Toon posts:

Tiscali/Zyxel - SIP poort forwarding

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb een probleem. Wij zijn onlangs verhuist naar een nieuwe kantoorlocatie, omdat de vorige huurder een Tiscali ADSL verbinding had en wij niet al te veel problemen wouden hebben met de overstap hebben we de hele set van de vorige huurder overgenomen. De internetverbinding zelf doet het verder prima, dus we hadden ook geen reden tot overstap. Nu komt echter het probleem, we bellen voornamelijk via VOIP. We hebben een eigen asterisk server met hieraan een aantal accounts gekoppeld van Budgetphone en Speakup. Op onze vorige locatie werkte dit zonder problemen.

Nu, enkele weken na de verhuizing zijn we bezig gegaan met het opnieuw configureren van alle VOIP toestellen en het openzetten van de nodige poorten in het ADSL Modem/Router (Zyxel P-2602H-D3A), echter, we zijn niet bereikbaar! Het uitbellen gaat verder zonder problemen, en de accounts kunnen prima met de externe Asterisk server verbinden. Het inbellen doet het niet, als iemand naar één van de nummers aan het bellen is gaan de VOIP toestellen niet over, de GSMs (elke extentie staat zowel naar het voip nummer als de betreffende gsm van de persoon) gaan wel over, dus dat gedeelte gaat wel goed.

Na enig onderzoek in het modem / de router bleek dus dat (volgens mij) de poort 5060 naar sip.telefoniedienst.nl van tiscali staat geforward. Ik kan wel de SIP server aanpassen, maar dan moet je alsnog het toestel direct aansluiten op de VOIP poorten op het modem en niet 'echt' over ethernet. Omdat dit voor ons geen optie is, besloot ik de Tiscali helpdesk te bellen. De helpdesk medewerker zei dat het klopte dat de poort 5060 doorgestuurd stond naar hun VOIP server, als ik dit aan wou passen was dit niet mogelijk / hier mochten ze mij geen support op geven, ik moest dit zelf uitzoeken als ik dit wou. Mijn vraag daarna was of ik bij hun een modem kon bestellen zonder hun VOIP dienst er op, dus gewoon weer een 'ouderwets' simpel modem waar alles gewoon op werkt, ook dit is niet mogelijk, ik moest dan maar overstappen naar een andere provider aldus de medewerker.

Zijn er toevallig hier mensen die hier ervaring mee hebben, mij nog een schop in de juiste richting kunnen geven waar ik wellicht nog in kan zoeken of een workaround hebben voor dit?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Deze vraag heb ik reeds eerder voorbij zien komen, vermoedelijk in het Tiscali topic. Kan het 123 niet vinden, wellicht kun je de meest recente versie van dat topic even doornemen?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Ik had met de search ook al gekeken inderdaad maar kon niets vinden dat hier bij in de buurt kwam (wel veel topics over Tiscali haar eigen telefonie dienst :)). Bedankt voor de tip in ieder geval, ik ga nu even dat topic doornemen!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
De ZyXEL modems hebben een SIP-ALG aan boord. Poorten forwarden is eigenlijk niet nodig voor SIP.

Je hebt ook niets met de instellingen (SIP instellingen) in de modem zelf te maken als je de phone1/phone2 poorten op de modem niet gebruikt. Als beide SIP's in de modem niet 'active' staan kan je die instellingen negeren gewoon.

Dus als je de SIP client achter je modem hebt aangesloten kan je kiezen om poorten te forwarden, maar het is niet perse nodig als het goed is.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
bjck schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:18:
Dus als je de SIP client achter je modem hebt aangesloten kan je kiezen om poorten te forwarden, maar het is niet perse nodig als het goed is.
Mits je de SIPs in het modem maar op inactive zet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
De speedtouch modems hebben een sip helper. Welke je moet uitschakkelen om normaal te kunnen sippen. (mischien jouw modem ook wel. Google is je vriend)

Let wel dat SIP (5060) alleen het signalerings protocol is. Je zal dus ook je RTP poorten moeten forwarden.

Het kan ook zijn dat je binnen asterisk je publieke ip adres nog moet aanpassen (uit mn hoofd in de sip.conf) Mocht je externe ip adres gewijzigd zijn.

;externip=hier je eigen externe ip adres
externip=
;externhost=hier je eigen hostname (niet verplicht)
;externhost=www.domein.nl (Dit moet je Rdns naam zijn) (bij mij is alleen externip al genoeg)
;localnet=hier je eigen localnet
localnet=192.168.100.0/255.255.255.0 (ip reeks van het lannetwerk)

http://www.xs4all.nl/help...s4all_softphone/faq.php#2

[ Voor 28% gewijzigd door raymonvdm op 05-06-2007 16:57 ]

Pagina: 1