Toon posts:

40-Aderige KPN Aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voorheen deelde mijn huisgenoot en ik, zijn XS4ALL ADSL abonnement. Aangezien de desbetreffende huisgenoot verhuisd is en het abonnement heeft opgezegd heb ik besloten zelf een ADSL abonnement aan te vragen.

Het pand is een kantoorpand met een 40 aderige KPN aanvoer (20 paren). Dus geen standaard 4 aderige lijn.

Ik heb een standaard KPN telefoon abonnement aangevraagd en daarnaast een Orange Family abonnement bij aangevraagd.
De KPN lijn is inmiddels ingeschakeld.

Alleen... heb ik met een multimeter de ader paren getest op een 50/60v spanning om te ontdekken welk paar is gebruikt voor m'n standaard telefoon-signaal. Helaas ontdekte ik alleen voltages van 0 tot 0.3V. :/
Ik heb hierna de KPN storingsdienst gebeld om een line-check te doen. De medewerker wist mij te vertellen dat het signaal actief was en mijn huis binnen moet komen.

Wat ik mij dus af vraag is of er iemand is die mij meer kan vertellen over zo'n 40-aderige aansluiting. Is deze te gebruiken voor een standaard telefoon aansluiting, of is deze alleen bedoeld voor ISDN30? Is het mogelijk dat dit de enige IS/RA is of moet er altijd ook een 4-aderige aansluiting aanwezig zijn?

Mocht het de situatie wat verduidelijken, een fototje van het patchkastje waar de kabel binnenkomt.

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/6218/foto00096hv6.jpg

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

vraag het je huisgenoot :? hij heeft het immers voor elkaar gekregen en zou het je meteen kunnen vertellen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 04:30:
[...]
Ik heb een standaard KPN telefoon abonnement aangevraagd en daarnaast een Orange Family abonnement bij aangevraagd.
De KPN lijn is inmiddels ingeschakeld.
[...]
Wat ik mij dus af vraag is of er iemand is die mij meer kan vertellen over zo'n 40-aderige aansluiting. Is deze te gebruiken voor een standaard telefoon aansluiting, of is deze alleen bedoeld voor ISDN30? Is het mogelijk dat dit de enige IS/RA is of moet er altijd ook een 4-aderige aansluiting aanwezig zijn?
Misschien een beetje een dooddoener: had je die vragen niet beter kunnen stellen voordat je dingen ging aanvragen? Mocht nu via je oud-huisgenoot of de KPN blijken dat het een en ander niet zo werkt als je gedacht had, dan zit je met een aansluiting waar je niks mee kan.
Mocht je die huisgenoot niet kunnen bereiken voor de details van zijn aansluiting, dan zou ik in dit geval netjes een KPN-monteur laten aanrukken voor de aansluiting. Als die er tenminste uitkomt, want dit is "wat anders dan anders" zeg maar... Die paar tientjes die je voor een monteur betaalt gaan je een hoop hoofdbrekens besparen :).

Zo scherp als een voetbal!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08
Kon kpn je niet vertellen op welke dikke ader het signaal staat ?
Verder wil het ook voor komen dat KPN gewoon verkeerd geschakeld heeft... wel signaal maar bij totaal iemand anders ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 14:56

markvt

Peppi Cola

Hoeveel van die witte kastjes heb je, zijn het NT1 kastjes ? Op kantoor hadden we 4 NT1 kastjes, daar de stekker aan de onderkant eruit en in de splitter en we hadden ADSL signaal.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-03 22:02
>Het pand is een kantoorpand met een 40 aderige KPN aanvoer (20 paren). Dus geen standaard 4 >aderige lijn.

Dit lijkt me gewoon dat KPN een aantal paren heeft binnengebracht omdat het een bedrijfspand betreft. Een ISDN30 (PRA) zijn ook maar 2 draadjes ook.

Zo'n krone-blokje met een pak paren erop is mischien gewoon gezet voor makkelijke toekomstige uitbreidingen. Ik zie nie zo direct een speciale telco-connector de naam waardig, enkel een krone-bloke me een boel paren erop en onderaan een purper blokjes ?? Wat is dat ?

