Vage schijfconfiguratie door Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ralphje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-02 13:45

ralphje

Hey, it's me!

Topicstarter
Vista heeft me verteld dat het op NTFS-schijven kan partitioneren zonder dat hierbij de gegevens weggaan. Nou, dat is me ook al gelukt met mijn externe HD, maar nu wilde ik voor mijn interne HD nog een derde partitie aanmaken, omdat ik naast Vista en XP ook Ubuntu wil hebben. Voor Vista (mijn primaire OS) wil ik dan 45 GB overhouden, XP mag er 20 hebben en de rest is voor Ubuntu (iets van 25). Dus ik naar Computer Management - Disk Management, zie ik daar tot mijn grote verbazing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
.    File Sys  Status                                                Capacity   Free Space
               Healthy (EISA Configuration)                          2,25GB     2,25 GB
(C:) NTFS      Healthy (Boot, Page File, Crash Dump, Logical Drive)  45,65GB    22,04 GB    
(D:) NTFS      Healthy (System, Active, Primary Partition)           45,26GB    35,25 GB

Voor allemaal:
Layout          = Simple
Type            = Basic
Fault Tolerance = No
Overhead        = 0%

Logisch gezien is de indeling van de schijf als volgt:
EISA | D (XP) | C (Vista)

Dit stamt nog uit de tijd dat ik XP als primaire had en Vista als secundair systeem (toen het nog beta was en zo)

Maar het probleem ligt het dus dat hij de D-schijf als System-partitie ziet (terwijl ik geen bestanden van Vista op die schijf zie), waardoor ik niet meer dan 2GB er vrij van mag maken, en hem ook niet vanuit Windows mag formatteren. Nu vraag ik me af: Kan ik veilig de D-schijf formatteren buiten Windows om zonder dat mijn Vista-configuratie corrupt raakt? Of, beter nog, kan ik op de een of andere manier Vista niet meer laten geloven dat het een System-partitie is waardoor ik hem gewoon netjes kan verkleinen (en dus mijn huidige XP-installatie kan behouden)? En wat houdt het eigenlijk in, een System-partitie? Alvast bedankt!

(En kan ik mijn EISA-partitie niet gewoon bij de normale partities krijgen, want eigenlijk slaat het nergens op, maar het contextmenu van die partitie is leeg :/)

Geniet, maar surf met mate!

Verwijderd

"system" insinueert inderdaad dat hier bestanden van je OS opstaan. Dit is een eigenschap die in de partitietabel opgeslagen staat en zal dus inderdaad zo blijven staan wanneer je vista installeert op je C: schijf en de XP op je D: schijf verwijdert.
Je mag deze partitie gewoon formatteren. Eventueel met systemtools de partitietabel manueel corrigeren als je een controlefreak bent :) (ik gebruik de norton systemworks bootdisk voor dat soort gepruts)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 15:29 ]