[2003] XP voor WDS

Pagina: 1
Acties:
  • 3.323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Dag tweakerts!

Ik moet als stageopdracht op onze server Windows Deploment Services installeren en toepassen. Fijn en aardig allemaal (niet sarcastisch, het lijkt me een leuk opdracht want het is best interessant en het scheelt me zo verschrikkelijk veel tijd :P) maar voor zover ik informatie kan vinden op Microsoft.com staan er alleen handleidingen om Vista mee te deployen.

Er wordt overal wel geroepen dat je Vista er mee kan deployen maar soms valt er toch nog een hint dat ook XP geschikt is om gedeployed to worden met WDS.
The Windows Automation Installation Kit (Windows AIK) is designed to help corporate IT professionals deploy Windows Vista onto new hardware.
Windows Deployment Services is the feature name for a suite of components that enable the deployment of Windows operating systems, particularly Windows Vista™.
Wederom geoptimaliseerd voor Vista, maar geen melding dat XP ongeschikt is.
What’s new in Windows Deployment Services?
Support the deployment of Windows Vista and Windows Server "Longhorn" operating systems.
Hier staat dus dat deze twee OS'en nu ook ondersteunt worden, niet dat XP niet ondersteunt wordt.

De hardware die ik heb: Windows 2003 Server SP2 SBS (Windows Small Business Server 2003 R2 denk ik), hier draaien al een aantal (als niet alle) nodige services voor WDS (Windows Deploment Services)

Doel PC’s: Oude bakken, een heleboel en waarschijnlijk erg divers in hardware ook! :P Op deze machines moet Windows XP SP2 dus komen te staan, incl. aanvullende software zoals updates.

Ergens heb ik ook een topic gevonden op een forum van Microsoft over dit probleem, daarin bleek het die systeembeheerders wel lukte.. Sommige met Longhorn en Windows XP (:P) als server.
Deze mensen gebruikte het ook in combinatie met RIS maar daar heb ik helaas ook geen ervaring mee.. Gevonden! Microsoft Technet! Ik kijk daar nog even verder terwijl ik hier nog op reacties wacht. :)

Over dat forum en het des betreffende topic: ‘k kan alleen het programmeer gedeelte vinden, search levert ook niks op. ;(
BDD kan ik denk ik ook niks mee, ten eerste draai ik geen Windows Server 2007 (niet dat dat veel uit maakt) en ten tweede:
Business Desktop Deployment (BDD) 2007 is the best-practice set of comprehensive guidance and tools from Microsoft to optimally deploy Windows Vista and the 2007 Office system.
Wie kan me helpen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zlef al geprobeerd met WAIK/imagex dan? Volgens mij kan je gewoon een pc installeren, dan sysprepje ofzo, vervolgens met: imagex /capture c: d:\nieuweimg\image.wim "Nieuwe XP image wim" /verify
cappen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• m0nkey
Ik heb nog niks geprobeerd, lijkt me niet onverstandig om meteen al dingen uit te proberen terwijl de server nog online is, de services en data op de server zijn wel bedrijfskritiek, vandaar.
Verder ben ik van plan om thuis wel met VMware aan de slag te gaan, even weer m'n Smets boek te voorschijn toveren en de server up 'n running te krijgen.. Uiteraard zal dat hele installatie- en configuratieproces met horten en stoten gaan omdat ik weet wat ik allemaal moet doen, daarom ben ik nog aan het informeren hier. :P

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het is wel de bedoeling van GoT dat je zelf aan de slag gaat he, er is zat info over te vinden dus waarom je hier deze vraag stelt snap ik niet zo goed.

Mijn spoorwegfotografie

• m0nkey
Uiteraard heb ik dat gedaan, WDS geinstalleerd, met WAIK een aantal dingen gedaan, het één en ander geconfigureerd. Toen even vast gezeten maar daar kom ik wel uit met dat denk ik, vandaar dat ik zei dat ik verder kijk naar daar terwijl ik intussen de reacties hier in de gaten houd. ;)

Verwijderd

Vandaag mijn RIS/WDS server weer aan de praat gekregen na het installeren van SP2. Niet in de gaten gehad dat WDS mee werd geinstalleerd namelijk. Ik heb betrekkelijk wat ervaring met RIS opgebouwd in de afgelopen 2 jaar. Gebruikte het voornamelijk voor installatie van xp home en pro op een aantal pc's. Omdat de HAL van al deze pc's anders was gebruikte ik ipv complete images een unattended install die na het ingeven van computernaam en licentiecode volledig installeerde tot windows. Hierna had ik weer een mix van scripts waar je drivers en programma's mee kon installeren.

