Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Accu lader

Pagina: 1
Acties:

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 21:11
Mijn ouders hebben de olympus C60 zoom. Nu zijn zij op vakantie de lader kwijt geraakt |:( .
Opzich simpel, een nieuwe lader kopen bij de fotozaak. Maar vind €50 iets teveel voor een simpele accu lader. Nu is mijn vraag dan ook of het mogelijk is om dit zelf te maken.

Dit is wat ik uit de handleiding kon halen aan info over de lader;
Uitgangsspanning 4,2 V gelijkspanning, 700 mA

En op de accu staat;
3.7V 1230mAh
model, LI-12B

Snap niet dat dit zo duur moet zijn, maand geleden nog een acculader + 4 AA oplaadbaar gekocht voor €24.95. Maar is dit zelf te maken voor redelijke prijs of kan ik beter gewoon een dure nieuwe kopen?

Edit: Heb even zitten kijken en een de accu van mijn oude siemens A55 is het zelfde voltage. En de oplader geeft 5V 400mAh. Is het mogelijk om deze te gebruiken? Of gaat dat problemen geven?

[ Voor 13% gewijzigd door TerminalNL op 04-06-2007 13:08 ]

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Elke lader die ongeveer 4,2 V en minimaaal 700 mA levert voldoet. Een universele 1 A lader die instelbaar is op 4,5 V is te koop voor minder dan 10 euro, bv bij de mediamarkt.

[ Voor 3% gewijzigd door aatos op 04-06-2007 13:07 ]

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
TerminalNL schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:51:

Edit: Heb even zitten kijken en een de accu van mijn oude siemens A55 is het zelfde voltage. En de oplader geeft 5V 400mAh. Is het mogelijk om deze te gebruiken? Of gaat dat problemen geven?
Alle lithium-ion 1-cell accu's die ik ben tegengekomen hadden een ingebouwd laadcircuit en waren te laden door 5 volt op de + en - terminals te zetten. Die 5 volt is niet heel kritisch aangezien het laadcircuit bepaald met hoeveel stroom er geladen wordt.

Dit biedt echter geen garantie's voor jouw situatie. Misschien is deze accu beveiligd en wil hij alleen laden als hij met de fabriekslader geladen wordt.

Je kan het eenvoudig testen aangezien je een 5 volt lader hebt. Indien je een multimeter hebt kan je de laadstroom ook in de gaten houden.

Enige probleem is dat je lader te weinig stroom kan leveren. Het hangt dan van het laadcircuit af wat er gebeurt. In het beste geval laadt hij wel, alleen duurt het 2 keer zo lang, in het slechtste geval laad hij niet of heel langzaam.

Li-ion batterijen zijn potentieel gevaarlijk en kunnen indien ze worden overladen of te snel ontladen ontploffen. Denk dus na over wat je doet. Het ingebouwde circuit echter beschermt over het algemeen de batterij tegen kortsluiten en overladen/overspanning. Als je ook nog de laadstroom in de gaten houdt kan er weinig misgaan.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou het zelf niet doen zonder precies te weten wat voor accu je in handen hebt en of en welke regelcircuits al in de accu zitten. Het probleem met LiIons is namelijk dat ze kunnen exploderen als ze verkeerd opgeladen worden. Mocht je dus zelf een lader bouwen of een andere lader gaan gebruiken, is dat geheel op eigen risico, en als je niet weet waar je mee bezig bent (waar het wel op lijkt aangezien je een LiIon-lader met een NiMH-lader gaat vergelijken) zou ik er niet aan beginnen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 21:11
Exploderende accu's lijkt me niet echt de bedoeling :). Dat word dus een originele lader!
In ieder geval bedankt voor de hulp ! :)