deze namelijk wel gebruiken.
Waarvoor dan? >:)

Verder lijkt het me inderdaad een dode processor :(, maar het zou waarschijnlijk helpen als je een foto kunt posten :)

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-05 12:59
siddler schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:40:
[...]

Waarvoor dan? >:)

Verder lijkt het me inderdaad een dode processor :(, maar het zou waarschijnlijk helpen als je een foto kunt posten :)
als je nou gewoon eens de berichten leest zie je dat het probleem al verholpen is...

• Flooperke
Ik heb nog een 2800 barton liggen met een van die kleine rijtjes weerstanden van 4x1000 Ohm gebroken.(de bridges werken nu niet meer op de CVE ! :))
Deze wil ik repareren ik heb de kapotte eraf gesoldeerd, maar nieuwe kleine weerstanden kan ik niet aankomen alleen dode cpu's zitten ze ook op natuurlijk.

Dus als er mensen zijn die hun dode oude cpu's willen doneren aan me -> graag!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

schudden met je pc... moet je wel heel gefrustreerd zijn geweest...

anyway, als je niet echt meer aan de praat krijgt, en je processor staat in het koelblok, dan betekend dat meestal dat je gewoon je processor of moederbord gesloopt hebt. wachten op die barton van je collega, testen en hopen dat het werkt, dan is alleen je processor gesloopt.

iig, succes

- Maarten

-_-

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik heb het moederbord van mijn ouders gemolt door er mijn kapote AMD Athlon 2000 XP in te stoppen. Vervolgens heb ik ook de processor van mijn ouders gemolt door het in mijn kapote moederbord te stoppen (dat ook kapot was gegaan door mijn processor). Dus gouden raad --> nooit iets kapots in iets dat werkt steken want je molt het voordat je 1 2 3 kunt zeggen.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Pagina: 1