Van de centen die ik terug krijg van de belastingdienst wil een een leuk systeem samenstellen, maar ik heb nog enkele vragen/behoefte aan advies.
Gebruik
Ten eerste heb ik altijd heel veel programma's tegelijk openstaan. Mijn taakbalk staat links, omdat er dan meer op past. Dan staat ie nog vaak vol op 1680x1050.
Ik zal de PC gebruiken voor programmeren, non stop downloaden, fotobewerking, spraakherkenning (last van RSI).
De PC moet naast allround PC ook dienen als mediacenter, met daaraan Syncmaster 225BW op 1680x1050, TV (nu nog analoog breedbeeld en een CRT projector (1024x768 VGA).
Een reëel gebruiksscenario is dus, tegelijk:
- Muziekdvd spelen
- Photoshoppen
- Downloaden van nieuwsgroepen met 2 MB/s
- Repareren met Quickpar
- Nog 10 vensters op de taakbalk (zoals MSN, Outlook, Firefox)
Dit dus liefst zonder hikken
Ik ben niet van plan games te gaan spelen en zal Vista gaan draaien.
Systeemidee
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 €191
De quadcore valt nu net buiten het budget, misschien wacht ik tot na 20 juli. Dat ligt ook aan de snelheid van de belastingdienst
Moederbord: Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) €143
Eisen:
-SATA II in RAID 0.
-Onboard lan/sound
-Genoeg uitbreidingsmogelijkheden
-Veel USB poorten (mijn laptop heeft er maar 2 en ik ben die hubs helemaal zat)
Geen MSI gekozen vanwege gare Jmicron chip. Ik wil schijven in RAID0 gaan gebruiken. Deze keuze ben ik nog niet zo zeker van, misschien duurder dan nodig.
Videokaart: Asus GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8600GT SILENT/HTDP/256M €129
Vanwege geen games spelen een wat goedkopere videokaart. Wel moet er soepel HD video afgespeeld kunnen worden en moeten makkelijk de 3 displays aangestuurd en aan en uitgezet kunnen worden. Dus video-overlay automatisch op TV en beamer, en onafhankelijk aan te sturen. Nu op mijn laptop moet ik native lcd uitzetten als ik extern lcd + tv wil (radeon 9600).
Geheugen:
4GB, PC6400 vanwege overclockbaarheid systeem, verder geen idee.
2x2GB of 4x1GB? 4x1GB is stukken goedkoper, dus denk dat het dat zal worden.
Waar moet ik verder nog op letten? Welk merk bijvoorbeeld?
Kast: Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Zwart) €102
Zeer mooie kast, stil, met goede voeding. Op Asus website heb ik de minimale power berekend: 400W.
Misschien wil ik nog wat overclocken, heb ik dan genoeg aan deze voeding?
Harddisks: 3x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) 3x €95 = € 285
Opstelling: 2 in RAID0 voor snelheid. 1 als backupschijf.
Ik heb niet voor raptors gekozen vanwege de hoge prijs en toch beperkte ruimte. Ik download veel dvd's, die ik vervolgens moet parren en unrarren. Hiervoor wil ik dus veel snelle schijfruimte hebben.
RAID5 zou ideaal zijn natuurlijk, maar echt degelijk hardwarematig valt buiten het budget denk ik. Daarom wil ik automatische backup on shut down instellen naar een 3e schijf. Deze schijf kies ik wel identiek om de raid5 mogelijkheid open te houden.
De raptors zouden wel een betere acces time geven, wat denken jullie?
TV kaart: Hauppauge WinTV PVR-500MCE €97
vanwege 2 tuners + MCE.
Koeling: Scythe Infinity SCINF-1000 €38
Stil+mogelijkheid tot overclocken.
Ik kom nu rond de 1120 euro uit voor een compleet systeem (pricewatch exclusief bestelkosten) maar dit vind ik nog aan de hoge kant. Alle op of aanmerkingen zijn welkom. BVD
Gebruik
Ten eerste heb ik altijd heel veel programma's tegelijk openstaan. Mijn taakbalk staat links, omdat er dan meer op past. Dan staat ie nog vaak vol op 1680x1050.
Ik zal de PC gebruiken voor programmeren, non stop downloaden, fotobewerking, spraakherkenning (last van RSI).
De PC moet naast allround PC ook dienen als mediacenter, met daaraan Syncmaster 225BW op 1680x1050, TV (nu nog analoog breedbeeld en een CRT projector (1024x768 VGA).
Een reëel gebruiksscenario is dus, tegelijk:
- Muziekdvd spelen
- Photoshoppen
- Downloaden van nieuwsgroepen met 2 MB/s
- Repareren met Quickpar
- Nog 10 vensters op de taakbalk (zoals MSN, Outlook, Firefox)
Dit dus liefst zonder hikken
Ik ben niet van plan games te gaan spelen en zal Vista gaan draaien.
Systeemidee
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 €191
De quadcore valt nu net buiten het budget, misschien wacht ik tot na 20 juli. Dat ligt ook aan de snelheid van de belastingdienst
Moederbord: Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) €143
Eisen:
-SATA II in RAID 0.
-Onboard lan/sound
-Genoeg uitbreidingsmogelijkheden
-Veel USB poorten (mijn laptop heeft er maar 2 en ik ben die hubs helemaal zat)
Geen MSI gekozen vanwege gare Jmicron chip. Ik wil schijven in RAID0 gaan gebruiken. Deze keuze ben ik nog niet zo zeker van, misschien duurder dan nodig.
Videokaart: Asus GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8600GT SILENT/HTDP/256M €129
Vanwege geen games spelen een wat goedkopere videokaart. Wel moet er soepel HD video afgespeeld kunnen worden en moeten makkelijk de 3 displays aangestuurd en aan en uitgezet kunnen worden. Dus video-overlay automatisch op TV en beamer, en onafhankelijk aan te sturen. Nu op mijn laptop moet ik native lcd uitzetten als ik extern lcd + tv wil (radeon 9600).
Geheugen:
4GB, PC6400 vanwege overclockbaarheid systeem, verder geen idee.
2x2GB of 4x1GB? 4x1GB is stukken goedkoper, dus denk dat het dat zal worden.
Waar moet ik verder nog op letten? Welk merk bijvoorbeeld?
Kast: Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Zwart) €102
Zeer mooie kast, stil, met goede voeding. Op Asus website heb ik de minimale power berekend: 400W.
Misschien wil ik nog wat overclocken, heb ik dan genoeg aan deze voeding?
Harddisks: 3x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) 3x €95 = € 285
Opstelling: 2 in RAID0 voor snelheid. 1 als backupschijf.
Ik heb niet voor raptors gekozen vanwege de hoge prijs en toch beperkte ruimte. Ik download veel dvd's, die ik vervolgens moet parren en unrarren. Hiervoor wil ik dus veel snelle schijfruimte hebben.
RAID5 zou ideaal zijn natuurlijk, maar echt degelijk hardwarematig valt buiten het budget denk ik. Daarom wil ik automatische backup on shut down instellen naar een 3e schijf. Deze schijf kies ik wel identiek om de raid5 mogelijkheid open te houden.
De raptors zouden wel een betere acces time geven, wat denken jullie?
TV kaart: Hauppauge WinTV PVR-500MCE €97
vanwege 2 tuners + MCE.
Koeling: Scythe Infinity SCINF-1000 €38
Stil+mogelijkheid tot overclocken.
Ik kom nu rond de 1120 euro uit voor een compleet systeem (pricewatch exclusief bestelkosten) maar dit vind ik nog aan de hoge kant. Alle op of aanmerkingen zijn welkom. BVD