Toon posts:

Overklokken van een A8N-VM CSM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
heb via google en de zoekfunctie op deze site niks bruikbaars kunnen vinden.

Ik heb al veel gelezen over het overklokken van je processor en videokaart, en nu wil ik dit ook gaan doen met mijn verouderde comp.

mijn computer bevat:
Asus A8N-VM CSM Moederbord
AMD Athlon64 3000+ processor
ATI Radeon X550XT 256mb Videokaart
4x 256mb geheugen ddr400

Nu is mijn vraag, is dit goed te overklokken ( heb hem nu wel op 2.17ghz draaien ) standaard 1.8ghz.
Maar misschien is er nog iets meer uit te halen omdat ik iets niet goed heb staan.
Zit er bij mij ook een AGP-lock op? kan deze niet terugvinden in de bios

Ik heb alleen mijn FSB veranderd van 200 naar 240 ( hoger kan niet ) en mijn boekje geeft aan FSB maar overal lees ik dat een AMD athlon HTT is??

kan ik ook mijn multiplier veranderen? want deze staat nu op 9 en heb gelezen dat deze alleen naar onder afgesteld kan worden.

Heb mijn comp. ook al met Prime95 laten draaien ( 8 uur lang ) en niet 1 error zit erin.
Waarmee kan ik deze nog meer mee controleren?

en mijn videokaart heb ik met Atitool bewerkt, heb de max core proberen te vinden + de max mem. deze heb ik tot nu toe zonder errors gekregen op 470.25 / 328.50, maar mijn 3D view "schokt" wel??

mochten jullie nog meer info nodig hebben dan hoor ik het graag. kan helaas niks vinden dus probeer het eens op deze manier.

Hoop op vele ( goede/bruikbare ) antwoorden.
Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand die mij kan helpen?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:14

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Volgens mij heb je het meeste al uitgezocht... HTT en FSB zijn een wat lastig verhaal, zie FAQ en eventueel wiki. HTT wil je onder de 1000 houden voor stabiliteit, FSB zo hoog als kan. Hoe goed iets over te klokken is, is geen zinnig woord over te zeggen, sommige onderdelen lopen rustig 150%, terwijl je andere geen megahertz sneller dan specs krijgt. Jij hebt al een 20% overklok zo te lezen, het kan zijn dat er daar iets vast zit. Probeer met RAM-timings en eventueel dividers te spelen, en misschien is er meer. Multiplier is gelockt, bij ongeveer alle processoren tegenwoordig (alleen sommige topmodellen niet), dus dat kun je vergeten.

3D view schokt, hoe bedoel je dat? Laat hem eens een paar keer 3Dmark doorlopen, als je geen artefacts ziet, en de boel loopt niet vast is er niks aan de hand.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
FreezeXJ schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:03:
Volgens mij heb je het meeste al uitgezocht... HTT en FSB zijn een wat lastig verhaal, zie FAQ en eventueel wiki. HTT wil je onder de 1000 houden voor stabiliteit, FSB zo hoog als kan. Hoe goed iets over te klokken is, is geen zinnig woord over te zeggen, sommige onderdelen lopen rustig 150%, terwijl je andere geen megahertz sneller dan specs krijgt. Jij hebt al een 20% overklok zo te lezen, het kan zijn dat er daar iets vast zit. Probeer met RAM-timings en eventueel dividers te spelen, en misschien is er meer. Multiplier is gelockt, bij ongeveer alle processoren tegenwoordig (alleen sommige topmodellen niet), dus dat kun je vergeten.

3D view schokt, hoe bedoel je dat? Laat hem eens een paar keer 3Dmark doorlopen, als je geen artefacts ziet, en de boel loopt niet vast is er niks aan de hand.
In 3Dmark loopt mijn beeld niet soepel ( 3Dmark06 ) in 3Dmark03 loopt met sommige "movies" mijn beeld wel lekker maar zodra er veel gebeurd in beeld gaat hij "stotteren" ligt dit aan mijn geheugen? 960MB ( geeft mijn comp aan) of ligt dit aan mijn videokaart?

En ik ga eens kijken wat ik met die RAM-timings kan doen.

Maar over die HTT, hoe kan ik zien of die onder de 1000 zit? want ik heb dus mijn FSB verhoogt naar 240 maar mijn multiplier staat nog op 9 dus dan is dat toch 240*9 of maak ik nu een grove fout?? 8)7
Ik hoor het graag!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat 3Dmark niet soepel loopt vind ik nou niet zo gek, het is gemaakt om je videokaart ernstig te laten zweten. Zou ik me niet druk om maken, zelfs op een 7800 zal het nog geen echt vloeiende film worden :P (overigens heeft dit niets met je gewone RAM te maken, tenzij je daar wel heel erg weinig van hebt. 960 MB lijkt me ruim voldoende)

