[Excel 2000] Totalen berekenen met twee variabelen

Pagina: 1
Acties:

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:15
Ik probeer in Excel 2000 totalen te berekenen van gegevens in een veld van 10x10 cellen en ik kom er niet uit. Even een situatieschetsje:

AapBeerAap-----KoeBeerBeer-----Koe-----
Jaap223
-----
Jaap213
Joep131
Joep21
Jaap
-----
Joop
Jaap
Jaap1
  • Er kunnen maximaal 10 regels en maximaal 10 kolommen gevuld zijn
  • Er mogen namen en dieren ontbreken
  • Ze mogen ook vaker dan eenmaal voorkomen.
  • Het kan voorkomen dat er in een rij of kolom geen getallen voorkomen
  • De inhoud van de tabel kan verschillen (er zijn oneindig veel mogelijkheden)
  • De structuur van de brontabel kan niet gewijzigd worden
Wat ik graag wil is deze gegevens reduceren tot een 3x3 matrix met de volgende inhoud (er vanuit gaande dat ik goed opgeteld heb... het idee lijkt me duidelijk ;) ):

AapBeerKoe
Jaap653
Joop000
Joep341

Van die tabel weet ik altijd hoe hij eruit ziet: alle beschikbare dieren in de kolommen en alle beschikbare personen in de rijen (in werkelijkheid gaat het natuurlijk om veel meel mogelijkheden, maar dat doet niet ter zake denk ik).

Ik zou iets kunnen proberen met in elk van de negen cellen een lange, tienvoudige som.als() formule , d.w.z. voor alle tien de kolomen kijken of het het juiste dier en de juiste persoon betreft, maar iets zegt me dat dit handiger kan. Ik heb absoluut geen kaas gegeten van matrixformules maar ik heb het idee dat ik het wel in die hoek moet zoeken :P

Wie weet hoe ik dit handig doe :?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

ervanuitgaande dat je bron staat in a1 t/m k11, inclusief labels, en je resultaat begint op rij 15:
code:
1
=SOM(ALS($A16=$A$2:$A$11;ALS(B$15=$B$1:$K$1;$B$2:$K$11;0);0))

in B16, ctrl+shift+enter, en dan verder slepen uiteraard :)

en idd matrixformule :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:15
Tja, ik kan niet meer zeggen dan dat dit precies is wat ik zocht :D Bedankt, bedankt, ik heb het al helemaal getweakt en het werkt perfect. Want uiteraard was mijn voorbeeld hierboven veel en veel eenvoudiger dan de echte situatie ;)