Toon posts:

KPN Belbudet + orange: aangesloten op verkeerde lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het valt niet echt onder orange + telefonie, dus maar even een eigen draadje gemaakt :)

Ik heb het volgende probleem.
Een tijd geleden heb ik Belbudget aangevraagd, alleen hebben ze de verkeerde lijn te pakken (het komt bij 1 van mijn buren terecht). Er wonen 5 medestudenten in het huis met allen een eigen lijn (dus niet gesplit).

Via google kom ik op veel tweakers uit die hetzelfde probleem hebben gehad bij de aanvraag van belbudget + internet, maar er wordt geen oplossing gegeven. Is het voor KPN mogelijk om te achterhalen naar welke lijn ze de verbinding open moeten stellen zonder dat daar een monteur voor nodig is? Ik heb namelijk geen zin in het betalen van +- 100 euro voor een monteur. Ik kan mij zo voorstellen dat kpn geen verantwoordelijkheid wil nemen voor het verkeerd aansluiten van een verbinding. De helpdesk kon mij namelijk niet vertellen of de monteur geld zou kosten of niet en konden mij alleen vertellen dat er geen storing was. Verder konden ze geen informatie verschaffen.

Is er misschien een mogelijkheid om zelf simpel de boel door te lussen, mocht kpn moeilijk gaan doen? Hoeveel draden gaat het om (telefonie maakt mij in eerste instantie niet uit, als internet maar werkt).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 22:45 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 11:35

Korakal

Up up up!

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:43:
Ik kan mij zo voorstellen dat kpn geen verantwoordelijkheid wil nemen voor het verkeerd aansluiten van een verbinding.
En waarom niet? Jij doet toch niks fout, het is toch KPN die een fout maakt - en dus moet herstellen? Of heb jij iets verkeerd doorgegeven...

Verwijderd

Topicstarter
Korakal schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:45:
[...]

En waarom niet? Jij doet toch niks fout, het is toch KPN die een fout maakt - en dus moet herstellen? Of heb jij iets verkeerd doorgegeven...
Nee, maar ik heb via www.adslwinkel.nl niet kunnen doorgeven welke lijn ze moesten hebben. Ik heb daar ook niet de kennis voor (zou niet weten wat voor gegevens KPN nodig heeft naast mijn naam en adres). Ik was in de veronderstelling dat er een afspraak zou worden gemaakt met een monteur om te kijken welke lijn ze moesten hebben. Dit hebben ze niet gedaan en helpdesk kon mij niet vertellen of de monteur geld zou kosten als men naar de lijnen zou moeten kijken.

Ik weet overigens zeker dat alles in huis in orde is. De voorgaande buurman heeft al internet gehad, dus dat moet verder in orde zijn. KPN heeft gewoon de verkeerde lijn te pakken, wat dus op 1 of andere manier opgelost moet worden. Misschien heeft elke lijn een bepaald nummer of iets dergelijks? Ik heb niets kunnen vinden.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Ik zou zeggen, bel Orange en leg de zaak voor. Die zullen uiteindelijk de aansluiting moeten regelen, dus dat is jouw eerste aanspreekpunt.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Murcielago schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:51:
Ik zou zeggen, bel Orange en leg de zaak voor. Die zullen uiteindelijk de aansluiting moeten regelen, dus dat is jouw eerste aanspreekpunt.
Dat zal ik morgen meteen doen. Dan maar hopen dat Orange de troep van KPN wil opruimen.

Andere suggesties zijn ook welkom.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 22:56 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Murcielago schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:51:
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:55:
[...]

Dat zal ik morgen meteen doen. Dan maar hopen dat Orange de troep van KPN wil opruimen.

Andere suggesties zijn ook welkom.
Dat moet je niet doen juist.... Die kunnen het wel regelen met KPN, maar die weg is waarschijnlijk langer en niet sneller (helemaal niet sneller).

Als je nog gewoon KPN telefonie hebt en je dat niet hebt opgezegd nog of door Orange het nummer hebt laten overzetten (dus je hebt gewoon een KPN abonnement nog) gewoon KPN storingsdienst bellen. Je moet het zien als een (opleverings)storing gewoon.

Geef aan KPN aan dat het om een nieuwe analoge lijn gaat en je geen kiestoon hebt. Geef aan dat je al hebt uitgevonden dat ze het op de verkeerde lijn (lijn van de buren) hebben aangesloten in plaats van bij jou.