Multiplier van kloksnelheid en HTT-multiplier staan los van elkaar. Als het goed is zie je ergens een HTT-multi in je BIOS staan, die nu op 5 staat. Als je gaat overklokken zou ie naar ongeveer 3 moeten, dan kun je even vooruit. (het effect van HTT op 1 staat nog ter discussie, ik geloof niet dat het iets uitmaakt)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
FreezeXJ schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 18:07:
Dat 3Dmark niet soepel loopt vind ik nou niet zo gek, het is gemaakt om je videokaart ernstig te laten zweten. Zou ik me niet druk om maken, zelfs op een 7800 zal het nog geen echt vloeiende film worden :P (overigens heeft dit niets met je gewone RAM te maken, tenzij je daar wel heel erg weinig van hebt. 960 MB lijkt me ruim voldoende)

Multiplier van kloksnelheid en HTT-multiplier staan los van elkaar. Als het goed is zie je ergens een HTT-multi in je BIOS staan, die nu op 5 staat. Als je gaat overklokken zou ie naar ongeveer 3 moeten, dan kun je even vooruit. (het effect van HTT op 1 staat nog ter discussie, ik geloof niet dat het iets uitmaakt)
bedankt, alleen ik kan niks in mijn bios terugvinden wat met HTT te maken heeft, zelfs niet in mijn boekje van mijn moederbord.
Wel staat er bij mijn CPU Configuration "Able to change Freg: Yes" dit heeft toch met mijn multiplier te maken of met mijn FSB?

ben blij dat het niks met mijn overklok te maken heeft dat 3Dmark niet soepel loopt, dat zou dus een andere videokaart worden, of is het ook nog mogelijk om mijn max core en max mem te vinden en dan proberen te draaien?

Alvast bedankt _/-\o_

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Kostte wat zoekwerk, maar pagina 2-24 van je manual zou toch iets meer moeten vertellen... Overigens ook slecht nieuws op 2-17, je max FSB is 240, en daar zit je al op. Einde overklokoefening van je processor... RAM-timings kunnen nog wat helpen, maar echt veel scheelt dat niet. Voor meer mogelijkheden : een ander bord, of heeeeeel misschien een gehackt bios, maar ik heb m'n twijfels.

Betreffende de videokaart : Zo lang ie in spellen soepel loopt, zou ik me niet druk maken om 3Dmark, da's bedoeld om te schokken :+ Pak Atitool, en ga voorzichtig spelen... De FAQ van Videokaarten & Beeldkanonnen kan je goede diensten bewijzen 8)

Verwijderd

Topicstarter
FreezeXJ schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:27:
Kostte wat zoekwerk, maar pagina 2-24 van je manual zou toch iets meer moeten vertellen... Overigens ook slecht nieuws op 2-17, je max FSB is 240, en daar zit je al op. Einde overklokoefening van je processor... RAM-timings kunnen nog wat helpen, maar echt veel scheelt dat niet. Voor meer mogelijkheden : een ander bord, of heeeeeel misschien een gehackt bios, maar ik heb m'n twijfels.

Betreffende de videokaart : Zo lang ie in spellen soepel loopt, zou ik me niet druk maken om 3Dmark, da's bedoeld om te schokken :+ Pak Atitool, en ga voorzichtig spelen... De FAQ van Videokaarten & Beeldkanonnen kan je goede diensten bewijzen 8)
Kijk hier heb ik wat aan!!
En wat vinden jij ( jullie ) van het prog. ClockGen? die heb ik er nu opstaan en draai in windows op 2300mhz ( zal thuis ff kijken wat mijn FSB en mem. doet.)
Dit heb ik dus ook in Prime95 laten draaien vanacht en geen errors gevonden.
Maar is dit nou wel zo betrouwbaar? :N

( ps. gister trouwens een wijziging gemaakt in mijn bios waarna mijn comp. na het opslaan niet meer wou starten dus de jumper moeten verzetten, batterij eruit en weer aangezet. )
7(8)7
Nogmaals bedankt, d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:21:
[...]

Kijk hier heb ik wat aan!!
En wat vinden jij ( jullie ) van het prog. ClockGen? die heb ik er nu opstaan en draai in windows op 2300mhz ( zal thuis ff kijken wat mijn FSB en mem. doet.)
Dit heb ik dus ook in Prime95 laten draaien vanacht en geen errors gevonden.
Maar is dit nou wel zo betrouwbaar? :N

( ps. gister trouwens een wijziging gemaakt in mijn bios waarna mijn comp. na het opslaan niet meer wou starten dus de jumper moeten verzetten, batterij eruit en weer aangezet. )
Edit: kwam vanaf dat moment ook niet meer op msn?? bleek dit aan mijn tijdsaanduiding te liggen, die stond op januari 2001 7(8)7

Nogmaals bedankt, d:)b
Het ging dus om deze EDIT--> Edit: kwam vanaf dat moment ook niet meer op msn?? bleek dit aan mijn tijdsaanduiding te liggen, die stond op januari 2001 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 14:41 ]

Pagina: 1