Na de upgrade naar WDS de Vista images en bootimage toegevoegd. Kan nu met WDS m'n oude RIS images deployen maar moet nog uitzoeken of vista hier ook goed mee gaat werken.

Om dus antwoord te geven op je vraag. Ja je kan XP deployen met WDS als je in mixed mode draait. Om dit te bereiken moet je wel eerst RIS hebben geinstalleerd en daarna pas WDS erover heen zetten. Drivers kan je toevoegen aan je RIS images, programma's kan je via scripts installeren na de setup van XP. En microsoft updates kan je inbakken in je installatie.

B.v. start /wait %Systemdrive%\progs\AdbeRdr705_nld_full.exe /S /v/qn in een batch script zorgt ervoor dat adobe reader geinstalleerd wordt. Met batch en vbs scripts kom je een heel eind.

Mocht je meer willen weten dan kan je het altijd vragen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:58:
Om dus antwoord te geven op je vraag. Ja je kan XP deployen met WDS als je in mixed mode draait.
Maar dan gebruik je nog steeds de flat-file based RIS stijl, topicstarter wil een XP WIM deployment doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Hij zegt WDS. En wds kan zowel met wim als met ris images overweg. Indien je hals nogal verschillen per bak zou ik toch liever voor ris gaan want met images gaat dat niet al te best denk ik.

• m0nkey
Ik wil inderdaad installeren van een "native" WDS-server. Het is trouwens een Windows 2003 SBS SE met SP1 en daarover SP2. Ik zit vrolijk door te lezen in een topic waar ik langzaam maar zeker wijzer wordt, sorry dat jullie hebben moeten wachten op respons.

Wat HAL's zijn weet nog niet, ik zal dat ook 'ns zoeken. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door m0nkey op 10-06-2007 14:18 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

m0nkey schreef op maandag 04 juni 2007 @ 12:57:
Er wordt overal wel geroepen dat je Vista er mee kan deployen maar soms valt er toch nog een hint dat ook XP geschikt is om gedeployed to worden met WDS.
Volgens mij wordt met die quote bedoeld dat WDS bedoeld is om Windows systemen te deployen maar dat Vista momenteel de enige is die zo gedeployed kan worden. Voor Windows XP zul je toch RIS moeten gebruiken.
m0nkey schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:18:
Wat HAL's zijn weet nog niet, ik zal dat ook 'ns zoeken. ;)
Het zoekt makkelijker als je weet dat het een Hardware Abstraction Layer is.

Verwijderd

Hmm je kan winxp wel via WDS native mode deployen als ik het zo bekijk. Moet het zelf nog uitvogelen maar zie een paar mogelijkheden. Het ligt vooral aan het feit of je oude RIS installs om kunt zetten naar dat nieuwe wim formaat. Ik ben hier in ieder geval mee bezig.
Zal dus mijn voortgang hier wel posten.

• m0nkey
Ik ben nog bezig met zelf van samenhang te vinden, ik vind het allemaal erg moeilijk gemaakt.. De afkorting HAL vond ik gister al dus die ken ik, nu nog weten wat het inhoud. ;)

Zit verder nu wat te klooien met WindowsPE, eindelijk een .ISO kunnen maken uit de WAIK. Nu nog het geval correct zien te branden, twee keer gebrand: 1 fout, de andere 'goed' maar die doet niks terwijl er wel alle nodige data op staat. Ik heb de volgende handleiding gevonden via via...:

Google: where to get windowspe 2.0, eerste hit: Windows PE 2.0 (aka Vista WinPE),daar vond ik een artikel genaamd Nifty WinPE 2.0 Review: die op zijn beurt linkte naar de uiteindelijke handleiding/review: Windows PE 2.0: a tiny version of Windows for system maintenance, volg je het nog? Ik niet! :P Hoe dan ook, ik heb die stappen perfect opgevolgd maar de CD doet het niet, nog aan het kijken naar mogelijke oorzaken.

