Probleem verwijderen processor

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 08:33
Ik was bezig met mijn pc schoon te maken en haalde daarom de processorkoeler van zijn socket. Eerst die witte bevestingsklemmen losgemaakt. Toen verwijderde ik de heatsink verticaal omhoog, maar ik hoorde een raar geluid. Gekras of iets van metaal. Ik heb alles eruit weten te halen. Mijn processor floepte echter ook mee met het verwijderen van de heatsink en processorkoeler. Ik heb twee foto's gemaakt. Er lijkt niks mis met de processor en mijn socket.

Met het opstarten krijg ik echter geen beeld. Het ligt niet aan mijn videokaart, want ik heb niks met met de videokaart gedaan, dus ik heb het vermoeden dat ik niet in het bios kan komen. Ik heb geen flauw idee wat er gebeurd is en alles lijkt op het eerste gezicht normaal. Een statische schok is ook niet mogelijk, omdat ik alleen de heatsink en niet de cpu heb aangeraakt. Heb ik iets beschadigd, moederbord of cpu? Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik kom er niet meer zelf uit en ik kan het ook niet in de faqs vinden. Kan iemand mij helpen?

Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/5636/procyy2.jpg
Mijn processor: een pentium 4

Afbeeldingslocatie: http://img57.imageshack.us/img57/7439/socket478qe3.jpg
Het moederbord met een Socket 478

[ Voor 3% gewijzigd door Waster op 04-06-2007 10:40 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 20:10
Heb je soms de processor met koeler weer terug gedaan zonder de cpu van de koeler los te halen ?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
THE_FIREFOX schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:41:
Heb je soms de processor met koeler weer terug gedaan zonder de cpu van de koeler los te halen ?
:X Respect als je dat voor elkaar krijgt zonder pinnetjes te slopen... 8)7

@TS: Ik hoop dat je dat niet gedaan hebt... :+ Je moet dus proberen om de CPU los te krijgen van de heatsink en het dan weer allebei netjes terug te plaatsen. Als je de heatsink wat verwarmt met een föhn krijg je de CPU waarschijnlijk wel eraf...

Je mist trouwens ook een heatsink op je Northbridge... je bent erg enthousiast bezig met schoonmaken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Dit heb ik ook gehad, de klassieke P4-koelblok fout naar mijn idee. Dit komt omdat de voorgebakken pasta op het koelblok uit hard als het koud is geworden. De volgende keer voordat je dus het koelblok van je processor af wilt halen moet je het koelblok opwarmen met bijvoorbeeld een fohn, of je laat hem lekker een half uurtje stressen op 100%. Dan is de pasta vloeibaar en haal je hem er zo af zonder problemen.

Zoals je ziet is de arm van de socket nog naar beneden, wat dus inhoud dat je processor er eigenlijk niet uit mag op deze manier. Waarschijnlijk heb je nu wat pinnetjes van je processor verbogen. Dit heb ik ook gehad, en het is niet zo'n big deal als je ze maar heel voorzichtig terugbuigt.

Dus eerst het koelblok van de processor halen nu mbv een fohn, daarna eventuele pinnetjes rechtbuigen, armpje socket omhoog en de processor erin, armpje omlaag, nieuwe pasta en koelbok monteren en gaan met die banaan.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Heb je de proc toch wel terug op zijn plek gedaan? ;)
Zo ja, zit hij er waarschijnlijk niet goed in, omdat het koelblok er nog aan vast zat en de arm van de socket niet is gebruikt :)

[ Voor 12% gewijzigd door stefan001 op 04-06-2007 10:51 ]

• Waster
Xander schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:47:
[...]

@TS: Ik hoop dat je dat niet gedaan hebt... :+ Je moet dus proberen om de CPU los te krijgen van de heatsink en het dan weer allebei netjes terug te plaatsen. Als je de heatsink wat verwarmt met een föhn krijg je de CPU waarschijnlijk wel eraf...
Ik heb wel het idee dat dat gebeurd is 8)7 . Dit is de foto van nadat ik heb proberen op te starten. Dus het verbaasd mij ook dat ik gewoon niks kan vinden wat gesloopt is. Daarom ook de foto's, ik kan echt niets vinden, dus misschien dat jullie iets zien wat mis is met het socket of de processor. Maar ik zal het dan wel met een föhn proberen, maar dan moet ik wel weer alles schoonmaken en nieuwe koelpasta plaatsen? Die heb ik namelijk niet.

