[MAX] Assen veranderen & ronde zijden

Pagina: 1
Acties:

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Hey,

Ik ben sinds kort begonnen met 3D Studio Max. Ik heb veel turorials doorgelezen en de basis heb ik redelijk onder de knie. Ik heb alleen nog een paar vragen.

- Hoe kan ik de X, Y en Z assen veranderen? Dus ik heb een deel van een gebouw onder een andere hoek staan (kleiner dan 90 graden) en wil hier aan beginnen. Maar wanneer ik bepaalde elementen wil moven, wordt ie verschoven over de x, y en z assen. Dit is natuurlijk logisch, maar ik wil graag dat ie moven evenwijdig aan de gemaakte hoek in het gebouw, dus de X, Y en Z as moeten veranderd worden.

- Ook heb ik een box gemaakt. Nu moet 1 zijde rond lopen. Nu kan ik een cilinder maken en die attachen aan de box, maar is hiervoor een makkelijkere oplossing voor?

De antwoorden op de vragen van hierboven, kon ik niet zo 1,2,3 vinden op internet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

deze vraag moet naar GFX: WEB > GFX dus :)

Stoer; Marduq

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
radem205 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 14:53:
Hey,

Ik ben sinds kort begonnen met 3D Studio Max. Ik heb veel turorials doorgelezen en de basis heb ik redelijk onder de knie. Ik heb alleen nog een paar vragen.

- Hoe kan ik de X, Y en Z assen veranderen? Dus ik heb een deel van een gebouw onder een andere hoek staan (kleiner dan 90 graden) en wil hier aan beginnen. Maar wanneer ik bepaalde elementen wil moven, wordt ie verschoven over de x, y en z assen. Dit is natuurlijk logisch, maar ik wil graag dat ie moven evenwijdig aan de gemaakte hoek in het gebouw, dus de X, Y en Z as moeten veranderd worden.

- Ook heb ik een box gemaakt. Nu moet 1 zijde rond lopen. Nu kan ik een cilinder maken en die attachen aan de box, maar is hiervoor een makkelijkere oplossing voor?

De antwoorden op de vragen van hierboven, kon ik niet zo 1,2,3 vinden op internet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
je kan de assen individueel bepalen door de waardes onderin te veranderen (bij x y z staan waardes als je de move tool selecteerd).

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• radem205
misterw schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:58:
[...]

je kan de assen individueel bepalen door de waardes onderin te veranderen (bij x y z staan waardes als je de move tool selecteerd).
Ja ok, maar ik bedoel eigenlijk de manier zoals UCS in AutoCAD. Dus dat je zeg maar de x y en z as veranderd, zodat alles (moven, rotaten, etc) gebeurt a.d.h.v. de nieuwe positie van de assen.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
volgens mij kan dat niet zo in 3Ds max. Dan zul je eerst je hele object moeten verdraaien, vervolgens je aanpassing doen en daarna je object terugdraaien...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
dat kan volgens mij wel ik zal het opzoeken.
ik heb het namelijk een keer gezien in een tutorial :)

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Verwijderd

In je menu heb je de tab hierachy. als je daar pivot en affect pivot only aanzet dan kan je je assenstelsel verplaatsen. Indien je dan nog eens de magneet gebruikt wordt dit heel handig.
Vergeet de affect pivot niet uit te zetten alvorens met je mesh verder te klooien O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2007 00:01 ]

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
dat kan.. maar dan verander je de assen van je object (blijvend).

Een ander mogelijkheid is om je "Reference Coordinate System" op bijv "Local" te zetten. Deze afrolmenu staat standaard op "View".

Of in je viewport: Alt - rechtermuisklik -> rechterboven menuutje

[ Voor 3% gewijzigd door Scipionyx op 05-06-2007 09:48 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• elmer25
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2021

elmer25

ooit was ik 25

Het kan zeker, en ik heb er ook lang naar moeten zoeken.
Wat ik tegenwoordig doe is als ik iets geselecteerd heb (vertex oid) is het volgende (ik moet het uit m'n hoofd doen, heb geen 3ds bij de hand hiero): in het menu aan de rechterkant moet je een eind naar beneden scrollen en daar staat ergens iets als Constraint of zo, met een listbox met de waarden "none", "edge" en "face". Standaard staat deze op "none", en als je "edge" of "face" selecteerd kun je een vertex alleen nog over een andere edge of face verplaatsen.

Ik hoop dat je er zo uitkomt?

• elmer25

elmer25

ooit was ik 25

@Scipionyx :

offtopic:
5e anti stress regel: stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kan laten doen :)

• radem205
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal kijken of het gaat lukken met jullie aanwijzingen.

Weten jullie ook hoe je in een box een zijde rond kan laten lopen?