Zeg verders niets (nog) over Orange ADSL op de lijn. Het is een linesharing situatie en Orange wordt dan door KPN (als het goed is tenminste) ook mee omgezet omdat ze alleen de lijn tussen centrale en je huis wisselen.

Mocht de monteur je kiestoon goed zetten en je ADSL werkt niet kan je dat wel gelijk aan de monteur melden waarom je Orange ADSL op die lijn (nog) niet werkt. Het kan zijn dat hij daar niets aan wil/kan doen, maar dan kan je daarvoor Orange bellen en de ADSL storing daar aanmelden. Als de lijn op het verkeerde koperdraadje was aangesloten vanaf het begin al heeft Orange namelijk niets fout gedaan. En ook KPN heeft geen fout gemaakt bij de opdracht van Orange om ADSL op de lijn met jouw telefoonnummer te plaatsen/koppelen voor Orange.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Een aansluiting aanvragen via zon website werkt niet als je met huisgenoten op hetzelfde huisnummer en postcode zit. Zeker niet als je via via gaat bestellen. Bij Adslwinkel enzo gaat het alleen om order-slamming, hoe meer ze verkopen des te beter de korting voor de rest. Het beste zou zijn om telefonisch te bestellen. Ik zou je aanraden met Orange contact op te nemen omdat zij waarschijnlijk de 'closest match' hebben aangesloten. Je moet tijdens orders op hetzelfde huisnummer/postcode heel goed opletten of ze het goede canvas erbij te pakken hebben. Dit werkt gewoon niet via een internetbestelling. Dus kortom bellen met Orange, annuleren van aanvraag, uitleggen dat het aan hun gebrekkige bestelmethode ligt, hun op het goede canvas een aanvraag laten plaatsen en dan hopen dat je over 3 weken online bent :P

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is het niet zo dat er ergens in het huis een centraal punt zit waar alle 5 de aansluitingen binnenkomen? Zoja, dan is het een kwestie van daar even de verbindingen omwisselen.

Mochten de isra punten echt in de kamers apart zitten en totaal niets met elkaar te maken hebben, dan kun je inderdaad, zoals bjck zegt, een KPN monteur laten komen. Je hoeft dan niet bang te zijn dat ze daarvoor kosten rekenen. Dit omdat dan op jouw isra punt geen telefonie signaal staat, wat wel zo zou moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggar op 04-06-2007 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Johny_B schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:24:
Dus kortom bellen met Orange, annuleren van aanvraag, uitleggen dat het aan hun gebrekkige bestelmethode ligt, hun op het goede canvas een aanvraag laten plaatsen en dan hopen dat je over 3 weken online bent :P
Wat bedoel je precies met canvas?

Ik heb het modem al thuis liggen en de ADSL verbinding is sinds de 29ste van de vorige maand al actief. Ik denk dus niet dat ik de aanvraag kan annuleren.

Verwijderd

Topicstarter
Fraggar schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:31:
Is het niet zo dat er ergens in het huis een centraal punt zit waar alle 5 de aansluitingen binnenkomen? Zoja, dan is het een kwestie van daar even de verbindingen omwisselen.
Er is inderdaad een centraal isra punt waar alles binnenkomt, alleen heb ik dus geen idee met hoeveel draadjes ik te maken heb en welke kleur deze hebben (er zitten redelijk wat ongebruikte draden bij, dus kan dit niet herleiden).

• Johny_B
als je een ander canvasnummer hebt dan de buurman [de specifieke id van de koperlijnen zeg maar] dan kan het zijn dat ze bij jouw postcode huisnummer denken dat je de aansluiting van de buurman hebt bedoelt om je adsl op aan te laten sluiten.

Je moet in gevallen met postcode huisnummer [als je zo hebt besteld iig] goed nadenken dat er meer mensen op hetzelfde huisnummer zitten en een online bestelling bij de verkeerde huisgenoot geactiveerd kan worden.

• Fraggar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:35:
[...]

Er is inderdaad een centraal isra punt waar alles binnenkomt, alleen heb ik dus geen idee met hoeveel draadjes ik te maken heb en welke kleur deze hebben (er zitten redelijk wat ongebruikte draden bij, dus kan dit niet herleiden).
Een telefoonlijn werkt met 2 draadjes.
Misschien kun je een logica vinden in deze aansluiting.

Bijvoorbeeld telkens een draadje loshalen. Waarbij je met die andere huisgenoot met je mobiel in verbinding staat, zodat hij aan kan geven of hij nog een kiestoon hoort, of dat deze wegvalt.