Wat ik ook niet begrijp. Deze pc is in elkaar gezet door een pc-bouwer jaren geleden toen ik deze pc kocht. Maar er zit een bestigingsklem voor de processor. Hoe kan mijn processor eruit komen samen met de heatsink als de bevestigingsklem naar beneden zit?
Je mist trouwens ook een heatsink op je Northbridge... je bent erg enthousiast bezig met schoonmaken?
Dat klopt, moet ik hiervoor weer koelpasta aanbrengen tussen de northbridge?
stefan001 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:50:
Heb je de proc toch wel terug op zijn plek gedaan? ;)
Zo ja, zit hij er waarschijnlijk niet goed in, omdat het koelblok er nog aan vast zat en de arm van de socket niet is gebruikt :)
Laten we gewoon hopen dat dat het was.

EDIT
InfinityG35 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:47:
Dit heb ik ook gehad, de klassieke P4-koelblok fout naar mijn idee. Dit komt omdat de voorgebakken pasta op het koelblok uit hard als het koud is geworden. De volgende keer voordat je dus het koelblok van je processor af wilt halen moet je het koelblok opwarmen met bijvoorbeeld een fohn, of je laat hem lekker een half uurtje stressen op 100%. Dan is de pasta vloeibaar en haal je hem er zo af zonder problemen.

Zoals je ziet is de arm van de socket nog naar beneden, wat dus inhoud dat je processor er eigenlijk niet uit mag op deze manier. Waarschijnlijk heb je nu wat pinnetjes van je processor verbogen. Dit heb ik ook gehad, en het is niet zo'n big deal als je ze maar heel voorzichtig terugbuigt.

Dus eerst het koelblok van de processor halen nu mbv een fohn, daarna eventuele pinnetjes rechtbuigen, armpje socket omhoog en de processor erin, armpje omlaag, nieuwe pasta en koelbok monteren en gaan met die banaan.
Ik zag je reactie nog niet, maar bedankt. Weet ik voor de volgende keer :)
Maar hoe kan erachter komen welke pinnetjes gebogen zijn. Het zijn er zoveel en ze zijn zo klein.

[ Voor 26% gewijzigd door Waster op 04-06-2007 10:59 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:23
Xander schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:47:
[...]

Dan zal hij het ook wel niet meer doen. Een heatsink op je northbridge afk laten.. is geen goed idee.. Daar sloop je je chipset mee. (ja ik spreek uit eigen ervaring). :P

Ik zou in ieder geval wel koelpasta doen tussen je chipset en northbridge koeler. Lijkt me zeer verstandig. En Waster, je doet je nick wel eer aan. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Steephh op 04-06-2007 10:57 ]

_@/'

Verwijderd

Dit ben ik al vaker tegengekomen, als je het koelblok opwarmt dan gaat de processor wel weer los van het blok.

Hoe dat komt dat hij er toch uit gaat terwijl het hendeltje nog naar beneden is, is ook raar.. maar bij mij bleven de pinnetjes toch altijd nog wel recht.

Als je hem terug heb gedaan zonder de processor eerst van het koelblok af te halen kan je wel problemen verwachten omdat je dan de pinnetjes krom kan duwen in de socket.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 10:59 ]

• Waster
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:56:
Dit ben ik al vaker tegengekomen, als je het koelblok opwarmt dan gaat de processor wel weer los van het blok.

Hoe dat komt dat hij er toch uit gaat terwijl het hendeltje nog naar beneden is, is ook raar.. maar bij mij bleven de pinnetjes toch altijd nog wel recht.