Jan

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

klaasbram schreef op maandag 04 juni 2007 @ 07:20:
Kon KPN je niet vertellen op welke dikke ader het signaal staat ?
Moeten ze je zo kunnen vertellen dacht ik :)
Vaak zat lopen klieren met dergelijke kastjes.
En heb het inderdaad ook wel eens meegemaakt dat de verkeerde aderparen werden doorgeschakeld :z erg leuk zoiets..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 04:30:Alleen... heb ik met een multimeter de ader paren getest op een 50/60v spanning om te ontdekken welk paar is gebruikt voor m'n standaard telefoon-signaal. Helaas ontdekte ik alleen voltages van 0 tot 0.3V. :/
Ik heb hierna de KPN storingsdienst gebeld om een line-check te doen. De medewerker wist mij te vertellen dat het signaal actief was en mijn huis binnen moet komen.
Als je op geen van de ader paren een spanning meet, zou ik toch even een monteur van KPN laten langskomen. De fout kan dan namelijk niet meer in jouw gedeelte liggen.

De line-check van de storingsdienst geeft niet aan of hij je huis binnenkomt. Enkel of de lijn geschakeld is en een aantal meter de KPN centrale uitgaat. Het zou buiten je huis op diverse punten mis kunnen lopen.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-03 21:33

SambalBij

We're all MAD here

Weet je wel zeker dat dit de IS/RA is? De kast op de foto ziet er niet echt uit als een standaard KPN IS/RA, maar is meer een soort LSA verdeelkast. Kan het zijn dat die ergens anders in het pand nog zit en misschien (als dan niet gedeeltelijk) doorverbonden zit aan deze kast?
(Je kunt normaal gesproken op de LSA+ strips de kant waar de KPN grondkabel op zit niet zien, die kant is afgedekt en verzegeld)

Zoek anders eens naar een kast die er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/ISRA_20_lijnen_B_small.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 04-06-2007 23:50 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Het ziet er inderdaad uit als zo'n typisch kastje ergens in een hoekje waar je dan iets aan moet sluiten en denkt: "WTF"

Helaas ook al vaak genoeg in zitten prutsen om dan vervolgens na een halve dag klooien erachter te komen dat de kabel die je moet hebben helemaal niet binnenkomt in dat kastje |:(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ziet eruit als een antiek (50'er, 60'er jaren) ISRA kast. Die plastic dingen zijn van later.
Ben zelfs nog blikken ISRA's tegengekomen :X

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@ Jvanhambelgium:
Het is een aansluiting die KPN vroeger standaard in bedrijfspanden aansloot om de mogelijkheid te geven voor extra telefoonlijnen. Door de komst van ISDN later is dit overbodig geworden.

Dat paarse blokje (in werkelijkheid rood) is een aardpunt. Hier zit de KPN aardedraad en de aarding van het patchkastje op gekoppeld. Dus is het hele metalen kastje door KPN geaard.
Da's wel aardig.

@ Reptile209:
De reden dat ik niet gecontroleerd heb of het zou werken, is dat het gewerkt heeft totdat het opgezegd werd. Ik heb het ook op die manier aangesloten gelaten maar aangezien KPN mij vertelde dat het zou moeten werken en het niet werkte heb ik het, om het zeker te weten, bij de kern getest. Ofterwijl voor het IS/RA punt. To no avail.

@ Operations:
Het is wel degelijk een IS/RA, in de vorm van een LSA. De afgeschermde KPN grondkabel komt eronder binnen en zit van 1 tot 40 op de LSA aangesloten om eigen patches te kunnen maken. Er zitten koperen V vormige contacten in om aders in te duwen zonder ze te hoeven strippen van isolatie. De scherpe rand van de contacten snijden in de isolatie en maken zo contact met het koper van de ader.
Er ook zit nergens anders een IS/RA, dit is de enige grondkabel. Het nut van 2 IS/RA's is er ook niet als er al 20 paren binnenkomen.

Maar goed... na een goed en hartig gesprek met de KPN is gebleken dat ze administratieve gebreken constateerden wat betreft mijn account. Zodra dit in orde is (1 á 2 dagen) zal m'n verbinding tot stand gebracht worden. Hij stond dus gewoon al die tijd op non-actief.

Wel enigzins vreemd, aangezien ik m'n telefoonnummer gebeld heb en de lijn wel over ging. Als de lijn opgeleverd maar nog niet geactiveerd is d.m.v. een signaal zou ik direct het bekende mevrouwtje wat "Dit nummer is niet in gebruik, controleer het nummer en kies opnieuw" zegt moeten horen.

Ach ja, KPN heeft naar mijn ervaring genoeg gebreken, maar uiteindelijk komen ze er wel weer uit!
Komt goed dus.

Bedankt voor de reacties!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 18:10
ik heb een zooitje collega's die niks anders doen dan ADSL aansluiten, en geloof me, je komt rare situaties tegen, dingen als meerdere isra punten komt wel vaker voor, maar gewoon niks opgeleverd of op de foute pennen opgeleverd is aan de orde van de dag.

Join the club

Pagina: 1