• m0nkey
Even een aanvulling/kickje:

Momenteel ben ik me aan het verdiepen in WDS in combinatie met BDD, deze twee onderdelen hoor afaik bij elkaar, samen met WAIK en nog een aantal onderdelen natuurlijk. Erg jammer dat het zo abstract is allemaal.

Tot nu toen ben ik voornamelijk bezig geweest met het lezen van grote lappen tekst die ook wel naar elkaar verwijzen, voor zover ik heb gelezen is het voor grote bedrijven bedoelt om OS'en op grote hoeveelheden PC's te deployen, verder is alles geschreven om in teamverband te doen en tot zover lijkt dit absoluut niet geschikt voor een ICT-stagiair om in z'n eentje voor elkaar zien te krijgen. :P Voorlopig geef ik nog niet op en probeer ik eerst een beter beeld in te lezen wat betreft het gebruik en toepassen van BDD. Een motivered punt is dat ik wel diverse 'blogs' van mensen zoals van thelazyadmin en deployvista die het wel is gelukt om zelf deployments uit te voeren.

Van hen ben ik nog een aantal entries aan het lezen wat betreft het deployen van Windows XP, nog geen situaties tegen gekomen die identiek zijn als de mijne maar het gaat me lukken!

Nu ga ik snel weer verder want dit begint zelf op een blog te lijken. :+

PS: Is jullie ook opgevallen hoe ongewoon weinig smilies ik hedendag gebruik? Er wordt vooruitgang geboekt imho.

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik heb van de week ook even naar BDD gekeken, alleen zag direct al dat het niet met XP Home kon omgaan :(
Pro was geen probleem, dus heeft voor mij verder geen nut.

Vraag me af hoe dit met Vista gaat, of dan wel alle veries ondersteund worden.
Zou zeggen let daar even op voordat je straks alleen maar Business en Ultimate kan installeren.
Als dat je doel is, geen probleem natuurlijk :)

Verwijderd

Ik heb ook nog even verder gekeken. Heb nu WDS in mixed mode draaien. Voornaamste reden is dat ik het gebruik voor het installeren van nieuwe en bestaande pc's welke veelal verschillende configuraties hebben. Als ik naar je verhaal kijk kom jij dus in een situatie terecht waarin de pc's die je gaat installeren verschillende configuraties hebben. Vooral met verschillende type moederborden kom je dus in de knoop als je WDS in native mode wil draaien en daarmee images voor XP wil wegschrijven. Probleem hiervan is dat je voor elke pc configuratie een image moet maken. Dit allemaal dankzij de manier waarop HAL werkt in XP. Met een RIS distributieserver heb je hier dus geen last van.

In Vista hebben ze dit verbeterd en kan je dus met een image naar allerlei type pc's distribueren. Met de WAIK kan je net als met ris extra drivers en programma's toevoegen maar dan in een GUI i.p.v. alles in een scriptje te zetten :)

Wat jij wilt is gewoon niet mogelijk tenzij je van elke pc die je moet installeren eerst een basis hebt, hiervan een image maakt en deze opslaat op je WDS server. Pas hierna kan je deze systemen via WDS native mode installeren over je netwerk. Lijkt me vrij omslachtig tenzij je dit niet meer dan vijf keer hoeft te doen en hiermee 50+ pc's van images voorziet.

Per RIS install gebruik ik nu ongeveer 1,5gb met ingebakken drivers, scripts en programma's en kan ik elke pc met een netwerboot voorzien van XP. Installatie duurt wat langer dan een image maar toevoegen van een programma of windows update is velen malen makkelijker dan een nieuw image maken.

Je kan dus de volgende conclusie trekken:
XP op wds in native mode betekend van elk type machine een image maken en deze op je server zetten. Voor elke aanpassing installeer je een client en maak je een nieuw image aan.
Makkelijk op te zetten dankzij nieuwe GUI etc.
XP op wds in mixed mode betekend dat je elk type machine met 1 install aankan onafhankelijk van de HAL. Aanpassingen kan je direct op de install files op de server doen.
Moeilijker op zetten als je alles wil customizen omdat alles commandline en scripts is.