Als je hem terug heb gedaan zonder de processor eerst van het koelblok af te halen kan je wel problemen verwachten omdat je dan de pinnetjes krom kan duwen in de socket.
Idd raar, maar bij mij lijken ze ook gewoon nog recht. Ik zal de föhn even halen en kijken of ik het zelf kan fiksen.
Steephh schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:56:
[...]

Dan zal hij het ook wel niet meer doen. Een heatsink op je northbridge afk laten.. is geen goed idee.. Daar sloop je je chipset mee. (ja ik spreek uit eigen ervaring). :P

Ik zou in ieder geval wel koelpasta doen tussen je chipset en northbridge koeler. Lijkt me zeer verstandig. En Waster, je doet je nick wel eer aan. :+
Ik zag gewoon een bevestigingsmechanisme. Ik die dingen losmaken en de heatsink valt gewoon van mijn moederbord.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
Waster schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:55:
[...]

Ik heb wel het idee dat dat gebeurd is 8)7 . Dit is de foto van nadat ik heb proberen op te starten. Dus het verbaasd mij ook dat ik gewoon niks kan vinden wat gesloopt is. Daarom ook de foto's, ik kan echt niets vinden, dus misschien dat jullie iets zien wat mis is met het socket of de processor. Maar ik zal het dan wel met een föhn proberen, maar dan moet ik wel weer alles schoonmaken en nieuwe koelpasta plaatsen? Die heb ik namelijk niet.
Alles ziet er nog redelijk recht uit. Dan heb je geluk gehad... je CPU eruit trekken zonder hem te beschadigen is niet zo knap, maar hem weer terug duwen zonder beschadigen... is knap. :P

En inderdaad, als je het los hebt, moet je zowel de CPU als de heatsink even goed schoonmaken (gedestileerde alcohol, oid) en nieuwe koelpasta plaatsen. Dat je geen koelpasta hebt had je mogen bedenken voordat je het loshaalde... :P
Wat ik ook niet begrijp. Deze pc is in elkaar gezet door een pc-bouwer jaren geleden toen ik deze pc kocht. Maar er zit een bestigingsklem voor de processor. Hoe kan mijn processor eruit komen samen met de heatsink als de bevestigingsklem naar beneden zit?
Tja. Kennelijk zit je heatsink beter aan de CPU vast dan de CPU in de socket... alles is los te trekken.
Dat klopt, moet ik hiervoor weer koelpasta aanbrengen tussen de northbridge?
Jep...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 02:35
Xander schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:02:je CPU eruit trekken zonder hem te beschadigen is niet zo knap, maar hem weer terug duwen zonder beschadigen... is knap. :P
Wij hadden thuis ook een P4, van de aldi. Ik wilde die ook eens openhalen om te kijken hoe die cpu er uit zag. Kwam hij gewoon mee met de koeler. Naja hij zat er nog op vast dus heb hem maar gewoon van schrik weer direct teruggeduwd. Hij startte gelukkig weer op! :D

• Waster
I-King schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:06:
[...]

Wij hadden thuis ook een P4, van de aldi. Ik wilde die ook eens openhalen om te kijken hoe die cpu er uit zag. Kwam hij gewoon mee met de koeler. Naja hij zat er nog op vast dus heb hem maar gewoon van schrik weer direct teruggeduwd. Hij startte gelukkig weer op! :D
En bij mij dus niet...

Maar okee bedankt voor de reacties. Het duurde een tijdje met de föhn, maar de cpu is nou los. Ik ga hem weer opnieuw proberen te installeren en als ik toch nog problemen tegenkom meld ik ze wel in dit topic.

En kan mijn moederbord beschadigd zijn? Daar was ik namelijk erg bang voor.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 02:35
Heb je tijdens de schoonmaak niets anders los gehaald van kabels oid? Als je je cpu los hebt kun je zien of er pinnetjes verbogen/afgebroken zijn? Kun je van de zijkant door de rijen heenkijken zonder scheve dingen te zien?

Aangezien je vanalles losgehaald hebt, kan ook daar het probleem liggen. Harde schijven etc. draaien wel allemaal? Zitten de kabels goed vast? (Heel simpel, maar veel gemaakte fout!). En anders probeer eens een videokaart te regelen of een andere CPU.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:23
Waster schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:18:
[...]

