Printer voor thuisnetwerk, draadloos of andere oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De situatie:

2 Desktopcomputers en 2 laptops. Beide zijn aangesloten op een @home kabel met wireless router. Tot zover geen probleem. Er is geen netwerk onderling gemaakt (was al blij dat ik alle systemen online kon krijgen ;)).

Op 1 desktop is een Brother HL-2030 laserprinter aangesloten. Als een van de laptops of de andere desktop moet printen is het mailen of via USB overzetten. Niet de meest handige manier.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een all-in-one WiFi printer gevonden namelijk de Lexmark X4550.

Het doel is om alle computers gebruik te kunnen laten maken van een printer. Het liefst zonder dat de computers aan moeten staan maar als de desktop met printer aangesloten aan moet blijven is dit geen probleem. Moet ik nu de WiFi printer kopen (voordeel: snel klaar, nadeel: hoge kosten) of is het mogelijk om de laserprinter op een andere manier te delen?

Voor alle duidelijkheid: de Lexmark is niet meteen een noodzaak maar het leek me een makkelijke manier om de printer te delen met de andere computers. Wat is wijsheid?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 11:17
Je kan een printserver kopen. Is een bakje waar je je printer kunt op aansluiten en die je op je netwerk hangt.

Lijkt mij een betere oplossing, zeker als je op termijn een nieuwe printer wil ofzo.

Linksys heeft er een aantal: PSUS4, WPS54G Wireless-G print server USB2.0,...

[ Voor 10% gewijzigd door DaRKie op 05-06-2007 08:43 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45

JdM

Humbled

Als alle PC's al aangesloten zijn op i'net via de router dan heb je al een netwerk, kwestie van bestands en printerdeling inschakelen en op alle andere pc's die niet op de printer zijn aangesloten even de netwerkprinter installeren (wel als de pc waar de printer aan zit aan staat). De pc met printer moet dan tijdens het printen inderdaad wel aan staan, maar dan kost het je niks. Als je geld teveel hebt, kun je inderdaad een wifi printer kopen ja, de instellingen goed zetten komt dan op ongeveer hetzelfde neer, alleen hoeft dan de pc met printer niet aan te staan, maar alleen de printer. Suit yourself (kun je overigens makkelijk allemaal uitzoeken hoor, zo moeilijk is het niet) :)

[ Voor 41% gewijzigd door JdM op 05-06-2007 08:44 ]

• hemiparo
  • Niet online
Als je het weet is het idd niet moeilijk :) zoals met zoveel dingen...

Wilde eigenlijk voor de makkelijke oplossing gaan omdat ik dacht dat een printer aangesloten niet altijd door het hele netwerk te gebruiker is. Als het met printerdeling en elke printer mogelijk is ben ik natuurlijk een dief van eigen geld als ik een nieuwe printer koop. Zal vanmiddag eens aan het delen gaan :)

• JdM

JdM

Humbled

Ik heb hier ook alles via een linksys router op i'net, daarna dus de bestands en printerdeling ingeschakeld en per computer even de netwerkprinter zoeken. Werkt hier prima, zelfs met een stenen tijdperk printer. Succes ermee! :)

De reden dat ik erbij zet dat het makkelijk zelf te doen is komt mede door de policy, eerst zelf doen>daarna vragen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 05-06-2007 09:03 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Onze printer staat gewoon in het netwerk en we kunnen vanaf alle pc's printen zonder dat er 1 specifiek aan moet blijven.

http://specs.tweak.to/16567

• hemiparo
  • Niet online
Ben even aan het werken geweest en de Wizard van XP doet goed zijn best. Printer en bestanden zijn zonder problemen te benaderen van andere locaties. En toen schoot me opeens te binnen dat ik dit al eerder had gedaan en me een beetje angstig voelde over de Windows waarschuwing dat printers en bestanden voor anderen over internet benaderbaar waren. Is dat nu ook zo? Of houdt de router alles tegen?

• JdM

JdM

Humbled

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van je beveiliging.
WEP is snel te kraken, WPA al minder en voor WPA2 is nog geen manier gevonden om het te omzeilen.
Ik heb hier een WPA-PSK beveiliging draaien en maak me geen zorgen of iemand bij mijn bestanden kan komen, zoveel interessants staat er ook echt niet op mijn computers.
Dit risico kan je alleen voor jezelf inschatten, ik maak me er nogmaals niet druk om.

Edit: De benadering via internet naar je bestanden is ook niet echt het probleem, als je gehackt wordt zou het mij niet uitmaken dat ze dan ook op mijn netwerk kunnen komen. Ik zou er al van balen als ze op één PC zouden kunnen, hoe vaak is dat al bij me gebeurd?> nog nooit, heb een goede firewall denk ik :)

[ Voor 27% gewijzigd door JdM op 05-06-2007 22:38 ]

Verwijderd

hemiparo schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 08:38:
De situatie:

2 Desktopcomputers en 2 laptops. Beide zijn aangesloten op een @home kabel met wireless router. Tot zover geen probleem. Er is geen netwerk onderling gemaakt (was al blij dat ik alle systemen online kon krijgen ;)).

Op 1 desktop is een Brother HL-2030 laserprinter aangesloten. Als een van de laptops of de andere desktop moet printen is het mailen of via USB overzetten. Niet de meest handige manier.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een all-in-one WiFi printer gevonden namelijk de Lexmark X4550.

Het doel is om alle computers gebruik te kunnen laten maken van een printer. Het liefst zonder dat de computers aan moeten staan maar als de desktop met printer aangesloten aan moet blijven is dit geen probleem. Moet ik nu de WiFi printer kopen (voordeel: snel klaar, nadeel: hoge kosten) of is het mogelijk om de laserprinter op een andere manier te delen?

Voor alle duidelijkheid: de Lexmark is niet meteen een noodzaak maar het leek me een makkelijke manier om de printer te delen met de andere computers. Wat is wijsheid?
Yep, mijn oog valt op dezelfde printer.
Er wordt hierboven gesuggereerd dat een printserver prettigere zou zijn, echter kun je dan alleen de printfunctie gebruiken. Scannen kan alleen via de Lexmark oplossing.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De HL-2030 is een gewone laserprinter voor zover ik weet. Bij mijn broer heb ik destijds gewoon een Asus WL5xx-deluxe aangesloten met ingebouwde printserver. De printer die hij heeft is een brother MFC9870 all-in-one met zowel USB als LPT. USB hangt aan de printserver, de LPT hangt gewoon aan de PC die erbij staat, kan daarmee gescand worden.

Verwijderd

Ik doelde op de Lexmark X4550.
Zoals je zelf al zegt, via het LAN kun je niet scannen. Met Lexmark wifi wel.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:06

_Apache_

For life.

Ligt een beetje aan je wensen, als je het niet erg vind als de pc waarop de printer is aangesloten ana te houden tijdens het printen kan je het beste voor een softwarematig netwerk gaan en deze printer delen..

Anders zal je aan een printerserver moeten, speciale router ( nieuwe dus, -> Eur ) en die met elkaar verbinden.. Heb zelf hier voor het eerste gekozen, meerdere printers, 4 pc's...

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Pagina: 1