[LFS] beheer pakketten: hoe?

Pagina: 1
Acties:

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Linux from scratch omschrijft meerdere mogelijke systemen om pakketten te beheren. Verder zijn op internet ook tal van oplossingen te vinden.
Gaande van zelf onthouden, over verschillende mappen gebruiken, naar symbolische links. Gebruik maken van een gebruiker per pakket, tijdstempels, een tool als paco, slackware-achtig pakketbeheer etc.

Het is de eerste keer dat ik een LFS installatie begin, dus graag had ik de meningen gehad van mensen die reeds ervaring hebben met het beheren van pakketten in LFS.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt er portage opzetten, vond ik de fijnste methode om pakketten te beheren.
nadeel is wel dat je dan bijna gentoo installt....

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het hele punt van LFS is dat je geen paketten hebt. Anders kun je net zo goed gewoon een distro installeren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
CyBeR schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 01:12:
Het hele punt van LFS is dat je geen paketten hebt. Anders kun je net zo goed gewoon een distro installeren.
met een pakket bedoelde ik een programma zoals bvb vi of een bibliotheek...
deze hebben soms updates
als je ze niet deftig beheert, krijg je problemen
ik zoek dus een manier om ze te beheren...
hoeft ervoor niet per definitie rpm, apt ofzo te zijn

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

beelie schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:51:
[...]

met een pakket bedoelde ik een programma zoals bvb vi of een bibliotheek...
deze hebben soms updates
als je ze niet deftig beheert, krijg je problemen
ik zoek dus een manier om ze te beheren...
hoeft ervoor niet per definitie rpm, apt ofzo te zijn
Dat is toch precies wat hij zegt? Je hebt er nu voor gekozen LFS te gebruiken en je bent zover gekomen dat je over het uitvoeren van updates nadenkt. Over dit vlak zijn vele discussies geweest, en daaruit zijn vaak distributies of pakketbeheer-systemen gekomen.

Bedenk dus zelf iets, houd meta-data bij, install-log (jeweetwel, van het install programma) en put vooral uit je kennis tot zover. Of gebruik een bestaande pakketmanager (gentoo's portage/emerge komt dichtbij, vanwege zijn opzet) en ga daarmee verder, maar vaak word het dan ineens een distributie in plaats van LFS.

Veel succes overigens met de dependecies van al je toekomstige updates!

Ik had zelf voordat ik aan emerge begon overigens een mini-emerge gemaakt, welke zijn taak wel goed deed. Was heel minimaal en ik kon geen preferences instellen en zo, maar dat was helemaal zelf in elkaar gepythont en heeft me behoorlijk wat tijd gekost...

Na een tijdje LFS ben ik zelf ook overgegaan naar Gentoo, het is helemaal zo slecht nog niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door GX op 05-06-2007 12:02 ]

Verwijderd

ik gebruik paco (tarbal install logger)
Pagina: 1