Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Palm T|X vs. Ipaq 2790

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
I.v.m. mijn studie moet ik binnekort een pda kopen en het liefst een die zo snel mogelijk is, aangezien ik meerdere software tegelijkertijd draaien moet en snel moet kunnen switchen, en waarop ik duidelijk moet kunnen lezen.

Na een flinke tijd geneust te hebben op verschillende fora en sites heb ik mijn keuze beperkt tot de Palm T|X en de HP ipaq 2790

Het OS verschil maakt me op zich niets uit, mijn focus is puur op snelheid (ok misschien ziet de tx ziet er wel een stuk mooier uit, maar het weegt niet...zwaar mee)

Ik heb nergens een vergelijking tussen de 2 kunnen vinden waar er benchmark resultaten werden vergeleken en aangezien ik een n00b ben op t gebied van pda/ppc weet ik niet hoe ik erachter zou kunnen komen.

Dus weet er iemand welke van de 2 geschikter is voor mij of heb je een andere suggestie?

-sci-

Verwijderd

Topicstarter
=-shameless bumb-=

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

App switching is PalmOS' specialiteit. Net alsof je tussen open Windows-schermen switcht op de desktop. Je kunt dus een memo aan het typen zijn, even naar je Calendar gaan, en meteen weer terugswitchen zonder enige lag. Dit kan al op 144 MHz apparaten zoals de Tungsten|T.

Windows Mobile is van nature een veel zwaardere operating system. Voor de Tweaker leuk, maar dat betekent dat je ook veel hogere specs nodig hebt om de *gevoelssnelheid* van Palm te benaderen. WM is van nature zelf wel multitasking, maar app-switching zelf komt vaak neer op: hoe meer programma's tegelijkertijd aan, hoe trager en slomer en instabieler de zaak wordt.

Qua gebruikssnelheid wordt het PalmOS nog niet verslagen, maar je moet kijken of dat het enige is wat je wil. Oh ja, als je Office documenten bedoelt: PalmOS heeft met Documents to Go een veel beter pakket in handen dan Pocket Office, die nog wel eens je formatting naar de knoppen wil helpen.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Ik denk een groot deel van de programma's database prog's zullen zijn waar het merendeel werkt met medipocket. Worden bij de palm de programma's opnieuw opgestart of zijn ze al aan( zoals minimaliseren in windows) aangezien dat wel mogelijk is in de HP.
Voor een groot deel van de prog's (die ik nodig heb) is er zowel een palm als ppc versie uitgebracht, is de snelheid van de programma's hetzelfde in de TX en 2790 (opzoeken van data, bezichtigen van plaatjes en schema's)? Of zal het sneller gaan in de hp doordat het een krachtigere systeem heeft?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik vermoed dat pure gebruikssnelheid Palm sneller is. De HP heeft namelijk een veel zwaarder OS om vooruit te trekken.

Vergelijk het hiermee: PalmOS is een simpele lichte kar, en Windows Mobile is een complexe laadbak die veel zwaarder is. Uiteraard kun je dan meer met Windows Mobile, maar heb je meer paarden nodig om het vooruit te trekken. Hogere specs maken voor gebruikssnelheid en gevoel dus vaak niks uit voor WM vergeleken met Palm, en 'voelt' PalmOS veel sneller aan.

Je moet je keuze gewoon laten afhangen voor wat jij precies nodig hebt.

Alors.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 11:08
Er staat me vaag bij dat er voor de daadwerkelijke multitasking (in plaats van het in "standby" op de achtergrond hebben) een paar wezenlijke verschillen waren tussen PalmOS en Windows Mobile. Kan helaas de links niet meer vinden, was 3 jaar terug dat het voor mij relevant was.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het verschil is dat PalmOS geen single-threaded is, maar dat vaak geen probleem is omdat alles razendsnel wordt opgeslagen en afgesloten. Er zijn dus geen zandlopertjes of klokjes die je met WM wel hebt. Daarom zei ik ook: van programma's wisselen gaat met PalmOS voor de gebruikerservaring veel sneller dan het "multitasken" met Windows Mobile.

Alors.

• xvanwaart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07-2024
Je wou toch medipocket gebruiken? van de site:

MediPocket is NIET compatibel met :**
- PALM OS systemen

Palm wordt niet meer ondersteund... zoals je dat de laatste tijd wel meer ziet met medische software... heb vandaag nog hier in het SLAZ 2 mensen geholpen met de overstap naar pocketpc omdat ze hun programma's niet kunnen draaien. Ik zou de keuze van mijn pocketpc toch ondermeer laten afhangen van het OS.
Het laatste dat ik wil is wederom een eindeloze discussie over welk OS beter is... laten we het erop houden dat palm in principe beter is maar dat windows mobile inmiddels een veel groter marktaandeel heeft... dat laatste heeft ook zo z'n voordelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen, de keuze is nu in iedergeval een stuk makkelijker. Het wordt de HP :)

Verwijderd

Mooi, dan kan dit topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.