Of post eens een foto?

• Johny_B
Fraggar schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:42:
[...]

Bijvoorbeeld telkens een draadje loshalen. Waarbij je met die andere huisgenoot met je mobiel in verbinding staat, zodat hij aan kan geven of hij nog een kiestoon hoort, of dat deze wegvalt.
De lijn van een huisgenoot aftappen voor alleen adsl is misschien niet de ideale situatie. Als je toch een eigen fysieke aansluiting hebt dan moet je alleen zorgen dat het goed aangesloten word. Dan lijkt mij in dit geval alleen afsluiting en heraansluiting toepasbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Johny_B schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:35:
als je een ander canvasnummer hebt dan de buurman [de specifieke id van de koperlijnen zeg maar] dan kan het zijn dat ze bij jouw postcode huisnummer denken dat je de aansluiting van de buurman hebt bedoelt om je adsl op aan te laten sluiten.

Je moet in gevallen met postcode huisnummer [als je zo hebt besteld iig] goed nadenken dat er meer mensen op hetzelfde huisnummer zitten en een online bestelling bij de verkeerde huisgenoot geactiveerd kan worden.
Wordt een ADSL verbinding dan met een specifieke koperlijn in verbinding gebracht? (doorkoppeling via KPN)?

Als ik het goed begrijp is dit de goede volgorde:

1.KPN moet de verbinding eerst juist doorlussen vanuit de centrale, of ik moet zelf aan de slag (draden wisselen). Even kijken of er iets te regelen is met KPN storings helpdesk.
2.Als ik kiestoon krijg, en internet werkt niet, dan moet ik helpdesk orange bellen. Vervolgens moet Orange de ADSL verbinding met dezelfde lijn verbinden, door dit aan KPN door te geven of te vragen op welke verbinding dit precies moet gebeuren.

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Op een gemiddelde isra punt kunnen twee telefoonlijnen aangesloten worden, je hebt dan ook vier draadjes. Als je ADSL hebt zonder een KPN verbinding is het niet mogelijk op de draadjes waar ADSL op staat KPN opnieuw aan te laten sluiten.
Je moet dan eerst je ADSL opzeggen, daarna kan je KPN aanvragen en daarna weer ADSL aanvragen. Je kan ook op de tweede lijn KPN aanvragen en daarna ADSL opzeggen voor de eerste en weer aanvragen op de tweede lijn op het KPN telefoonnummer.
Als je KPN zover krijgt op je ADSL lijn KPN aan te laten sluiten, schoppen ze daarmee je ADSL verbinding van je lijn af. Je moet dan je provider zover zien te krijgen je ADSL op te zeggen en opnieuw aan te sluiten.
Dit gedonder is iets waar je niet aan moet beginnen, teveel kan fout gaan doordat ADSL een jaarcontract is en de ADSL provider niet direct kan zien dat deze problemen aan de hand zijn. Je moet dan hel en aarde bewegen om het weer goed te krijgen.
Als je zoals jij op een lijn ADSL hebt zitten en op de ander KPN betaal je ook nog eens twee keer de lijnkosten, een keer ongeveer tien euro aan je provider omdat je op een zogenaamde dedicated lijn zit, en ook aan de KPN ongeveer tien euro voor het KPN vaste net abonnement (KPN Belbudget is E9,87).

In jou situatie kan je dan ook beter geen KPN nemen, het zal erg veel moeite kosten het op de juiste lijn te krijgen als je daar ook al ADSL op hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
Fraggar schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:42:
[...]

Of post eens een foto?
Ik zal morgen eerst even met KPN bellen of er iets te regelen valt (misschien valt er toch simpel te achterhalen waar de boel moet worden aangesloten met de canvas code). Als de buurman morgen thuis is zal ik tegen de avond wat foto's posten als KPN niet met een oplossing komt.

• Fraggar
  • Niet online
Johny_B schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:45:
De lijn van een huisgenoot aftappen voor alleen adsl is misschien niet de ideale situatie. Als je toch een eigen fysieke aansluiting hebt dan moet je alleen zorgen dat het goed aangesloten word. Dan lijkt mij in dit geval alleen afsluiting en heraansluiting toepasbaar.
Het probleem ligt waarschijnlijk in het punt waar alle kabels het huis binnen komen en verdeelt worden naar de kamers toe. Je tapt dus geen lijn van een huisgenoot af zoals jij zegt, de huisgenoot is juist aangesloten op jouw lijn. Kleine verwisseling.
Wordt een ADSL verbinding dan met een specifieke koperlijn in verbinding gebracht? (doorkoppeling via KPN)?