En bij mij dus niet...

Maar okee bedankt voor de reacties. Het duurde een tijdje met de föhn, maar de cpu is nou los. Ik ga hem weer opnieuw proberen te installeren en als ik toch nog problemen tegenkom meld ik ze wel in dit topic.

Dat kan en dat was ook wat ik bedoelde. Je moet nooit je pc's aan zetten of aan laten staan zonder heatsinks. En het liefst ook de koelers erop laten. Anders branden je chips vrijwel onmiddelijk door zodra ze warm worden.

_@/'

Verwijderd

Waarom ben je uberhaupt koelers eraf gaan halen zonder nieuwe koelpasta bij de hand te hebben 8)7

Of wil je de boel graag kapot hebben zodat je een excuus hebt om nieuw spul te kopen? :+

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Waster schreef op maandag 04 juni 2007 @ 11:18:
Tuurlijk kan dat... Eerst maar eens je processor netjes schoonmaken, dan plaatsen, nieuwe koelpasta erop en dan koeler er weer bovenop zetten.

• Jo0Lz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 20:01

Jo0Lz

Lick the box!

Grappig, ditzelfde topic kwam ik ook tegen op Fok!
Zelfde user? Of gewoon nog een ongelukje :D.

Je moet met die P4's gewoon eerst benchen ofzo, om die pasta warm te krijgen.

Wat ik echter niet begrijp, is waarom je in hemelsnaam de koeler erafhaalt met reinigen.
Gewoon een busje lucht kopen, daarmee doorblazen.

Twitch | YouTube | Jo0Lz#2351 | Steam | Twitter

Verwijderd

TS zegt dat de foto's zijn gemaakt (direct) na het testen of de pc het nog wel deed... als dat idd het geval is kan hij zijn moederbord wegflikkeren want dan is zijn chipset doorgebrand...

• Waster
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 12:47:
TS zegt dat de foto's zijn gemaakt (direct) na het testen of de pc het nog wel deed... als dat idd het geval is kan hij zijn moederbord wegflikkeren want dan is zijn chipset doorgebrand...
Toen had ik trouwens nog niet mijn northbridge headsink eraf gehaald, dus zo erg zal het wel niet zijn. Tijdens het testen deden alle koelers het namelijk nog wel. En ik moet dan toch ergens zien dat hij is doorgebrand??

Ik ben net naar de mycom gegaan. Arctic Silver hadden ze helaas niet :/ maar cooler master zal ook wel goed zijn.
Maar nog een vraagje. Moet ik met het schoonmaken met alcohol alle prut weghalen, zodat je het glimmende metaal terug kan zien? Het lukt me namelijk niet met alcohol. Is spiritus of terpentine ook goed? En moet ik ook mijn northbridge schoonmaken met alcohol?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

met een stukkie keukenrol krijg je het meeste wel weg, wel voorzichtig blijven, evt. met wasbenzine, nagellakremover of alcohol uit de medicijnkast, je keukenrol beetje indippen en d'r overheen wrijven

vervolgens ff laten drogen, processor in de socket (zie moederbord handleiding over het hoe en wat) nieuwe pasta d'r op, netjes dun (erg belangrijk) en vlak aansmeren (oude bankpasjes etc. werken uitstekend). Kijken of je niets van die witte troep gemorst hebt naast de processor, dan evt weghalen met een houten tandenstoker. Koelblok er in één keer recht opdrukken, niet meer schuiven of draaien oid, klemmen d'r op en klaar is kees.

ps. zorg alsjeblieft er voor dat je niet met een mes of schaar je processorpinnetjes terugbuigt... :)

succes,

- Maarten

-_-

• Waster
Thanks for all help!

Hij doet et weer :) Ik kom wel direct in het bios, maar dat is tenminste wat. Ik zal even goed kijken naar de temps. Direct na het opstarten bleken die 30 graden voor de processor te zijn en 25 graden voor het mobo. Alles is dus goed gegaan. En pinnetjes terugbuigen bleek helemaal niet nodig.

Problem solved :)
Pagina: 1