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
elmer25 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:51:
Het kan zeker, en ik heb er ook lang naar moeten zoeken.
Wat ik tegenwoordig doe is als ik iets geselecteerd heb (vertex oid) is het volgende (ik moet het uit m'n hoofd doen, heb geen 3ds bij de hand hiero): in het menu aan de rechterkant moet je een eind naar beneden scrollen en daar staat ergens iets als Constraint of zo, met een listbox met de waarden "none", "edge" en "face". Standaard staat deze op "none", en als je "edge" of "face" selecteerd kun je een vertex alleen nog over een andere edge of face verplaatsen.

Ik hoop dat je er zo uitkomt?
Dat is idd ook een handige. Shortcut is trouwens Shift + X
elmer25 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:53:
@Scipionyx :

offtopic:
5e anti stress regel: stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kan laten doen :)
offtopic:
I know, maar past er niet meer bij :P
radem205 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:29:
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal kijken of het gaat lukken met jullie aanwijzingen.

Weten jullie ook hoe je in een box een zijde rond kan laten lopen?
Bedoel je hoeken afronden? Of een zijnde echt rond laten gaan?
Indien je dat eerste bedoelt dan moet je s kijken naar: "Chamfer" (Anders "Extrude Along Spline", maar ik denk niet dat je dit bedoelt. Dit is overigens ook niet specifiek voor Edges..)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• elmer25

elmer25

ooit was ik 25

Scipionyx schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 14:00:
[...]
Dat is idd ook een handige. Shortcut is trouwens Shift + X
Thanks, die kende ik nog niet

• elmer25

elmer25

ooit was ik 25

Bekijk deze tutorial eens, dat is misschien wat je bedoeld?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01
*lange post*

hier een tutorial met plaatjes, ik denk dat de ts dit wil.
1. Maak een box (10H,10W,10L) een cylinder (5R,10H)
Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/4083/38969684fz3.jpg

2. Halveer de cylinder met de slice instellingen zoals hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/589/73253260yf4.jpg

3. Converteer beide objecten naar Editable polygon. Dit menu krijg je door de rechtermuisknop in de viewport in te drukken.
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/848/82165909ew3.jpg

4. Selecteer deze polygonen in de cylinder, en verwijder deze. Verwijder in de cube het polygoon wat tegenover de 2 in de cylinder staat.
Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/3008/44744182xy2.jpg

5. Je hebt dus als het goed 2 holle vormen nu.
Afbeeldingslocatie: http://img118.imageshack.us/img118/4126/97356443aq0.jpg

6. Met gebruik van vertex snap schuiven we de cylinder tegen de cube aan. Rechtermuisklik op de snap toggle levert het optie venstertje op.
Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/2118/96191681ny3.jpg

7. Yey het lijkt al of ze aan elkaar zitten. Maar nog niet helemaal.
Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/9032/18788251di3.jpg

8. Nu moeten de 2 objecten nog tot 1 object gemaakt worden, dit doe je met attach. Rechtermuisknop op de cylinder, attach, en dan klik je de cube aan, die vervolgens ge-attached wordt.
Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/1426/14009539ja6.jpg

9. Door de manier hoe de cylinder is opgebouwd, houden we 2 onnodige vertexen over in het midden van de edges die tegen de cube aan liggen. Deze selecteer je, en klik rechts in je menu remove aan, niet delete op je toetsenbord dus.
Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/7667/56445241ot5.jpg

10. We hebben wel de attach functie gebruikt, maar nu bevat deze editable poly object nog 2 losse elementen, de cube en de cylinder dus. Om dit tot 1 element te maken, moeten we de vertexen die door beide objecten gedeelt worden nog welden, samensmelten dus als het ware. Logischerwijs zijn er 8 vertexen die geweld moeten worden, in paartjes van 2 delen ze exact dezelfde coördinaten. Dit los je dus op door de vertexen te welden, dus waar er eerst 2 op dezelfde coördinaten stonden, staat er nu nog maar 1, en dat is wat je wil. Voor het gemak heb ik alle vertexen geselecteerd (Ctrl-a), dat werkt wat sneller in dit geval. Kies voor een kleine treshhold, anders worden er vertexen aan elkaar geweld die je helemaal niet geweld wilt hebben. Omdat de vertexen die wij willen welden elkaars coördinaten delen volstaat 0,1 dus, 0,000001 ook nog wel als dat mogelijk was in max zelfs ;)
Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/6391/10iu3.jpg
druk op ok en je object is in principe klaar :)

maar je kan het ook met splines doen, is sneller en handiger en mooier en veelzijdiger:P

[ Voor 3% gewijzigd door Schuey op 05-06-2007 18:11 ]

• radem205
Harstikke bedankt (met name Schuey voor de tutorial)! Hiermee kan ik zeker verder.

Ik bedoelde inderdaad de zijden echt rond laten lopen :)
Pagina: 1