Als ik het goed begrijp is dit de goede volgorde:

1.KPN moet de verbinding eerst juist doorlussen vanuit de centrale, of ik moet zelf aan de slag (draden wisselen). Even kijken of er iets te regelen is met KPN storings helpdesk.
2.Als ik kiestoon krijg, en internet werkt niet, dan moet ik helpdesk orange bellen. Vervolgens moet Orange de ADSL verbinding met dezelfde lijn verbinden, door dit aan KPN door te geven of te vragen op welke verbinding dit precies moet gebeuren.
De KPN centrale genereert je kiestoon en in een gedeelte van de centrale wordt het ADSL signaal bijgevoegd. Vanuit de centrale loopt er een koperdraad naar je huis.

Probeer misschien toch even op dat centrale punt te ontdekken of je het zelf kunt herstellen. Eventueel met een multimeter om te zien op welk aderpaar er een spanning staat.
Als je een kiestoon krijgt is alles goed vanaf de centrale naar je aansluiting, dan is het een zaak voor Orange.
Ik zal morgen eerst even met KPN bellen of er iets te regelen valt (misschien valt er toch simpel te achterhalen waar de boel moet worden aangesloten met de canvas code). Als de buurman morgen thuis is zal ik tegen de avond wat foto's posten als KPN niet met een oplossing komt.
Een canvas code is tegenwoordig niet meer op te zoeken, dus zo simpel zal dat niet zijn.
Je zult het zelf moeten uitvinden of een monteur laten komen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggar op 04-06-2007 23:55 ]

• Johny_B
Als je ADSL hebt aangevraagd en je hebt een eigen ISRA punt en het is ook daadwwerkelijk op die kabeltjes aangesloten dan werkt het vrijwel zeker zodra je je modem erop aansluit. Een aansluiting op het 2e aderpaar lijkt me onwaarschijnlijk, maar het is mogelijk.

Ik vermoedt echter uit je verhaal dat je adsl is aangesloten op je buurman als het ware :P. Je kan proberen je modem op hem of zijn telefoonlijn aan te sluiten :D. Degene waar het DSL-lampje bij gaat branden is iig degene die je moet koesteren :D

Om te checken op welk aderpaar/adres je aan zit gesloten moet ik op kantoor zitten en je adresgegevens weten...en daarvoor moet ik nu naar bed :D

Verwijderd

Topicstarter
Johny_B schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:57:
Als je ADSL hebt aangevraagd en je hebt een eigen ISRA punt en het is ook daadwwerkelijk op die kabeltjes aangesloten dan werkt het vrijwel zeker zodra je je modem erop aansluit. Een aansluiting op het 2e aderpaar lijkt me onwaarschijnlijk, maar het is mogelijk.

Ik vermoedt echter uit je verhaal dat je adsl is aangesloten op je buurman als het ware :P. Je kan proberen je modem op hem of zijn telefoonlijn aan te sluiten :D. Degene waar het DSL-lampje bij gaat branden is iig degene die je moet koesteren :D

Om te checken op welk aderpaar/adres je aan zit gesloten moet ik op kantoor zitten en je adresgegevens weten...en daarvoor moet ik nu naar bed :D
Als ik er morgen niet uitkom stuur ik mijn adresgegevens wel via pm.

Ik vermoed dat het bij de buurvrouw is aangesloten. Ik moet morgen nog bij haar checken of ik een kiestoon kan krijgen. De vijfde persoon heeft al internet + kpn, en dit werkt nog altijd. Op de andere adressen kreeg ik geen kiestoon.

Blijkbaar is het dus niet mogelijk voor mij om KPN aan te tonen op welke lijn ze de verbinding moe(s)ten aansluiten (canvas code niet meer te vinden volgens Fraggar)...uiteindelijk kan ik er dus niets aan doen dat het op de verkeerde verbinding is aangesloten, en had alleen een monteur dit kunnen oplossen.

Bedankt voor de informatie allemaal. Ik ben inmiddels een stuk wijzer geworden :).

I'll keep you informed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. Ik heb de twee draden van mijn kamer op alle aansluitingen geprobeerd totdat het adsl lampje ging branden. Daarna heb ik de splitter in de meterkast zelf aangesloten (die had namelijk een aansluiting voor vier draden, waarvan twee isra in en twee isra uit).

Wederom bedankt allemaal.
Pagina: 1