• m0nkey
Dus volgens jou kan ik beter RIS gebruiken (hoe dat moet is me een raadsel geizen we SP2 al gebruiken), ik heb tot zover namelijk nog best wel problemen met WDS. Het pakket is echt ergelijk groot en onoverzichtelijk (imho), het is nog maar wachten wanneer de volgende applicatie ten tonele verschijnt.

Ik heb volgens de handleidingen van deployvista.com gewerkt maar niet alles kunnen nabootsen, ik moet toch maar de hele situatie nog 'ns zien uit te voeren want dat is verder geen probleem met virtual machines.

[ Voor 6% gewijzigd door m0nkey op 18-06-2007 11:55 ]

Verwijderd

Als je hem maar in de compatible modus voor RIS hebt draaien kan je deze images nog steeds toevoegen. via ad gebuikers&computers, domain controllers en dan bij de eigenschappen van je ris/wds server. Kan je er wel een document over sturen eventueel.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:26:
Kan je er wel een document over sturen eventueel.
Misschien zou je het dan beter online kunnen zetten, wellicht dat meer mensen er hun voordeel mee kunnen doen.

Ik houdt het voor XP ook bij RIS (of WDS mixed), simpelweg omdat er teveel verschillende hardware platforms in omloop zijn en XP setup lang niet zo soepel omgaat tijdens de install met HAL changes.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• m0nkey
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:26:
Als je hem maar in de compatible modus voor RIS hebt draaien kan je deze images nog steeds toevoegen. via ad gebuikers&computers, domain controllers en dan bij de eigenschappen van je ris/wds server. Kan je er wel een document over sturen eventueel.
Stuur mij dat document maar. :P

Werkt het e-mailadres in je profiel?

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

Muggie

8 pm

dude88 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:35:
ik heb van de week ook even naar BDD gekeken, alleen zag direct al dat het niet met XP Home kon omgaan :(
Pro was geen probleem, dus heeft voor mij verder geen nut.

...
Op zich wel logisch als je bedenkt dat BDD voor Business Desktop Deployment staat, daar horen m.i. Home Editions van operating systems niet thuis.

Voor het toevoegen van RIS images: als je een combinatie draait van RIS en WDS dan kun je vrij makkelijk RIS images toevoegen door gewoon de content van een nieuwe RIS installatie op de juiste plek in de Remote Install share te zetten.

PSN: mug_8pm

• m0nkey
Ik heb de server eindelijk klaar! Eigenlijk al wel sinds 2 weken terug maar beter laat dan nooit. :P Eerste roll-out uitgevoerd, nu applicaties, tweaks e.d. toevoegen. Achteraf heeft het allemaal zo lang geduurt terwijl het zo simpel blijkt te zijn geweest. Thuis ook een BDD/WDS-server opzetten natuurlijk! ;)

Wie heeft hier zijn server ook al in gebruik?

• Wienen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:41
Kickje;

Ik moet voor het bedrijf waar ik sinds kort werk ook een uitrol omgeving aan installeren!

Heb eerst acronis snap deploy getest en werkt zeer gebruikersvriendelijk, echter zit je weer met het aanschaffen van licensie's per systeem wat je uitrolt! Natuurlijk denkt een bedrijf economisch dus op zoek naar een andere situatie! Me al wat verdiept in RIS echter ben ik geen held in scripting!

Nu ben ik meer aan het uitzoeken over WDS, dus ook lezen van grote lappen tekst en bij iedere term mezelf afvragen waar ze het over hebben.

Dus als je voor mij nog handige links of tips hebt hoor ik het graag!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Over welk OS heb je het precies? XP als je het over RIS hebt denk ik? Zoals je kan lezen is de keuze van het client OS van doorslaggevend belang voor je keuze.

• Wienen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:41
djluc schreef op donderdag 13 september 2007 @ 13:36:
Over welk OS heb je het precies? XP als je het over RIS hebt denk ik? Zoals je kan lezen is de keuze van het client OS van doorslaggevend belang voor je keuze.
Het zal gaan om zowel vista als xp. Dus zoals ik al ondervonden heb kan dit met wds in mixed mode!

