HD 2,5" Hitachi Slechte Performance

Pagina: 1
Acties:

• TimTil
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 17:35
Sinds enkele maanden heb ik op mijn laptop last van een performance probleem. Windows XP blijft regelmatig vast zitten. Het probleem wordt van loop tot tijd erger.

Nu een aantal zoek pogingen heb ik een mogelijk verklaring gevonden. De Hitachi HTS548060M9AT00 60 GB ATA 100 hardeschijf. HD Tune 2.53 geeft bij een benchmark het volgende resultaat.(virusscanner uitgeschakeld)
Afbeeldingslocatie: http://www.judotechnieken.nl/2007-06-04_HdTune.jpg

Mijn conclusie is dat de HD de boosdoener is en het probleem oplost door deze te vervangen.
Zijn er nog meer mensen die dit probleem hebben of hadden.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:59
De transfer curve volgt wel de goede lijn, maar er is iets dat die dips veroorzaakt, waarschijnlijk iets wat in de achtergrond van je OS draait. Ik zou dit niet in de HD zoeken eigenlijk. Is de smart status van je schijf wel ok? (tabblad 'Health')

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• TimTil
Tijdens de Benchmark heb ik zo veel mogelijk processen afgesloten.
Afbeeldingslocatie: http://www.judotechnieken.nl/2007-06-04_HDTune_Health.JPG

• P5ycho
Lijkt me dat je het iig niet in je HD moet zoeken. Je schijf is niet snel, maar er is ook niets mis mee. Bekijk je windows installatie eens grondig, run antispyware dingen, geen nutteloze dingen op de achtergrond, etc. etc.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Virusscanner die aan staat? Leechprogramma's die nog draaien? Heb je de systeemlogs eens bekeken? Al een verse windows installatie overwogen?

Hardeschijf vervangen zou ik pas doen als hij begint te tikken ed.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• TimTil
Ik heb met de windows performance monitor gecontroleerd welke processen IO transacties hebben.
Tijdens het uitvoeren van de HD Tune hadden geen andere processen veel IO transacties behalve HD Tune zelf. Ik denk zelf nog steeds aan een hardware probleem.

• P5ycho
Als je dat 100% zeker wilt weten moet je even je HD swappen met een andere, of de schijf aan een andere pc hangen en daar dezelfde benchmark draaien. Ik zou het echter nog steeds niet in de hardware zoeken.

Verwijderd

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Het is mogelijk dat die 'dallen' veroorzaakt worden door remapped sectors (bad sector reallocation), maar dan zou de seektijd daardoor niet verhoogt mogen worden, en dat is hier wel het geval. Die hogere seektijd is typisch het gevolg van een wachtrij waardoor de request niet per direct wordt uitgevoerd. Daarnaast bevestigt de SMART info dat er maar 1 remapped sector is, en die kan onmogelijk de oorzaak zijn van je resultaat in HDtune. Het ligt dus vrijwel zeker aan I/O veroorzaakt door andere processen op je systeem.

Heb je een HDD activity lampje die je kunt controleren als je geen benchmark draait? Heb je al gedacht aan System Restore, Indexing Service, Automatische Updates en al dat soort achtergrondprocessen die veel I/O kunnen veroorzaken zonder direct via taskmanager op te vallen?

Kun je de process-list in taskmanager eens posten, plaatje?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 16:08 ]

• TimTil
Gisteren heb ik een andere 2,5" HD geplaats en een herinstallatie van XP doorlopen. De problemen zijn nu opgelost. De nieuwe HD is een 7200 rpm versie en is met HD tune 50% sneller (45 MB/s).

Wat het probleem nu precies was kan ik moeilijk zeggen. Met de nieuwe HD heb ik ook geen mooie curve in HD tune deze wisselt tussen de 45 MB/s en de 15MB/s maar dit is te verwijten aan de parallelle windows processen. Zoals Enlightenment heeft aangegeven.

De oude HD wisselde de transfer rate tussen de 30 MB/s en de 0 MB/s en juist die 0 MB/s duurt een paar seconden waarbij en windows XP systeem 'bevroor', dit effect was zeer hinderlijk.

Ik ga er even van uit dat de HD toch de veroorzaker was, ook al is het om de andere HD aan mijn eigen te verantwoorden.

Bedankt voor jullie input.

Verwijderd

Als je bij je huidige HDD ook dallen ziet naar 15MB/s, dan is de achterliggende oorzaak niet verholpen en dus bevestigt dit dat het niet aan je HDD lag. Je nieuwe hardeschijf kan sneller zijn, waardoor het effect van achtergrondprocessen minder ernstig is, maar dat neemt niet weg dat de oorzaak van je prestatieverlies inderdaad gezocht moet worden bij I/O veroorzaakt door andere processen op je systeem en geen hardwareprobleem.

• TimTil
De benchmark van de nieuwe HD heb ik op de laptop gedraait na een verse installatie, zelfs zonder device drivers. Hierdoor had de 'software' minimale invloed op de benchmark.

• P5ycho
Zonder device drivers? waar denk je dat die voor zorgen dan? :o

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Smart vanuit Windows is niet altijd even betrouwbaar, draait dit tooltje is (Drive Fitness Test), als er een foutcode verschijnt: opschrijven en bellen met de producent van HD of Laptop
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT
Pagina: 1