Geheugen temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-05 12:54
Is er een mogelijkheid om de temperatuur van het geheugen te meten?

Mijn Kingston HyperX modules worden wel heel erg warm (met de vingers gevoeld)

(TAT geeft voor de cpu 34 graden idle aan)

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een paar uitzonderingen niet meegerekend hebben geheugenmodules geen temperatuursensor. Een aantal modules van GEIL hebben een soort sticker op de heatspreader waarop je de temperatuur ongeveer kunt aflezen en Corsair heeft ook een model met een schermpje dat de temperatuur kan weergeven.

De enigste methode die je hebt is je vingers of het gebruik van een eigen sensor die je tegen een chip plakt of houdt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
De chips mogen 70°C worden, dat is ruim zat. Met de vingers meten is geen goede manier; alles vanaf 50°C voelt (au!) al te heet aan.

Voor metingen heb je inderdaad een externe sensor nodig. Zo heb ik wel eens werkende DIMM's gemeten met een infrarood pistoolthermometer. Was rond de 60°C op een erg warme dag, niks aan de hand dus.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Ik heb de Corsair mem met o.a. temp uitlezing...gemiddeld 37 graden. Dit geheugen was erg kostbaar..en een leuke bijeenkomst die display. 1 van de redenen dat ik nog op DDR1 hang :9

Tubes....It's what make music music!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als je vindt dat ze te warm worden zet er dan een heatspreader op van coolermaster :)

http://www.coolermaster-e...=product_list&p_class=102

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

ik meet die temperatuur altijd uit met een infrarood thermometer (zo'n "pistooltje")

zelf zit ik aan de 62 graden stress met ddr2 800

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2007 20:54 ]

• Jackazz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik heb ook problemen met mijn Kingston HyperX module's. Ze worden namelijk na verloop van tijd ook te warm waardoor mijn Windows crashed.

Als ik memtest draai dan krijg ik ook allerlei errors te zien na verloop van tijd als het geheugen warmer is geworden.

Was is verstandig om in dit geval te doen? Terug te gaan naar de winkel (Salland) of eerst ff Kingston mailtje sturen?

Want ik zou toch verwachten dat mijn Antec Sonata II voor verdoende koeling zou moeten zorgen. En ik heb trouwens ook geen zin om alle fans altijd voluit te laten draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Jackazz op 13-06-2007 13:48 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Jackazz schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:47:

Want ik zou toch verwachten dat mijn Antec Sonata II voor verdoende koeling zou moeten zorgen. En ik heb trouwens ook geen zin om alle fans altijd voluit te laten draaien.
Er is een fan uitgebracht van Antec met een flexibele arm om in je case te plaatsen, deze is bedoeld om met waterkoeling je north- en of southbridge beter te koelen dan de stockfan.
mss kan je die richten op je RAM modules

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=75018#

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Jackazz
pm1 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:10:
[...]

Er is een fan uitgebracht van Antec met een flexibele arm om in je case te plaatsen, deze is bedoeld om met waterkoeling je north- en of southbridge beter te koelen dan de stockfan.
mss kan je die richten op je RAM modules

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=75018#
Het zou toch niet nodig moeten zijn om een extra fan te kopen om het geheugen te koelen in een normale pc (niet overgeclocked).

Want als ik de 120mm fan van de kast en de Zalman CNPS7700-AlCu (CPU-fan) voluit laat draaien dat komt memtest nog met fouten als ik deze een periode laat draaien.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit voldoende koeling zou zijn om ook nog bezig te gaan met overclocken maar daar zal ik nu maar niet mee beginnen :)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

dat zou ik niet durven zeggen, ik heb ergens eens in een pc-magazine gelezen dat de moederbordfabrikant een grove fout had gemaakt bij de plaatsing van de RAM-slots.
ze stonden maar 2-cm van de CPU koelblok die op de RAM-modules blies.

=> Gevolg onstabiel systeem door te hete RAM latjes

conclusie : zelfs moederbordfabrikanten maken fouten

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Jackazz
pm1 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:45:
dat zou ik niet durven zeggen, ik heb ergens eens in een pc-magazine gelezen dat de moederbordfabrikant een grove fout had gemaakt bij de plaatsing van de RAM-slots.
ze stonden maar 2-cm van de CPU koelblok die op de RAM-modules blies.

=> Gevolg onstabiel systeem door te hete RAM latjes

conclusie : zelfs moederbordfabrikanten maken fouten
Zou natuurlijk ook kunnen. Heb nu in ieder geval die Spot Cooler besteld en hopelijk wordt het hier beter mee.
Pagina: 1