Verder heb ik nog weinig kennis/ervaring met wds!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wienen schreef op maandag 17 september 2007 @ 12:42:
[...]

Het zal gaan om zowel vista als xp. Dus zoals ik al ondervonden heb kan dit met wds in mixed mode!

Verder heb ik nog weinig kennis/ervaring met wds!
Wordt het tijd dat je die op gaat doen, wij gaan in ieder geval je opdracht niet stap voor stap voorkauwen ;)

Mijn spoorwegfotografie

• m0nkey
Laatste tijd veel wijzer geworden uit WDS, kan nu wel m'n verslag gaan schrijven en posten maar zoals sanfranjake (duurde even voordat ik die goed had overgetypt :P) maar je wordt er niet slimmer van.

@ sanfranjake (copy-paste :P)

Aan de eerste post die tevens de eerste reply is in dit topic had ik vrij weinig eerlijk gezegd, wil niet zeggen dat het aan jou ligt hoor. :P Ik vatte die hele stof nog niet maar nu weet ik hoe de server goed opgezet kan worden, hoop ook dit weekend bezig te kunnen gaan met documenteren. Misschien post ik het dan.. Wat je trouwens zei tegen Wienen: heb je gelijk in, maar het is echt heel frustrered en ergerlijk als je niet weet waar je zoeken moet, persoonlijk heb ik vrijwel nop gehad aan documentatie van Microsoft, momenteel kan ik dan ook echt niet begrijpen waarom ze BDD, WDS en WAIK als aparte onderdelen hebben geleverd. Okee, dat ze apart lekker licht zijn enzo is te snappen maar ze hadden elkaar beter kunnen aanvullen of als gehaal te installeren moeten zijn. Hoe dan ook, dit is slechts mijn bevinding en mening maar zal vast ook niet onlogisch ervaren worden voor jou en anderen.

Verwijderd

Hallo,

Ik ben ook met Ris en WDS bezig en vond de info op www.thelazyadmin.com.
Hier zijn de directe links naar zijn artikelen over Ris en WDS:

http://thelazyadmin.com/b...e-in-bdd-2007-part-2.aspx

http://thelazyadmin.com/b...e-in-bdd-2007-part-1.aspx

http://thelazyadmin.com/b...-applications-to-bdd.aspx

Het is mij gelukt om een .wim file kan maken van een geinstalleerde xp machine d.m.v. in een vista pe boot. Ook kan ik in de vista pe boot een .wim file weer teruglezen op de machine. Het is mij nog niet gelukt om dit automatisch te laten verlopen.

Vandaag vond ik nog een interesante site maar die heb ik nog niet geprobeerd. Dit is de link:
http://www.beheerportal.nl/?p=3

Succes iedereen.

• m0nkey
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:29:

Het is mij gelukt om een .wim file kan maken van een geinstalleerde xp machine d.m.v. in een vista pe boot. Ook kan ik in de vista pe boot een .wim file weer teruglezen op de machine. Het is mij nog niet gelukt om dit automatisch te laten verlopen.

Succes iedereen.
Zelf ook bekend met imagen van XP maar 'k begin d'r niet aan vanwege de HAL-dependancy, de Windows-installaties zijn inderdaad te syspreppen maar 'k begin d'r gewoon niet aan. :P De complete installatie van XP incl. service packs, updates, hotfixes, applicaties, diens updates en andere software en configuraties zijn nu immers binnen 45 minuten klaar. Des te meer reden voor mij om me niet om aan het image'en te beginnen.

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-02 01:16

martjah

Appel

Beste mensen, dit was ook 1 van mijn stage opdrachten.

met wds een image kunnen maken en deze vervolgens uit te kunnen delen.
dit is mij gelukt :)
mensen die de guide willen hebben, kunnen mij mailen op m a r t j a h AT g m a i l . c o m
een bedankje hiervoor is altijd welkom, we zijn hier 2 weken mee bezig geweest met 2 man.

gr's mart

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-02 01:16

martjah

Appel

heb zelf ene handleiding op tweakers geschreven:

[W2K3] How to: WDS + XP
Pagina: 1